Autobusy

RegioJet zažaloval FlixBus kvůli jeho cenám. ÚOHS výzvu ke zdražení označil za návrh kartelu

Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Souboj žlutých a zelených autobusů se přesune nejspíše i do soudní síně. Společnost Student Agency, která provozuje v Česku autobusy pod značkou RegioJet, zažalovala společnost FlixBus kvůli jejím cenám, které v Česku nabízí zejména na vnitrostátních linkách. Podle RegioJetu nemohou pokrýt ani náklady. Na stranu FlixBusu se už postavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

RegioJet podání žaloby k městskému soudu v Praze oznámil v tiskové zprávě, ve které uvedl, že žaloba se týká údajného nekalosoutěžního jednání a podnákladových cen. „Těmi se dlouhodobě snažili poškodit a vytlačit ostatní dopravce působící na českém trhu a poškodit tím zákazníky,“ uvedl RegioJet ve zprávě. FlixBus takové chování odmítl.

RegioJet žalobu opírá o znalecké posudky, které si nechal vypracovat. Podle nich mají ceny FlixBusu pokrýt jen 55 % jeho nákladů. „K nekalé soutěži podnákladovými cenami a nátlaku na ostatní dopravce FlixBus využívá téměř neomezené finanční zdroje, které má k dispozici od silných mezinárodních finančních skupin, které FlixBus vlastní,“ uvedl RegioJet.

FlixBus se ve svém vyjádření opírá i o zveřejněné stanovisko ÚOHS. Na něj se FlixBus obrátil s tím, že předchozí výzvy ke zvýšení cen od RegioJetu chápe jako možnou protisoutěžní koordinaci cen. „Úřad společnosti FlixBus potvrdil, že jak výslovné přijetí, tak i faktické dodržování uvedeného návrhu by mohlo být v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a varoval jej před účastí v protisoutěžní dohodě. Návrhem na dodržování určitých minimálních cen se společnost RegioJet dopustila jednání, které mohlo směřovat k uzavření kartelové dohody, avšak díky odpovědnému přístupu společnosti FlixBus a jejímu veřejnému distancování se od zmíněného návrhu, k němu nedošlo. Úřad ve věci nezahájil správní řízení, neboť k protisoutěžnímu jednání nakonec nedošlo,“  uvedl I. místopředseda ÚOHS Hynek Brom.

„Ceny jízdenek se mění v závislosti na vývoji trhu, nikoliv v návaznosti na výzvy nebo žalobu ze stran konkurence, které považujeme za nedůvodné. Jsme přesvědčeni, že nijak nevybočujeme ze zákonem přípustného chování,“ uvedla mluvčí FlixBusu Martina Čmielová.

RegioJet ale odmítá, že by výzva ke zdražení byla návrhem ke kartelové spolupráci. „Podání Flixbusu je nesmysl, navíc ÚOHS, aniž cokoli vyšetřoval, porušil svým prohlášením bezprecedentně svou nestrannost a zasahuje do probíhajícího soudního sporu. Budeme se proti tomu bránit. Veškeré výzvy byly Flixbusu doručeny zcela jednoznačně jako předžalobní přes právního zástupce a bez jakýchkoli pochyb vyzývaly k zanechání nekalosoutěžního jednání Flixbusu – nikoli ke stanovení určitých cen,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

FlixBus se pokusil v Česku otřást dominancí RegioJetu na autobusových linkách i mimořádně nízkými cenami. Dosud na většině tras jezdí levněji než RegioJet. Postupně ale zdražuje. Například mezi Prahou a Libercem nabízel dlouho jízdenky i za 29 korun, aktuálně stojí nejlevnější 49 korun. I to je ale výrazně méně než RegioJet, který jízdenku prodává za 89 Kč. Ani výrazně nízké ceny přitom FlixBusu často nepomohou autobus zcela zaplnit. Běžným jevem je, že v prakticky stejný čas odjíždí RegioJet na stejné trase vyprodaný či s jednou nebo dvěma posilami, zatímco FlixBus zaplněný není. Podobné je to na trase Praha – Brno, kde FlixBus jezdí běžně za 79 Kč.

Do České republiky nepřišel Flixbus jako nový hráč, ale jako evropský dominant, který má v řadě zemí téměř monopol a o stejné se pokoušel také České republice,“ uvedl RegioJet v tiskové zprávě.

RegioJet nástup zelené konkurence ustál, podle dřívějšího vyjádření majitele Radima Jančury se už podařilo vrátit s autobusy do zisku. Firmě výrazně pomohlo zavedení nových slev pro studenty a seniory, díky kterým se podařilo do autobusů přilákat nové cestující za peníze ze státního rozpočtu. Slevy zavedla vláda Andreje Babiše v době, kdy neměla důvěru Sněmovny. Jančura Babiše opakovaně podpořil v předvolební kampani. ÚOHS už v minulosti pokutoval za podnákladové ceny naopak Student Agency v případě jeho sporu se společností Asiana. Tehdy ale nízké ceny držel dopravce podstatně kratší dobu než nyní FlixBus.

FlixBus je už dnes dominantním hráčem v evropské autobusové dopravě, nedávno oznámil pohlcení značky Eurolines. Protiváhou se mu má stát značka Blablabus, s kterou chce RegioJet spolupracovat.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Novák

Jančura nemá proti tomuto silnému hráči vůbec žádnou šanci a on to ví paradoxně použil tento silný hráč stejné zbraně jako Jančura Kdo s čím zachází s tím taky schází anebo taky Kdo jinému jámu kopá sám do ní padá

Railanalytik

Nevýhoda každého regionálního hráče je, že buď musí růst a polykat okolí, nebo se nechat spolknout nad národním hráčem.
Rozhodne, kdo z nich bude mít přístup k “dlouhým” financím.
Navíc úvaha o kartelu je pro RJ velmi nebezpečná.

Mišo

Vďaka ľuďom, ktorí jazdia RJ má veľa mladých brigádu a príležitosť nabrať cenné skúsenosti. Aj ja ;).

Fedexak

Ještě si dovolím jednu poznámku k zamyšlení – je až s podivem – spíš totálně k pláči – že se zde drtivá většina diskutujícíck, která ve svém vlastním životě nic nedokázala, natožpak něco vybudovat, totálně naváží do člověka – Čecha -kluka z ostravy – kterej vybudoval z ničeho firmu nabízející nejlepší servis na palubě autobusů v celý Evropě, ne-li na celim světě… ne – opravdu pro nej nebyl režijka vrcholem blaha v celym vesmiru… A třesete se na to aby ho zničil nadnarodni nemeckej obr financovanej americkejma investicnima fondama…
Lidi proberte se uz konecne!!!!!!

Martin1

Kluk z Ostravy… a ještě tu o tom, jak jako kluk zachránil zvířátko. Bude to mít větší grády.

Fedexak

Marin1:
je to Ostravák co studoval v Brně

Leoš Konečný

To je úplně jedno jestli Ostravák nebo brňák, je to česká firma s největší úrovní cestování a měli byste být rádi, že takovou firmu máme

Cestující

Taky nechápu, co kdo má stále proti Jančurovi. Jeho zásluhy na pozvednutí kultury ve vlacích i v busech jsou nesporné. Kdo to nevidí, je ignorant…

Roman Svačina

Já bych Vaše tvrzení lehce poopravil. Pokud mohu. „Jeho zásluhy na pozvednutí očekávání cestujících ohledně kultury cestujících zvedl. Všichni čekají modré z nebe ale… . Často se jim nedostává kávy zdarma a už tady BOHUŽEL byl steward, který šikanu ze stranu že strany cestujících nezvládl s spáchal…. “ 🙁

Fedexak

Cestující:
tak jasně že jo – tohle je ale na téhle stránce čistě generační problém a:
1.) obyčejná Česká závist
2.) chbějící národní hrdost, patriotizmus a obecně podpora ryze českých značek a podnikatelů – tj. společností čistě nebo alespoň většinově v českých rukou…
Pěkné ale je, že mladší a mladá generace už to pochopila a svým jednáním (=nákupním chováním = preferencí dopravce RJ i při vyšších cenách) to dává jasně najevo … 🙂
Nicméně už dopředu vím, že na tomto webu tahle jasná fakta u zdejších spoludiskutujících pravděpodobně i tak neuspějí..

Arimatejsky

Když RJ začal jezdit Liberec Praha, účtoval 1 Kč za osobu tak co se najednou dere o zavedení minimální ceny?

Leoš Konečný

víte proč???

Martin1

Jančura mi v mnohém připomíná Babiše. I proto si možná tak rozumějí. Babiš si stěžuje na dvojí kvalitu potravin, přitom co prodává lidem za sajrajt, všichni víme. Jančura dřív taky jezdil za úplně jiné ceny, teď si stěžuje u ostatních na to samý. Panoptikum hadr.

Roman Svačina

Martin1: Vy jste to vystihl úplně nejlépe a klobouk dolů před Vámi. Palec hore

Mišin

Baví se tři podnikatelé ve vězení.
První: „Já nastavil nižší ceny než konkurence a zavřeli mě za dumping.“
Druhý: „Já je nastavil vyšší než konkurence a zavřeli mě za zneužití tržního postavení.“
Třetí: „To já je nastavil stejně jako konkurence a zavřeli mě za kartel.“

X 1

Pamatuju že něco takového se u nás opravdu stalo. V Agro Jevišovice byla svolána schůze chovatelů drůbeže. Chtěly, po vzoru jiných producentů ve starých zemích EU založit Klastr. Aby mohly jednodušeji exportovat, obchodovat, být silnější při jednání s velkoobvhidníky a řetězci a také být významným partnerem pro stát. No zkrátka se tehdejší Zemědělsky noviny rozplívali, že zde bude něco evropského. Že stejně jako jsou v klastrech sýraři z Bavorska nebo Holandska, bude i naše zemědělství na tom evropském poli vidět. Ani ne za týden, byly dotyční představitelé zemědělských podniků Antimonopolním úřadem, označeni za zločince a účastníky kartelu. V rozhodnutí se… Číst vice »

Ondřej

Ví někdo jak se Flixbusu v ČR ekonomicky daří? Na věstníku účetní závěrku nemají..

Bob

Ono ani ta účetní závěrka Flixbus CZ není úplně relevantní. Jízdenky prodává Flixbus Mobility GmbH, takže ten zisk/ztráta zůstává v Německu.

Hanzi

Jojo, zloděj křičí ,,chyťte zloděje,,.

Leoš Konečný

Já jen nestačím žasnout kolik je v Česku lidí, kteří přejí Jančurovi jen to nejhorší a proč? Za to že vás naučil jezdit jako lidi a ne jako dobytek? Fakt se mi z vás chce blejt. Zamyslete se nad tím co píšete. Místo toho, abyste byli hrdí na to, že česká firma má jedno z nejkvalitnějších cestování jako nikde v Evropě, tak se radujete nad tím, jak německý predátor likviduje konkurenci v celé Evropě. Když tady nacisti obsazovali území to taky schvalujete? Já jsem rád, že je tady Student Agency/Regiojet a najezdil jsem s nimi tisíce km a budu vždy… Číst vice »

Zelenay

Zvláštní, nevím, že by mě někdo učil, jak jezdit autobusem. Bez žlutých busů RJ jsem se obešel a obejdu se i dál. Podle vaší teorie je spláceninou i Jančura, když námezně slouží pod červenou barvou DB.

leoš Konečný

V tomto pripade ano ale jen v pripade techto linek DB

Fedexak

Leoš Konečný: T tvýho komentu postavenym na faktech je vidět že ti není ani 40, spíš klem 30 – jsi mladá nebo mladší generace, jsi z většího města a Máš VŠ vdělání (nebo aspoň maturitu), byl jsi na hodně místech a máš možnost srovnávat a porovnávat s tím co je na tom „úžasným“ západě (EU 15) a díky tomu si vážíš toho co tu doma máme… A TO JE SUPER. Tím ale výazně vybočuješ z věkový, názorový, vědomostní a sociální (příjmový) struktury naprostý většiny místních diskutujících – kde pověšinou panuje názor že: 810 je super high-tech vozidlo, bohatě stačí v… Číst vice »

Leoš Konečný

Dal jsem ti plus. A bohužel máš pravdu a je mě fakt smutno z toho, kolik moc lidí je tak nenávistných vůči českému úspěchu já to opravdu nechápu. Když začalo Student Agency jezdit se žlutými (tenkrát ještě Ayatisy) přišlo mě to jako když mezi trabanty vjede Mercedes. Najednou luxus za super ceny. Objednávky přes net, možnost zrušení/změny rezervace, nápoje, TV a milý personál, to prostě byla bomba. Do té doby jezdily hnusný Karosy nebo ojeté vyřazené Neoplany z německa. A jak Student Agency rostlo a přibývaly spoje po Evropě, byla radost cestovat. Dnes mě přijdou naše žluté Irizary nejhezčí autobusy… Číst vice »

Jirka

BlixBus pouze hraje stejnou hru, jakou před několika lety rozehrál p Jančura. Např. na severu naší republiky. Ať ochutná svojí medicínu.

David

Tys to Jirko vůbec nepochopil. Přečti si ten článek ještě jednou. A jestli nevidíš rozdíl, tak si vezmi na tu svoji hlavu nějakou „medicínu“.

Človek

No a co, tak ať jezdí za 55% nákladů. Ano, časem zlikviduje konkurenci a pak zvedne ceny, ale následně bude zas nahrazen někým jiným. Tak funguje trh. S tímhle represivnim přístupem bychom mohli zakázat i slevy v obchodě. ÚOHS bez náhrady zrušit

babilon

Nahrazen by mohl být maximálně někým ještě větším, a tam už moc prostoru není.

Zelenay

Máte zvláštní povědomí o tom jak funguje trh. Zvláštní, že v železniční dopravě je proces reverzní, spousta malých přepravců postupně okrajuje ČD o trasy. Nějak vám to pak neštimuje..

babilon

ČD nejsou predátorem vlastněným silným kapitálem, který usiluje o ovládnutí trhu, aby si pak na něm mohl stanovovat své podmínky.

MildaIV

ČD nepodnikají na volném trhu, ale jezdí za dotace.

Martin V.

Ještě by mohl usnout na vavřínech. Stalo se to takovým gigantům jako Kodak, Nokia… I třeba v oboru internetových prohlížečů se situace nejednou změnila a dominant upadl v zapomnění.

Radosto

Dobrý den, můžu se zeptat proč ÚOHS bez náhrady zrušit? Četl jste ZOHS? Vyznáte se ve veřejném soutěžím právu? Jestli chcete klidně Vám obecně vysvětlím, jak to funguje.

Kylchap

To je plno starostí kvůli české firmě a plno radosti kvůli Arrivě a Lendrbánu

JaJeČ

Zásadní otázka, kterou v tomto sporu (na rozdíl od sporu s ČD) najednou zapomíná. Je FlixBus na daném trhu dominant? Tzn má opravdu min 40% podíl např na lince Praha – Liberec? Podle článku evidentně ne, takže si může jezdit za kolik chce až do aleluja. (To že má velkou síť v Evropě neznamená, že je dominant na českém trhu). Teprve dominant nesmí dlouhodobě jezdit pod náklady a to ještě v rámci obrany svého trhu se počítají variabilní náklady. Ono stačí projít si články na webech z té doby.

Netris

Jde o to, jak vymezíte relevantní trh. Můžete ho vymezit jako jednu linku autobusové dopravy, jako jednu linku veřejné dopravy (tedy zahrnout i vlaky, případně i letadla), jako nějakou širší oblast, kde se zajišťuje dopravní obslužnost (kraj, stát) a v některých případech i klidně jako celý vnitřní trh Evropské unie. Právě na tom unijním jednotném trhu by se asi dalo říct, že FlixBus zastává dominantní postavení. Nicméně vymezení relevantního trhu je právě nejdůležitější a často i nejtěžší úkol relevantních antimonopolních úřadů.

Zelenay

Tudle hru zvolil RJ, takže jestli dostane pokutu za pokus o kartel, bylo to jeho riziko.
Pro nás zákazníky si chce vynutit soudně vyšší ceny jízdenek, vyšší marže a snížení konkurence a kvality, do které nyní musí více šlapat. UOHS dal jasné stanovisko, uvidíme co soudy. Každý ať si to probere dle sebe, podle mě na tomto RJ prodělá část důvěry, otázka kolik.

A.R.

Uživateli „petr766“, Flixbus mi po několika cestách do zahraničí přijde ještě horší, takže jeho obhájce fakt nejsem. Jde tady o princip. Když ten cirkusák nabízel dumpingové ceny, to mu nevadilo. Jen aby odrovnal konkurenci. Jinak ho kromě toho považuju za podrazáka.
Žluťák jako takový mi nevadí, vadí mi jeho odporné praktiky, kterými se domáhá nějakého zisku. Je dobře, že ostatní s ním nakládají stejně jako tehdy on s nimi. Nevím, proč by si to měli nechat líbit.

suri

Není to tak dávno, něco přes rok zpět, kdy Regiojet ještě jezdil linku Praha-Klatovy za 50 Kč, než mu krachla. Takhle nastavená cena byla tehdy hluboko pod cenou jiných dopravců na této trase, tedy pravděpodně podnákladová a s cílem poškodit konkurenci. To, že si stěžuje u jiných na praktiky , které sám neváhá použít, kdykoliv se mu to hodí, je chucpe.

Jarda V.

Odkaz nemám ale bylo to tak, několik nových tras se po nějakou dobu jezdilo za 50 krom Klatov tam byl i Dvůr Kralove, Nachod a další nácestné zastávky na lince do Pasova a Špindlu. Nejsem si jist zda i směr na Znojmo.

suri

Odkaz není, protože linka do Klatov byla v březnu 2018 zrušena, ale dají se vygooglit stopy o tom, že se jezdilo za 50 Kč na jiných stránkách. Ty Klatovy byly součástí akce „Z Prahy za 50 Kč“, teoreticky počet jízdenek byl omezený, ale speciálně u Klatov nebyl problém za těch 50 Kč koupit jízdenku těsně před odjezdem. Ještě dlouho po zrušení této linky vysel na Zličíně bilboard „Z Prahy do Klatov za 50 Kč“. Kdyby sem šly vkládat obrázky, dám sem printscreen své projeté rezervace za 50 Kč na této trase. na důkaz.

AAA

Tak to samé ale tvrdí o těch nejnižších cenách Flixbus, ne?

JaJeČ

Když byl ten autobus poloprázdný, tak se těžko do něj prodávaly ty nejdražší jízdenky ne? 🙂

David

Pane Sůro, proč máte tolik mínusů? Vždyť chcete jenom fakta a argumentujete věcně. To je tady fakt tolik zakomplexovaných ubožáků, co reagujou na žlutou jako býk na červenou? Musím si odpovědět, že asi ano. Přál bych takovým lidem, aby se jim v životě dařilo a nemuseli si léčit svoje komplexy tímto způsobem.

Hank Rosse

Poloprázdným Flixbusem jsem už hodně dlouho nejel. Jinak na trase Liberec Praha už zdaleka není ta láce, co bývala. A nejnižší cena je značně vykompenzovaná umístěním na zadní trestné lavici. Takže přihodte 9 Kč za rezervaci místa a u podzimních jízdenek jste už na dostřel Cirkusákovi. Samozřejmě bez novin a hnusného kafe.

Hank Rosse

Ne, nejlevnější za 59 a samozřejmě v nejméně atraktivních časech.

Bob

Z Prahy do Špindlu to loni v léte stálo 199 Kč. Cena 50 Kč do Klatov opravdu byla, ale nevím, jak dlouho.

Martin1

V archivech se Honzo dohledat něco málo dá. Např. zde: https://www.cestujlevne.com/akcni-letenky/jizdenky-s-regiojetem-z-prahy-po-cesku-za-pade

Leoš Konečný

A víte taky proč krachla linka do Klatov? Přečtěte si o tom nejdříve něco, například v tom roli hrál lrajský úřad a jeho omezení pro žluté busy

Lukas

Absolutně teda nechápu z čeho se radují ti, kteří tvrdí ze Jančura konečně ochutná své medicíny. Opravdu máte radost z toho, že se mezinárodní firma snaží nekalým způsobem zničit českou společnost? O Jančurovi-osobě si nemyslím osobně nic dobrého. Je to vejtaha a mluvka, ale z pohledu Jančura- businesman je existence Regiojetu velmi dobra. Svým přístupem změnil standardy autobusu, které nám mimochodem i můj známy z Rakouska, kde mají vysoké cestovní standardy, závidí. Přát mu aby ho roztrdila Německá firma a tím vy zničila konkurenci, jak už se stalo skoro všude v Evropě, můze jen hlupák.

A.R.

Ty těm nesmyslům o konkurenci věříš?

Speedy

Ty si nemyslíš, že RegioJet a FlixBus si navzájem konkurují?

A.R.

Vzájemnou konkurenci vnímám, ale měl jsem na mysli ty standardy. Pořád totiž někteří mají za to, že bychom bez konkurence jezdili rozvrzanými Karosami bez kafíčka a novin.

babilon

Tak třeba bezplatné storno má Flixbus pouze v ČR. Myslíte, že se rozhodli to zavést v jedné zemi a hodili si kostkou, která to bude, nebo je to důsledek konkurence v ČR?

A.R.

Vždyť píšu, že vzájemnou konkurenci vnímám.

Tomáš

Tak trochu si protiřečíte, ne? Na jednu tsranu „vnímáte konkurenci“, na druhou to označujete za „nesmysly o konkurenci“…

A.R.

Tak trochu nechápeš, co jsem měl na mysli.

Speedy

S Lukášem souhlasím. Myslet si o Jančurovi (jako člověku) můžete co chcete, ale pořád je to česká firma a já budu raději, když tu bude jezdit on, než aby to tady ovládl FlixBus jako jinde v Evropě. Ta kvalita mezi nimi je opravdu propastná.

noerf

Jindra: Student agency zvýšila komfort na dálkových linkách na výbornou úroveň jako standard. Flixbus vyšší kvalitu nepřináší.
Pak je rozdíl nasazení cen na dobu startu linky nebo dlouhodobě do doby likvidace jakékoliv konkurence.

Bob

Ano, máme radost, protože Flixbus odvádí daně ze zisků Merkelové a ne Babišovi jako Regiojet. 🙂

Hank Rosse

Flix jako globální skupina je v zisku. Skopcí cvakaj zvýšené ceny, no. 😊

Hank Rosse

Že by ti Němci kecali? No i to je možné. Škola madam Merkel se asi nezapře. 😁

Jindra

V roce 2015 RJ podhodil cenu na lince Jirkov – Praha zdejšímu DP.Nyní to zažívá sám.Flixbus dokonale
odčinil tuto prasárnu.Díky!

Leoš Konečný

A cim jezdil ten vas DP?

X 1

2x Škoda Rto. Jako záloha dostavník a čtyři kladrubáci. 😉

petr766

Ale stejně je komické pozorovat ty notoricky stejné diskutéry, kteří obhajují Flixbus, který je v praktikách vůči konkurenci, zákazníkům či trhu obecně mnohem horší a zákeřnější než Jančura svého času, jak jásají nad tím, že Jančura „prohrává“ (i když se nic takového neděje, právě naopak je to snad jediný dopravce v Evropě, kterého Flix nezničil nebo neodkoupil – což je vlastně totéž), ale že obhajují něco mnohem horšího. Bohužel, až na to přijdete, bude už pozdě (bez ohledu na to, jaký mám názor na Jančuru a ten taky není vždy úplně pozitivní, to jen tak na okraj).

A.R.

Ale, ale, tak cirkusákovi vlastní medicínka nechutná? 😀 Už jen kvůli tomuto jeho služby nechci využívat. I když ono je mu to asi stejně jedno, když jsem jeden z mála. 😀

petr766

Viz níže, prosím konkrétní odpovědi. Dočkáme se něčeho?

David

Zase ta „medicínka“. Je trapné, jak si odpůrci RJ nejsou schopni vymyslet nic jinýho. Ubohé.

A.R.

Jak je trapná adorace žlutého boha.

Leoš Konečný

Ne trapní jste vy s tímto už, prdlajs o tom víte

petr766

Je to zajímavé, když je to pokaždé naopak… Mimochodem, na jedné lince jezdí Flix třeba za 49 Kč, přitom za takovou cenu to roky nikdo nebyl schopen jezdit, ani nejlevnější (ex)ČSAD, které patřilo na lince vždy mezi nejlevnější. A dneska prakticky nové 2x dražší autobusy, vyšší platy řidičů, poplatky za „kde co“ a náklady to pokryje? Když většina spojů jezdí téměř prázdná (vidím je často, občas s tím jedu) Prostě svinstvo, v pozadí jsou peníze hazardních investorů podobně jako v Uberu apod. Bohužel, ten trh to nenávratně poškodí, když se něco takového děje – a nejde zdaleka jen o autobusy… Číst vice »

VRT

Bumerang?

náhodný kolemjdoucí

Lapidárněji bych to neřekl! Je to chucpe, že si Jančura stěžuje na něco, co sám dělal.

železničář v důchodu

Ano: opět jen „zloděj volá: chyťte zloděje!“ …

petr766

Nevidíte-li rozdíl mezi Flixbusem a RJ, pak je to smutné a nedá se o tom rozumně diskutovat. Já chápu, že máte radost, že tentokrát někdo škodí Jančurovi, ale chtělo by to se povznést nad „antižlutou“ ideologii a podívat se na to nestranně, že?

železničář v důchodu

Rozdíl podrobně nezkoumám, protože dálkovými autobusy prakticky vůbec nejezdím (a to ani už s nárokem na „Babišovy slevy“). A Jančura si za „antižlutou ideologii“ může sám (s podporou Ondr**uje) – kdyby se nechoval tak, jak se chová (a zbytečně nesmyslně neprudil), žádnou alergii by u naprosté většiny těch, kdo jej odmítají či aspoň „nemusí“, nevzbudil.

David

Dálkovými autobusy prakticky vůbec nejezdíte, hlavně že na to máte jasný názor. Jděte se projít a neseďte u počítače, prospějete svému zdraví i této diskusi.

železničář v důchodu

To, že něčích služeb nevyužívám, mi nemůže znemožnit ani bránit mít vlastní názor na chování a charakter jejich poskytovatele: Jančurovým autobusem jsem jel (resp. musel jet) naposled před několika roky večer z Jihlavy do Prahy a nepřišlo mi to jako nějaký velký zázrak – spíše jsem byl překvapen, proč jeho podnikání tolik lidí pořád tak přehnaně chválí a co tak úžasného na něm nacházejí, když sám jsem na něm nic takového neobjevil. Ale může to být i tím, že dálkové autobusové linky opravdu nejsou mým „favoritním“ způsobem dopravy, takže jej jako ideální nevnímám bez ohledu na to, kdo kterou a… Číst vice »

David

Pokud jste překvapen, co tak úžasného lidé na RJ nacházejí, když sám jste na něm nic takového neobjevil, pak si zkuste vzpomenout, jak se cestovalo v ČR autobusem nebo vlakem tak před 10 lety. To není ani moc dávno. Rozdíl je obrovský. A nejde jen o dopravní prostředky RJ, jde hlavně o to, že rozhýbal konkurenci, která jinak do té doby spokojeně spala na vavřínech.

železničář v důchodu

Pokud jde o „rozhýbání konkurence“, v tom máte asi pravdu, ale k pozitivním změnám například v oblasti dopravních prostředků by došlo stejně, protože ty jsou výsledkem normálního vývoje – jen by ty změny asi byly pomalejší, třeba i proto, že by se asi investovalo více jinam (do jiných oblastí, které by to rovněž potřebovaly).

David

No, když myslíte, že celý servis přepravy cestujících je jenom o vozidlech… Přít se nebudu.

petr766

Jančura nikdo tohle nedělal, pokud ano hoďte sem důkaz, že rok a půl jezdil pod náklady. A ne, nezkoušejte kauzu Liberec, kde sice chvíli jezdil „mediálně“ za korunu, ale z naprosto jiného důvodu. Trochu jiné bylo Brno, ale pak nechápu, proč u Flixu to projde a u RJ ne. I když o našich úřadech a zvlášť antimonopolním si naprosto nedělám iluze.

petr766

Asiana je mírně podobná, s tím souhlasím a právě proto nechápu, že u Flixu je to OK 😉 Ono to bude ještě zajímavé, osobně si myslím, že Flix přijde s nějakými dalšími podpásovkami, protože prostě majitelé budou chtít ukázat, že Flix je „lepší“. Až pak se třeba stane, že to Jančura neustojí (nemyslím si, ale možné je všechno), pak se budou všichni divit, že tam, kde dnes stojí lístek 80 – 100 Kč na kratší trasy, že pak Flix bude mít od 150 výš. Ostatně stačí se podívat na jejich ceníky běžné u mezinárodních spojů na vnitru, co účtovali třeba… Číst vice »

traveler

V nedávném článku na téma železniční spojení Pha-Lbc jste v komentáři reagoval, že autobusy kapacitně poptávce nestačí. V kontrastu Vašeho komentáře zde vyvstává otázka jak to tedy reálně je?

traveler

Já to pořád nějak nechápu.
Ikdyz pominu že cítím rozpor Vašeho vyjadřování dle toho,k jakému článku to je, tak je tu pořád ta otázka kapacity:
kapacitně už nelze ve špičce posílit autobusy např. z Libuše na Kačerov ( zastávky i komunikace dosáhly saturace), ale pokud se bavíme o 5 nebo 8(?) spojích za 5 hodin, tak jediné co posílení brání je nechuť dopravce.

traveler

Každá linka je „vytížená nerovnoměrně“ – tedy existuje na ní jak špička tak sedlo.
Vlak by na tom nebyl jinak. V sedle bude vlak mít stejnou využitelnost jako autobus.

traveler

Víme snad,že by na trase nebyly poskytovány vlaky s povinnou rezervací místa(?) tak, jako tomu bývá u mnohých vlaků ve vyspělých státech a téměř u všech mně známých soukromých dopravců jezdcích rychlíkové linky.

traveler

Ááá
Takže cílem není mít adekvátní vlakové spojení ,ale mít závazkové vlakové spojení.
A chceme to nee proto že by to bylo bezpodmínečně nutné,ale proto že jinde existuje závazkový rychlik jenž je ještě nesmyslnější – viz vás odkaz na Rakovník.
Opodstatnění nehodné dopravního odborníka 🙁
Konečně jsme se hnuli z místa

traveler

Krajské město Zlín je napojeno jedním rychlíkem denně.
A spojení Jihlavy bude realizováno pouze 1 spojem týdně?

Uznávám že 0 je menší než 1, ale to je tak vše.

VRT

Tohle tesat! Do mramoru.

Martin V.

Ale ta taktika Flixu mi přijde vtipná. Oni teď zdražit na nákladové ceny nemůžou (i kdyby nakrásně chtěli), protože je k tomu vyzval Jančura, takže by to byl kartel! A ÚOHS jim to sežral. No, uvidíme. Tohle bude ještě pokračovat dlouho.

Lektor

Vtipný by bylo kdyby Flix zdražil, ÚHOS to uznal za kartel a následně by Flixu i RJ za to dal pokutu

Radosto

Pane Sůro jste jistě zkušený novinář a mám za to, že zkušený novinář by si měl být schopen nastudovat aspoň základy soutěžního práva. Pokusím se aspoň tady napsat základy. Na twitteru je psáno: “Jezdit rok a půl mezi Prahou a Brnem za 79 Kč je podle ÚOHS férová soutěž.” Toto ÚOHS nikdy nemohl tvrdit. Nemá na to pravomoci a neřeší, co je fér nebo ne. Tak tedy proč. Soutěžní právo se dělí na soukromoprávní (nekalá soutěž – tedy to, co je fér) a veřejnoprávní (tedy zneužití dom. postavení, zakázané dohody, fůze, …). ÚOHS řeší pouze veřejnoprávní ochranu soutěže. Nechrání tím… Číst vice »

Radosto

Aha, to jsem nevěděl. Nicméně doufám, že chápete tu druhou část toho, co jsem napsal, tedy to, že ke zneužití dominantního postavení tady musí být dominantní postavení. On ten spor s Asianou je mimochodem krásný příklad toho, jak se dá definovat relevantní trh. ÚOHS myslím původně definoval pouze autobusovou dopravu, první rozhodnutí KS Brno do něj zahrnulo i vlakovou (to už Jančura dominant nebyl).

Radosto

Ok, tak tweet je v tom případě vpořádku. Tedy pardon.

Martin V.

No a co je tedy „relevantní trh“? Flixbus dálkovou autobusovou dopravu v Německu v podstatě vytvořil (do té doby byla zakázaná). Ale trh tam snad byl už dávno předtím, ne? Vlaky, letadla, soukromá auta – odtud čerpal zákazníky. Potřeba cestovat se nezrodila s Flixbusem. No a v ostatních zemích „luxuje“ trh, takže ač „celoevropsky autobusově“ dominantní je lokálně, či naopak na celém dopravním trhu stále minoritní -dokud místní autobusové dominanty nepožere.