USA hasí problém s 5G kolem letišť. Část letadel už může přistávat bez omezení
Airbus A380 Emirates v Los Angeles. Foto: LAX
Stopku má stále provoz například dreamlinerů. Úřad zjišťuje, zda frekvence pro mobily neruší radiovýškoměry letadel.
Kdepak soudruzi z Boeingu či jejich subdodavatelé opět udělali chybu?
Nikde. Přečtěte si text i odkaz.
Nemohu si pomoct, ale z článku vyplývá, že problém má Boeing, ale Airbus nikoliv.
ne. problem nema ani airbus, ani boeing.
Ne, máte špatný pocit a asi jste to nečetl podrobně v čem je problém. Jedná se o dodatečné schválení radiovýškoměrů (Boeing ani Airbus je nevyrábí). V první fázi to byly tři (737,757,767,A320,A330 atd..) nebyly mezi nimi výškoměry použité v B777 a B747 (jako významných typů), ale i Embraerech nebo A380 a mnoha dalších (asi 40 % letadel v USA). Nyní je schváleno 5 typů výškoměrů, což uvolnilo většinu 777, 747, A380 ale pořád zůstávají nejasné typy (nevím přesně jaké).
správná otázka zní, kde udělala FAA a další americké organizace týkající se využití radiového spektra, chybu.
Překvapuje mě hlaně máslo na hlavě telekomunikačního úřadu FCC, regulátora, který by měl v přidělování pásem jednat odpovědně a stanovovat podmínky a i vědět co se používá v sousedních pásmech (třeba tady ty radiovýškoměry), jaké výkony sousedí, jaké technologie. Případně informovat další úřady, že by tam mohlo dojít „k tření“ a vymyslet postup.
Holt ne jen u nás je neobratná byrokracie.
Pod videem blancoliria je diskuse, kde píšou že FCC je plná právníků a nikdo od techniky.
Video jsem viděl, ale tamní diskusi nečetl… Docela bych tomu i věřil.
Je to B quality výrobce …
Úřad povolil provoz letadel (ovládání) na stejné frekvenci jako mobilní síť a výsledek = Nepotřebujeme hackera, aby letadlo spadlo na zem. Asi se to zamete pod koberec jako rušení LTE 700 MHz televize DVB-T2. Zkrátka úřady už nemají techniku pod kontrolou. Potom výrobce je v klidu a provozovatel stahuje šmejdy z provozu.
Není to na stejné frekvenci.
Těsně vedle.
https://zdopravy.cz/aerolinky-rusi-lety-do-usa-kvuli-spusteni-5g-operatori-odlozi-spusteni-nove-mobilni-site-101602/#comment-705722
jde o telekomunikační úřad, který povolil výstavbu sítě 5G v pásmu C-band kolem letišť.
To řeší docela brzo. Že by doteď nikoho nenapadlo to v dostatečném předstihu vyzkoušet a vystavit na to papíry?
Výškoměr x radio výškoměr, to je jak hodinky x holínky.
Ach jo, to je zase úroveň zpravodajství.
Tak já to ještě rozvedu, aby i ti mínusující pochopili.
Řekne-li se v leteckém prostředí výškoměr, je každému zcela jasné co se tím myslí (a skutečně to není radio výškoměr).
Výškoměr a radio výškoměr (ten má potenciálně problém 5G) jsou naprosto odlišné přístroje, pracující na úplně jiných principech, měřící zcela odlišné věci, používající se k zcela odlišným účelům a z toho vyplývající zcela odlišné konsekvence jejich případné poruchy.
Akorát se podobně jmenují, stejně tak jako v tom vtipu o hodinkách a holinkách.
https://www.faa.gov/newsroom/faa-statements-5g
můžete mi tam někde najít pojem radio výškoměr?
normalnich barovyskomeru se toto omezeni opravdu netykalo. to je zarizeni, ve kterem se zadna elektronika nepouziva faa predpoklada, ze z kontextu (kontext je dan treba notamy, ktere faa vydalo , kde jsou radiovyskomery a dalsi zarizeni – napr nektere hudy a zarizeni zobrazujici teren – ale nikoli klasicke vyskomery, explicitne zmineny a zakazany ) jasne vyplyva ze jde prave o ty zakazane radiovyskomery (funguji na principu vysilani a nasledneho prijmani radio signalu, coz je presne ta vec, k jejimuz ruseni 5G signalem muze dojit) a jsou jednim z kritickych zarizeni pro pristani za snizene viditelnosti. oznaceni “vyskomer” je tady opravdu…… Číst vice »
ok, díky za vysvětlení.
Řečeno jednoduše, radiovýškoměr je specializovaný radar který měří vzdálenost (=výšku) nad terénem (AGL).
> ale my si z kontextu domyslime, ze je myslen prave radiovyskomer
mozna ano, ale nejsem si jistej, kdybych o tom cetl prvne, jestli by me napadl radio-vyskomer;
pri vsech tech konspiracich o 5g, bych si mozna myslel, ze nekomu totalne jeblo a po 5g vysilaci ve vakcine tu mame dalsi majstrstyk 🙂
Jen drobná poznámka, i výškoměry v moderních letadlech jsou plně elektronické (výškové hodnoty dodává a na displeje posílá ADIRU, tlak sice sbírá ze statických portů, ale pak sama počítá různé korekce podle rychlosti, úhlu náběhu a já nevím čeho ještě). Klasický tlakový výškoměr dnes bude jen v dopravních letadlech s klasickými přístroji (steam gauges) a těch většina asi nebude mít ILS CAT III (i když nevím, neověřoval jsem to).
Jinak ano, 100% souhlas, problém je s radiovýškoměry kvůli jejich „radaro-analogovému“ principu.
Proč ten hněv?