Ústecký kraj hledá dopravce pro další tratě včetně spojení do Liberce. Chce lepší vlaky i nová spojení
Ústecký kraj zahájil další poptávkové řízení, kterým chce vybrat dopravce pro provoz na velké části neelektrifikovaných tratích v Ústeckém a
Ústecký kraj zahájil další poptávkové řízení, kterým chce vybrat dopravce pro provoz na velké části neelektrifikovaných tratích v Ústeckém a částečně i Libereckém kraji. Dosud tyto vlaky zajišťují České dráhy.
Dopravcům už rozeslal výzvu k podání nabídky, čas mají do konce září. Oproti první soutěži na provoz na části elektrifikovaných tratích, kterou vyhrál RegioJet, je teď ve hře více výkonů i peněz: celkem jde 1,83 milionu vlakových kilometrů ročně, tedy téměř čtvrtina toho, co Ústecký kraj ročně objednává. Finančně jde při desetiletém kontraktu nejméně o dvě miliardy korun.
Návrh smlouvy počítá s nasazením čtrnácti turnusových vozidel. Jedná se o linky U11 Česká Lípa – Postoloprty, U25 Most – Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín – Česká Lípa – Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem. Vyplývá to z dokumentů, které Ústecký kraj rozeslal dopravcům a redakce je má k dispozici. Ústecký kraj už dříve potvrdil, že cestou přímého zadání přes poptávkové řízení chce vybírat dopravce na většině tratí.
Ústecký kraj se dohodl s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí zbytečně na hranici regionu.
Kraj chce novou smlouvu na deset let, nový dopravce má začít jezdit už příští prosinec. Podle podmínek by mělo jít o nová nebo jen lehce zánovní vozidla. „Tato musejí od okamžiku zahájení jejich provozu vykazovat opticky nový stav,“ uvádí se v dokumentu. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině, musí mít klimatizaci. Povinnou výbavou budou například zásuvky na dobíjení nebo wifi připojení k internetu.
„Technické parametry vozidel musí v maximální míře umožnit využití technických parametrů infrastruktury, zejména dosažení maximální traťové rychlosti ve sklonově náročných úsecích,“ uvádí se v dokumentu. Jde především o úseky na trati z České Lípy do Liberce, kde mohou vlaky jet pár kilometrů 120 kilometrů v hodině nebo ve stoupání z Rynoltic do Zdislavy. Jako zálohu může dopravce použít vozidla dosahující rychlosti maximálně 80 kilometrů v hodině.
Právě krátký termín zahájení smlouvy může být pro některé dopravce problematický, protože se jim nemusí tak rychle podařit sehnat nová vozidla. Počtem vlaků může vyhovovat například soukromému Leo Express, který nedávno oznámil zajištění patnácti motorových vlaků Alstom Lint, které podmínky kraje splňují.
Pro cestující půjde o kvalitativní skok jen částečně: už dnes například České dráhy na osobní vlaky z Děčína do Liberce nasazují soupravy RegioShark od Pesy, které by se do podmínek soutěže vešly. Jinde musí cestující jezdit většinou méně pohodlnými a pomalejšími regionovami.
Ústecký kraj je v Česku průkopníkem v přímém zadávání dopravcům pomocí poptávkového řízení. To nahrazuje klasickou soutěž podle zákona o veřejných zakázkách. Už dříve mluvčí kraje Lucie Dosedělová uvedla, že tento postup je jednodušší a v souladu s legislativou. Samotnou soutěž nahrazuje „průzkum trhu“, což ale ve skutečnosti soutěž je. „Zjišťujeme v něm cenové údaje a další podmínky, za kterých by byly oslovení dopravci ochotni uvažovat o zajištění veřejných služeb a až dle toho vybere dopravce a uzavře s ním smlouvu. Není to tedy přímé zadání bez ničeho,“ dodala Dosedělová. Způsob, jakým kraj dopravce vybírá, se nelíbí především některým železničním odborářům i Českým drahám.