USA hasí problém s 5G kolem letišť. Část letadel už může přistávat bez omezení

Airbus A380 Emirates v Los Angeles. Foto: LAXAirbus A380 Emirates v Los Angeles. Foto: LAX

Stopku má stále provoz například dreamlinerů. Úřad zjišťuje, zda frekvence pro mobily neruší radiovýškoměry letadel.

Zpět na článek
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lvy

Kdepak soudruzi z Boeingu či jejich subdodavatelé opět udělali chybu?

Ivo

Nemohu si pomoct, ale z článku vyplývá, že problém má Boeing, ale Airbus nikoliv.

Letadlo

ne. problem nema ani airbus, ani boeing.

Y.K.

Ne, máte špatný pocit a asi jste to nečetl podrobně v čem je problém. Jedná se o dodatečné schválení radiovýškoměrů (Boeing ani Airbus je nevyrábí). V první fázi to byly tři (737,757,767,A320,A330 atd..) nebyly mezi nimi výškoměry použité v B777 a B747 (jako významných typů), ale i Embraerech nebo A380 a mnoha dalších (asi 40 % letadel v USA). Nyní je schváleno 5 typů výškoměrů, což uvolnilo většinu 777, 747, A380 ale pořád zůstávají nejasné typy (nevím přesně jaké).

Letadlo

správná otázka zní, kde udělala FAA a další americké organizace týkající se využití radiového spektra, chybu.

Y.K.

Překvapuje mě hlaně máslo na hlavě telekomunikačního úřadu FCC, regulátora, který by měl v přidělování pásem jednat odpovědně a stanovovat podmínky a i vědět co se používá v sousedních pásmech (třeba tady ty radiovýškoměry), jaké výkony sousedí, jaké technologie. Případně informovat další úřady, že by tam mohlo dojít „k tření“ a vymyslet postup.

Holt ne jen u nás je neobratná byrokracie.

Jakub

Pod videem blancoliria je diskuse, kde píšou že FCC je plná právníků a nikdo od techniky.

Y.K.

Video jsem viděl, ale tamní diskusi nečetl… Docela bych tomu i věřil.

Air Traveller

Je to B quality výrobce …

medvěd

Úřad povolil provoz letadel (ovládání) na stejné frekvenci jako mobilní síť a výsledek = Nepotřebujeme hackera, aby letadlo spadlo na zem. Asi se to zamete pod koberec jako rušení LTE 700 MHz televize DVB-T2. Zkrátka úřady už nemají techniku pod kontrolou. Potom výrobce je v klidu a provozovatel stahuje šmejdy z provozu.

Y.K.

Není to na stejné frekvenci.

Jakub

Těsně vedle.

Jakub

https://zdopravy.cz/aerolinky-rusi-lety-do-usa-kvuli-spusteni-5g-operatori-odlozi-spusteni-nove-mobilni-site-101602/#comment-705722
jde o telekomunikační úřad, který povolil výstavbu sítě 5G v pásmu C-band kolem letišť.

P_V

To řeší docela brzo. Že by doteď nikoho nenapadlo to v dostatečném předstihu vyzkoušet a vystavit na to papíry?

Josif

Výškoměr x radio výškoměr, to je jak hodinky x holínky.

Ach jo, to je zase úroveň zpravodajství.

Josif

Tak já to ještě rozvedu, aby i ti mínusující pochopili.

Řekne-li se v leteckém prostředí výškoměr, je každému zcela jasné co se tím myslí (a skutečně to není radio výškoměr).

Výškoměr a radio výškoměr (ten má potenciálně problém 5G) jsou naprosto odlišné přístroje, pracující na úplně jiných principech, měřící zcela odlišné věci, používající se k zcela odlišným účelům a z toho vyplývající zcela odlišné konsekvence jejich případné poruchy.

Akorát se podobně jmenují, stejně tak jako v tom vtipu o hodinkách a holinkách.

Letadlo

normalnich barovyskomeru se toto omezeni opravdu netykalo. to je zarizeni, ve kterem se zadna elektronika nepouziva faa predpoklada, ze z kontextu (kontext je dan treba notamy, ktere faa vydalo , kde jsou radiovyskomery a dalsi zarizeni – napr nektere hudy a zarizeni zobrazujici teren – ale nikoli klasicke vyskomery, explicitne zmineny a zakazany ) jasne vyplyva ze jde prave o ty zakazane radiovyskomery (funguji na principu vysilani a nasledneho prijmani radio signalu, coz je presne ta vec, k jejimuz ruseni 5G signalem muze dojit) a jsou jednim z kritickych zarizeni pro pristani za snizene viditelnosti. oznaceni “vyskomer” je tady opravdu…… Číst vice »

SYN

Řečeno jednoduše, radiovýškoměr je specializovaný radar který měří vzdálenost (=výšku) nad terénem (AGL).

Josif

> ale my si z kontextu domyslime, ze je myslen prave radiovyskomer

mozna ano, ale nejsem si jistej, kdybych o tom cetl prvne, jestli by me napadl radio-vyskomer;

pri vsech tech konspiracich o 5g, bych si mozna myslel, ze nekomu totalne jeblo a po 5g vysilaci ve vakcine tu mame dalsi majstrstyk 🙂

Y.K.

Jen drobná poznámka, i výškoměry v moderních letadlech jsou plně elektronické (výškové hodnoty dodává a na displeje posílá ADIRU, tlak sice sbírá ze statických portů, ale pak sama počítá různé korekce podle rychlosti, úhlu náběhu a já nevím čeho ještě). Klasický tlakový výškoměr dnes bude jen v dopravních letadlech s klasickými přístroji (steam gauges) a těch většina asi nebude mít ILS CAT III (i když nevím, neověřoval jsem to).

Jinak ano, 100% souhlas, problém je s radiovýškoměry kvůli jejich „radaro-analogovému“ principu.

Air Traveller

Proč ten hněv?