United Buses poprvé dosáhly na peníze od obcí. Mikroregiony přispěly na spojení s Brnem
Dopravce věří, že se podaří linku zahrnout do objednávky krajů.
Autobusový dopravce United Buses poprvé získal podporu na své dálkové linky, které částečně slouží i jako regionální, od měst a obcí na česko-moravském pomezí. Několik mikroregionů a obecních a městských úřadů přispěje dopravci dohromady 324 tisíci korunami na provoz linky z Dačic do Brna. Kraje platbu na tento spoj odmítly.
O dohodě s obcemi informovaly United Buses v tiskové zprávě, potvrdil ji starosta Dačic Karel Macků. Dotace má pomoci tomu, aby jediné přímé spojení této oblasti s Brnem nezaniklo.
Jde o linku Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Hrotovice – Ivančice – Brno, která protíná tři kraje. V mikroregionech na pomezí tří krajů žije 63 tisíc obyvatel. Předchozí přímé spojení skončilo v roce 2019, linka dosud jezdí jen komerčně.
„Mezikrajská dopravní obslužnost v podobě přímého a rychlého spojení do Brna je pro obyvatele Moravských Budějovic a dotčených mikroregionů nezbytná. Pokud nenajdou přímé spojení, často raději sedají do auta nebo volí spolujízdu. Jistě se tam dá dojet i jinak, s několika přestupy a kombinacemi vlaku a autobusu. Od občanů máme mnoho reakcí, že tahle kombinovaná možnost je nepohodlná, časově i finančně mnohem náročnější a v případě zpoždění nespolehlivá,“ řekl radní Moravských Budějovic Zdeněk Janderka.
Obnovené autobusové spoje využilo od poloviny srpna do konce loňského roku 6 719 cestujících. „Na to, v jaké jsme se půl roku nacházeli situaci, kdy cestovat šlo jen v nutných případech, jsou to velmi dobrá čísla a je vidět, že o linku je mezi lidmi zájem a chyběla by jim. Jezdila tu padesát let. Zájem veřejnosti o udržení tohoto spojení nelze přehlížet,“ poznamenal Karel Macků, starosta Dačic.
Podle majitele United Buses Karla Bílého se kvůli pandemii koronaviru a omezení mobility stala linka ztrátovou. „Tržby z jízdného nepokryly mnohdy ani základní náklady na naftu, mzdu řidiče nebo poplatky provozovatelům nádraží. To jsou položky, kterým se nijak nevyhneme. Jen za autobusová nádraží, kde linka zastavuje, jsme museli za stejné období zaplatit přes 100 000 korun. To je v době, kdy autobusy využívalo mnohem méně cestujících a děláte tu službu s prodělkem, pro nezávislou linkovou dopravu skutečně likvidační,“ řekl Bílý.
5,20 Kč na obyvatele a rok
Peníze dopravci rozdělí obce a mikroregiony podle počtu obyvatel. „Dopravce vedl jednání o finanční podpoře se všemi mikroregiony na trase, ta byla podmíněna podporou všech zainteresovaných. To znamená, buď se na příspěvku budou podílet všichni, nebo nikdo. Příspěvek jako takový je navržený tak, aby pokryl dopravci polovinu ztráty,“ vysvětlila místostarostka Dačic Kateřina Marková.
Celková ztráta vyčíslená dopravcem činí 649 688 korun. Jednání mezi dopravcem a zástupci mikroregionů vedla k dohodě, podle níž každý mikroregion přispěje částkou v přepočtu 5,20 Kč na obyvatele ročně. Celkem se tak mikroregiony podílí na snížení ztráty částkou 324 844 Kč ročně. Finanční příspěvek mikroregionů dopravci je vyjednán pouze na rok 2021. Pokryje 50 % ztráty, kterou autobusy vygenerovaly za období od 16. srpna do 31. prosince 2020.
Dopravce chce přesvědčit Jihočeský kraj a Vysočinu, že linka je pro obyvatele stejně důležitá jako vnitrokrajské spojení a přimět je k integraci.