Dopravci Železnice

Leo Express si půjčí 15 motorových jednotek, chce je nabídnout krajům

Jednotka LINT v barvách Leo Expressu. Pramen: Leo Express
Jednotka LINT v barvách Leo Expressu. Pramen: Leo Express

Dopravce Leo Express si půjčí 15 motorových jednotek LINT od Alstomu. Vlaky si pronajme na deset let (s opcí na dalších pět) a jejich služby se bude snažit nabídnout krajům. Firma to oznámila na svých stránkách, upozornily na to Lidové noviny.

Dopravce si vlaky pronajme, i když zatím nemá žádnou smlouvu s kraji o jejich nasazení, a není tak jasné ani to, kolik konkrétně vlaků a jaké velikosti může nakonec potřebovat. Ve hře tak je možná i zápůjčka jiným dopravcům.

Jedenáct souprav bude mít 120 míst pro cestující, zbývající čtyři 70. Všechny budou nízkopodlažní, klimatizované a vybavené wi-fi a USB zásuvkami.

Jednotky má firma začít přebírat na začátku příštího roku. Nejprve podstoupí úpravy nutné pro provoz v České republice (například dosazení vlakového zabezpečovače Mirel), dojde i na úpravy interiéru. Jednotky budou schváleny pro maximální rychlost 120 km/h.

Leo Express se zajímal například o provoz vlaků Pardubice – Liberec nebo soutěž Jihočeského kraje na motorovou trakci. Ani v jednom případě ale nakonec oficiální nabídku nepodal.

Českým drahám vyprší desetileté smlouvy s kraji s koncem příštího roku, drtivá většina krajů chce do té doby zadat provoz na další léta přímo bez soutěže. Hodnotit přitom ale může více nabídek. Tímto způsobem uspěl například RegioJet v Ústeckém kraji.

32 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • 15 motorových jednotek kapka v moři , hrajem machry Leoši.

  • Ano, superdobrý nápad. Pro pražskou linku S 41 se zahuštěným půlhodinovým taktem úplně ideální. Jen tak dál.

    • „S 41 se zahuštěným půlhodinovým taktem úplně ideální“
      Myslíte o víkendu? To snad, ale asi by to bylo až zbytečně moc kapacitní. Ale ve všedních dnech (kdy půlhodinový interval je už od samého počátku provozu) by bylo jedno vozidlo na vlak v ranní špičce dost málo – zejména má-li „tangenta“ konečně jezdit i ve všední dny až do / z Hostivaře. Navíc to má málo dveří, takže pomalé odbavování a prodloužení pobytů (především v Podbabě a v Holešovicích).
      Už dávno se jako možné řešení nabízelo použít „Stadlery“: v ranní špičce dvojmo, po 9. hodině jednu dvojici rozpojit a nechat až do večera jezdit jednoduše, druhou na údržbu a odpoledne využít na nějakou posilovou „dělnickou“ dopravu jinde – ale ROPID má ke „Stadlerům“ principiální odpor a zásadně jejich použití odmítá …

  • Výborně leo, jen tak dál.. V nahrazování jezdícího šrotu ČD je prostor obrovský!

    • 15 vláčků mi teda moc obrovský prostor nepřijde, možná tak 2 – 3 lokálky

    • S vlaky ČD a.s. jezdím často a nevšíml jsem si, že by disponovaly jezdícím šrotem až na pár vyjímek. Že jim tento skvělý stát zařídil rekonstrukce 810 na morálně zastaralé regionovy, které jsou stejně tak dvounápravové a hlučné, není věc ČD a.s., ale lobistů z Plzně, že se teď soukromník bude vytahovat patnácti půjčenými vláčky, která nebude mít kde udržovat a odstavovat je jiná věc. Leo expres není schopen ani na linkách Praha-Bohumín dodržet obrat v Praze, lidé tam u každého vlaku stojí, než jim ho uklidí a nakrmí. Pak vyjedou se zpožděním a narušuje kapacitu tratě. Že je soukromník levný? Ptejte se proč je ČD drahé a kdo ho tak léta řídí. I ta současná výměna vedení, má za cíl z ČD udělat otloukánka a dovést ho k vyklízení polí v dopravě. Ano, až se stanou ČD miniatrurním dopravcem a předají depa soukromníkům, tak odstavovat budou mít kde. A až jednou zkrachuje soukromník, nebude již nikdo, o to patrně někomu jde. Pamatuji jak v 90.letech převzal jden soukomník v Polsku pár tratí- zkrachoval a již dvacet na těch tratích nejede ani kolo- viz Lubsko! Dopravu převzali soukomníčci s mikrobusy, kteří stojí na zastávkách, který ne-znalec ani neobjeví. Řenete- nejsme Polsko, ale to je trochu málo.

      • „není věc ČD a.s., ale lobistů z Plzně“
        Ale houbeles: „Regiionovy“ nevznikly v Plzni, ale (i „konstrukčně“) v privatizovaných bývalých ŽOS Šumperk (Pars nova a.s.) ještě v době, kdy ta firma neměla s Plzní a tamní Škodou nic společného – vývoj proběhl na objednávku ČD (byť možná jen formálně = aby jej zaplatil stát a ne sám dodavatel) = viz například: https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1_jednotka_814

        • To vím také (ostatně tak hloupý nejsem..), že nevznikly v Plzni, vážený železničáři v důchodu, Škoda Plzeň to začlenila pod sebe v roce 2008, kdy se rekonstruovaly další desítky 810.

  • Konečně superdobrý nápad. Sice to v počátku bude stát peníze, ale po převodu (nechci psát po dodání) budou jednotky bleskurychle rozebrány. Pouze doufejme, že je LEO Express nerozebere na své v současnosti platné výkony.

    PS: nevidím sebemenší důvod, proč by je měl najímat RJ. Ten má dostatek provozních prostředků na „Cigánskej“ a zrovna se začátkem BA – KO začíná v Ústeckém kraji. Všechny jednotky jsou schválné i pro ČD a jejich převoz potřebuje cca 6 hodin…

  • LEO bude rád jestli přežije letošní rok a podaří se mu z tohoto ztrátového podniku za rozumných podmínek vycouvat viz. ohlášený prodej.

  • páni a dámy, jestli víte tak leoš je ze zlínského kraje a ty soupravy kupuje pro zlínský kraj, kde hejtman čunek prohlásil, že vrazí peníze do dopravy a páteřní bude železnice, tak prosím čd aby si už ty neklimatizovaný stroje odvezla.

    • Taky myslím, že někde v kuolárech nějakého kraje se již něco upeklo.

  • Kde je ten pán, co mě tu tuhle přesvědčoval, že na ML potřebujeme Pantera a že je to nejlepší, co tam může být? Tak tady má odpověď.
    70 seslí akorát.

    • upal? panter je elektrická souprava a tohle je starší vydání sharku, doufám, že jsi popletl diskuzi.

      • Za prvé si netykáme, za druhé: nikoliv. Na ML tohle bohatě stačí. Panter je zcela zbytečný.

      • Shark je Pesa Bydhošť čili Stadler a Leoš bude jezdit Alstonem.To je rozdíl.

    • Kde je ten pán, nevím, a ani nevím, kdo s tím návrhem přišel jako první, ale pokud by šlo o dvoudílného „pantera“, tak ten by byl v současnosti pro „tangentu“ asi skutečně nejlepším řešením – třídílný by v současné době byl skutečně zbytečně velký: nyní je u nejsilnějších (ranních) špičkových vlaků frekvence do cca 100 lidí (v úseku Podbaba – Holešovice), ale bude zajímavé sledovat, co se zájmem o „ML“ udělá prodloužení jejích vlaků až do a z Hostivaře i v pracovní dny – nějaký nárůst frekvence to určitě přinese, ale jak bude rozložena v čase a jak v průběhu dne i směrově, to se teprve ukáže.
      Na pohodlnou přepravu ve špičkách by ovšem kapacita zmiňovaných motorových jednotek nejen výhledově, ale ráno už i nyní určitě nestačila – nehledě k tomu, že chtít provozovat taková vozidla na kompletně elektrizované trati, když pro stejnou kapacitu existují i vozidla elektrická, je poněkud podivné.

  • Podle mého názoru, je půjčí žlutému dopravci na překlenutí dvou let v ústeckém kraji, než mu vyrobí ty elektrické jednotky pro provoz na těch vyhraných tratích. Ale to je jenom taková úvaha.

    • „Ale to je jenom taková úvaha“ – která ovšem vůbec nemusí být daleko od pravdy …

    • Nebo by „něco“ mohlo vyjít v pardubickém, to by se mi líbilo, no nechám se překvapit….

    • Nebo se prostě stáhne ze Slovenska, kde ho v soutěží porazí někdo s velkými soupravami připravenými na jezdění s ele. lokomotivou.

    • Regiojet ma motorove jadnotky řady 628 a nějaké bude ještě kupovat nebo půjčovat od Arrivy.

  • Promiňte asi laický dotaz, ale 15 vláčků opravdu stačí na celý jeden kraj? 🙂

    • Záleží na tom, co se soutěží, ale může to stačit na daný rozsah (ten nemusí nutně zahrnovat celý kraj), ale i nemusí.

    • Nic proti motorákům, ale slovo vlak je asi od toho, že je vláčen, což na motorový vůz jakéhokoli tvaru úplně nesedí.

      • Ale bude se to vláčet po koridoru. S nějakou pravděpodobností nerovnou nule to možná bude nasazovat i na současné trasy či do Polska.

      • Když už jste u té češtiny, tak to mně mnohem víc vadí to slovní tvar „půjčit si“ místo „vypůjčit si“: od malička mě češtináři učili, že sám sobě (ze svého vlastnictví) něco půjčit nemohu, mohu si jen něco vypůjčit od někoho jiného (z jeho vlastnictví), když mi ten někdo jiný něco půjčí. Moje matka, která češtinu také nějakou dobu učila, výrazům (nejen) tohoto typu říkala „komunistické“, protože se začaly používat po roce 1948, kdy vyjadřování začali ve velkém ovlivňovat nevzdělanci šplhající po linii „dělnických kádrů“ – ale i když mě to dodnes doslova „tahá za vlasy“, teď už se asi ani ta původní pregnantnost češtiny tak přísně nebere: logika je v češtině ostatně už tak zprzněná, že leckomu vůbec nevadí ani taková hloupá a nesmyslná slovní spojení jako „nekonkurence schopný“ …

        • „nekonkurence schopný“ …. Schopnost zůstat na místě nebo na své cestě, dělat si své a po svém, neběžet vždycky s každým jiným (concurrere = běžet nebo sbíhat se (s někým)) … myslím, že to někdy je dobrá vlastnost, velmi moudré. Ale je možné, že to někdo používá ve významu nekonkurenceschopný = konkurence neschopný.

          • V té Vaší definici ovšem slovo „nekonkurence“ stejně také nesedí – tam by bylo správnější slovo „nekonkurování“. Mně ale šlo o to, že ten nelogický nesmysl (nekonkurenceschopný = konkurence neschopný) rozšířený působením nějakých hloupých mediálních bulvárů začal používat málem už kde-kdo, a to i ve zdejších komentářích.
            Český národ bohužel přestal před už více než 20 roky myslet – a to (bohužel) nejen pokud jde o češtinu …

Newsletter

Partneři


Výběr editora