Unikátní remorkér Beskydy byl mimo provoz. Vyjíždí, jen když sežene posádku
Zadokolesový remorkér Beskydy z roku 1956 je jako jediný svého druhu v Evropě stále v činné službě.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) má problémy se zajištěním provozu unikátního zadokolesového remorkéru Beskydy, který má mimo jiné pomáhat nákladním lodím překonávat mělký příhraniční úsek Labe. Důvodem je absence stálé posádky.
Donedávna viselo na stránkách ŘVC oznámení, že služby remorkéru nejsou k dispozici. „Do loňského roku byl využíván relativně často, on může vléci několik soulodí najednou. V současné době se ale potýkáme s určitými problémy s posádkou, které řešíme. Teď je remorkér zakotven a funguje ad hoc, když seženeme posádku,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.
Podle mluvčího ŘVC Jana Bukovského jde o důsledek „extrémně nepravidelného a ad hoc provozu“. „Členové posádky běžně pracují na jiných lodích jiných společností, nikoliv pro Ředitelství vodních cest, a na Beskydy nastupují, když mají volno,“ dodal Bukovský. Podle něj se už daří posádky operativně zajistit.
Remorkér podle ŘVC de facto supluje plavební stupeň Děčín. Jeho využití umožňuje, že lodě mohou být o 15 centimetrů více naložené, a tím pádem mají lepší efektivitu. Plavidlo ale slouží i v případě havárií, může například vyprostit jinou loď nasedlou na mělčinu.
Aktuálně ale rejdařům nepomůže ani remorkér Beskydy. Klíčový vodočet v Ústí nad Labem totiž ukazuje zhruba 170 centimetrů, což znamená, že plavba přes hranice není možná. Pokud by ukazoval alespoň 210 centimetrů, může stále loď přes hranice pod Děčínem projet s ponorem alespoň 150 centimetrů, což je hranice pro ekonomickou plavbu.
Zadokolesový remorkér Beskydy z roku 1956 je jako jediný svého druhu v Evropě stále v činné službě. Stát jej v listopadu 2016 koupil od společnosti EVD-Sped., nechal zrekonstruovat a zajišťuje s ním veřejnou službu přípřeže nákladním i osobním lodím na Labi v době omezených plavebních podmínek. Remorkér byl zároveň před čtyřmi lety prohlášen za kulturní památku.