lot
Doprava ve městě Metro

ÚOHS zrušil soutěž za 890 milionů na monitoring nového metra. Kvůli družici

Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha
Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha
ÚOHS soutěž zrušil i kvůli konkrétní specifikaci družicového systému. DPP může podat rozklad nebo soutěž vypsat znovu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) musí řešit další problém se soutěží na stavbu nového metra D. Po zdržení tendru na stavbu prvního úseku zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) i zakázku na komplexní geotechnický monitoring a pasportizace pro stavbu metra I.D. Odhadovaná cena zakázky byla 890 milionů korun.

Vyplývá to z rozhodnutí, která má redakce Zdopravy.cz k dispozici. Podle vedoucího oddělení komunikace DPP Daniela Šabíka aktuálně rozhodnutí zkoumají a rozhodnou o dalším postupu.

Rozhodnutí zkoumá i externí advokátní kancelář, která tuto veřejnou zakázku po právní a procesní stránce pro DPP připravovala a za její formální správnost a soulad s legislativou ČR nese plnou odpovědnost,“ řekl Šabík. V zakázce hledal DPP firmu, která bude provádět geotechnický monitoring při ražbě a následnou passportizaci staveb.

ÚOHS vydal rozhodnutí na základě návrhu brněnské firmy Infraprojekt. Antimonopolní úřad zakázku zrušil například na základě toho, že DPP v dokumentaci odkazoval na konkrétní výrobek: radarový snímek TerraSAR-X.

Jiná družice by parametry nesplnila, vysvětluje DPP

Verdikt je značně formalistický: podle úřadu takový požadavek nebyl dostatečně zdůvodněn. DPP ve svém vyjádření během správního řízení uvedl, že ostatní systémy mají horší interpretační výstupy, nebo je nebude možné použít vůbec. Nepředpokládal navíc, že by se do soutěže hlásili provozovatelé družicových systémům. „Požadované parametry by zjevně splnil pouze systém TerraSAR-X a proto byl projektantem tento systém rovnou předepsán,“ uvedl DPP během správního řízení. Pořízení snímků z družice tvoří v rozpočtu zhruba procento celkových nákladů.

DPP může podat rozklad nebo vypsat zakázka znovu. Šabík současně upozornil, že aktuální rozhodnutí ÚOHS nemá v tuto chvíli žádný vliv na probíhající proces stavebního řízení na stavbu metra D v úseku Pankrác D – Nové Dvory. „Předpokládáme, že nepravomocné stavební povolení bychom mohli získat na přelomu prosince a ledna, pravomocné pak na jaře nebo na začátku léta příštího roku,“ dodal Šabík.

Stavba první části metra D má trvat 7,5 roku. Soutěž na stavební firmu není ukončena, ÚOHS zakázal DPP uzavřít smlouvu s vítězem.

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Rozlišení té družice je podle wiki až 1 metr, obíhá na polární dráze na rozhraní den/noc, tedy 1x denně nad Prahou. Tady bych se pozastavil nad potřebností takových smímků. Pro projekční podklady je chyba až jeden metr k zahození. Má-li se podle toho měřit pokles povrchu nad raženým tunelem, tak by mě opravdu zajímalo, proč družice a ne geodetické práce. Geodeti dokážou pracovat na milimetr přesně. Ostatně, když se kutaly Královopolské tunely, tak byla použita síť geodetických bodů na ulici i na fasádách domů a měřilo se kontinuálně. Takže bych se rád zeptal, k čemu bude takový snímek potřeba. Hrubý… Číst vice »

Jmeno radsi nenapisu

Geodetická a další měření v rámci geotechnického monitoringu budou probíhat samozřejmě také. Družicové snímky mají tu výhodu, že obsáhnou daleko větší oblast i mimo očekávanou zónu ovlivnění a to i hluboko do minulosti. Bude tedy znám vývoj sedání oblasti v minulosti, v průběhu razících prací a po nich. Pokud by došlo během výstavby k poškození objektů, které již neměly být v zóně ovlivnění a tudíž nebyly sledovány standardními nástroji geotechnického monitoringu, tak na základě výsledků mapování z družic lze přesně učit, zda poškození objektu došlo výstavbou metra či nikoliv. Nebo se může již při provádění razících prací rozšířit sledování standardními… Číst vice »

Franta

Pozor, ale u radarovych snimku se v tomto případě používá metoda vyhodnocení diferenční interferometrie. Ta dá výsledky i s přesností na 1 cm. To rozlišení 1 metr co jste našel je prostorové rozlišení. Tzn. že z těchto dat budete mít každý den pro každý čtverec území o velikosti 1×1 metr hodnotu poklesu toho čtverce s přesností na 1cm. To geodeticky neuděláte. Metoda je spolehlivá a používa se už dlouho (můj kolega v laboratoři ji používal před 20 lety na vyhodnocení poklesů rekultivovaných území v severních Čechách). To vám píšu jako inženýr geodézie a kartografie s doktorátem z dálkového průzkumu Země.… Číst vice »

Od lesa

Takže podle družice se mají řídit vlaky v díře… no to vypadá na parádní tunel!

Spálená tlumivka

Když si příště kromě nadpisu přečtete i text článku, nebudete v diskuzi vypadat jako trubka.

Od lesa

Nebo někdo nepochopil vtip.

mgr.pavel

Zřejmě již 34 lidí, co vám dali minusko. A jen jeden pochopil.

Problém zřejmě nebude v našich přijímačích.

Pazdy

V prvním odstavci zmiňujete, že byla již dříve zrušena soutěž na výstavbu prvního úseku metra D. O tom nikde zatím nebyla žádná zmínka (kromě pozastavení možnosti uzavřít smlouvu ze strany ÚOHS)…z jakého zdroje tato informace vychází? Díky.

Anonym

Chjo… Takže ne 2040, ale 2060 (nebo i později)…

BND 30

A přitom Déčko je údajně dobrá prevence proti covidu.