RegioJet zažaloval FlixBus kvůli jeho cenám. ÚOHS výzvu ke zdražení označil za návrh kartelu

Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářScania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Souboj žlutých a zelených autobusů se přesune nejspíše i do soudní síně. Společnost Student Agency, která provozuje v Česku autobusy

Souboj žlutých a zelených autobusů se přesune nejspíše i do soudní síně. Společnost Student Agency, která provozuje v Česku autobusy pod značkou RegioJet, zažalovala společnost FlixBus kvůli jejím cenám, které v Česku nabízí zejména na vnitrostátních linkách. Podle RegioJetu nemohou pokrýt ani náklady. Na stranu FlixBusu se už postavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

RegioJet podání žaloby k městskému soudu v Praze oznámil v tiskové zprávě, ve které uvedl, že žaloba se týká údajného nekalosoutěžního jednání a podnákladových cen. „Těmi se dlouhodobě snažili poškodit a vytlačit ostatní dopravce působící na českém trhu a poškodit tím zákazníky,“ uvedl RegioJet ve zprávě. FlixBus takové chování odmítl.

RegioJet žalobu opírá o znalecké posudky, které si nechal vypracovat. Podle nich mají ceny FlixBusu pokrýt jen 55 % jeho nákladů. „K nekalé soutěži podnákladovými cenami a nátlaku na ostatní dopravce FlixBus využívá téměř neomezené finanční zdroje, které má k dispozici od silných mezinárodních finančních skupin, které FlixBus vlastní,“ uvedl RegioJet.

FlixBus se ve svém vyjádření opírá i o zveřejněné stanovisko ÚOHS. Na něj se FlixBus obrátil s tím, že předchozí výzvy ke zvýšení cen od RegioJetu chápe jako možnou protisoutěžní koordinaci cen. „Úřad společnosti FlixBus potvrdil, že jak výslovné přijetí, tak i faktické dodržování uvedeného návrhu by mohlo být v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a varoval jej před účastí v protisoutěžní dohodě. Návrhem na dodržování určitých minimálních cen se společnost RegioJet dopustila jednání, které mohlo směřovat k uzavření kartelové dohody, avšak díky odpovědnému přístupu společnosti FlixBus a jejímu veřejnému distancování se od zmíněného návrhu, k němu nedošlo. Úřad ve věci nezahájil správní řízení, neboť k protisoutěžnímu jednání nakonec nedošlo,“  uvedl I. místopředseda ÚOHS Hynek Brom.

„Ceny jízdenek se mění v závislosti na vývoji trhu, nikoliv v návaznosti na výzvy nebo žalobu ze stran konkurence, které považujeme za nedůvodné. Jsme přesvědčeni, že nijak nevybočujeme ze zákonem přípustného chování,“ uvedla mluvčí FlixBusu Martina Čmielová.

RegioJet ale odmítá, že by výzva ke zdražení byla návrhem ke kartelové spolupráci. „Podání Flixbusu je nesmysl, navíc ÚOHS, aniž cokoli vyšetřoval, porušil svým prohlášením bezprecedentně svou nestrannost a zasahuje do probíhajícího soudního sporu. Budeme se proti tomu bránit. Veškeré výzvy byly Flixbusu doručeny zcela jednoznačně jako předžalobní přes právního zástupce a bez jakýchkoli pochyb vyzývaly k zanechání nekalosoutěžního jednání Flixbusu – nikoli ke stanovení určitých cen,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

FlixBus se pokusil v Česku otřást dominancí RegioJetu na autobusových linkách i mimořádně nízkými cenami. Dosud na většině tras jezdí levněji než RegioJet. Postupně ale zdražuje. Například mezi Prahou a Libercem nabízel dlouho jízdenky i za 29 korun, aktuálně stojí nejlevnější 49 korun. I to je ale výrazně méně než RegioJet, který jízdenku prodává za 89 Kč. Ani výrazně nízké ceny přitom FlixBusu často nepomohou autobus zcela zaplnit. Běžným jevem je, že v prakticky stejný čas odjíždí RegioJet na stejné trase vyprodaný či s jednou nebo dvěma posilami, zatímco FlixBus zaplněný není. Podobné je to na trase Praha – Brno, kde FlixBus jezdí běžně za 79 Kč.

Do České republiky nepřišel Flixbus jako nový hráč, ale jako evropský dominant, který má v řadě zemí téměř monopol a o stejné se pokoušel také České republice,“ uvedl RegioJet v tiskové zprávě.

RegioJet nástup zelené konkurence ustál, podle dřívějšího vyjádření majitele Radima Jančury se už podařilo vrátit s autobusy do zisku. Firmě výrazně pomohlo zavedení nových slev pro studenty a seniory, díky kterým se podařilo do autobusů přilákat nové cestující za peníze ze státního rozpočtu. Slevy zavedla vláda Andreje Babiše v době, kdy neměla důvěru Sněmovny. Jančura Babiše opakovaně podpořil v předvolební kampani. ÚOHS už v minulosti pokutoval za podnákladové ceny naopak Student Agency v případě jeho sporu se společností Asiana. Tehdy ale nízké ceny držel dopravce podstatně kratší dobu než nyní FlixBus.

FlixBus je už dnes dominantním hráčem v evropské autobusové dopravě, nedávno oznámil pohlcení značky Eurolines. Protiváhou se mu má stát značka Blablabus, s kterou chce RegioJet spolupracovat.

Tagy FlixBus RegioJet Top
117 komentářů