ÚOHS se musí omluvit RegioJetu za výroky o jeho jednání s FlixBusem
Úřad pro ochranu hospodářské (ÚOHS) soutěže prohrál spor se společností RegioJet za své výroky týkající se českého dopravce a jeho
Úřad pro ochranu hospodářské (ÚOHS) soutěže prohrál spor se společností RegioJet za své výroky týkající se českého dopravce a jeho konkurenčního boje s FlixBusem.
Podle RegioJetu o tom včera rozhodl Krajský soud v Brně. ÚOHS se podle RegioJetu má omluvit za to, že zveřejnil „nevyvážené a zavádějící informace týkající se RegioJetu a poškozující jeho dobrou pověst“.
Jde o spor z loňského května, kdy RegioJet napsal FlixBusu, aby opustil od podnákladových cen. „ÚOHS, aniž by celou věc řádně prošetřil, tehdy zveřejnil tiskovou zprávu, kde na základě informací od Flixbusu zavádějícím způsobem a jednostranně prohlásil, že RegioJet vyzýval Flixbus k cenovému kartelu nebo pokusu o něj,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Doposud není k dispozici písemné vyhotovení rozsudku. Úřad se s ním musí nejprve seznámit a až poté se rozhodne o dalším postupu, včetně případného využití opravných prostředků,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rozhodnutí není pravomocné.
„Návrhem na dodržování určitých minimálních cen se společnost RegioJet dopustila jednání, které mohlo směřovat k uzavření kartelové dohody, avšak díky odpovědnému přístupu společnosti FlixBus a jejímu veřejnému distancování se od zmíněného návrhu k němu nedošlo. Úřad ve věci nezahájil správní řízení, neboť k protisoutěžnímu jednání nakonec nedošlo,“ uvedl tehdy 1. místopředseda ÚOHS Hynek Brom, který je nyní jedním z kandidátů na předsedu antimonopolního úřadu.
ÚOHS krátce po zveřejnění tiskovou zprávu po stížnostech RegioJetu zkrátil a zmírnil. FlixBus postupně svůj ceník v Česku změnil. Skončila tak doba, kdy byl například mezi Libercem a Prahou o polovinu levnější než RegioJet.
RegioJet: Předžalobní výzva není pokus o kartel
RegioJet už tehdy uváděl, že nešlo o žádný pokus o kartel, ale řádnou předžalobní výzvu. „Flixbus se snažil cíleně poškodit ostatní dopravce a jejich cestující tím, že na trhu jezdil za podnákladové ceny. Ty nepokrývaly ani 55 % nákladů. Obranu před takovým jednáním určitě není možné považovat za jakýkoli cenový kartel a ani pokus o něj,“ dodal Ondrůj.
Podle RegioJetu tak ÚOHS poškodil dobrou pověst firmy. „Je přitom nemyslitelné, aby nezávislý státní orgán postupoval takovýmto způsobem a zcela nepřijatelně formou tiskové zprávy vydávat ve své podstatě „odsuzující rozhodnutí“ bez jakékoli možnosti obrany. ÚOHS se tak stal „nástrojem v rukách konkurence“. To je v případě nezávislého státního orgánu naprosto neakceptovatelné jednání,“ dodal Ondrůj.
RegioJet upozornil ve své zprávě, že nejde o první případ, kdy existuje podezření o možném zájmu ho poškodit. Jako příklad uvádí spor s Českými drahami, který ÚOHS protahoval tak dlouho, až mu celý případ musela odejmout Evropská komise. Ta se následně sama ujala řešení celé věci a v minulých dnech zveřejnila první závěry šetření.