Doprava ve městě Metro

Velká komplikace pro stavbu metra D. ÚOHS zakázal uzavřít smlouvu s vítězem

Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha
Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha

Dopravní podnik hl. m. Prahy musí počítat se zdržením nejméně několik měsíců v případě soutěže na stavbu prvního úseku metra D. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dnes zakázal uzavření smlouvy s vítězem. Zakázka má hodnotu téměř 11 miliard korun.

Pro DPP to znamená velkou komplikaci, řízení u ÚOHS se může táhnout několik měsíců i let. Úřad vyhověl námitkám společnosti Eurovia, které se nelíbí podmínky jednoho z největších tendrů za posledních roky v tuzemském stavebnictví. „Vydali jsme předběžné opatření, aby zadavatel nemohl podepsat smlouvu s vybraným dodavatelem a nedošlo ke zmaření celého správního řízení,“ řekla mluvčí ÚOHS Milena Marešová.

Podle vedoucího oddělení komunikace DPP Daniela Šabíka je předběžné opatření běžným procesním institutem u velmi složitých a velkých zakázek. „V této chvíli stále probíhá hodnocení a posuzování podaných nabídek účastníků veřejné zakázky na zhotovitele stavební části prvního úseku metra D Pankrác D – Olbrachtova. Rozhodnutí ÚOHS o předběžném opatření plně respektujeme,“  dodal Šabík.

Eurovia ve svých námitkách požadovala zrušení soutěže „Domníváme se, že podmínky uvedené v zadávací dokumentaci jsou v rozporu se základními zásadami zadávacího řízení, zejména se zásadou rovnosti účastníků řízení, zákazu diskriminace a transparentnosti. Zároveň máme za to, že došlo k porušení zásad 4E, tedy zabezpečení hospodárnosti a efektivního vynakládání veřejných prostředků,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Eurovia podala námitky 30. dubna, tedy v den, kdy byla uzávěrka nabídek. Do soutěže se nepřihlásila. Podle Štočkové ani není jisté, zda nabídky kvalifikační kritéria splňují, protože DPP si vyhradil v dokumentaci právo zkoumat jen nejvýhodnější nabídku.

Námitky Eurovia sepsala na celkem 131 stran, velká část se týká především údajného zvýhodnění společností Metrostav, Hochtief a Strabag v samotné soutěži kvůli tomu, že již nyní provádí na místě geologický průzkum. „Je zcela zjevné, že zadavatel diplomaticky řečeno ‚preferuje‘ některé z účastníků zadávacího řízení,“ uvedla Eurovia v námitce. Podle Eurovie byla doba na podání nabídky velmi krátká pro firmy, které se na geologickém průzkumu nepodílí. „Připravit v dané lhůtě odpovědným způsobem nabídku na tak složitou zakázku není možné ani v ideálních podmínkách, natož pak v podmínkách probíhající pandemie,“ píše Eurovia v rozsáhlém dokumentu. DPP námitky odmítl, proto se obrátila Eurovia na ÚOHS.

Eurovia dokládá „šití na míru“ několika firmám i nevyhovění požadavkům některých firem v předběžných tržních konzultacích na zjemnění některých požadavků. Upozornila naopak, že DPP vyhověl Metrostavu a Hochtiefu ve zpřísnění požadavků na zadávací dokumentaci. „A to dokonce přidáním jimi navrhovaného člena realizačního týmu a požadavku na znalost českého jazyka bez použití tlumočníka. Pozoruhodná je i shoda obou společností v jejich odpovědích. Obě společnosti napadl zcela totožný požadavek na nového člena realizačního týmu, a to včetně parametrů. Obě společnosti shodně požadují k realizačnímu týmu český jazyk bez tlumočníka,“ upozornila Eurovia.

Podle vedoucího odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je poměrně běžné, že účastníci podávají námitky. „Tendr na zhotovitele prvního úseku metra D Pankrác D – Olbrachtova je velkou a složitou zakázkou, bylo by pro nás proto překvapením, pokud by žádné námitky nebyly podány. Jako zadavatel jsme se s nimi vypořádali podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekl Šabík. Vítěz tendru zatím není vybrán, v současnosti stále probíhá posuzování splnění požadované kvalifikace, technických specifikací a dalších podmínek stanovených v zadávací dokumentaci veřejné zakázky. Podle něj není do ukončení soutěže možné poskytovat další komentáře.

Do tendru na metro D přišly tři nabídky. Vítěz soutěže postaví první úsek metra D mezi Pankrácem a Olbrachtovou. S odhadovanou cenou 10,829 miliardy korun jde o největší veřejnou zakázku na českém stavebním trhu za posledních deset let. DPP bude nabídky hodnotit podle jejich ekonomické výhodnosti na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jozef

Praha a její zakázky. Stále totéž dokola, ať vládnou rudí, černí, modří nebo duhoví – výběr dodavatele předem a pak odrbání ostatních. Terminál Smíchov, geotechnický monitoring či metro D jsou jen špičkou pyramidy. Dokud nebudou mít politici koule k razantním změnám, nic se nezmění.

Jiří Kocurek

Tak tentokrát Eurovia. Už jsem se lekl, že zase Deštruktprojekt s.r.o a zase napadl diskriminační požadavek v podobě kvalifikace eletkro.

Zdravý sluch

Námornej lúpežníci v praxi.

Bob

Pokud je investorem DPP, tak bych se divil, kdyby v tom nebylo žádné šméčko. Ale upříměn věřím tomu, že pan Scheinherr za nic nemůže, protože vůbec netuší, o co kde jde. Ten se jen nechá vyfotit tam, kde ho postaví.

Jenda-71

Divil bych se, kdyby se nenašly komplikace ještě před prvním kopnutím.

Jindra

No zrovna Eurovia… Ta ať se radši stará o kvalitu svých staveb, aby jim napadaly mosty, nevlnili se silnice apod., a stavbu metra nechali na někom zkušenym…

Vojtěch

V Polsku taky mají problemy z kvalitou a dodržovanim termínů.

none

Námitky Eurovia sepsala na celkem 131 stran 😀

Anonym ze severu

A napsal Eurovii někdo námitky na jejich „povedené“ stavby? 😀

Jiří Kocurek

Ano, používají ten svazek jako stůl pro kopírku.

PatriK

Bude třeba to celé přesoutěžit, za cenu odpovídající aktuální situaci a úspora bude v miliardách.

kanafasik

no a takhle si tu žijeme..

Jackub

ÚOHS byl této zemi čert dlužen. Jen zdržení, případy se vlečou a uživatelé infrastruktury a cestující trpí… 🙄 Svůj vliv mají i špatně napsané zákony – proč se může odvolat někdo, kdo se soutěže ani neúčastní??! 😱🤔🙄 Některé firmy už si na tom postavily svůj byznys – vy nám dáte část vyhraného objemu jako subdodávku a my se neodvoláme k ÚOHS… 😠😏

Tomas

to je vcelku logicke, proc se mohou odvolat i neucastnivsi se firmy.

kdyby nemohly, nastavil bys pravidla konkretni souteze tak, ze se prihlasi jen jedna firma… a bylo by vymalovano.

Pražák

Přesně tak, nastavím kvalifikační předpoklady tak, aby je splnil jeden, předem vybraný, zájemce. Ostatní se ani nemohou přihlásit, nesplňují kritéria, tím pádem se ani proti nefér podmínkám bránit a je vymalováno.

thegrid

Dokonce i zahraniční neznámé firmy :/

XXXD

Na tom, že se můžou odvolávat i firmy, které se nepřihlásily do výběrového řízení nic špatného nevidím. Je sice pravda, že řada firem toho zneužívá, na druhou stranu některé firmy mohou být skutečně znevýhodňovány až tak, že se třeba nemohou reálně přihlásit, protože by nesplnily podmínky. A zdá se mi zbytečné mít povinnost poslat nabídku, která by jednoznačně nesplňovala podmínky a byla poslána jen kvůli tomu, aby se to mohlo dát k ÚOHS. Je spíš třeba odradit firmy od toho, aby si bezdůvodně stěžovali. Jedno z možných řešení by mohla být například pokuta stěžovateli, v jejíž výši by se pravděpodobně… Číst vice »