Doprava ve městě Trolejbusy

Antimonopolní úřad zakázal ústeckému dopravnímu podniku nakoupit trolejbusy

Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Antimonopolní úřad si nechává zpracovat odborné stanovisko k námitkám dvou možných dodavatelů.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) zatím nesmí uzavřít smlouvu s vítězem soutěže na dodávku až 33 parciálních trolejbusů. Vyhověl tak návrhu společností Cegelec a SOR Libchavy, které napadly kvalifikační podmínky soutěže.

„Bylo vydáno předběžné opatření, kterým se zadavateli zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem. Správní řízení je v současné době přerušeno, neboť Úřad si nechává zpracovat odborné stanovisko, které je nutné pro rozhodnutí ve věci,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Švanda.

ÚOHS potřebuje za pomoci znalců zjistit, zda jsou námitky obou firem pravdivé. Týkají se se například doby schvalování trolejbusů v České republice. Podle navrhovatelů podmínky ústeckého tendru může splnit jen Škoda Electric. „Dochází ke znevýhodnění dodavatelů, kteří ke dni zahájení zadávacího řízení nemají trolejbus odpovídající specifickým
požadavkům zadavatele již vyroben a schválen pro provoz na území České republiky,“ uvedl Cegelec v návrhu.

Dopravce v zakázce s odhadovanou cenou 558 milionů korun hledá výrobce až 33 parciálních trolejbusů, které umožní částečně jízdu mimo troleje díky baterii.

DPMÚL už dříve odmítl, že by podmínky zvýhodnily jedinou firmu. „Jsme přesvědčeni, že podmínky zadávacího řízeny byly nastaveny tak, aby byla zajištěna skutečná soutěž mezi kvalifikovanými dodavateli. Dopravní podnik hospodaří s veřejnými prostředky. Nemůžeme tedy vyhovět zájemcům, kteří by nám rádi nabídli dosud neexistující řešení, anebo trolejbusy bez schválení Drážním úřadem,“ řekla před časem mluvčí DPMÚL Jana Dvořáková.

Zakázka je na osm let, vítěz získá rámcovou smlouvu. Dopravní podnik hledá kloubový trolejbus, který bude mít čtvery dveře a tři nápravy. Jeho délka může být maximálně 18,75 metru. Do nízkopodlažního trolejbusu se musí vejít nejméně 115 cestujících, z toho čtvrtina musí sedět. Na baterii má zvládnout dojet nejméně 12 kilometrů. Vozidla musí být plně klimatizovaná, součástí budou USB nabíječky pro dobíjení drobné elektroniky.

Zakázku na nové trolejbusy naposledy vyhrála v Ústí nad Labem Škoda Electric, která dodala devět kloubových trolejbusů 27 Tr. DPMÚL na dotazy k soutěži včera nereagoval. Již v roce 2018 ÚOHS kvůli zadávacím podmínkám soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem zrušil. Důvodem byly rovněž zadávací podmínky, které tehdy napadl SOR Libchavy.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dan

V Antimonopolnim urade jsou lide,kteří tomu vůbec nerozumí,nevím jak někdo může vůbec uvažovat o strojich SOR.

PetrJ

S ÚOHZ, částí pro VZ, mám rozpačité zkušenosti. většinou to posuzují lidé, kteří žádné VZ nikdy nepřipravovali a neřídili a o technice nemají zrovna moc přehledu. Kromě toho, dům na klíč si také nenecháte postavit od firmy, která ještě žádný nepostavila.

Chronosphere

Přirovnání dost kulhá,ten kdo si stěžuje už nějaké domy postavil,představte si.

Anonym ze severu

Teď už jen to výběrko definitivně zrušit a vypsat nové a pořádně, včetně požadavku na 2 hnané nápravy!!! Včera pršelo, dneska pršelo a 25, 27 a 28 (možná i 21, to nevím) Tr krásně klouzaly a lidi v nich krásně padali. 🙂 A to je (bohužel) fakt a realita.

PetrJ

To vypovídá o kvalitě použitých pneu.

Pája

I o koncepci, tak ono se do pořádného kopce i na Valašsku líp dostávaly „dvoumotoráky“ Sanos a 15Tr , pokud byly horší adhezní podmínky. Škoda, že ty dvě hnací nápravy nedávají standartně. Byla by to oproti autobusům další výhoda.

PvvS

Jestli klouzaly i 28Tr a možná 21Tr , ta k by Dp měl urychleně změnit pneumatiky, nebo přestat jezdit po ledových plochách.

Miroslav Zikmund

Možná – při znalosti délky schvalovacího procesu – nedávat schvalovací podmínku, ale stanovit požadovaný termín dodávky tak, že jej bude moci splnit „jen“ výrobce se schváleným vozidlem … Trvá-li schvalovací proces rok a „víme“, že výroba – z hlediska výrobních kapacit „plzeňského“ výrobce, s jehož vozidly „máme“ dobré zkušenosti – jak záruční servis, tak pozáruční dodávky ND – bude trvat 10 měsíců, tak tam dáme termín dodávky prvního vozidla 12 měsíců.
Tím reálně vyřešíme výrobce bez schváleného vozidla.

PvvS

Hmm a kdo to zaplatí ? Pokud se ukáže konkurence, tak cena jde dolů. Stačí se podívat na Brno, kde 31Tr stály přes 13 milionů kus a v pořádný soutěži se s 27Tr dostala Schadewerk na 12milionů kus. A to jsou ty 27Tr podstatně vybavenější. Když se pak podívám na Ústí, kde stejná 27Tr, jen s baterkou stojí přes 20 milionů, tak je asi něco špatně.

M H

Myslíte tu soutěž, která byla zrušena naštěstí až den po podepsání smlouvy? Tomu bych pořádná soutěž neříkal (to by ji nesměl chtít ÚOHS zaseknout)…to je především veliké štěstí, že se to takto stihlo a budeme mít v Brně čím jezdit.

PvvS

Spíš celkově. Kde se přihlásilo víc výrobců, tak cena šla podstatně dolů .

*h8*

IMHO pochopitelny pozadavek DP. O zkusenostech s objednavanim neschvalenych a prototypovych vozu by mohl vypravet treba nekdo z Pescary nebo Bologni.

Gwann

tak skacime sloupy a troleje a přejdeme na autobusy. a ať se škoda, sor a všichni jiný jdou vycpat?

prehanim, ale přál bych jim to. všechny (nebo skoro všechny) zakázky na trajfly konci takhle, takže asi nakaslat, blokování jste se navzájem, tak už nemáte kam dodávat.

Pája

Pokud nebudou kloubáky k dispozici – jedno jaké – budou nasazeny kloubové autobusy. Bohužel.

M H

V Brně už na některých trolejbusových kurzech kloubové Karosy B961 jezdí…naštěstí sloupy se ještě kácet nezačaly a podařilo se vyhaluzit dodávku 27Tr.

PvvS

Jo protože přechozí vedení podepsalo smlouvu výhodnou pro Schadewerk na 13T. A na zbytek trakcí nezbylo. Proto se 14/15Tr vraky udržely dodneška, 961 dostaly GO s kompletní novostavbou vleku, nový motory…

Martin Hodek

Příště se bude snad bude muset čekat ina to, až účastník postaví fabriku. Cože? Nemá schválený produkt a kvůli tomu musí cestující čekat na kvalitnější MDH? Neuvěřitelné.

PvvS

Stačí výběrko vypsat včas. A nepsat ho na míru jedinýmu dodavateli. Pak nebude problém.

MartinS.

Co je včas? Městské dopravní podniky jsou financovány městy, takže se nejdřív musí dozvědět, jestli od města něco přiteče. Navíc je to rámcovka na 8 let, takže čas v tomto případě nehraje významnou roli. A na míru jednomu dodavateli? Může DP za to, že výrobci nemají schválená vozidla? A co se stane, kdyby vysoutěžili neschválené vozidlo a schvalování se třeba na 2 roky zasekne?

M H

Z hlediska ÚOHS bude vše v pořádku. Výrobce může dostat pokutu od DP za pozdní dodání. Především ale reálně hrozí, že nebude čím jezdit. Takže v případě zrušení výběrka je jediné řešení vypsat nové s ještě kratší dodací lhůtou…tedy ještě více na míru tomu, kdo má volnou kapacitu a schválené vozidlo…čímž se leda tak dostaneme do začarovaného kruhu, ze kterého není cesty ven… Leda podepsat něco rychle před zrušením.

PvvS

Stačí se podívat do zahraničí, jaký jsou tam podmínky výběrek. Téměř každá dodávka je na míru danýmu městu, a schvaluje se jako novej typ. A výrobci mají v podmínkách takový penále za zpoždění, že si to hlídají. A někde bylo že v případě nedodání, nebo problémů šly za výrobcem i další náklady. Třebas za náhradní dopravu. Jenom tady se škodovce všichni bojí dát pořádný podmínky. Když moc, tak je v podmínkách dodání diagnostiky a pár dílů. Ale snad nikde jsem nečetl , že by se zadávala třebas doba na dodání ND, limit na dobu odstavení vozidla. Problém není v neschváleným… Číst vice »

Leinad

Včas je tehdy, když podmínky může splnit více výrobců.
DP může za to, že nechce něco již schváleného (co jezdí v jiných Evropských městech) a zároveň nedává čas na schválení.
Když vysoutěží a výrobce to nedodá včas, tak výrobce bude platit penále.