Unikátní remorkér Beskydy je na suchu, po úpravě bude lépe manévrovat
Stát se lodi z roku 1956 ujal, neboť je na Labi jediná svého druhu. Díky zadním kolesům propluje i mělčími vodami.
Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy se po čtyřech letech ve službách státu dočkal větší modernizace. Ta spočívá v instalaci dokormidlovacího zařízení na příď lodi, což umožní bezpečnější a přesnější manipulaci s plavidlem. Remorkér byl vyroben v roce 1956 a je památkově chráněný.
Remorkér se ocitl na souši v loděnici, kde mu do přídě instalují dokormidlovací zařízení. To bude v troubě pod čarou ponoru. „Zároveň opravujeme nátěr trupu. V únoru bude plavidlo opět v plné síle v provozu,“ uvedlo Ředitelství vodních cest na twitteru. Zakázku na modernizaci získala děčínská společnost České loděnice, hodnota činí 4,185 milionu bez DPH.
Práce zahrnují i osazení nového dieselagregátu s elektrickým přenosem výkonu, který bude dokormidlovací zařízení pohánět. Stávající lodní elektrická síť nemá pro pohon dokormidlovacího zařízení dostatečný výkon. „S tím souvisí nejen ovládání dokormidlovacího zařízení a dieselagregátu z kormidelny, ale pomocné systémy jako naftový, výfukový, vzduchový a elektrický,“ píše se ve smlouvě.
Unikátní zadokolesový remorkér Beskydy odkoupilo Ředitelství vodních cest v roce 2016 za deset milionů od společnosti EVD, aby pomáhal lodím překonat kritické mělčiny mezi Hřenskem a Ústím nad Labem. Státu se zde dlouhodobě nedaří prosadit stavbu zdymadla, čímž lodní doprava trpí. Přípřež je při snížené hladině zdarma.
Stát se lodi ujal, neboť je na Labi jediná svého druhu a pro EVD bylo její vlastnictví ekonomicky neudržitelné. Díky zadním kolesům remorkér bezpečně propluje i mělčími vodami, kde klasický lodní šroub selhává. Slouží i k vyprošťování uvízlých lodí. V roce 2016 remorkér například vyprostil loď EVD v Drážďanech.