egoe-plus
Autobusy

United Buses poprvé dosáhly na peníze od obcí. Mikroregiony přispěly na spojení s Brnem

United Buses na linku do Dačice - Brno nasazuje autobus Iveco Arway. Foto: United Buses
United Buses na linku do Dačice - Brno nasazuje autobus Iveco Arway. Foto: United Buses
Dopravce věří, že se podaří linku zahrnout do objednávky krajů.

Autobusový dopravce United Buses poprvé získal podporu na své dálkové linky, které částečně slouží i jako regionální, od měst a obcí na česko-moravském pomezí. Několik mikroregionů a obecních a městských úřadů přispěje dopravci dohromady 324 tisíci korunami na provoz linky z Dačic do Brna. Kraje platbu na tento spoj odmítly.

O dohodě s obcemi informovaly United Buses v tiskové zprávě, potvrdil ji starosta Dačic Karel Macků. Dotace má pomoci tomu, aby jediné přímé spojení této oblasti s Brnem nezaniklo.

Jde o linku Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Hrotovice – Ivančice – Brno, která protíná tři kraje. V mikroregionech na pomezí tří krajů žije 63 tisíc obyvatel. Předchozí přímé spojení skončilo v roce 2019, linka dosud jezdí jen komerčně.

„Mezikrajská dopravní obslužnost v podobě přímého a rychlého spojení do Brna je pro obyvatele Moravských Budějovic a dotčených mikroregionů nezbytná. Pokud nenajdou přímé spojení, často raději sedají do auta nebo volí spolujízdu. Jistě se tam dá dojet i jinak, s několika přestupy a kombinacemi vlaku a autobusu. Od občanů máme mnoho reakcí, že tahle kombinovaná možnost je nepohodlná, časově i finančně mnohem náročnější a v případě zpoždění nespolehlivá,“ řekl radní Moravských Budějovic Zdeněk Janderka.

Obnovené autobusové spoje využilo od poloviny srpna do konce loňského roku 6 719 cestujících. „Na to, v jaké jsme se půl roku nacházeli situaci, kdy cestovat šlo jen v nutných případech, jsou to velmi dobrá čísla a je vidět, že o linku je mezi lidmi zájem a chyběla by jim. Jezdila tu padesát let. Zájem veřejnosti o udržení tohoto spojení nelze přehlížet,“ poznamenal Karel Macků, starosta Dačic.

Podle majitele United Buses Karla Bílého se kvůli pandemii koronaviru a omezení mobility stala linka ztrátovou. „Tržby z jízdného nepokryly mnohdy ani základní náklady na naftu, mzdu řidiče nebo poplatky provozovatelům nádraží. To jsou položky, kterým se nijak nevyhneme. Jen za autobusová nádraží, kde linka zastavuje, jsme museli za stejné období zaplatit přes 100 000 korun. To je v době, kdy autobusy využívalo mnohem méně cestujících a děláte tu službu s prodělkem, pro nezávislou linkovou dopravu skutečně likvidační,“ řekl Bílý.

5,20 Kč na obyvatele a rok

Peníze dopravci rozdělí obce a mikroregiony podle počtu obyvatel. „Dopravce vedl jednání o finanční podpoře se všemi mikroregiony na trase, ta byla podmíněna podporou všech zainteresovaných. To znamená, buď se na příspěvku budou podílet všichni, nebo nikdo. Příspěvek jako takový je navržený tak, aby pokryl dopravci polovinu ztráty,“ vysvětlila místostarostka Dačic Kateřina Marková.

Celková ztráta vyčíslená dopravcem činí 649 688 korun. Jednání mezi dopravcem a zástupci mikroregionů vedla k dohodě, podle níž každý mikroregion přispěje částkou v přepočtu 5,20 Kč na obyvatele ročně. Celkem se tak mikroregiony podílí na snížení ztráty částkou 324 844 Kč ročně. Finanční příspěvek mikroregionů dopravci je vyjednán pouze na rok 2021. Pokryje 50 % ztráty, kterou autobusy vygenerovaly za období od 16. srpna do 31. prosince 2020.

Dopravce chce přesvědčit Jihočeský kraj a Vysočinu, že linka je pro obyvatele stejně důležitá jako vnitrokrajské spojení a přimět je k integraci.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kral Miroslav

Zkuste si vygooglovat pana Josef Šelepu, slavného manažera United Buses. Dříve pod jménem Josef Keller, firmy, kde pusobil – Interbobikbus, Regiobus, ADLP, Jana Jandova apod. A jak tyto firmy dopadly. Doufam, ze ho pan Bily drzi zkratka, aby i United Buses nedopadl stejne. Chudaci dodavatele, kterym za jejich odvedenou praci dluzi dodnes. Business bilych koni, tomu Selepa nejlepe rozumi. Penize brat a nechavat si, dodavatelum se totiz neplati.

Martin Verner

Přes Jamolice, nebo přes Mohelno?

UNITED BUSES

Přes Jamolice

Petr

No jo, kraje… Zbytečný mezičlánek a překážka rozumné dopravy

Lektor

Kraje by mohly být ale míň a se smysluplnými hranicemi. Nechápu co dělají Dačice v Jihočeským kraji. Celou oblast sloučit do jednoho kraje se sídlem Brně a nikoho by v životě nenapadlo rušit nebo nepodporovat.

Ota

Co Kraj Vysočina zrušil jedním škrtnutím perem, tak to teď se musí pracně dojednávat.

UNITED BUSES

Kraj linku nezrušil. Linku zrušil tehdejší provozovatel, dopravce TRADO Bus – nikoli kraj, nebo kraje. Oficiálním důvodem v médiích bylo, že ji dopravce dále komerčně provozovat nechtěl a kraje na linku vedenou mimo kraj, tedy mimo potřeby jejich krajské dopravní obslužnosti odmítli dát peníze. Obce tolik peněz v dané době neměli. Dopravce linku zrušil a my na linku vyjeli zpět komerčně po půlroční odmlce. Obce nic neobjednali, přispěli nám na náklady na nezbytný provoz již zavedených spojů, které jsme se zavázali nezrušit ačkoli nám příspěvek nepokryje celou ztrátu. V rámci sítě linek UNITED BUSES považujeme tuto spíše regionální dálkovou linku… Číst vice »

Otto

Škrtnutím perem by patřil zrušit celý kraj Vysočina. Všechny uvedené obce/města patří historicky na Moravu, ne do jižních Čech nebo na Vysočinu.

Martin z Moravy

IDSJMK taky linku zaintegruje?

Kernteriér

Proč by to dělal? Něco jiného je podpora krajů/obcí, něco jiného integrace.

Josef Petrák

IDSky moc spoje, které si sami nevymyslí, integrovat nechtějí. Navíc by musely vymyslet model, který bude výhodný pro obě strany.

Zatím jen na 320921 pouze sladěný ceník v rámci JmK s IDS JMK (stejně jako na Vysočině a JčK s jejich krajskými tarify).

Leinad

Integrace je několik kroků.
1);Zařadit linku do IDS v podobě trasy, časů(přestupy/proklady)… To těžko, když jízdní řád nepochází od koordinátora.
2) Jestli někde přestup bude, a bude dlouhý interval(poslední spoj), tak tam dát čekačku. Kolik lidí přestupuje, komu se bude chtít přenášet zpoždění?
3) Uznávat jízdné. Na to je potřeba, aby IDS placka stála aspoň tolik, kolik chce dopravce (to umí akorát Oneticket), případně najít někoho kdo to doplatí.

Josef Petrák

1) Da se to koordinovat
3) Vnitrokrajske jizdne na te lince je s IDS harmonizivane

PetrJ

Konečně nestereotypní řešení. Obce objednávají, tak platí, nyní i mikroregiony závislé na místní turistice. Co bylo dávno přirozené se prosazuje až nyní. Jen ty platby za autobusová nádraží neodpovídají nákladům na jejich údržbu, ale značně je převyšují. Cui bono?

Jiří Kocurek

Hádám, že se jedná o poplatky na aubosácích v Brně a Budějovicích. Takže ikdyby nácestné obce v rámci podpory odpustily případné poplatky za zastavení „na návsi“, tak to nic moc neřeší.

Kernteriér

Na obecních zastávkách u silnice se poplatky neplatí.

UNITED BUSES

Moravské Budějovice, Dačice každá za 99 – 119 Kč bez DPH spoj/jízda. Brno 200 Kč spoj/jízda. V jednom směru suma sumárum 438 Kč bez DPH 21%. 27x týdně = 11 826,- měsíčně +/- 50 000 korun. Jen za příjezd a odjezd ze zastávky. Obecní, malé zastávky se neplatí – pokud je váš označník. Za velké neplatíte za zastávku, ale za vjezd na soukromý pozemek, na kterém veřejná zastávka leží.

Otto

Jak je to v Jemnici, tam se platí konkurenci, nebo městu?

Miroslav Zikmund

Pozemky určené na nichž jsou zřízeny plochy pro „autobusové“ stanice, na nichž je provozována veřejná doprava by neměly být v soukromém vlastnictví, ale ve vlastnictví obce / kraje / státu …