Nákladní doprava Vodní doprava

Kamiony stojí, v Labi je voda, remorkér Beskydy přetahuje nákladní lodě

Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Labe ukazuje po delším čase rejdařům vlídnější tvář a pomáhá tak s nákladní přeshraniční přepravou. Překonat kritický úsek u hranic s Německem přitom lodím bezplatně pomáhá unikátní remorkér Beskydy, který patří státu.

„Remorkér dnes přípřeží mezi Hřenskem a Ústím pomohl motorové lodi SILJA 2 dovézt do republiky po Labi sojový šrot jako krmivo pro kuřata. Zboží nemuselo čekat v kamionech na hranicích ochromených koronavirem,“ uvedlo v pátek Ředitelství vodních cest. Doplnilo poděkování posádce remorkéru za plné nasazení.

Šrot vezlo do republiky plavidlo společnosti EVD-Sped. „V Labi je voda a nám se podařilo přesvědčit zákazníky, aby využili našich služeb,“ uvedl jednatel Lukáš Hradský. Podle něj je právě krmný šrot příkladem zboží, které se podařilo přesunout ze silnic na vodu. Jinak ale rejdaři jezdí i se svými tradičními komoditami, jakými jsou například hnojiva a další chemikálie, nadrozměrné kusy či obilí.

„Mám ale obavu, že to rychle skončí, neprší a voda ubývá,“ doplnil Hradský. Pro rejdaře je klíčový ukazatel na vodočtu v Ústí nad Labem. Pokud ukazuje alespoň 210 centimetrů, může stále loď přes hranice pod Děčínem projet s ponorem alespoň 150 centimetrů, což je hranice pro ekonomickou plavbu. V pátek vodočet ukazoval 229 centimetrů.

Zadokolesový remorkér Beskydy z roku 1956 je jako jediný svého druhu v Evropě stále v činné službě. Loď je plně funkční. Stát ji v listopadu 2016 koupil od společnosti EVD-Sped., nechal ji zrekonstruovat a zajišťuje s ní veřejnou službu přípřeže nákladním i osobním lodím na Labi v době omezených plavebních podmínek. Remorkér byl zároveň před dvěma lety prohlášen za kulturní památku.

Plavba na řece se přitom vedle nedostatku vody musí v době nákazy vyrovnat i s jinými překážkami, a to při průjezdu plavebními komorami. Státní plavební správa tento týden oznámila, že v rámci „opatření proti šíření koronavirové infekce Covid-19 budou na labské vodní cestě proplavována pouze plavidla nákladní dopravy a plavidla osobní dopravy bez cestujících, a to po předběžném objednání 3 hodiny před předpokládaným proplavením. V případě ranního proplavení bude objednání provedeno do 18,00 hodin předešlého dne“.

Pokud jde o nákladní dopravu jako celek, v zajištění plynulosti přeshraničních přeprav kamionům výrazně pomáhá především železnice. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz o tom v pátek mluvil výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Nick

před třiceti pěti lety bylo potřeba na přepravu zásilky ( kontejneru atd ) po silnici podpis málem ředitele Čechofrachtu, přednost měla voda a koleje.. To bylo ale Labe/Elbe splavné po celém úseku většinu roku. Jednoduše když není stav vody, musí i ten sojový šrot pro …ská kuřata po silnici. Vyzdvihovat popsané jako úspěch je trochu rozpačité, protože to nemá koncepci, ale to je jen můj názor

Jiří Kocurek

Což už tak ničilo případný export zboží. A stát zoufale potřeboval valuty. I to, co málo, co se prodalo do zahraničí, bylo pokriplené hromadou byrokracie. Aby to vrazi z volstrítu nezneužili proti dělnému lidu. Vždyť se semka musely pašovat i kalkulačky!

Koncepci bych teda rozhodně nezakládal na tom, že když bude voda v Labi, tak potřebujete štepmpl zajisté neúplatného úředníka z Prahy, aby to mohlo po silnici. Třeba z Jablotronu do Varšavy. Vlakem! Dvě palety.

dada

No pokud hodlá být pravdivý trend sucha a oteplování, asi bych se na vodní cestu nijak zásadně nesoustředil.

Jiří Kocurek

Asi se shodneme na tom, že po Labi to má smysl pro věci, které se nevejdou na vagon. Ani na hlubinový vůz. A zároveň ty věci nespěchají, takže týden či měsíc čekání je započítán už při časovém plánu. Což se ale nedá udělat s pivem. Bude pivovar stavět skladovou halu, aby tam 2x do roka nacpal měsíční produkci určenou na export? Počkají mu hospodští? Počkají mu v obchoďáku s místem v regálu? Sotva a nikoliv. Je po exportu.

K.S.

Zeptám se opět, není řešením nový přístav v Děčíně? I staré mapy z 50. a 60. ukazují že problém je až nad Děčínem.

Smutné je že existuje pár návrhů jak řešit splavnost bez problematického jezu, ale bohužel se nedostaly dále než k návrhu na zpracování studie. Byl tam například krátký průplav a umělé peřeje přes Labe u Malého Března, nebo stupeň nad Děčínem. Oboje by se dalo udělat tak aby to plnilo dopravní, energetickou a vodohospodářskou funkci jen s malými dopady na přírodu, eventuálně to pro ni bylo i přínosné.

ene bene

„umělé peřeje přes Labe“ – tak to si neumím ani představit. Nějaký vodácký akvadukt z Ploučnice do Teplé? A prý ke všemu „s malými dopady na přírodu“!

K.S.

V oblasti Malého Března se v tom útržku materiálu plánoval kamenný zához který rozdělí Labe na polovinu. Lodě by pluly průplavem zhruba podél železnice voda by tekla mezi a přes kameny.

Návrh na jinou verzi usplavnění je zde: casopis. ochranaprirody. cz/res/archive/040/004978.png?seek=1421163037

Asi bych šel ještě dál, posunul kanál blíž k dráze, komoru k jeho konci, hráz udělal spíš napříč ale celkem dlouhou aby to nebránilo průchodu povodní a doplnil to o elektrárnu.

Honza

Dráha směrem na Děčín, tudy vede po obou stranách řeky Labe.

K.S.

Myslel jsem že i z odkazu je jasné kterou myslím 😉

Jiří Kocurek

Projde mi to? http://www.casopis.ochranaprirody.cz/res/archive/040/004978.png?seek=1421163037
Jo takhle to myslíte. Prokopat se vnitřkem zákruty a postavit v ní plavební komoru. A v řece místo jezu udělat jen kamenný zához, který vodu vzedme. To by šlo.

K.S.

Ano, přesně tak, přijde mi to daleko lepší než se seknout na pitomém jezu S tím že se to dá ještě doplnit o MVE kolem 1-2MW. Tím se ale odstraní jenom jeden problematický úsek, ten druhý by ale asi šel řešit obdobně kdy by se místo jezu také udělaly nějaké peřeje. Podle mne o dost průchodnější a ekologicky a esteticky také lepší.

Mirek111

No to je toho no, trošku vody v Labi a něco málo se, protáhne…. A co po zbytek roku, když nezaprší, hm???

Jiří Kocurek

Teď, při jarním tání, by člověk čekal vody tolik, že by bylo Labe na 1. SPA. Na jednu stranu je dobře, že odtéká málo vody, na druhou stranu to ale znamená, že bylo málo sněhu a vody je už teď málo.

K.S.

A nebabrají se přehrady.

Mirda

Kocourek : odborník na všechno….

Jiří Kocurek

Mno a někteří se ani nenaučí to moje příjmení napsat správně. Není tam -ou-

provokatér

Třeba i to mělo nějaký účel …

Martin V.

To jo, ale kromě Krkonoš už není moc toho, co by ještě mohlo tát. Navíc Povodí Vltavy zoufale napouští Orlík po zimním upuštění kvůli stavebním pracem na lodním výtahu a prohlubování plavební dráhy pod Kořenskem (psalo se o tom i tady). Ještě se nedostali ani k hraně přelivu a k hranici zásobního prostoru jim zbývá pořád pět metrů! http://www.pvl.cz/portal/Nadrze/cz/pc/Mereni.aspx?id=VLOR&oid=2 Přitom ze 40 m3/s, co pouští Vrané do Prahy, je polovina vody ze Sázavy…

Martin V.

Jeden vzdáleně související odkaz – remorkér EDDA se vrací do Děčína pro třetí kasko, které je tam ještě odložené a čekalo na vyšší stav vody pro dodání zákazníkovi: https://www.endless-live.cz/stream/s-kaskem-do-hamburku/

Martin V.

EDDA v neděli v poledne doplul do přístavu Českých loděnic v Děčíně, kde je další kasko. Kotví tam i Elbe Princesse.