ÚOHS zrušil další soutěž ústeckého dopravního podniku na nákup trolejbusů
Rozhodnutí zatím není pravomocné. Podle dvou firem byly podmínky tendru šité na míru Škodě Electric.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dnes zrušil zatím nepravomocně veřejnou zakázku na dodávku až 33 parciálních trolejbusů pro Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL). Důvodem jsou diskriminační kritéria v zakázce. Ze stejných důvodů zrušil dopravci antimonopolní úřad soutěž na trolejbusy i před třemi lety.
Zrušení potvrdila mluvčí ÚOHS Milena Marešová. Antimonopolní úřad začal řešit soutěž poté, co se na něj kvůli této zakázce obrátily společnosti SOR Libchavy a Cegelec. „Zadavatel stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem, především se zásadou zákazu diskriminace,“ řekla Marešová.
Šlo především o kritéria ekonomické kvalifikace v podobě minimálního obratu nebo seznamu významných dodávek. „Při stanovení výše uvedených kritérií kvalifikace nereflektoval specifika předmětu plnění rámcové dohody a nezohlednil aktuální podmínky na relevantním trhu, čímž vytvořil bezdůvodné překážky hospodářské soutěži,“ dodala Marešová.
V rozhodnutí ÚOHS poukázal i na rozpory se zásadou přiměřenosti. „DPMÚL stanovil jako podmínku k uzavření rámcové smlouvy předložení dokladů a vzorků vztahujících se k předmětu plnění rámcové dohody a úspěšný výsledek zkoušek vzorků způsobem, který vzhledem ke specifikům poptávaného předmětu plnění rámcové dohody činí tento požadavek zadavatele nepřiměřeným a zároveň vytváří bezdůvodné překážky hospodářské soutěži,“ dodala Marešová.
Do soutěže přišla nabídka pouze od společnost Škoda Electric. Rozhodnutí ÚOHS není zatím pravomocné.
Zakázka za více než půl miliardy
To, že podmínky splňuje jen Škoda Electric, uváděl již Cegelec ve svém návrhu. „Dochází ke znevýhodnění dodavatelů, kteří ke dni zahájení zadávacího řízení nemají trolejbus odpovídající specifickým požadavkům zadavatele již vyroben a schválen pro provoz na území České republiky,“ uvedl Cegelec v návrhu.
Dopravce v zakázce s odhadovanou cenou 558 milionů korun hledal výrobce až 33 parciálních trolejbusů, které umožní částečně jízdu mimo troleje díky baterii.
DPMÚL už dříve odmítl, že by podmínky zvýhodnily jedinou firmu. „Jsme přesvědčeni, že podmínky zadávacího řízeny byly nastaveny tak, aby byla zajištěna skutečná soutěž mezi kvalifikovanými dodavateli. Dopravní podnik hospodaří s veřejnými prostředky. Nemůžeme tedy vyhovět zájemcům, kteří by nám rádi nabídli dosud neexistující řešení, anebo trolejbusy bez schválení Drážním úřadem,“ řekla před časem mluvčí DPMÚL Jana Dvořáková.
Zakázka je na osm let, vítěz získá rámcovou smlouvu. Dopravní podnik hledá kloubový trolejbus, který bude mít čtvery dveře a tři nápravy. Jeho délka může být maximálně 18,75 metru. Do nízkopodlažního trolejbusu se musí vejít nejméně 115 cestujících, z toho čtvrtina musí sedět. Na baterii má zvládnout dojet nejméně 12 kilometrů. Vozidla musí být plně klimatizovaná, součástí budou USB nabíječky pro dobíjení drobné elektroniky.
Zakázku na nové trolejbusy naposledy vyhrála v Ústí nad Labem Škoda Electric, která dodala devět kloubových trolejbusů 27 Tr. DPMÚL na dotazy k soutěži včera nereagoval. Již v roce 2018 ÚOHS kvůli zadávacím podmínkám soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem zrušil. Důvodem byly rovněž zadávací podmínky, které tehdy napadl SOR Libchavy.