Vodní doprava

Unikátní remorkér Beskydy je na suchu, po úpravě bude lépe manévrovat

Remorkér Beskydy dostává dokormidlovací zařízení (trouba dole). Pramen: ŘVC ČR
Remorkér Beskydy dostává dokormidlovací zařízení (trouba dole). Pramen: ŘVC ČR
Stát se lodi z roku 1956 ujal, neboť je na Labi jediná svého druhu. Díky zadním kolesům propluje i mělčími vodami.

Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy se po čtyřech letech ve službách státu dočkal větší modernizace. Ta spočívá v instalaci dokormidlovacího zařízení na příď lodi, což umožní bezpečnější a přesnější manipulaci s plavidlem. Remorkér byl vyroben v roce 1956 a je památkově chráněný.

Remorkér se ocitl na souši v loděnici, kde mu do přídě instalují dokormidlovací zařízení. To bude v troubě pod čarou ponoru. „Zároveň opravujeme nátěr trupu. V únoru bude plavidlo opět v plné síle v provozu,“ uvedlo Ředitelství vodních cest na twitteru. Zakázku na modernizaci získala děčínská společnost České loděnice, hodnota činí 4,185 milionu bez DPH.

Práce zahrnují i osazení nového dieselagregátu s elektrickým přenosem výkonu, který bude dokormidlovací zařízení pohánět. Stávající lodní elektrická síť nemá pro pohon dokormidlovacího zařízení dostatečný výkon. „S tím souvisí nejen ovládání dokormidlovacího zařízení a dieselagregátu z kormidelny, ale pomocné systémy jako naftový, výfukový, vzduchový a elektrický,“ píše se ve smlouvě.

Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy odkoupilo Ředitelství vodních cest v roce 2016 za deset milionů od společnosti EVD, aby pomáhal lodím překonat kritické mělčiny mezi Hřenskem a Ústím nad Labem. Státu se zde dlouhodobě nedaří prosadit stavbu zdymadla, čímž lodní doprava trpí. Přípřež je při snížené hladině zdarma.

Stát se lodi ujal, neboť je na Labi jediná svého druhu a pro EVD bylo její vlastnictví ekonomicky neudržitelné. Díky zadním kolesům remorkér bezpečně propluje i mělčími vodami, kde klasický lodní šroub selhává. Slouží i k vyprošťování uvízlých lodí. V roce 2016 remorkér například vyprostil loď EVD v Drážďanech.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bohyn

Je zajimave, ze u teto pamatky takovato uprava projde, zatimco u nemovitosti je problem i jen vymenit okna za plastovy, ac vypadaj stejne jako puvodni, a pamatkari se vozej po kazdym prdu.

Michal

Jenže tady se jedná o dosazení něčeho nového, nikoliv o nahrazení. Ta loď je chráněna pro svůj unikátní pohon, původní motor, atd. Dosazením tohoto zařízení se tyto systémy nijak neznehodnotí. Když ale u domu vyměníte okna za plastová už se jedná o náhradu původní části za novou.

Záryba

Pan Vojta z EVD to prodal se značným ziskem a vůbec to nebylo o finanční neudržitelnosti. To byla sakra jinak uvařená polívčička

Jarek

Je 10 milionů za loď opravdu tolik? 🙂

Le Noch

Remorkér má Bow Thruster. To by se při své velikosti mohl otočit skoro na fleku. Za mě plus ke zvýšení užitné hodnoty, třeba se dožije stovky.

václav

Tak dobrý jsme oba stejně staří on bude mít generálku a já možná očkování na covid ???

Rob

Bejt „na suchu“, a právě dneska?

Bmo

S nostalgií vzpomínám, jak takové a podobné lodě dříve kotvily v Děčíně a v Ústí n.L.-Vaňově. Ono vůbec vidět nějakou větší loď na Labi je dnes vzácnost. Všechno bohužel odvál čas 🙁

Radim

Já to vidím jako cílenou blokádu dopravy na Labi Německem a našími užitečnými idioty, zelenými.
Zelení brání stavbě toho vodního prahu na našem území a Němci brání prohlubování koryta Labe nad Drážďanami, protože tamní Labe vyhlásili nějajkou přírodní rezervací.

Haha

A je to potřeba? Co nezvládá odvézt ŽESNAD?

Hihi

Nadrozměr

Jiří Kocurek

Což je ale podnikatelské riziko firmy, že si naběhnou se zakázkou, která se jim nedaří přepravit, poněvadž není voda. Nebo dostatečně široký most.
Ad absurdum: Je nerozum postavit na Orlíku loď s ponorem 8 metrů a 30 m vysokou a pak se ji snažit dostat po Vltavě na moře. Že to tak udělal Noe mnoho nezmění.

K.S.

Ne, protože kapacita na trati do Drážďan.

Jiří Kocurek

… to odvezou kamiony. Daleko víc je potřeba druhá dvojkolejka do Německa.

K.S.

Ale kudy?

Kolem Labe to nepůjde, přes hory taky ne, na každé trati je nějaký hrb. Takže tak maximálně to co se plánuje do Bavorska, nebo snad elektrifikovat trať přes Plesnou?

Jiří Kocurek

Ano, přesně to, co se plánuje do Bavorska přes Plzeň a Domažlice.

K.S.

A ti stejní Němci je upravují podle stále platného povolení někdy z druhé světové. X let je na webu vyvěšený náčrt podélného sklonu Labe se zakresleným jezem a se zakreslenými problematickými místy, bez vybudování stupně Březno se stejně dál lodě nedostanou, takže jez v Děčíně je na dvě věci pak, na nic a na výrobu elektřiny. Další věc je že ten stupeň neřeší úsek po státní hranici, ten se mohl usplavnit už teď, což by dostalo zboží alespoň do Děčína kde se dá překládat na železnici. Další věc, pokud se podíváte na návrhy ekologů jak Labe usplavnit bez jezu, tak… Číst vice »

Jiří Kocurek

„podporu betonářské lobby.“

Nejlepší podporou betonářské lobby jsou větrné elektrárny. Pro stejný instalovaný výkon se spotřebuje více betonu než kdyby se stavěla jaderná elektrárna.

K.S.

Jenže větrníky vybetonuje kde kdo, a hlavně jsou to soukromé projekty, jez je o něčem jiném. Vždyť víte…

Kandelábr

Stále platná Versailleská úmluva nám zaručuje určitá práva na plavbu po Labi.

Jackub

A jak si vymůžeme její plnění? Mimochodem – už nám Německo zaplatilo reparace v plné výši? 🤔🙄😉

Kandelábr

Za první světovou válku jsme naopak platili reparace my, nakonec jen asi 3 mld.
Jinak třeba své závazky okolo přístavu v Hamburgu stále Německo uznává.

Rob

Vždyť soudruzi reparace v 70. letech min. století odmítli, že prý kapitalismus porazí i bez nich.
Majetek odsunutých Němců po válce propadl státu. Proč nám reparace neplatila NDR? Měla na to 40 let.

Versailleská úmluva nám pak zaručuje určitá práva na plavbu po Labi. Ovšem v podmínkách techniky 20. let min. století.

K.S.

Které asi moc jiné proti tomu co se požaduje dnes nebudou, podívejte se s jakými parametry se stavěl Střekov.

Je tu ale možná jeden rozdíl, pohonné ústrojí, po první světové válce ještě vládla tak nějak kolesa. Přidaná marže pro lodě se šroubem je jeden z důvodů problémů a proč Elbe Princesse má moderní kolesový pohon.