ÚCL: Smartwings přijaly po letu na jeden motor nápravná opatření, kapitánovi úřad nepravomocně zakázal létat
Úřad civilního letectví už loni kapitánovi letu na jeden motor chtěl zastavit výkon činnosti. Firma ho přestala nasazovat na lety až nyní.
(aktualizováno 17:17) Úřad civilního letectví (ÚCL) dosáhl podle dnes vydaného prohlášení nápravných opatření ve společnosti Smartwings po bezpečnostním incidentu loni v srpnu, kdy kapitán Pavel Veselý letěl na jeden motor s Boeingem 737-800 přes několik zemí. Podle Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) tak porušil ve 21 případech bezpečnostní předpisy.
ÚCL dnes na svých stránkách vydal prohlášení, v kterém se k letu QS1125 vyjadřuje. „Musím jednoznačně vyvrátit, že Úřad pro civilní letectví (ÚCL) nekoná, straní, nebo naopak postupuje neadekvátně přísně,“ uvedl ředitel ÚCL David Jágr. Podle něj ÚCL plní roli dozorového orgánu a má jediný cíl – docílení nápravy systému, aby se podobný vážný incident již neopakoval.
V chronologickém přehledu vysvětluje ÚCL, proč nepokračuje ve správním řízení s kapitánem letadla. „Je zapotřebí vyčkat výsledku trestního řízení,“ vysvětluje ÚCL. Policii let zajímá od října loňského roku. ÚCL předběžným opatřením Veselému zakázal létat. Proti němu se Veselý odvolal pro údajnou podjatost šéfa ÚCL a může dál létat. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková včera potvrdil, že bývalý šéfpilot aerolinek pracuje nyní jako řadový pilot. Dnes uvedla, že do splnění povinností stanovených ÚZPLN (psychotest) nebude zatím létat.
Podle tiskové zprávy běželo od loňského září audit ve Smartwings. Audit našel čtyři nálezy, jaké konkrétní ale Smartwings i ÚCL tají. V červnu došlo k formálnímu ukončení auditu. „Vyhodnocení vážného incidentu probíhá standardně, ÚCL plní svou roli dozorového orgánu a dle našeho názoru jsme u společnosti dosáhli nápravy systému tak, aby k podobné události nedocházelo. Je zapotřebí ocenit, že obměněné vedení společnosti na řešení vážného incidentu od počátku aktivně spolupracuje,“ uvedl Jágr. O jaká opatření jde ale není jasné.
Seznam hlavních milníků letu QS1125 (zdroj: ÚCL)
22. 08. 2019 Vysazení pohonné jednotky nad Řeckem, letadlo posádka přivedla až do cílové destinace – Prahy. Provozovatel podává hlášení v souladu s pravidly.
23. 08. 2019 ÚCL zahájil sběr dat a podkladů. Provozovatel trvá na stanovisku, že se jednalo o standardní řešení situace. Prvotní vyhodnocení známých skutečností ze strany ÚCL a rozhodnutí, že se nejedná o akutní systémové ohrožení.
26. 08. 2019 Provozovatel stále trvá na svém stanovisku, ÚCL po důkladném vyhodnocení podkladů zastává rozdílné stanovisko a vzhledem k medializaci kauzy považuje za významné vydat prohlášení na svém webu.
27. 08. 2019 Vyžádány konkrétní písemné podklady od provozovatele, doporučení ÚCL postavit velitele letadla mimo službu (eliminace tlaku na jeho osobu při výkonu práce pilota).
29. 08. 2019 Provozovatel staví velitele mimo službu.
30. 08. 2019 Během jednání o nápravných opatřeních se společností ÚCL preventivně očekává odstoupení velitele letadla i z dalších exekutivních funkcí ve společnosti.
04. 09. 2019 Zahájení auditu sekce technické u provozovatele, výsledek bez systémových nedostatků.
05. 09. 2019 Provozovatel předal ÚCL první verzi závěrečné zprávy s návrhem nápravných opatření, velitel letadla byl provozovatelem odvolán z exekutivních funkcí.
18. 09. 2019 Zahájení správního řízení s velitelem letadla, jeho součástí je předběžné opatření – zákaz výkonu činnosti jako velitel letadla v obchodní letecké dopravě.
23. 09. 2019 Velitel letadla se odvolal proti předběžnému opatření k Ministerstvu dopravy a vznesl námitku k podjatosti ředitele ÚCL, což vede k faktickému přerušení správního řízení s velitelem letadla do doby rozhodnutí Ministerstva dopravy o podjatosti ředitele ÚCL.
04. 10. 2019 Ministerstvo dopravy ruší předběžné opatření, o podjatosti bude rozhodovat v jiném řízení.
07. 10. 2019 Policie ČR se dotazuje ÚCL na tento vážný incident a vyžádala si od ÚCL dostupné podklady.
18. 10. 2019 Policie oznamuje ÚCL, že byly zahájeny úkony trestního řízení s velitelem letadla, což znamená, že i bez ohledu na rozhodnutí Ministerstva dopravy o podjatosti ředitele ÚCL nelze ve správním řízení s velitelem letadla pokračovat a je zapotřebí vyčkat výsledku trestního řízení.
22. 11. 2019 Protokol z auditu, který shrnuje 4 hlavní nálezy.
06. 12. 2019 Provozovatel podává námitky k protokolu.
19. 12. 2019 Projednání námitek mezi ÚCL a Smartwings.
06. 01. 2020 Vypořádání námitek (částečně vyhověno 2 ze 4).
31. 01. 2020 ÚCL obdržel ze strany společnosti Smartwings plán nápravných opatření.
14. 02. 2020 ÚCL odesílá vyjádření s nesouhlasem s určením kořenové příčiny vážného incidentu.
20. 05. 2020 Po ukončení nouzového stavu proběhlo jednání mezi zástupci ÚCL a Smartwings s cílem objasnit ÚCL dosud provedená nápravná opatření.
26. 05. 2020 Nezávisle na výše uvedeném proběhl pravidelný audit u provozovatele zaměřený na kontrolu systému řízení, konstatováno výrazné zlepšení a bez nálezu v této oblasti.
17. 06. 2020 Audit u společnosti Smartwings formálně ukončen, nálezy odstraněny.
23. 07. 2020 Vydána závěrečná zpráva ÚZPLN s bezpečnostním doporučením směrem k ÚCL, toto doporučení bylo již realizováno a úspěšně dokončeno 17. 6. 2020
(17:17 doplněno o vyjádření Smartwings o nenasazování Pavla Veselého).