Ústecký kraj vybírá další dopravce, ve hře jsou tři. Stačí i regionovy
Mezi nabídkami Českých drah, GW Train Regio a Die Länderbahn bude vybírat Ústecký kraj provozovatele části motorových vlaků zejména na
Mezi nabídkami Českých drah, GW Train Regio a Die Länderbahn bude vybírat Ústecký kraj provozovatele části motorových vlaků zejména na Lounsku po roce 2019. Jde o třetí balíček smluv, který chce kraj uzavřít s dopravci. O prvních dvou zatím není rozhodnuto.
Jména přihlášených firem získala redakce z vyjádření jednotlivých dopravců, kteří byli osloveni s možností podat nabídku. Čtvrtým uchazečem může být ještě Arriva, ta požádala kraj o odklad pro podání nabídky. Zda ji kraj vyhoví nebo ne není v tuto chvíli jasné.
Ve hře je desetiletá smlouva na provoz zhruba 1,2 milionů vlakokilometrů ročně, při běžných cenách za železniční dopravu tak jde o kontrakt za zhruba 150 – 200 milionů korun ročně. Zakázka se týká provozu na linkách, které kromě Ústeckého kraje obsluhují i Středočeský kraj. Jde o spoje linky U12 z Oseka přes Most a Louny do Rakovníka, linky U14 z Jirkova přes Chomutov a Žatec do Lužné u Rakovníka a víkendový provoz na trati z Chomutova do Vejprt. Počty spojů, které kraj objednává na těchto tratích pro dalších deset let, jsou stejné, jako dosud.
Na tratích, kde kraj hledá dopravce, dosud jezdí České dráhy, ve většině případů s Regionovami. Podle požadavků kraje není potřeba začít jezdit s novými soupravami. Regionovy by podle požadavků kraje měly podmínky bez problémů splňovat, podmínkou je rychlost nejméně 80 kilometrů v hodině, ve vlaku musí být nejméně 80 míst k sezení.
Smlouva s Českými drahami končí Ústeckému kraji příští rok v prosinci, pro velkou část tratí vypsal kraj takzvané tržní konzultace, kdy oslovuje více dopravců s nabídkami. V případě části elektrických vlaků chce rozhodnout v nejbližších dnech o zadání pro RegioJet nebo České dráhy, u motorových vlaků zejména ve východní části kraje s prodloužením až do Libereckého kraje je zatím nejblíže zakázce Die Länderbahn.
„Do konce letošního roku chceme mít jasno,“ řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek. Oslovení více dopravců má kraji ušetřit, současně se vyhýbá složitější veřejné soutěži a jejímu možnému napadání. Přímé zadání je u železniční dopravy do roku 2023 zcela legálním postupem.