Autobusy

Ústečtí krajší radní chtějí vyloučit dovozce běloruské značky autobusů ze soutěže na 90 autobusů

Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Pokud dnes radní schválí vyloučení dovozce autobusů MAZ, zakázku by měl vyhrát turecký Otokar.

Čím dál zamotanější je situace s nákupem až 90 nových autobusů pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. O vítězství v soutěži má  přijít  společnost NMN Group, která v tendru nabídla běloruské autobusy MAZ.

Vyplývá to z programu jednání dnešní Rady Ústeckého kraje, který jako jeden z bodů má vyloučení této firmy z tendru. Pokud by nakonec bylo vyřazení pravomocné, zakázku by měl získat na druhém místě umístěný turecký Otokar.  Kraj do rozhodnutí rady nechce zakázku nijak komentovat.

DSÚK soutěží rámcovou smlouvu na až 90 autobusů o délce 9,9–11 metrů už přes rok. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v dubnu zamítl námitky tureckého výrobce Otokar a české společnosti SOR Libchavy, a vítězem se tak stala společnost NMN Group. Ta v tendru nabídla v Bělorusku vyráběné autobusy MAZ.

NMN nabídl sice vyšší cenu než turecký výrobce Otokar, ten však skončil druhý v hodnocení kvůli kratší nabídnuté záruce. Za 90 autobusů požaduje NMN 347 milionů korun bez DPH. Na třetím místě skončil dealer Iveca Zliner, který šel s cenou proti prvnímu zrušenému tendru výrazně níže. Čtvrtý skončil SOR. Soutěž je na rámcovou smlouvu, DSÚK musí odebrat nejméně deset autobusů.

Běloruské autobusy jako téma zastupitelů

Z nákupu běloruských autobusů se stalo na posledním jednání zastupitelů i politické téma. „Upozorňuji na to, že Škoda Auto nesmí dovážet automobily do Běloruska. Jsem tedy rád, že dovoz autobusů proběhne a státní podnik režimu Alexandra Lukašenka dodá deset autobusů,“ citoval Český rozhlas starostu Klášterce nad Ohří Štefana Drozda.

Záhadou je i samotná firma NMN, která dosud do Česka žádný autobus nedovezla. Firma má jednoduché webové stránky, kde neuvádí, jaké značky zastupuje. „Chceme, aby naše společnost NMN Group působila na českém trhu jako spolehlivý dodavatel dopravních prostředků pro přepravu osob a nákladů, zemědělských vozidel a speciálních strojů se zaměřením na stavebnictví, zemědělství, údržbu zeleně, úklid a manipulaci,“ uvádí na svých stránkách.

Firma má základní jmění tisíc korun, dovozem autobusů se nikdy nezabývala. Běloruský výrobce už má s trhem v Evropské unii zkušenosti, dodával autobusy například do Polska nebo na Slovensko.

(V textu jsme nesprávně uvedli, že Otokar byl původně vyloučený. V případě vyřazení NMN Group by tak měl zakázku získat turecký Otokar. Za chybu se omlouváme)

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mimoČD

V článku je text o vyloučení Otokaru pořád…
První odstavec: Čím dál zamotanější je situace s nákupem až 90 nových autobusů pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Po vyloučení tureckého výrobce Otokar má o vítězství v soutěži přijít i společnost NMN Group, která v tendru nabídla běloruské autobusy MAZ.

Anonymni

Nepříjde mi podezřelý jen dovozce, ale i to, že MAZ v nabídce žádné autobusy o délce 9,9–11 metrů nemá. A nevím ani o tom, že by něco takového chystal. Prostě to celé smrdí.

Jiří Kocurek

Přijde mi podezřelý ten prostředník, se samoným MAZem problém nemám. Přijde mi to jako kupovat atuobus ve stánku, kde točí pivo. (Hostinskou činnost má NMN Group v rejstříku zapsánu taky)

Pája

Po válce v Jugoslávii nebyly najednou k dispozici náhradní díly na kloubové trolejbusy Škoda – Sanos. Co všechno se muselo vymyslet a následně udělat , aby mohly ještě pár let jezdit nechtějte zažít. Nedoporučuju udělat stejnou chybu znova.

Gejza

No jestli je to o politice, tak to bude z bláta do louže. Pokud mne název konkurence neklame, tak Otokar je mj. výrobcem vojenské techniky kterou jistě také využívají bojůvky v Sýrii nebo Lybii, za které bych nedal ruku do ohně. S režimem Sultána může také jednou dojít k roztržce, což by na následný servis mohlo mít stejný dopad jako v případě roztržky s Lukašenkem.

Anonym ze severu

Za 5 let se dočteme:
,,Po dlouhých tahanicích a odvoláváních dodá autobusy pro DSÚK Sor.“

PS. Berte to s nadsázkou :-), ale viděl bych to tak 😅

REBEL

A KAROSA co jako,utře nos?

PetrB

😂😂😂

PvvS

Karose to je jedno.. ta už neexistuje

luděk

Kolik typu autobusu chcete mít v republice?Připadá mě to dost jetý každej rok kupovat jinou značku-bude akorát bordel v náhradních dílech atd.Ovšem na kraji tomu asi rozumí málokdo.

V.N.

Mít deset autobusů a každý jiný je samozřejmě nesmysl. Ale nakoupit dvacet autobusů stejného výrobce a stejného typu… proč ne ?

Jiří Kocurek

On snad není v ČR jen jeden servis? Vždyť se v ČR umí servisovat i housle, tak o co jde?

Pražec

Až na to v případě servisu houslí je všechno druhovýroba 😀
Kompatibilita je nicméně zajištěna…

Miky

Genau, jedna znacka, jeden dopravce, jeden tarif! Ordung muß sein!

Harry

S ohledem na taktiku předběžné opatrnosti a velmi nejistého vývoje ve vztazích s Běloruskem je to adekvátní krok.

Jaaaa

Volný trh je volný trh. Pokud nebude politická vůle na nějaké celkové sankce vůči Bělorusku, pak platí právo firmy z EU se zúčastnit. Že tato firma dováží autobusy odjinud? To je irelevantní.

Pavel Q

Přesně tak. embargo může vyhlásit vláda, pak by kraj musel od zakázky odstoupit.

luděk

To potřebujem dovážet z Běloruska když tady jezdí Skania,Mercedesy,SOr,Solarisy?A Běloruská preciznost?

dvdkon

Takhle se o tom ale vůbec nerozhoduje. Ve veřejné zakázce jsou důležitá předem daná kritéria. Že se mi dodavatel nelíbí? Stejně to dostane, když splnil podmínky a poskytl nejnižší cenu, vysokou záruku…

V.N.

Upřímně řečeno námitky jako, že Lukašenko zakázal dovoz škodovek mne netočí. Co mě ale točí je zjištění , že někdo může rozhodnout o nákupu takového množství vozidel za šílené peníze od zcela neznámého výrobce. Sakra, tady nejde o housky. Které když mi nebudou chutnat, tak je vyhodím. Tady jde o vozidla , která se mi mohou za pár let rozpadnout a já nevyreklamuji vůbec nic.

Kernteriér

Výrobce rozhodně neznámý není.

Kubrt

Výrobce neznámý není, ale UK bude kupovat od dealera, který je velmi podezřelý. Takovéhle divné firmy se dají legálně eliminovat už v zadávací dokumentaci, nechápu UK proč to vypsal takto amatérsky, teď s tím budou mít akorát problémy.

Toncek

Takže navrhujete aby nové firmy neměly možnost se vůbec zúčastnit hospodářské soutěže?

V.N.

Položte si sám sobě otázku. Kdybyste si něco drahého nakupoval pro svoji osobní potřebu. Jak byste postupoval ?

Kubrt

Hospodářské soutěže ať se klidně zúčastňuje kdokoliv, ale při výběrovém řízení – veřejné zakázce – každý rozumný zadavatel požaduje přiměřené reference. Neumím si představit, že bych třeba opravu budovy školy za 350 mega soutěžil tak, aby se mohl přihlásit místní zedník s jedním učedníkem a historií spočívající v tom, že v té škole opravil dvoje záchody.

Ondros

Od toho je např. institut bankovní záruky, ale společnosti bez historie by ho v akceptovatelné výši stejně asi žádná banka za rozumých podpomdínek neposkytla. Jinak nevidím nic špatného na tom, když jsou určité refernce požadovány. Je nesmí být diskriminační.

V.N.

Obchod z pozice nováčka na trhu se dá dělat různě. Účast na veletrzích , třeba i bezplatné zapůjčení nějakého vozidla na nějaký časově omezený úsek…. zkrátka klasický marketing úplně nového výrobce/dodavatele.

realistický odhad

„V.N.“ ovšem zpochbňoval známost výrobce, nikoli „dodavatele“ = překupníka (v čemž samozřejmě meměl pravdu) – v ostatním (= fungování ÚK) s vámi nelze než souhlasit.

Kernteriér

Jasně, v tom s tebou souhlasím, ale reagoval jsem na známost výrobce. Viz kolega níže.

Kernteriér

Hm, tak výše. 🙂 Na mobilu to vypadalo jinak.

Tonda Sehnal

MAZ je teda sakra známý výrobce… Jezdí i Dakar.

Raddie

S motorem Gyrtech od roudnické Buggyry.

Gwann

a nedělal i auta pod balistické rakety?

VojtaDrevik

To je dobře, chtělo by to aby vyhrál Zliner. Když my nesmíme vyvážet auta do Běloruska, proč by oni mohli dovážet k nám autobusy.

Jiří Kocurek

Spíš bych to postavil takto: Jestli chcete ty autobusy prodat do ČR, tak s tím zákazem pro Škodovku budete muset něco udělat. Zkuste popřemýšlet o dovozní kvótě, to pro začátek.

Hledat win-win řešení místo rozkopávání báboviček.

Pavlíkov, Modřejovice

Nějakých Ústeckých Vrbětic v kapesním měřítku tedy nebude potřeba.