egoe-plus
Doprava ve městě Trolejbusy

Soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem napadl po Cegelecu i SOR Libchavy

Trolejbus Škoda 27 Tr v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Trolejbus Škoda 27 Tr v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dopravní podnik hledá dodavatele až 33 trolejbusů, jednu soutěž mu antimonopolní úřad již zrušil.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil už druhé správní řízení ohledně půlmiliardové zakázky na nákupy nových trolejbusů pro Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL). Důvodem jsou zadávací podmínky, podle kterých se do soutěže může přihlásit prakticky jen Škoda Electric.

„Obdrželi jsme další návrh od dodavatele SOR Libchavy, opět směřuje proti zadávacím podmínkám. Na základě návrhu bylo zahájeno správní řízení,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. SOR nechtěl svůj návrh komentovat. První správní řízení začalo minulý týden na návrh výrobce elektrovýzbroje Cegelec.

Dopravce v zakázce s odhadovanou cenou 558 milionů korun hledá výrobce až 33 parciálních trolejbusů, které umožní částečně jízdu mimo troleje díky baterii. „Zadávací řízení je podle našeho názoru až těžko uvěřitelným způsobem ušité na míru jedinému dodavateli a nastavenými parametry zcela vylučuje hospodářskou soutěž,“ uvedl minulý týden obchodní ředitel Cegelecu Libor Hinčica. I když nejmenoval, je z podmínek patrné, že je splní hlavně Škoda Electric.

Dopravce: soutěž mezi kvalifikovanými dodavateli

Soutěž výrazně zvýhodňuje výrobce, kteří už mají trolejbus v Česku schválený. Trolejbus splňující podmínky tendru má v Česku schválený jen Škoda Electric.
„Jsme přesvědčeni, že podmínky zadávacího řízeny byly nastaveny tak, aby byla zajištěna skutečná soutěž mezi kvalifikovanými dodavateli. Dopravní podnik hospodaří s veřejnými prostředky. Nemůžeme tedy vyhovět zájemcům, kteří by nám rádi nabídli dosud neexistující řešení, anebo trolejbusy bez schválení Drážním úřadem,“ řekla minulý týden mluvčí DPMÚL Jana Dvořáková.

Zakázka je na osm let, vítěz získá rámcovou smlouvu. Dopravní podnik hledá kloubový trolejbus, který bude mít čtvery dveře a tři nápravy. Jeho délka může být maximálně 18,75 metru. Do nízkopodlažního trolejbusu se musí vejít nejméně 115 cestujících, z toho čtvrtina musí sedět. Na baterii má zvládnout dojet nejméně 12 kilometrů. Vozidla musí být plně klimatizovaná, součástí budou USB nabíječky pro dobíjení drobné elektroniky.

Zakázku na nové trolejbusy naposledy vyhrála v Ústí nad Labem Škoda Electric, která dodala devět kloubových trolejbusů 27 Tr. DPMÚL na dotazy k soutěži včera nereagoval. Již v roce 2018 ÚOHS kvůli zadávacím podmínkám soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem zrušil. Důvodem byly rovněž zadávací podmínky, které tehdy napadl SOR Libchavy.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch

Já rozhodně nejsem žádný fanoušek škodovky, ba naopak, ale není náhodou v podnikání běžné, že nějaká firma nejprve vyvine vlastní výrobek, pokud je to potřeba, nechá si jej schválit od příslušných organizací, a pak jej teprve může někomu nabízet? Já vím, že vývoj a schválení trolejbusu je drahá záležitost s nejistým výsledkem (protože Škodovka), ale pokud se chci hlásit do soutěží na trolejbusy, je asi logické, že by mělo existovat něco hmatatelného jako potvrzení, že takovým výrobkem disponuji. Bohužel to je riziko podnikání. SOR ani Cegelec nemají nic schváleného, co by mohli nabídnout. To je bohužel holý fakt a pokud… Číst vice »

Poskok

A co Bogdany (Ursusy) s výzbrojí Cegekecu v Lublinu? Acumario v Bánské Bystrici? To je nedostatečné?

Poskok

Pokud by měl každý výrobce držet od každého vyrobeného typu trolejbusu 1 vůz (protože Ústí požaduje předvedení vozidla před dodáním sériových vozů), tak by za chvíli výrobci vlastnili více vozidel, než kolik se ročně trolejbusů v EU prodá.

Vojtěch

No ale to není problém dopravního podniku v Ústí nad Labem. To má zcela legitimní zájem chtít něco, co existuje. Kromě toho i Škodovka s celým svým portfoliem by vlastnila nějakých šest vozů, které se samozřejmě dají taky prodat, nikde není psáno, že výrobci musí prototyp zůstat. Může jej po schválení prodat a v případě požadavku někde vůz předvést si jej půjčit. Nakonec taková 33Tr je taky schválená, jezdí a výrobce za to zaplatil. Takže teď by se s ní mohl přihlásit do Ústeckého VŘ. Že takovým vozidlem nikdo jiný nedisponuje není problém ani dopravce ani konkurenčního výrobce, který takové… Číst vice »

Poskok

33Tr byla prodána do Teplic a to si v ceně zaplatilo schválení.
Prostě nelze požadovat již schválený prototyp v dané konfiguraci.
A pokud bych bral porfolio Škody (trolejbusy), tak by to hodilo dohromady cca 13 vozidel (26Tr, 27Tr, 30Tr, 31Tr, 32Tr, 33Tr, vše ve variantě s a bez baterií a 35Tr)
Navíc nikdy nemůžete tušit, co si provozovatel vymyslí. Co když si vymyslí kloubák s bateriemi a dojezdem 30km? Aha, ale takový prototyp nemám, protože s tím nikdo nepočítal…

Vojtěch

Vy si vážně myslíte, že Teplice zaplatily schválení zcela atypického kloubáku, když jim stačí jakýkoli kloubák? Že tak nutně potřebovali zrovna 33Tr, že by se nespokojili s 31Tr, navíc kastlí vycházející z 30Tr? Ty vztahy fungují úplně jinak. Výrobce musí disponovat vozidlem, které splňuje podmínky tendru., ale nemusí jej fyzicky vlastnit. A samozřejmě do teoretického VŘ na klasické trolejbusy lze předvést i bateriové vozidlo. Pokud by to zadavatel zamítl, pak je to legitimní důvod k přezkumu na ÚOHS. (výrobce evidentně umí vyrobit funkční trolejbus, navíc s lepšími než požadovanými parametry). Nemusí jich být Vámi zmiňovaných 13. Nakonec jak asi vznikly… Číst vice »

Poskok

Jenže po 24/25Tr už žádný prototyp nebyl, vše se schvalovalo u provozovatelů.

Není třeba aby vozidlo v dané výbavě fyzicky existovalo (ani to nelze požadovat, představte si, že by nějakou takovou blbost vymysleli u tramvají nebo dokonce na železnici), ale stačí, že výrobce prokáže, že je schopen to vyrobit (pomocí referencí).

Vojtěch

Požadovat lze cokoli, od toho jsou výběrové řízení.

Požadovat lze i schválenou tramvaj. Když je to blbost, tak se nikdo nepřihlásí, to se může stát. Pokud někdo takové schválené vozidlo má, má hold konkurenční výhodu, to se nedá nic dělat.

Anonym ze severu

Jestli s tím nikdo nepočítal, tak se asi do VŘ nikdo nepřihlásí, ne?

Vojtěch

No Ústí chce kloubáky. Takže ano, je to nedostatečné

Anonym ze severu

Acumario je kloubák?

Josef Král

V Ústín jezdily vždy jen škodovky, takže není co řešit. Na tak malý stát a 13 nebo 14 trolejbusových provozů bohatě stačí jen (tradiční) dodavatel.,

PvvS

Škoda už tam má jen znak.

Anonym ze severu

Nechci se zastávat nikoho, ale co je špatného na tom, že dopravce požaduje již schválený typ vozidla? Fakt by mě to zajímalo 🙂

Kernteriér

Pokud by si toto dal do podmínek každý, tak za 5 let není co dodávat. Současné typy se přestanou vyrábět a nikdo nebude draze platit schvalování, když neví, jestli to k něčemu bude. Nebo to dopadne jak Peugeot 405, co se vyrábí už od roku 1987… 🙂

Vojtěch

To si nemyslím. Škodovka do nového typu ty peníze vrazí (nebo si pomůže podobně jako ten Peugeot) 🙂

Kernteriér

A co jí to pomůže, když bude mít schválenou kastli od Solarisu, která příkladně nebude vyhovovat v jiném parametru, ve kterém by vyhovovala např. kastle od Temsy?

Leinad

Špatně je nastavit podmínky „výběrka“ tak, že je splní jen jediný dodavatel/výrobce.
Samotný požadavek na schválení by byl v pořádku u zboží, které se běžně dělá na skla

Kernteriér

Ano, tak to vidím také.

Sharkovec

Že do toho vstupuje zrovna SOR, který 10 let žádný trolejbus nevyrobil (maximálně kastli)…

Poskok

Acumaria do Bánské Bystrice jsou co?

Sharkovec

Jo, na ty jsem zapomněl. Ale pořád mi SOR nepřijde jako nějaký významný výrobce trolejbusů, aby takto „bojoval” proti Škodovce.

Jan

Mimo diskuzi o požadovaném trolejbuse.
Mrzí mě když vidím,že vyhrávají tendry jiní než Čeští výrobci 😟Škoda electric nebo Sorka, hlavně Český výrobce!!Všechny Česká města by měli mít busy pokud možno České vozy i třeba Iveco z Myta.A ne,že je půlka vozu Solaris 😩

Kubin

Bohužel výrobců trolejbusů je stále příliš málo…pak to dopadá tak, že SOR a Škoda střídavě napadají VŘ a cestující jsou jako rukojmí. V Brně se ze stejných důvodů už několik let nedaří nakoupit sólo trolejbusy…

noerf

Nebo přijde varianta Opava. Soutěž vyhraja Škoda, karoserie dodá Sor, místo Solarisu.

M H

V souvislosti s odvoláními by bylo zajímavé zavést pravidlo, že ze soutěže jsou automaticky vyřazeni ti, kteří podají v posledních 5 letech neopodstatněnou námitku proti jiné soutěži investora (námitky, které prohásí ÚOHS a soud za opodstatněné by se nepočítaly). Aneb vymyslet něco, co ze soutěží diskvalifikuje notorické stěžovatele na blbosti a zdržovače.

Poskok

Takže by musela být vyřazena Škoda, která blokuje VŘ v Jihlavě pro „příliš nízkou nabídkovou cenu“.

M H

Ano, znamenalo by to, že by Škoda mohla být z tendrů v Jihlavě na 5 let vyřazena.

Chronosphere

A pro ČD taky…. vynikající nápad.😀

PvvS

Hmm, vzhledem k tomu, že by se tím Schadewerk vyloučila kompletně, tak proč ne 🙂

MartinS.

Vzhledem k tomu, že rozhodnutí ÚOHS jsou celkem nepředvídatelná, tak je celkem logické, že to neúspěšní uchazeči zkoušejí, protože netuší, co může projít a co už ne. Takže nejdřív by se musela sjednotit rozhodovací praxe ÚOHS a odvolacích soudů, aby se situace zklidnila, nastavily mantinely a potom by se mohla nějaká diskvalifikace notorických zdržovačů řešit. Aby nedošlo k tomu, že by se za 2-3 soutěže diskvalifikovali všichni dostupní výrobci a dalších 5 let by se nekoupilo ani kolo.

Pavel Čech

Měli by se učit od PMDP, tady v Plzni se dělají výběrka na míru Škodovce běžně. Dokonce i to výběrové řízení na stavbu depa a údržbu, kdy byla cena napočítaná na údržbu starých vozidel a po dokončení se najednou všechny staré vozy vyřadily bylo v pohodě.