Letecké společnosti Letectví

21 pochybení kapitána. Ústav dokončil vyšetřování letu Smartwings na jeden motor, druhý pilot chtěl přistát hned

Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Vyšetřování letu společnosti Smartwings na jeden motor odhalilo závažná pochybení pilotů, ústav doporučil psychologické vyšetření bývalého šéfpilota. Ten dál u firmy létá jako řadový pilot.

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) dokončil vyšetřování loňského letu QS1125 společnosti Smartwings z řeckého ostrova Samos do Prahy. Rozhodnutím letět téměř celou trasu kvůli závadě na levém motoru dál bez nouzového přistání podle ÚZPLN kapitán letadla Pavel Veselý opakovaně chyboval.

V závěrečné zprávě upozornil ÚZPLN na celkem 21 pochybení kapitána letadla, který po tomto incidentu přišel o post šéfpilota aerolinky. „Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhý pilot, pozn. redakce) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce,“ uvádí zpráva.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.

V seznamu pochybení je například také zatajení technického problému řízením letového provozu v řadě zemí. Potíže oznámil jen řídícím v Aténách, kde současně ale uvedl, že vhodné letiště pro přistání bude až Praha. „Přestože v čase tohoto prohlášení věděl, že nemá dostatek paliva k jeho dosažení,“ uvádí zpráva.

Posádka se po výpadku levého motoru dvakrát snažila o jeho oživení, ale neúspěšně. Takzvaným „letícím pilotem“ byl první důstojník. „Byl jsem nervózní, protože padala rychlost, chtěl jsem začít klesat. Tlačil jsem na pana kapitána, aby bylo vykomunikováno klesání, předpokládal jsem použití standardní fráze,“ uvedl vyšetřovatelům.

Kapitán to ale odmítl. Situaci v kokpitu označil za nervózní. Kapitán kvůli závadě klesl z letové hladiny 36 tisíc stop do 24 tisíc stop. Kapitán snížil otáčky pracujícího motoru. „Abychom pracující motor neutavili,“ uvedl ve výpovědi druhý pilot. Další rozhodnutí kapitána se už druhý pilot rozhodl nerozporovat a mentálně se připravoval na přistání v Praze.

Zpráva současně uvádí, že už při odletu z Prahy na Samos upozornili mechanici na vibrace motoru. Podle zprávy kapitán riskoval, i pokud jde o palivo. „Neznal příčinu vysazení motoru, a tudíž nemohl vědět, zda vysazení motoru č. 1 nebylo způsobeno kontaminací paliva,“ píší vyšetřovatelé.

Velitel letadla prý navíc do svého rozhodnutí doletět až do Prahy nezapočítal nepředvídatelné okolnosti a případnou nutnost doletět na jiné letiště, v tomto případě do Drážďan. „V takovém případě by PIC (kapitán letadla) musel deklarovat nouzi (MAY DAY) z důvodu zbytku paliva, aby zabezpečil letu pomoc od složek ATC – nejvyšší prioritu na přistání. Malý zbytek paliva na palubě a ztráta pohonné jednotky by vedl k dalšímu nárůstu stresu v posádce a zvýšenému riziku vzniku možných chyb na přistání,“ stojí ve zprávě.

V seznamu pochybení je i skutečnost, že cestující vůbec nebyli informováni o skutečné povaze závady a že velitel nezajistil záznam rozhovoru z kokpitu. „Nelze uspokojivě prokázat, avšak ani spolehlivě vyloučit, že rozhodování velitele letounu a současně letového ředitele společnosti ovlivnily ekonomické aspekty vzniklé situace,“ dodal ústav ve zprávě. Tím, že letadlo nepřistálo dříve, posádka ušetřila aerolince prostředky za náhradní letadlo, současně ale způsobila dopravci mezinárodní ostudu.

Ústav zároveň doporučil provést u Veselého psychologické vyšetření, protože ten se i nadále domnívá, že rozhodoval správně. Do firmy také poslal kontrolu Úřadu civilního letectví.

Veselý si stojí za tím, že se rozhodl správně. „Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem, nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností,“ uvedl ve výpovědi.

Smartwings původně postup šéfpilota obhajovaly, později ale Veselého z funkce letového ředitele sesadily.  Letos firma obhájila bezpečnostní audit. Vyjádření Smartwings zjišťujeme. Podle mluvčí Vladimíry Dufkové ve firmě dál působí jako řadový pilot.

Seznam pochybení velitele letadla 

• použitím vlastního headsetu snížil čitelnost komunikace
• nepostupoval v souladu s bezpečnostním doporučením TEM Safety Alert 2/2015
• neprovedl správně kontrolu nastavení vzletových otáček motorů na letišti kategorie C s limitní délkou RWY
• ignoroval oprávněný požadavek F/O na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce
• ignoroval bezpečnostní pravidla popsaná v letových provozních postupech v OM-A a OM-B provozovatele a popsané předpisem, vyžadující použití pilnostního signálu
PAN PAN v případě vysazení pohonné jednotky v prostoru RVSM
• neprovedením pilnostní komunikace PAN PAN po vysazení pohonné jednotky znemožnil složkám ATC efektivně řešit možný vznik konfliktního provozu ve vzdušném prostoru jejich odpovědnosti; při opožděném vyhlášení pilnostního signálu PAN PAN při vstupu do FIR LKAA nedodržel předpisový postup
• neprovedl správně výpočty výkonnosti pro stanovení Long Range Cruise Altitude Capability – ENGINE INOP
• zatajil složkám ATC jednotlivých států průletu pravou povahu závady, a to až po hranice FIR LKAA
• prováděl postupy NNC neobvykle rychlým způsobem komunikace, a tím snížil F/O možnost efektivní křížové kontroly správnosti jejich provádění
• neprováděl s F/O diskuzi o bezpečnostních aspektech vyplývajících z povahy situace, a tím neumožnil vytvořit v posádce reálnou a společnou strategii pro bezpečné dokončení letu
• nepostupoval dle zásad CRM, aby efektivně řešil technické a netechnické problémy
• oznamoval F/O svá vlastní rozhodnutí s vysokým velitelským gradientem jako fakt
• nedokončil příslušný postup NNC QRH bodem 10 Plan to land at the nearest suitable airport, přestože byl opakovaně F/O naveden na příslušný postup NNC
QRH, kde je tato instrukce uvedena
• informoval složky ACC Athény o schopnosti pokračovat v jednomotorovém letu až do destinace LKPR, kterou současně prohlásil za vhodné letiště, přestože v čase
tohoto prohlášení věděl, že nemá dostatek paliva k jeho dosažení
• vytvořil si vlastní konstrukci pro dokončení letu, kterou zmínil ve výpovědi, cituji: „alternativním letištěm pro zvolené náhradní letiště Praha bude letiště Budapešť“
• byly provedeny pouze 3 zápisy o aktuálním stavu paliva
• neprovedl metodickým způsobem relevantní konzervativní výpočet zbytku paliva na LKPR dle Performance Inflight – Engine Inoperative QRH
• rozhodnutím pokračovat na letiště Praha způsobil, že v čase přistání měl letoun na palubě 2 435 kg, přičemž FMS RES Fuel byla 2 412 kg. Do tohoto chybného
rozhodnutí se promítla absence bezpečnostní strategie respektující provozní a bezpečnostní aspekty, kterou měl diskutovat s F/O. Součástí bezpečnostní
strategie mělo být zhodnocení limitního zůstatku paliva. Množství paliva 2 435 kg v čase přistání bylo větší o 23 kg nad 2 412 kg FMS RES pro obě pracující pohonné jednotky
• neinformoval cestující o skutečné povaze závady ani o přijetí plánu přistát na nejbližším vhodném letišti z důvodu jejich bezpečnosti
• uvedl v rozporu s výpovědí SCC, že SCC informovala letovou posádku o provedení vizuální kontroly stavu vysazené pohonné jednotky
• nevydal pokyny k zabezpečení CVR stanovené předpisem
• neprovedl relevantní zápis do deníku Defect LogBook

Vyjádření Smartwings (doplněno 18:00)

Společnost Smartwings implementovala veškerá nápravná opatření, která vzešla jak z interního šetření společnosti, tak z požadavků Úřadu pro civilní letectví. Cílem nápravných opatření je, aby se podobné případy nemohly v budoucnu opakovat.

Smartwings se bude řídit všemi doporučeními vyplývajícími ze závěrečné zprávy ÚZPLN. Ta potvrdila, že se nejednalo o systémovou chybu.

313 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josif

Zaujalo mě, že vysadil motor č. 1 a cituji: „Před odletem z LKPR byl F/O mechaniky upozorněn na vibrace motoru č.2.“ a s tim letěli přes půl Evropy…

Pavel

Nejvetsi letecka katastrofa v dejinach mela jednoho spolecneho jmenovatele,kapitanem KLM bylo podobne arogantni a vseznale hovado,dokonce melo podobnou funkci v hierarchii pilotu letecke spolecnosti. Ovsem ta arogance s tim,ze udelal vse spravne? Byt majitelem Smartwings,tak uz pan pilot lita nekde v Africe.

Axel

Pavel… to je těžké, protože leckdy velké schopnosti přerostou do arogance. A právě proto by (nadprůměrně) schopní lidé měli dostávat reakci, pokud jejich chování přeroste do arogance=nevím jestli před osudným letem se pan V. projevoval takto arogantně ohledně hazardování života cestujících. Z mého pohledu – divím se, že Smartwings – nevyužil šanci využít příležitost a získávat sympatie zákazníků – cestujících. Kdybych byl na místě Smartwings: – přestanu utrácet za PR kampaň kvůli dotacím, ale – obsáhle budu vysvětlovat, co všechno Smartwings změnil = tj. co se stane až se opět pokazí motor během letu. Nedělám si totiž iluze že když… Číst vice »

Katka

Tohle se opravdu při letu s jinou aerolinkou (pokud to nebude např. PIA) s vysokou pravděpodobností opravdu nestane.

J.R.

Myslíte jako např let RYR z Budapešti do Edinburghu, kde zkolabovalo několik cestujících, 17 letou holku museli resuscitovat a kapitán usoudil, že není potřeba přistávat a přes resuscitaci cestující letěl dál do Edinburghu? Může se to stát kdekoliv, lidský fakto se prostě nevymaže.

Ogden

Docela zajimave je, ze podobný článek se odpoledne objevil na idnes se spoustou negativních reakci v diskusi a hle, zmizel. Že by si páně Šimáně stěžoval u Andreje???

Bob

„Oko bere (21, jednadvacet) s malou domů – Oko bere je známá hazardní karetní hra, v českých poměrech značně populární. Hra se může vyskytovat v různých modifikacích, my si uvedeme Oko s „malou domů“. Hraje se především mezi přáteli v hospodských podmínkách.“
https://www.hazardni-hry.eu/karty/oko-bere.html

Asi nějaká podobná varianta.

amey
Roman

Jste trochu outdate ne?

B.J

Out of date šmudlo 🙂

Martin

Třeba myslel outdated a vypadlo mu d. 😉

Axel

DOTAZ na redakci … myslíte, že by jste se mohli zeptat ve Smartwings nebo v ÚCL jaké jsou konkrétní požadavky ÚCL které Smartwings přijal, aby se „jednomotorový“ let už neopakoval?

Mě totiž moc neuklidňuje to jedno jediné konkrétní doporučení k pilotování.A zejména mi vadí, že to doporučení je velmi nekonkrétní….že všichni říkají, že pan V. jako šéfpilot postupoval špatně a pan V. tvrdí, že postupoval správně (=všichni ostatní jsou hloupí)… Takže jako výsledek má být psychologické vyšetření pan V. v ÚLZ … přece na pýchu/aroganci neexistuje lék, nebo ano?

Martin

Vzhledem k tomu, že v tomhle byznysu se lidi navzájem dobře znají, neměl bych obavy, že pan Veselý neprojde psychologickým vyšetřením, navíc je to „dvorní“ pilot generálního ředitele společnosti. I kdyby SW opustil, má v LKTB s bratrem leteckou školu, takže je za vodou i tak.

Jaaa

No jo, Brno, už zase… :-/

Janina

Tak jsem dočetla do konce tu zprávu. Trochu odfláknuté. Chybí tam některé podstatné věci. Například se nezabývá podstatou problému motoru, pouze popisuje poškození, naprosto chybí primární příčina. Zadruhé tam není přepis rozhovoru s řeckým ATC, z doby kdy k poruše došlo a oni 2 minuty marně žádali o nižší hladinu. Netušíme, zda jim ATC prostě jen nerozumělo kvůli špatné kvalitě zvuku, nebo jim řekli stand by a ignorovali je.

Ogden

Kdyby pan kapitán vyhlásil PAN PAN, tak by ho nikdo neignoroval, asi tak.

Janina

A já bych radši viděla ten přepis komunikace, než si něco domýšlet. Proč to tam v té zprávě není? Vždyť to každé ATC automaticky nahrává, takže to musí být pro ně lehce dostupné.

beija

Asi to bylo smazáno/přepsáno, jak vyplývá nepřímo z vyšetřování. Nepožádal o uchování, což měl v souladu s předpisy.

beija

A je zajímavé, že zrovna v den, kdy to prasklo si oligarcha Šimáně stěžuje na Číňany, prostě chtěl zmínit mediální dopad průseru.https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zachranu-smartwings-brzdi-spory-akcionaru-cinane-jsou-pasivni-tvrdi-simane-113391 A také tam neoficiálně zmíněno, že vlastně v souvislosti s koronou dali čeští akcionáři do společnosti pouhých 200 miliard Kč a ne 700 000 000 Kč, jak bylo tvrzeno jím nebo Vikem dříve. 600 miliard z toho nakonec byla PUJČKA českých akcionářů firmě kvůli Boeingům Max. Nesedí to úplně, ale ta částka 700 miliard kvůli COVID – 19 byla podezřelá od samého začátku. A miliardář Šimáně a spol. budou chtít PUJČKU vypumpovat zpět z VLASTNÍ FIRMY HNED ,… Číst vice »

Pája

Opatrně s těmi miliardami. Ve skutečnosti jde jen o stovky milionů.

Ogden

Vždyť je tam napsané, ze PAN PAN vyhlásili až na území ČR, celou cestu ATC nikde nevěděli, ze letí na jeden motor. Je to tam napsane. I s těmi předpisy, které tím porušili.

Tomas

Přepis komunikace s ATC tam samozřejmě je.

Janina

Není tam přepis jejich komunuace s řeckým ATC, kde by požádali o hladinu 240. Tu zprávu jsem celou přečetla.

Ogden

Je tam napsane, ze PAN PAN nevyhlasili. To by jim zaručilo určitou prioritu. Ano, ta komunikace tam přepsána není. Mění to něco??? 21 chyb je docela dost. Všimněte si kupříkladu raději hodnocení CRM. Velmi špatně! To je neakceptovatelné. Takto jednají kapitáni v Číně, ne v Evropě. Naprosto v tomto pan kapitán vyhořel. Horší je to ještě proto, že zastával nejen pozici šéfpilota, ale TRE a take senior TRE. To je ta hrůza. Nemluvě o tom, že věděl, že ten motor č.2 měl před tím problémy a on s tím letí přes půl Evropy. A ještě si nepřizná chybu. To je… Číst vice »

Janina

Mojím koníčkem je poslech komunikace ATC. Takže už jen proto by mě přesně ten bod zprávy zajímal, co použili za slova, zdy byla komunikace nezřetelná, zda měli problémy s angličtinou, zda je ATC ignoroval protože byl moc silný provoz, nebo co se vlastně odehrálo. A ono to tam prostě není. Přitom podle zprávy byly tyhle počáteční 2 minuty (ne-) komunikace o nižší hladině to, co způsobilo stres a zřejmě střet obou pilotů v kabině a celou situaci zhoršilo.

Tomáš

Pokud by PAN-PAN call vyhlásili ihned, věřte tomu, že by je nikdo neignoroval. Pokud by jim řídí řekl stand by a nechal je čekat, bylo by to zcela v pořádku, vzhledem k tomu, že pokud z hladiny chcete kamkoliv klesat, řídící prostě musí koordinovat i ostatní prostor aby neporušil rozestupy, načež neví (Pan Pan nebylo vyhlášeno), že letadlo potřebuje z nějakých závažných důvodů klesat.

Tango73

Primarni pricinou vysazeni je podle zpravy selhani loziska nizkotlake palivove motorove pumpy, ktere tim padem do palivoveho systemu emitovalo velke mnozstvi trisek.Tyto mtrisky zpusobily zaneseni hlavniho palivoveho filtru(bez indikace ucpani), zaneseni last chance filtru palivovych trysek a zejmena HMU, agregatu zajistujici primo rizeni motoru vcetne jeho spousteni a vypnuti. Ale ano-neni specifikovano kdy a jak mohlo dojit k moznemu provozu pal. cerpadla bez paliva jako mazaciho a chladiciho media.Verim ze k selhani loziska pumpy muze dojit i pri normalnim provozu.Na cfm56-2,3 to byla nejcastejsi pricina IFSD.

Tango73

Ono tedy ani vysilani pilnostniho signalu i na FIR Praha neni zrovna provedeno predpisove.
Rika a opakuje se to prave proto, aby mohli vsichni zbystrit uz od zacatku, pouzit to uprostred vety jako pan pan situation je ponekud zvlastni. Cimz to v dane kauze z niceho nevybocuje.

Jan

proč čerpadlo běželo na sucho ? zpráva dokumentuje i natavení kovových částí čerpadla , takže tady bylo riziko požáru palivové soustavy !

flyer83

Nic sa nezmeni v tychto guberniach kopec ludi ci na ucl aj inde,ma synov a dceri s ambiciami na pilotov a FA ta treba byt zadobre s nim.Aj na Slovensku ostali len ti piloti co boli zadobre s P.V. a jeho nohsledom L.M.ktory by inac s jeho schopnostami bol bez prace.

Tomáš

Lidi je to už trochu moc nemyslíte? Ten člověk nepůjde před spravedlnost, nemá z toho žádné následky (kromě odvolání z funkce šéfpilota) a vesele si létá dál. Popřemýšlejte o tom, mně to příjde jako dost důvodu třeba k nějakému bojkotu.

Analytik

Smartwings a spol. bojkotuji už min. posledních 10 let. Nekupuji zájezdy s českými CK a jako individuálnímu cestovateli mi stejně nemá co nabídnout. Občas když koupím dálkový let třeba s KLM, AF, a dalšími tak je tam ČSA/Smartwings jako feeder, ale to platím za dálkový mezikontinentální let méně než se Smartwings za let jen po Evropě.

Tomáš

Já taky, už za dob kdy čsa ještě nebylo pod nimi a ztratili mi kufr… KLM a AF letům které jsou codesharovane s CSA se radeji taky vyhybam obloukem. Jednom mi v Amsterdamu nabizeli alternativni let s ČSA místo KLM.. následně se čsa vracel s nefunkčním motorem zpět:)

Jindra

Tak tato firma chce finanční pomoc,nechápu.Spíše platit těm odvážným,kteří se nebojí použít služeb SW.

libor

taktak, podobně jako u ČD, to už je taky pěkně o hubu…na víkend raději autem…

Armin

Protože auta jsou statisticky bezpečnější než vlak… oh wait.

L.V

Lidi už je toho opravdu hodně, co třeba udělat nějaký hromadný bojkot těchto aerolinek?

Analytik

No tak v zásadě jsou možné následující možnosti:
1) Ten pilot je magor a povedlo se mu to až doposud úspěšně skrývat
2) Jednal tak proto, že se jako šéfpilot chtěl zavděčit managementu tím, že jim ušetřil miliony
3) Jednal tak s vědomím/na přání společnosti a poté co seto tak medializovalo teď jen hraje že je magor, aby ty praktiky co tam panují nepraskly. Tady se nabízí i možnost, že to rozhodně nedělá zadarmo.

TomCat

Moc je toxická. Proto je dobré lidi na vedoucích pozicích po pár letech točit. Pokud to někdo dělá 15 let tak je jasné, že jako no1 osoba co se týče kvalifikace 737 v ČR a ředitelskou pozicí se bude cítit neohrožená a nedotknutelná. Za pár let tak člověk přestane vnímat sebekritiku, protože od ostatních žádných feedback nedostává, tedy si myslí že to co dělá je vždy to nejlepší. Výsledek je to pak tohle. Teď feedback dostal, hádám že chodí kanálama a jeho jméno jako leteckou autoritu nebude brát nikdo už moc vážně. A to si myslím že stačí. Nějaký trestní… Číst vice »

Autrans

Lépe bych to nezformuloval, souhlas.

sks

Snad nejvíc mě na tom však vytáčí, že SW propustí/propustili desítky mladých pilotů, ale tohle hovado tam stále je a lítá..

Tomáš

Jste se zbláznil ne, přece nepropustí takovou špičku mezi piloty..

Pavel Smutný

No, špička to je, ale bez toho „š“…

B.J

Vezmi to z té druhé strany 😃. Po15-ti letech ve funkci šéfpilota u low cost společnosti jsi nositelem takových informací o vnitřním dění, že není jednoduché jen tak tě propustit a znepřátelit si tě. Třeba by tě mohla napadnout nějaká klukovina jako nezůstat v tom sám a jít s tím do novin. A to, zrovna teď opravdu není napořadu dne.

Sks

To je mi jasné 😉

mik

Presne tak .sefove Smartwingsu o tom vsem stoprocentne vedeli a pokud mu to vyslovene nenaridili at se snazi doletet do Prahy ,tak pak kdyz to prasklo mu jiste nabidli za odvolani s funkce sefpilota slusnou kompenzaci ..prakticky neslo jen o vyslani nahradniho letadla a placeni na cizim letisti .ale i pomalu 200 lidem ,nebo tedy se nekde uvadi ,ze ohrozil 170 lidi, by museli vyplatit pres milion Kc na kompenzacich ,protoze do 3 hodin by to nestihli ani nahodou

Janina

Tak každá aerolinka v dnešní době hromadného propouštění začíná od personálu, který tam je nejkratší dobu. To se týká i pilotů. Pokud to u SW skončí jen u 20%, tak budou všichni šťastní. S návratem pandemie do Evropy to ale může být i mnohem horší a propuštění i přes 50% není nereálné. A ti piloti si roky neškrtnou, protože propouští úplně všichni.

Tomáš

Není to uplně ta jak říkáte, většinou je to podle seniority (jak uvádíte), hlavně ale také podle toho, zda mají nějaký safety report, nějaké problemy ve firmě apod. Piloti že si roky neškrtnou je odvážné tvrzení, vzhledem k tomu, že např. WizzAir dnes otevřel cadetský program. Trošku bych se být vámi mírnil, koníček poslouchání ATC je skvělý, ale nedělá z Vás odborníka na letectví, dokonce ani na tu komunikaci. Pokud máte opravdu zájem, doporučuji si udělat u CATC kurz, např. IFR a ICAO angličtiny.

Roman

Ovšem i kdyby ho propustili (což doufám že udělají) tak těm desítkám to práci nevrátí. Ten důvod jejich propuštění je jiný.

B.J

Ad vyjádření v závěru tohoto článku, že „ÚZPLN NEPOTVRDILO systémovou chybu.“ Viz. volně přístupnou zprávu na uzpln.cz. Čl. 2.11 : „Nelze bezpečně prokázat avšak ANI VYLOUČIT, že rozhodování velitele letounu a současně letového ředitele společnosti ovlivnily EKONOMICKÉ ASPEKTY vzniklé situace.“

Y.K.

Systémová chyba: všichni ve společnosti jednají stejným chybným způsobem Selhání jedince: jedinec jedná v určitém zájmu ať už je motivace jakákoli Byl nalezen neplatný postup určený pro plánování, ne řešení MU a zjištění bylo: Šetřením nebylo zjištěno, že se někdy piloti Travel Service, a.s. a následně Smartwings, a.s. výkladem tohoto „quasi“ postupu jakkoli při drilování NNC QRH na syntetických letových simulátorech řídili. Nebyla nalezena žádná relevantní cesta, která by jakkoliv umožňovala pilota na výklad „quasi“ postupu při provádění NNC QRH navést. Nelze tedy dovodit způsob, jakby se mohl tento „quasi“ postup promítnout do rozhodovacího procesu PIC s funkcí letového ředitele… Číst vice »

Tomáš

Paní Dufková zas blafuje no.. co na to říct

Y.K.

Kde co proč?

Tomáš

Jsem taky pilot. Situaci jsem na začátku sledoval, ale celá 68 stránková zpráva UZPLN mne nadmíru šokovala, doslova jsem si myslel že v dnešní době za použití všech ochranných mechanizmů, které civilní letectví má, se nic takového stát nemůže. Samotný popis letu a pochybení kapitána jsou pro mne naprosto nepochopitelné a těžko uvěřitelné. Překvapuje mne (nebo spíš už možná ani ne), že je zde také uvedeno, že provozní postupy SW jsou v rozporu s provozními přiručkami letadla od výrobce, nebo že kapitán za letu používal pro kalkulace paliva hodnoty, které jsou důrazně zakázány využívat při funkčnosti jedné pohonné jednotky a… Číst vice »

Roman

Kde prosím je napsáno, že provozní postupy jsou v rozporu s příručkami výrobce?

Tomáš

bod 2.10 vyšetřovací zpávy, konkrétně manuály Smartwings uvádějí „In case of 1 ENG operation, the crew must take suitable
action to reach the alternate aerodrome, if possible within 1 hour, but this is not
mandatory“, přičemž provozní postupy B737 jsou zde následující: „Plan to land at the nearest suitable airport“. Doporučuji ale referenci přímo k této sekci v závěrečné zprávě, je to tam obsáhleji vysvětleno.

Roman

Tam je ale není napsáno že je v rozporu ale že není přesný. Tím mohlo dojít nesprávnému postupu pri plánování.

Tomáš

Tyhle 2 fráze, které jsem napsal nejsou shodné, ani nepřesné. Je tam napsáno že pomocí toho, co mají uvedeno SW ve svých provozních postupech nelze dojít žádnou cestou k tomu co je uvedeno v provozní příručce. Přistát na nejbližším vhodném letišti prostě neznamená „pokud možno přistaňte do hodiny, ale když ne, nic se neděje“ jak lze jejich „postup“ vyložit

B.J

Land As Soon As Possible do hodiny znamená, že pokud jsi nad Atlantikem nebo nad pouští atd. tato doba je bezpředmětná a bereš nejbližší další vhodný Alternate. Tento případ do toho měl hodně daleko. Selský rozum napoví každému kdo chce. Když nechceš, dotáhneš to do Prahy.

B.J

Provozní postupy výrobce jsou vždy alfa a omega pro provozovate a každá odchylka je výhradně schvalována výrobcem na základě vzájemné dohody a jeho souhlasu což v tomto případě neproběhlo. Pokud si koupíš auto a nedodržíš svévolně příručku pro jeho používání tak při zadření motoru ti nikdo nedá ze záruky ani korunu. To nevíš? 😃

Eva

SW a UCL je jedna ruka…Simane to ma vsude podmaznute…. vi se i o litani pilotu a CC pres normy, mazani letu, aby to nejak vyslo, atd. A vsichni mlci a toleruji to. Takze nejake rozčilovani nad tim je zbytecne.

Jaaa

Naopak, nejlepší doba do toho konečně pořádně šlápnout.

Adam

A ted,co je pro ně první? Peníze a nebo bezpečnost? necht si každý udělá obrázek sám

Vilém

V podstatě nejde o překvapení… Co je šokující: Jak je možné, že proti panu kapitánovi a společnosti Smartwings pořád ještě nebylo podáno trestní oznámení a on stále létá?

Tomas

a co Ti brani v tom to trestni oznamení podat? a proč by mělo být podáno proti smartwingsu?

RHood

Takže pan cpt. Veselý provedl celý let svévolně a všechny jeho rozhodnutí byly rozhodnutí jeho samotného. OK. Takže v QS zaměstnáváte piloty, kteří si vlastně můžou děla, co chtějí. Když se rozhodnou pokusit se o loping s B737, tak je to vlastně jejích věc a QS s tím nemá nic společného.

Tomas

nevsiml jsem si, ze kdyz napriklad strojvedouci svevolne projede navestidlo neumoznujici jizdu, ze by nekdo podaval trestni oznameni na ceske drahy / regio jet / leo express.

takze – pokud se bavime o trestnim oznameni – ze spachani jakeho trestneho cinu podezrivate smartwings?

RHood

Kdyby došlo k situaci, která by byla zapříčiněná chybou pilota s následkem nutnosti plnění ze strany pojišťoven, platil by pilot nebo QS ? Platilo by QS, tak tady nepenetrujte názor, že za provedení letu nemá QS žádnou odpovědnost.

Tomas

tak znovu… jaky tc spachal smartwings?

RHood

Vy vidíte v mém příspěvku někde slovní spojení „trestný čin“ ! Já upozorňuji na nízkou úroveň sebereflexe společnosti QS a jejích hochštaplerský přístupu ke komunikaci s veřejností.

Tomas

Jaksi vlakno, ve kterem diskutuješ, je o trestnim oznameni na SW …

RHood

Máme tedy podstoupit iluzi, že QS v této záležitosti za nic nemůže, ok. Takže cpt. Veselý si jenom tak sebral letadlo, které má QS v pronájmu, jenom tak si zaletěl přes 3 hodiny na Samos a pak „kvalitně“ zpátky, atd. a QS v tom nehrálo žádnou roli.

Tomas

QS mu snad nařídilo, že má letět na jeden motor přes půl evropy? Ne. Ten pilot se rozhodl sám, a je to jeho odpovědnost.

Tresteněprávní odpovědnost je na straně pilota.

Pepa

Ano podle vašeho konstruktu tedy Andreas Lubitz byl vyslán Germanwings/lufthansou) aby spáchal sebevraždu a vzal sebou i dalších 149 lidí.

Tomas

Mimochodem, viz moje reakce Peetovi …. případy, kdy je možné stíhat právnickou osobu za činy jejich zaměsntanců, jsou vymezeny. Tento případ do nich (bohužel/ bohudík) nejspíše nespadá.

RHood

V reakcích jsem nikde neuvedl slovné spojení „trestný čin“! Jasné ! Zeptám se tedy jinak. Proč pan cpt. Veselý je zaměstnancem QS ? Proč pan cpt. Veselý nebyl degradován a postaven společností QS mimo aktivní službu ve funkci pilota od zmíněného incidentu až do vyšetření tohoto incidentu a zveřejnění závěrů příslušnými autoritami ?

Peet

Hlavně je opravdu odpovědný SW, protože ten cpt. tam nepilotoval jako soukromá osoba ale jako zaměstnanec společnosti, toto jsou základy práva! Takže zodpovědná je v prvé řade společnost.

Tomas

Ano, chtělo by to ty základy práva. Trestně právné odpovědnost dopravce v těchto případech neexistuje (znovu se ptám – byly snad někdy české dráhy / jiní dopravci stíhány za to, že její zaměstnanec – strojvedoucí – způsobil to či ono? Nikoli.) Je potřeba rozlišovat mezi odpovědnostmi. Ano, v případě že by došlo k tragédii, je odpovědnost (např. odškodnění, a podobně) na straně dopravce, protože cestující uzavřeli smlouvu s dopravcem, nikoli se strojvedoucím, či pilotem. Pokud se ale bavíme o trestněprávní odpovědnosti (např. obecné ohrožení, které by v tomto případě bylo zcela namístě), tak tady je trestněprávní odpovědnost na pilotovi, který… Číst vice »

Tomas

A pokud se budeme tedy bavit o právu, tak abych tu jen tak neplantali, tak se podíváme, jaké jsou možnosti. Právnickou osobu lze stíhat za spáchání trestného činu i v případě, že trestný čin spáchal zaměstnanec, ale (a to je důležité) jen ve specifických případech. Mimojiné: – zaměstnanec jednal na podkladě rozhodnutí, schválení nebo pokynu orgánů právnické osoby – orgány právnické osoby neprovedly taková opatření, která měly provést podle jiného právního předpisu nebo která po nich lze spravedlivě požadovat, zejména neprovedly povinnou nebo potřebnou kontrolu nad činností zaměstnanců nebo jiných osob, jimž jsou nadřízeny, anebo neučinily nezbytná opatření k zamezení… Číst vice »

mik

– zaměstnanec jednal na podkladě rozhodnutí, schválení nebo pokynu orgánů právnické osoby

Vedeni QS o tom pravdepodobne vedelo a je na policii aby to dokazala
V tomto pripade to ma slozite .protoze za urcite situace nemusi kapitan letadla uposlechnout pokynu ze zeme a muze situaci resit na vlastni zodpovednost

Ona byla v QS uz treba situace s MAXY .kdy 2 letadla pak nemely povoleno pristat ,pricemz stacilo po vyhodnoceni situace pockat na odletovem letisti , tehdy zrejme piloti taky dostali pokyn at odleti …. a jako jedini pak zustali ve vzduchu a hledalo se reseni kde pristanou ….

Adam

Ona je to hrozná prdel, do chvíle,než se něco stane a než v tom letadle není jen položka a číslo oběti,ale brácha,segra,dcera,syn,táta,máma,kamarád

Pavel

Pan kapitán s panem plukovníkem seniorem vlastní mj. pilotní školu a jsou tak interními hybateli omerty a tvůrci letecké pa/kultury v ČR.

B.J

Jeho tátu bych do toho nezatahoval. Byl jedním z nejlepších instruktorů v na MiG-21 v armádě a vyškolil spoustu kvalitních pilotů. Určitě mu to není jedno a tahat ho za prohřešek syna není fér.

OTéčko

Škoda jen, že tohle neprobíhá i na železnici. Takový rozbor, podklady k 21 porušením bezpečnostních předpisů. Takové předpisy má i železnice, jaké závady jsou na vozidlech, hnacích i tažených charakteru, že nesmí jet, nesmí být vystaveno z depa. Bohužel je personál nedůsledný, nechá se snadno ovlivnit a i se závadou se kterou by vozidlo nemělo být vystaveno z depa na výkon se jezdí, vozí cestující, náklad. Vzpomeňme jen na přímé spojení z Prahy do Harrachova, kde byl vlak odřeknut v úseku Tanvald – Harrachov pro nezpůsobilost brzdové výstroje. Pokud tedy není jistě žádoucí, aby se létalo způsobem porušujícím bezpečnostní a… Číst vice »

Jiří Kocurek

DI sice není tak detailní, ale doporučuju k přečtení např. závěrečnou zprávu k nehodě u Velvět. Tam je taky dopodrobna rozepsáno, co bylo špatně. Nevhodné pro slabší povahy.
http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Rehlovice_151030.pdf

OTéčko

Tak to bylo v roce 2015, že?
A v systému dopravce a provozovatele dráhy se od té doby změnilo realně co?
Zatímco v letecké dopravě z toho bude u nás docela milník, tak v té železniční to tou závěrečnou zprávou skončilo.
Protože v letecké dopravě dálší pitomosti s jedním motorem nikdo dělat nebude, ale na železnici na Vás strojmistr zvyší hlas, ať si koukaš tu lokomotivu vzít, byť má i na třech osách brzdové špalíky sjeté pod mez, nebo zajeté mimo kolo…. . Uvedeno pouze jako příklad, stejně jako úniky motorových, převodovych a tlumičovych olejů …. .

Martin

Zajimave cteni,… diky…

OTéčko

Tak určitě, má to jistou míru odbornosti, když její větší část je pouze výpis z dat na hnacích vozidel, zabezpečovaciho zařizení, RDST, telefonů.
To nejhorší je na samém začátku a konci – bezpečmostní doporučení dopravci, provozovateli dráhy a Drážnímu Úřadu, vše do ztracena.
Problém se zadáním chybného telefonního čísla do systému přetrvavá dodnes, při změně GVD v prosinci byl opět diskutován i v médiích díky kontaktům na strojvedoucí Arrivy, takže ani za 5 let nebyl přes bezpečnostní doporučení a zjištění Drážní Inspekce uspokojivě vyřešen.

Pavel

Mícháte hrušky s jablama. V letectví je/může být i sebemenší neschopnost pokračovat v letu fatální.
Na železnici, naopak, je největším nebezpečím, pokud soustava nemůže přerušit/zastavit pohyb.
Takže uvažování riziko = incidence x následek je hodně jinde.
Vlak, když nemůže pokračovat v jízdě, ještě není ohrožením životů, zdraví pax a širokého okolí.

OTéčko

No ale my tady máme to riziko, že jedoucí vlak neměl být uveden do pohybu a přesto jede. Jak u hrušek tak u jablek je především nutné dodržovat bezpečnostní a technické předpisy a to se neděje. Sice nemůžeme spadnout z nebe, ale třeba stojící vlak na trati může znamenat smrtelné riziko pro vlak jedoucí, viz nedávné události. Zase ale máme přejezdy, stanice a v neposlední řadě udělá strojvedoucí s vadnou lokomotivou denně i několik stovek přistání s přesností na metry. Vidite, proto si nemyslím, že mícham ovoce, ale zároveň nezpochybňuji naročnost ani jedné z profesí, u obou je potřeba vysoká… Číst vice »

flyer83

Uz vidim ako ho byvaly vojensky politruk Oliver Dz. vysetruje))))Hanba a takyto clovek teraz realne rozhoduje , ktori piloti maju byt prepusteni v sucasnej dobe.

Žlutý klandr

Svévolné porušování předpisů není chyba.

B.J

Kombinace nezdravě silného leteckého ega a jednoznačná snaha zavděčit se firmě která mě živí a jeho majitelům. V tomto případě i za cenu ohrožení lidí na palubě. To je kultura low cost. Je na čase aby se za nos důkladně chytly u nás i instituce, které k tomu svou letitou netečností výrazně přispívaly, udělaly konečně pořádný průvan a poctivě odsoudily zejména CHYBU V SYSTÉMU, který produkuje tyto případy.

Jaaa

No jo, tak to vypadá na typického egoistického frajírka, co si myslí, že všemu rozumí nejlíp; typické neprofesionální jednání. Tento člověk by měl přijít o licenci obchodního pilota.

(Druhá věc je, že takových lidí ve všech možných profesích běhá po republice plno.)

Stanislav Fanta

Slušná prácička. To je tak, když někomu funkce a moc stoupne do hlavy ve spojení s mottem „ušetřit firmě peníze za každou cenu“. Všichni cestující by měli koupit pánubohu flašku rumu a děkovat, že jsou ještě naživu. Veselý měl správně dostat hoodinovou výpověď a u soudu minimálně podmínku a zákaz řízení.

amey

perfektně a výstižně napsané, proč žádné dotace a záruky SW: http://blog.aktualne.cz/blogy/jan-lipavsky.php?itemid=36605

amey

Škoda, že v tom letadle se stachanovcem Veselým neseděl Vik nebo Šimáně se svými rodinami. To je opravdu velká škoda, bo bych chtěl vidět ty dva jak sedí na zadku a čekají co bude…ale oni s plebsem přece nelétají, na to mají soukromé tryskáče, ti strašní chudáci žadonící o dotace….prý ten kokot Veselý ten druhý motor během šíleného přeletu v podstatě úplně oddělal…

Ico

Vik nebo Simane Letaji VYHRADNE s panem kapitanem Veselym…!

Johnczek

Silně pochybuju že Vik a Šimáně (a jejich rodiny) někam cestují za pomocí SW 🙂

Marta

Budete překvapen, ale létají. Pár týdnů zpátky, jsem vezla na TFS paní Lenku Vikovou. Na rozdíl od Vika je milá. Vik sedí celou dobu u cpt v kabině a pije bubliny, aby ten let přežil, posera jeden.

Karel Komárek

Plácáte hlouposti. Na tyto lety nasazují letadla Cessna Citation, která také mají ve flotily.

Marta

Proč hlouposti? Hloupý budete nejspíš vy. To si myslíte, že všichni musí využívat soukromá letadla? Viková létá často klasickou QS linkou na Kanáry.

Pepa

Toto mohu potvrdit. Paní Vikovou jsem už také vezl. Bez pana Vika tedy.

Tango73

Ten zbytem piva je nejak podezrele velkej… a podezrele tesne nad normalni hranici😉

Tango73

…paliva, samo😆

Ondra

Jojo, těsně nad rezervou, ale tato hodnota (2412 kg) je počítaná pro let na oba motory. Při letu na jeden motor je spotřeba logicky vyšší (motor pracující v režimu s nižší účinností a vyšší čelní odpor vlivem nutnosti korigovat nesymetrický tah řídícími plochami), takže sice měli 23 kg paliva k dobru, ale efektivně byli při přistání s palivem pod minimem.

Tango73

Jj, pochopil jsem to. Spis mi prijde divny ze to po tak dlouhem letu na jeden motor v nizzsi hladine vyslo jeste takhle „dobre“…a zajimalo by mne jestli je to co bylo opravdu na budiku a ne nekde v logu. Zpravu jsem jeste necetl.

Ogden

Asi tak: co neudělá puška, to udělá tužka…

Petr veselý

Vyšší spotřeba je díky vyššímu odporu při vysazení jednoho motoru a nižší letové hladině. Na palubě museli mít sčot na spotřebu paliva v daném režimu. Kapitán se rozhodl a dopadlo to nejlíp jak mohlo. Všude se kritizuje, že největším nebezpečím jsou neplánované změny letu, co je určitě pravda. Šedivá je teorie ale zelený je strom života. Pokud by cestující věděly co všechno jim hrozí, v životě by nikam neletěli. Může je uklidňovat jen to, že se ještě nestalo, aby se nějaké letadlo nevrátilo na zem.

Jarek

K neuvěření…A já se ptám, kdo konečně podá trestní oznámení?

Tomas

a co ti brani v tom , abys ho podal ty?

Jan Mlynář

Bylo by asi nanejvys vhodne, aby to udelal nekdo ze 170 lidi na palube, nebo UCL…

Tomas

je uplne jedno, kdo ho poda. nema to vubec vliv.

Hojakar

Přiznám se že neznám pravidla přidělování licenci pilotum,nicméně si myslím, že kdyby řidič autobusu udělal tolik závažným přestupku během jedné jízdy a přišlo se na to,tak je bez řidičáku..takze jak je mozne, že tento „pilot“ na ještě licenci??

Tomas

treba proto, ze se to doted setrilo?

amey

….protože ÚCL a SW je jedna ruka…kdyby nebylo zpráv investigativních novinářů a tlaku veřejnosti, tak by se to zametlo v tichosti pod stůl, což u SW byla běžná praxe. Proto je dobře, že existuje tento portál a že se píše v podstatě otevřeně. Díky pane Sůro, jen pište dál, oblíbenost z dopravy rapidně roste.

Tomas

strasny kecy.

amey

Je mi tě líto jakýsi Tomáši….

Roman

Tobě můžu jen doporučit aby jsi se vrátil na Novinky cz popřípadě na nějaký konspirační server kam se svými názory očividně patríš

Georg

to co predvedl pan kapitan snad uz neni mozne ani v rusku nebo indii. mit v tom letadle rodinu, tak mu jdu jeste dat par facek…

Karel
amey

tak porovnávat jakýsi Pákistán kdesi v řiti s ČR je přece jen off…

Jaaa

No, v mnoha ukazatelích s Pákistánem bohužel sousedíme.

Karel

To máte určitě pravdu. Šak pan Georg si pro přirovnání taky nevybrali země ze špičky OECD.

Jirka

v článku, ani ve zprávě není skoro nic o tom, co předcházelo tomuto jednomotorovému letu. Že technici už v Praze varovali, že motor vykazuje vibrace. Byl tedy provozuschopný či ne? Kdo to má posuzovat a rozhodovat? Ve zprávě se píše, že motor/pumpa pravděpodobně běžel na sucho již před tímto letem, tzn. někdo něco zanedbal či přehlédl, a proč? Změni se stav motoru letem na Samos? Jaký byl jeho stav před startem na Samosu? Mohl kapitán mít nějaké infomace o stavu obou motorů, které by mu umožnily vyloučit nějaké příčiny poruchy motoru? že např. zbývající motor je novější a měl by… Číst vice »

Tomas

co si tu zpravu precist… pak naleznes i odpovedi na sve otazky.

Petr Novák

Stále budeme my zaměstnanci TS obhajovat, že? Ale na druhou stranu vás chápu. Propouští se, zatím, po jednotlivcích všude a počkejme na podzim.

Jirka

Zatím jsem si ji proběhl, pokusím se ji projít podrobněji. Mohu poprosit o referenci na její konkrétní část?

Jirka

Prostudoval jsem, pokusím se být stručný: Jako prvotní bod ve sledu událostí, str.50/bod 3.2 je uveden chod palivového čerpadla na sucho PŘED kritickým letem. druhým bodem je chod čerpadla na sucho při kritickém letu, třetí bod vysazení motoru, čtvrtým bodem začínají chyby posádky…. Stav letounu, str. 50/bod 3.1.7: Letoun servisován a uvolněn dle PART145. Vysazení motoru letounu způsobeno přerušením dodávky paliva do motoru. Bod 1.16. Hlavní palivové čerpadlo se poškodilo v důsledku chodu na sucho, bez paliva. Přičina tohoto chodu na sucho stanovena není. (aspoň jsem ji nenašel). Je uvedeno, že před kritickým letem byl motor kontrolován, byl vyměněn filtr… Číst vice »

amey

Hochu, základní fakta jsou naprosto jasná – opakované porušení základních safety předpisů a nemusíš se v tom teoreticky rýpat, že kdesi, cosi….co nejdříve mel přistát na vhodném letišti, tečka.

Jirka

Děkuji za nahrávku. Fakta jsou jasná, ale dle mého soudu neúplná. Postup kapitána je podrobován oprávněné kritice, ale ten nastal až PO vysazení motoru. Mohlo být tomuto vysazení motoru předejito? Mohlo k němu dojít např. při startu, nebo při předchozím letu. Mohlo kupříkladu dojít k horšímu průběhu vysazení motoru, např. ke vznícení paliva od rozehřáté zadřené palivové pumpy?
Toto, a další, by mělo být objasněno za účelem „zabránění vzniku dalších incidentů s obdobným průběhem“, jak je uvedeno na titulní straně citované zprávy ÚZPLN.

Jiří Kocurek

Jedna věc je, když řidič ujede od nehody. Druhá věc je ta, že příčinou nehody byla vadná pneumatika. Ale ta ho neomlouvá.

Jirka

však ho neomlouvám,
Sled událostí je ve zprávě str.50/bod 3.2

Lewis

Pavel muze jit s nama vyhozenejma na pracak, nebo do skladu, kdyz se nestiti vyhodit zadluzeny 25lety piloty … Na rok, dva, nez se to rozlita, pohoda. Jeho mzda za rok by byla teprve uspora nakladu!

tom

Pokud bych si mohl vybrat pilota, s kpt. Veselým poletím milerád kdykoli.

Jarek

Tak seš potom stejný magor…

tom

Je mi z toho lynče od moralistů, co vědí kulový, na blití. Veselý udělal pod tlakem špatné rozhodnutí
a zaplatí za něj. Závadu nezpůsobil, s poškozeným letadlem v pořádku přistál, nikomu se nic nestalo.
Pokud by šlo letadlo na nouzák, budu rád, že je za kniplem on a ne nějakej příručkovej pilot, co má mokro za ušima.

Jaaa

Kdyby to byl profesionál, nebude soustavně ignorovat předpisy. Je vidět, jaká safety culture u vás vládne. Taková aerolinka nemá právo na existenci.

Filip

Další potvrzení toho, že u Smartwings by potřebovali jít na psychologické vyšetření i ostatní. Nemaji to v hlavách v pořádku.

TomCat

Safety culture není dělat nouzák se zkušeným pilotem, ale dělat vše aby k nouzáku vůbec nedošlo. Ten mindset máš skutečně špatný. Nicméně těžko to zazlívat pokud toto byla tvá první velká firma a prostě jsi v té komunitě. Pak těžko hodnodit co je dobře co je špatně když není srovnání s jinou firmou. V SWG to tak prostě je. Honorovaný jsou lidi co udělají fejvr company i když to bylo trochu chlupatý.

Filip

Reakce zjevně na příspěvek od toma. Smartwings nikdy nebyly mojí firmou.

tom

Nemám se SW nic společného.

navratp

Já si myslím , že správný profesionál-pilot má mít v hlavě jen bezpečí svých cestujících. A tomu přizpůsobit svá rozhodnutí. I kdyby věděl, že dostane za uši. Od Šimáněho i číňana.
Nakonec stejně dostal za uši.

Johnczek

Udělal špatné rozhodnutí (tím ho omlouváte), když si ten článek dočtete tak zjistíte, že by to úplně v klidu znovu a za svým rozhodnutím si stojí. Pořád vám to přijde normální? I ten sebelepší pilot prostě nemůže ignorovat tolik procedur a pravidel. Ono to tam z nějakého důvodu je. Takového „všeuměla“ (v tomto případě instruktor), který se jmenoval van Zanten, už svět viděl. A svět taky viděl, co dokáže ignorování správných procedur a pravidel. 583 mrtvých. Opravdu mi zůstává rozum stát nad tím, jak někdo dokáže takové chování obhajovat. Pevně doufám, že jste pan Veselý osobně nebo někdo, kdo má… Číst vice »

Pája

Myslím, že byste neměl zkoušet hodnotit něčí kvality s tou optikou a znalostmi ultralehkého letce, které vyplývají z vašeho přīspěvku. Právě totálně chybný postup kpt. Veselého mohl vést k tomu vašemu “nouzáku”.

Petr Novák

Jo. jako Jirka Jirmus r. 2008, kdy naše Akrobatické eso chrápalo nad kniplem ve vzdušném prostoru Švajcu a brzo měl doprovod 2 stíhaček. First officer mezitím flirtoval se stewardou na toaletě. Na to se taky zapomnělo! Pak ho soudruh Vik šoup na zimu do Ománu, než se na incident zapomene.
Prosím neplést s panem Petrem Jirmusem, to je Jiříka bratr, nicméně zodpovědný člověk.
Tak si stále v Czechii žijeme a na bezpečnost se.reme. Tak a teď se chlapci a děvčata ze SW/TS rozjeďte v minusování.

Dopravní expertka

Petr a zodpovědný? Leda tak pro sebe, viz dění v LKJH (povolení na ČOV coby základ k hangáru, rozbroje s aeroklubem….)

amey

ano, jako pašutista s padákem.

npor. Pavel Vodsloň

No aspoň pan kapitán není žádnej posera!

Andy

Omg?! Tohle není Lancaster nad Německem 1943, ale letadlo plný lidí…

Asi jako říct že politik bez skandálu je popera. Nakonec zjistíte že ta kapsa do který serete, je ta vaše.

npor. Pavel Vodsloň

Kdyby létaly Lancastery,tak polovina zasvěcených diskutérů vůbec létat nebude.

Georg

neni, je to vystavni kokot, vhodny do ucebnic letectvi jako negativni priklad egocentrickeho burana, ktery ze sveho remesla nepochopil vubec nic.

Petr Novák

Myslete na svoje Ego, až budete mít jako osoba veřejně činná, možnost někde zabránit znásilnění mladé české dívky např. poblíž Litoměřic, až sem zase někde, někdy u hranic Vaši kolegové z Deutsche landspolizei vysadí nějakého bezprizorního afričana. Předem děkuji a přeji Dobrou noc.

npor. Pavel Vodsloň

EGO už nelétá.

Greta

Není posera, je pravděpodobně psychopat a ti strach necítí.

noerf

Na celém rozhodnutí je alibisické, že neřeší, na kterém letišti mělo letadlo přistát, takže to rozhudnutí, které zvolil kapitán letu, tedy letiště Praha není špatně.

Ogden

V te zprave jsou ta letiste uvedena.

TomCat

Ano jsou tam vyšetřovací komisí uvedena tuším 3 letiště, která měla být zvolena pro přistání.

noerf

Děkuji. V článku to nebylo.

Jiří Kocurek

He? Tohle je k nalezení na straně 21, odkaz je v článku:
1.7.3
Suitable airports–vhodná letiště
Komise určila vhodná letiště pro bezpečnostní přistání po ztrátě pohonné jednotky, tedy po druhém neúspěšném pokusu o spuštění pohonné jednotky: LGKV, LBSF, LYBE.

Lol Phirae

Nikoliv. „Komise určila vhodná letiště pro bezpečnostní přistání po ztrátě pohonné jednotky, tedy
po druhém neúspěšném pokusu o spuštění pohonné jednotky: LGKV, LBSF, LYBE.“ (Kavala International, Sofie, Bělehrad).

František

Když pominu let na jeden motor, který on svým vlastním způsobem zdůvodnil, tak u dalších x pochybení jde o to, jak velký vliv měly na bezpečnost letu a troufnu si říct , že kdyby ÚZPLN tímto způsobem zkusili vyhodnotit jakýkoliv jiný let, tak těch nenahlášených pochybení typu hard landing, klapky na velký rychlosti, bird a light strike, nadměrné brzdění atd. najdou na každém druhém letu.

jkt

Proc se domnivate, ze bird strike je zpusoben pochybenim posadky?

Jiří Kocurek

Jestli je to ten samý František, který tady honí čarodějnice… čarodějnice je pro něj všechno, co nejezdí po kolejích. Ano, čarodějnici jej možné obvnit z čehokoliv, ikdyby to bylo sebenesmyslnější, to je podstata honu na čarodějnice.

František

Tady jde i jeho zatajení.

Ogden

Frantisku, je videt, ze problematice nerozumite. Provozovatel ma za povinnost hlasit na UZPLN incidenty, ktere jsou uvedeny v predpise L 13. Doporucuji precist. Je spousta pripadu, ktere si provozovatel resi sam a na UZPLN ze neoznamuji a ten to urad je tedy neresi. Atd, viz citovany predpis.

Jarek

Tak na letech TVS jistě ano…Je to žumpa!

tom

Žumpa vedle tebe krásně voní, nemytý oslíku

Lol Phirae

Tak určitě, např. každý druhý let přistává s palivem pod minimem.

tom

Jenom? slušné…

amey

Dufková za vedení SW ve vyjádření po incidentu: „byla to běžná situace, nic se nestalo, pilot postupoval podle předpisu“. Lžou neustále a ještě mají tu drzost žádat o všemožné státní podpory. Jiní dopravci mlčí a pokorně čekají, Šimáně si jezdí na hrad se svým Porsche až ke dveřím – těmhle z daní platit jejich ztráty?? Ministře Havlíčku, narovnej se alespoň trochu !!

tom

Anonista bez páteře se může pouze kroutit, narovnat nikdy

Vždycky to projde

Mohl bych vyprávět, jak UCL jde na ruku QS a obcházela se řada předpisů. Je to banda veksláků a prsty mají bohužel i na nejvyšším kontrolním úřadu. Tímto zdravím slečnu Růžičkovou 🙂

Viťa

Tak buď vyprávějte, nebo mlčte 🙂

Ico

Bohuzel musim souhlasit.. evidentne vime o co se jedna..:)

nekdo od letadel

tak pozdravujte i slecnu Polaneckou, myslim, ze ta by se s Vami na tema Smartwings rada pobavila..

amey

Doufám, že kapitán Veselý již NIKDY!!!! neusedne za knipl dopravního letadla. Je absolutně neuvěřitelné, že tento totální hazardér s lidskými životy stále ještě v této, neustále žadonící společnosti multimilionářů o všemožné podpory ze státního sektoru. létá. Dál je schopen ohrožovat životy nevinných a nic netušících pasažérů. Za tohle by měl naopak mít okamžitě odebrané všechny pilotní licence!!!!! Strašný!!!!! Z celého SW je mi na zvracení!

Georg

jojo, tak maximalne jednomistne a jednomotorove, at si experimentuje sam se sebou…

Jaaa

Tak jsou tam i pochybení, které ohrožují ostatní letadla.

tom

Zvracej hodně dlouho, dehydratace a hospitalizace ti prospějí

G700

Sebrat papiry (a nikdy nevratit), zavrit na 10 let do basy, bez moznosti podminecne ven…

beija

Policie ČR to ještě, tuším, vyšetřuje. A vsadím se, že se pan Veselý odvolá. 😉 Něco takového zkoušel i na ÚCL, obvinil ho z podujatosti nebo něco takového.. Dobrý obraz vedení SW.

tom

Tebe? Souhlas

Filip

Komentář Smartwings, že se nejednalo o systémovou chybu je neuvěřitelný. Systémová chyba je jediným důvodem, proč to Veselý zkusil. Protože už x-krát předtím se povedlo dost věcí ututlat. Teď ta parta podvodníků hodí Veselého pod autobus a bude dál kroutit co se zkroutit dá.

j.c.

samozrejme je to systemovy … on je/byl examinator, tedy ten kdo ostatni piloty SW prezkusuje z podobnych vysazeni motoru …instruktor, ten ten kdo uci piloty SW jak se v dane situaci zachovat a jak ji resit … sefpilot, tedy ten kdo ostatnim kapitanum vola proc odmitli letet se zavadou pripadne pres normu … tihle lidi tvori firemni kulturu … to neni pochybeni jednotlivce

Pepa

V životě mi někdo nevolal abych letět se závadou nebo at letím přes normu. Zase tu nelžete vážený pane.

G700

Tak to asi letate v jine firme, nez ve SWG :-).

Pepa

Nesmíte veřit všemu milej pane On Blesk má velkou čtenost ale mizerné informace

Pavla

To asi Pepa lítá.. SWG je dle ICAO Sunwing

tom

SWG je Sunwings

Petr Novák

SWG seděj totálně na zemi. Koukněte např. na Flightradar.

František

Pepo nejsem zaměstnanec SW, ale nevidíš tu od těch všech dokonalých a poctivých leteckých odborníků, specialistů tu strašnou nenávist vůči Smartwings? Tady je zbytečné diskutovat.

Pepa

Ano já vím ze to nemá význam, ale prostě mi vadí když nás všechny hází do jednoho pytle. Celou kariéru se snažíme aby každý let byl na prvním druhém a třetím místě hlavně bezpečný a pokud to jde tak i pro cestující příjemný. Stojí nás to nemalé úsilí a čas. Neustále se učíš, snažíš se zlepšovat a pak ti kdejaký kecal na fóru řekne že jen proto že létáš pro určitou aerolinku tak jsi vlastně hajzl, póvl a vlastně i zločinec pro kterého jsou lidské životy dál než na posledním místě.

Gale

Zas ten brek nepřehánějte.
Pokud obhajujete následné chování svého chlebodárce, jste jen apriori nedůvěryhodný.
Jsem jenom PPL, ale takhle bych nevezl ani tchyni..

G700

Pane Pepo, sám jsem pilot. Neútočím na SmartWings bezúčelně. Dělal jsem tam a radši dobrovolně odešel…

PetrSc

Chápu rozčilenost nad diskuzí, kde se občas míchá realita a fikce do toxického koktejlu. A chápu, že být zaměstnancem Smartwings, který se snaží létat skutečně s bezpečností na prvním místě, je nyní nevděčné a nespravedlivě dehonestováno. Na druhou stranu takhle flagrantní porušení úplně všeho v kokpitu a papalášské krytí od soudruhů z vedení by mělo být hlavním cílem Vaši frustrace, protože oni Vám kazí i Vaše jméno. A ze zprávy je zjevné, že si PIC myslel, že mu to projde ve firmě a (naštestí chybně) si myslel, že mu to projde i u českého ŘLP, ÚZPLN a ÚCL. Proto blahosklonně… Číst vice »

amey

firemní kultura u SW??? Takového tam něco existuje????

Otmar

připomíná to Ďatlova v Černobylu. Smartwings ať raději změní obor podnikání. V letecké dopravě nemá místo hazard s lidskými životy.

Kráťa

Opravdu si myslíte, že se toto u jiných leteckých společností neděje? Aniž bych chtěl zvěrstvo páchané na pokusných králicích jménem cestujcí obhajovat, domnívám se, že podobné akce jsou v menší či větší míře všude, jen u SW je to tak nějak více vidět, vzhledem k tomu, že jde o „domácího“ dopravce.

Ogden

A to se domnivate nebo o Tom neco vite? Mam za sebou celkem velkou praxi v oboru, ale s takovym slendrianem jsem se nesetkal. Nejhorsi je, kdyz si pilot mysli, ze vi vsechno a neni nad nej, v tomto pripade se citi chytrejsi nez manualy vyrobce, predpisy EASa, UCL atd. To uz zacina smrdet tim, ze si jednou rozbije usta.

Kráťa

Jistě, tento případ je extrém. Ale nechcete mi snad tvrdit, že všichni ostatní dopravci jsou svatí.

Nekdo

Vy si uprimne myslite ze pouziti strawmana, jinych argumentacnuch faulu a bagatelizaci teto chyby je v poradku, nebo Vam to naridil zamestnavatel? Ani nevim, co z toho je horsi…

Kráťa

Ne. Jenom pisu, ze se tak deje zcela nepochybne vsude, nejen u SW. Jen to nekteri u SW vice vidi, nebot se jim to hodi videt.

Georg

tzn. jen tu pindate…

Kráťa

Prosim?

sks

A co to na věci mění a jak je to relevantní? To jako budeme říkat, že to je v pohodě, protože to dělají jiní? wtf.. neříká se tomu normalizace odchylky?Je jen dobře, že to u SW jde vidět, třeba to ty „všechny ostatní“, kteří to tak podle vás dělají běžně, od toho odradí..

Kráťa

To asi tezko. Reaguji celou dobu na prispevek, At “ Smartwings ať raději změní obor podnikání. V letecké dopravě nemá místo hazard s lidskými životy”. Domnivam se totiz, ze v takovem pripade by s touto logikou ve vzduchu nebylo prakticky zadne letadlo. To jen nekteri maji pocit, ze takove veci se deji jen u SW.

Kráťa

Zamestnavatel mne narizuje spousty veci, ale nebot vim, kam tim mirite, tak Vas musim zklamat – do leteckeho byznysu nedelam, a to z jednoho prosteho duvodu – konicek nikdy nemuze byt zamestnani, to nedela dobrotu.

Georg

kdo tvrdi, ze vsichni ostatni dopravci jsou svati? jestli zamestnavaji stejne kreteny jako cpt. vesely, tak dodejte dukazy a muzou sedet spolu v base a vymenovat si historky z vlastni prasacke letecke historie…

Kráťa

Nemyslim si, ze dotycny skonci “v base”. Ale treba se mylim.

Roman

No já třeba o tom něco vím. A podobné případy se dějí napříč letectvím. Je to špatně o tom není pochyb, ale tvrdit, že se to děje jenom u SW je blbost.

amey

kolik již toho SW ututlali? O tom se nepíše, t by bylo počteníčko jak se jedná s pokusnými králíky, co si zaplatí letenku.

Otmar

Pravděpodobně se mohou věci dít i jinde. Neřekl bych ale že máme zlehčovat tento případ protože se to děje i jinde. Co se týče Česko- Čínského dopravce SmarrWings tak po 17 měsících jsem na něm vysoudil kompenzaci za zpožděný let včetně úroků z prodlení. Seriózní dopravce vyplácí kompenzaci bez toho aby se zákazník s ním musel soudit. Seriózní dopravce uzná svou chybu a nekryje 21 chyb svého pilota- víz první reakce SmarrWings na tento jednomotorový let. To jsou argumenty proč SmartWings by měl raději skončit. Prospělo by to cestujícím.

Petr Novák

Tak to jste vystihl…snižovat výkon a snižovat výkon, ono to dopadne a zkouška musí proběhnout.

Tomas

Neuveritelne.

Y.K.

Popravdě jsem čekal porušení CRM od Kapitána Veselého a jeho „velitelský tlak“ na FO, což se potvrdilo, ovšem nečekal jsem takové „adaptování postupů“ právě examinátorem a instruktorem. Přestože nás historie přes mrtvé učí, „pozor na kapitány, co si myslí, že jsou bůh“.

Pene

Společnost Smartwings implementovala veškerá nápravná opatření. Řekla Dufková. Tentokrát …. :))

Filip

Potvrzeno. Smartwings jsou spolek, který by neměl být v civilní letecké dopravě dohlížejícími úřady tollerován. Absolutně vadná firemní kultura neslučitelná s bezpečným prováděním letů je dávno známým faktem pro zasvěcené, nyní potvrzená i závěry vyšetřování. Jeden fakt ale ta zpráva neuvádí, původcem té nebezpečné zkřivené mantry QS “ ekonomika je vše, bezpečnost až na druhém místě” je od počátku existence QS Vik, Veselý je jen zaslepeným vykonavatelem, který sám sebe dohnal do kouta.

j.c.

podepisuji … a bohuzel tam stahli i CSA

Jarek

To snad ne! Takový výčet chyb by se v ČSA ani náznakem nemohlo stát. Ani dnes, kdy je SW likvidují, jak mohou…

Pepa

Vzhledem k tomu, že SW pronajímal a pronajímá letadla do různých částí světa tak už ho kontrolovalo (a docela důkladně) tolik úřadů a žádný nevznesl stejný názor jako ty. Pokud soudíš podle jedné události tak stejně můžeme mluvit o LH, BA, KLM atd kde se také v historii jeden člověk rozhodl, že vše zná lépe než mu výcvik a předpisy velely. Naopak v historii SW vím o dost případech kdy rozhodnutí kapitána bylo právě podle best safety na výrazný úkor Economy

Filip

Co ten váš notorický alkoholik kapitán, který byl zavřen v Kanadě na tom vašem pronájmu při pokusu o řízení letadla pod vlivem? Jo, já vím, ten byl jen jeden.

Pepa

Jo máš pravdu chlapče alkoholismus máme nařízený manuálem. Co ještě vyhrabeš.

Gale

Byl to u BA, KLM, LH také šéfpilot a společnost ho poté obhajovala?

marf

takovy jsou super a ja jim tlekam.

ano je to extrem a ano deji se podobne veci i jinde. ale co ja vubec nepochopim ze pan Vesely muze jeste litat. ten pilotak mu meli vzit na vzdy.

Zadek Ravadil

Diskuse rozjetá jak vlak. A taky z ní padají ho…a.

Alex

kriminální čin

Kráťa

Takže „já jsem kapitán, kdo je víc.“

j.c.

ryba smrdi od hlavy … cim dele je pilot ve smartwings, tim vetsi pravdepodobnost, ze se takhle zachova a ani si nemysli ze je neco spatne … SW priorities of the flight : economy, economy, economy, economy … jestli tento mesic budou nejaci piloti propusteni pro nadbytecnost, budou to ti co maji na srdci bezpecnost pred economy … safety totiz stoji penize a tech se ted SW zrovna moc nedostava …

Pepa

Dovolím si významě nesouhlasit. Prioritou je stále Safety.

Gale

Text té zprávy ani následné chování Smartwings tomu moc nenasvědčuje..

Dita

Nejaky konkretni priklad? Zname bylo bezne prekracovani letovych norem posadek.Pod natlakem, samozrejme.

Pepa

A máte pro to překračování norem nějaký důkaz krom toho že to říkal Máňa z prasečáku?

Petr Novák

„Prasečákem“ přepravujete např. dodnes lidi v kombinaci Y166 (2 toalety), a tzv. First class 16 (samostatná toaleta) na Zanzibar s mezipřistáními a přískoky na tankování v HRG i jinde. Já vím jde to přes Exim a lidi vám to zatím (hlavně starší ročníky co umí možná ještě trochu rusky) kupovali. S tím je, tuším, konec.

Georg

co byla priorita u letadla, ktere loni nebo predloni letalo snad tyden ve vyrazne nizsi letove vysce?
nemyslite revenue safety?

PetrSc

U závady, se kterou to letadlo létalo je bezpečnostní aspekt minimální, resp. je právě řešen letem v nižší hladině. Druhá věc je, že Smartwings létají vždy absolutně bez rezerv na počet letadel a jejich vytížení…prakticky celou dobu existence. Pak jste samozřejmě pod tlakem letět za každou cenu. Když si tam představíte psychologickou rovinu, tak celý operations management se modlí, aby se něco neporouchalo nebo nezpozdilo. Protože pak musí pořád vše přeplánovávat, jsou v extrémním stresu a létají všude pozdě. A když v tom žijete dlouhodobě, tak jako pan Veselý, tak v určitý moment ve Vás vyvolá větší stres výpadek jednoho… Číst vice »

mik

Precetl jsem si vsechny nazory a vidim . ze mate hodne zapornych bodu , litam rocne jako pasazer 40-60 letu rocne , v poslednich 5 letech s QS jen jednou a to jeste Dubaj … Ani ne tak pro vyhodnoceni nebezpecnosti ..(loni jsme treba leteli i s Lionem dost tesne po jejich padu ), jako pro vecne opozdene lety. caste vraceni letadla do vychoziho mista , nebo pak treba i cekani nekde v zahranici a nasledne vymahani kompenzace jen soudni cestou a celkove pomerne mizerne sluzby Uplne nejsem presvedcen ze QS patri mezi rekneme 25 nejhorsich spolecnosti sveta ,ale rozhodne… Číst vice »

Daniel Novák

Tady se jim asnaha ušetřit doslova za každou cenu ale moc nevyplatila. Kromě PR katastrofy se jim ten funkční motor podařilo úplně odpravit… tvrdí zdroje zevnitř QS.

Janina

To letadlo, po 17 hodinách a výměně toho nefunkčního motoru, pokračovalo v běžném provozu, jak je vidět na historii FR24. Takže ten funkční motor byl a zůstal funkční.

Y.K.

Toto není pravda. Ušetřte si JPP, když tady máte k přečtení vyšetřovací zprávu (zničení druhého motoru by jistě reflektovala jako další riziko).

Analytik

Dufková po incidentu: „byla to běžná situace, nic se nestalo, pilot postupoval podle předpisu“. Smartwings to není jen firma, to je životní styl.

Pavla

Michale, vyměň si zase desku, tohle už je třetí, která se ti zasekla

Analytik

Ty také a žádná jména prosím.

Petr Novák

Kde je Bělina?

Analytik

Teď nevím, ale dostal to nepodmíněně, tak asi brzo bude v lochu.

Jindra

Jsem zvědav,co chytrého zplodí Vladěna.Kpt.Veselý byl měl být na seznamu kteří budou propuštěny,nebo by měl být osobním pilotem Bureše.

Stony

Tohle je spis na vezeni…

Tony

Hádám, že ten FO už tam není ne? 😀

Pepa

budete se divit ale je

Ondra

Ještě tam je.

pzag

Za tohle by normální kapitán ne jenom skončil. Za tohle by šel do basy. A to vyjádření je na přes hubu. Když už nic jiného, praxe nebo ne, mimo to samotné rozhodnutí letět do Prahy, tak naprosto očividně ojebal spoustu věcí, které vůbec nemusel.

Y.K.

Tak tohle UZPLN neřeší, že. Na Veselého někdo tuším podal trestní oznámení, takže uvedená zpráva mu může celkem přitížit.

Roman

Přesně tak UZPLN je vyšetřovací úřad. Jako takovy stanovuje příčinu a vydává doporučení. Nemá ale pravomoc za to někoho trestat nebo soudit.

Jaaa

Ale sám může podat TO.

Roman

Nemůže. To není v jeho kompetenci

Y.K.

Nemůže, vyšetřovatel musí být maximálně neutrální a zajímá se jen o okruh leteckých předpisů a postupů. Ne o občanské a trestní právo. Od toho jsou tu jiní.

Johnczek

No, čekal jsem, že reálné zhodnocení této nestandardní situace bude těžkej nářez, něco takového jsem ovšem nečekal. A ta arogance pana Veselého i po tom, co mu tady vyšetřování vytklo tolik nedostatků, to už je opravdu něco.

Vašek

A pan kapitán Veselý bude nadále tvrdit, že nepochybil. Už se tu opravdu nedivím, že někteří se Smartwings raději nelétají…
Asi by aspoň na čas neměl být kapitánem, aby si uvědomil, že to není sranda.

Janina

Tohle je závěrečná zpráva z vyšetřování. Úřední šiml je možná pomalý, ale v letectví důsledný. Teď to převezme ÚCL a předpokládám, že přijde o licenci.

Analytik

I špatný pilot může být výborný barman, nebo pokladní. Každé selhání je nová příležitost.

Dalibor

doufejme že ten barman nebude do pití míchat metyl, páč je lenější. To už jinejm „barmanům“ nevyšlo….

Elf

Ano říká někdo kdo neuměl ani vyměnit brzdu na letadle a ted je uraženej ze ho vyrazili

Pavla

Bacha, nenaznačovat, tady jsou všichni anonymně pod přezdívkami 🙂 i Michal 🙂

Analytik

Žádná jména prosím.

Honza

Tak tak, Pilot může být skoro čímkoliv, ale ne každý může být pilot. Krásným příkladem toho je p. Veselý a analytik Michal

Petr Novák

Pilotem mohl být minimálně posledních 10 let každý s průměrnými schopnostmi a dostatečným příjmem a dobrým zdravím. I ta maturita už stačila. O AJ některých pilotů bych raději nespekuloval. Bych Vám dal složit všechny zkoušky a certifikace na dieselovou lokomotivu.

Honza

a to je právě ten problém…. lidi si pletou podstatné jméno PILOT s povoláním PILOT… a jo, dejte, já vám pošlu FCOM na B737 nebo A320

kulhán

Analitik Michal je Michal Černý alias Black?
Ten co vařil kapitánskou svíčkovou v “Kluci v akci”??? :))))

Pavla

Jasně, ten si sám bude plivat na zaměstnavatele 🙂 zkus to v jiných vodách

Viki

Black je dávno vyhozenej, to jsi kapku mimo misku 😉

Pavla

Fakt? Super! O dalšího sebestřednýho psychopata v letectví míň

Analytik

Nechte si ty narážky, já byl rozhodně lepší kuchař, než ti dva chlapci piloti.

Vašek

V tom případě by to měla redakce sledovat. Opravdu by mě to zajímalo.

Luděk S.

Ten si s tím hlavu nelámal.
Nechtěl by to zkusit u nás na Nábřeží?

V. K.

Tohle mohlo vydat na hodně výživnou epizodu Leteckých katastrof. Smartwings měli víc štěstí než rozumu. Ukazuje to na špatnou bezpečnostní kulturu.

Luděk S.

A tak víte jaký je rozdíl mezi kapitánem letadla a Bohem?
Bůh si nemyslí, že je kapitán letadla.

Gajda

Kdybys viděl všechno co se děje nad Evropou, tak ono todle nějak extrémně nevyčnívá. A že u SWG to není taky na denním pořádku je snad vidět, proto je to taková senzace.

Janina

No tak tohle pohnojil svým způsobem i druhý pilot. Tak ano, viditelně autoritativní šéf, ale muselo mu snad být jasné, že po takovém letu bude mít škraloup v záznamech i on a případné nové zaměstnání už nesežene. Měl se víc hádat, měl na to +2 hodiny ve vzduchu.

Jan

Hádání s takhle přesvědčeným kapitánem by asi moc nepohlo, nicméně mohl situaci ohlásit po radiu sám.

Karel Jezbera

Během letu nemá smysl se hádat. Člověk musí zatnout zuby a vydržet to. Ale ihned po přistání bych podal na kolegu jak civilní trestní oznámení za porušení leteckých předpisů, tak by to ohlásil standardní cestou ÚZPLN, jak každému ukládá patřičná směrnice EU. Tím bych si mimo jiné kryl záda, pro případ, že kapitán ponese trestní odpovědnost.

Y.K.

Do jisté míry ano, ale v kokpitu by neměla být válka a hádanice. Když nepomáhá asertivita, základní pravidlo komunikace v kokpitu, je to dost těžké. Bohužel se stále vrací to co už svět zažil s United Airlines Flight 173 nebo třeba Jacobe Veldhuyzen van Zantenem (KLM Tenerife). Chjo.

Tomas

v zadnym pripade. to bychom tady take mohli cist zaverecku v ponekud jinem duchu.

Y.K.

Jinak závěrečná zpráva FO víceméně očišťuje.

Chronosphere

Tak tohle je v porovnání s aktuálními potížemi na železnici úplně jiný level. Zatímco strojvedoucí a dráhy jsou ( za mě oprávněně ) vláčení médií,tenhle pán,který jen náhodou vlastně nezabil dá se říci stonásobně více lidí,a jehož pochybení jsou neskonale větší,byl rok absolutně v pohodě,a nedovolil si po něm štěknout ani pes. Když si ještě vezmete jeho postavení,tak firma v které působil,a jež se k situaci stavěla jak se stavěla,měla být už rok bez oprávnění přepravovat lidi.Kde jsou Železný a spol., postávající na perónech s vlaky ČD v zádech,na Ruzyni a Smartwings asi platila jiná měřítka.😬

Pražák

No já nevím, ale když to loni prasklo, tak byl „proprán“ tak, že na něm nezůstala nit suchá, přišel o místo šéfpilota a pravděpodobně definitivně přijde o licenci. Co víc, mimo trestně-právního postihu (pokud by ho nějaký soud vůbec odsoudil), byste mu ještě chtěl udělat?

Radek

No, jestli tohle není obecné ohrožení, tak už asi nic.

Pražák

Já nejsem soudce, navíc jak se říká „kde není žalobce, tam není soudce“. Ale podle mě je to porušení obecných pravidel, které skončí odebráním pilotní licence. U soudu, podle mého laického názoru, by muselo být prokázáno ( tedy by šlo hlavně o znalecké posudky), že kromě porušení pravidel (což je nezpochybnitelné) reálně, nikoliv jen teoreticky, hrozilo vážné nebezpečí. Což si netroufám odhadnout, zda by ro bylo možné prokázat. A i tak by mu nejspíš hrozila max. podmínka, nikomu se nic nestalo, žádná škoda nevznikla, dosud byl bezúhonný. Což je právě ten rozdíl v porovnání s výše zmíněnými strojvedoucími, tam u… Číst vice »

Jaaa

To, že „hrozilo vážné nebezpečí“ samozřejmě prokázat lze. A to i touto zprávou.

Ruda

Na základě zprávy UZPLN by pilot mohl a měl přijít o licenci. Ale jako pro odsouzení sama o sobě nemůže sloužit jako důkaz. „Zhotovitel Závěrečné zprávy výslovně prohlašuje, že Závěrečná zpráva nemůže být použita pro stanovení viny či odpovědnosti v souvislosti s určením příčin letecké nehody či incidentu a nemůže být použita ani pro uplatnění nároků v případě vzniku pojistné události.“

amey

….a co s takovým pilotem, machýrkem, vždyt´tam sedělo 170 nevinných lidí!!! At´mu licenci samozřejmě okamžitě seberou, s ním létat bych se silně bál.

Y.K.

Zase pozor, nepodléhejte iluzi, detailního rozboru. Když si přečtete kdejakou závěrečnou zprávu DI, bývá to hromadou porušení také velmi výživné. Lidi holt skoro nikdy nejednají absolutně na 100 % předpisově. Ani nelze říci, že by pochybení byla větší nebo menší, protože v případě této MU byla pravomoc kapitána skutečně velká, musel to rozhodnout. Celé se to spíše staví do kritiky jeho nezměrného sebevědomí, že všechna rozhodnutí byla správná, když několik bylo porušením nějakého předpisu nebo závazného postupu a že si mentálně sestavil alternativní realitu potvrzující správnost jeho rozhodnutí pod tíhou jeho zkušeností. To je na tom asi to nejzávažnější z… Číst vice »

Valerie

Tak kpt. Veselý se nejspíš cítil jako Bůh, podle článku byl první důstojník submisivní a nedokázal kapitánovi vzdorovat. V kokpitu tak nefungovala komunikace. Tak by to řekla Valerie Zavadská v seriálu Letecké katastrofy. Prostě typická asijská aerolinka.

Dalibor

Jak se cítí Bůh? (pokud existuje)

Valerie

Jako cpt. van Zanten (KLM, Tenerife 1977)

Gale

Taky jsem si na něj při čtení té zprávy vzpomněl.
Smartwings ovšem nejsou KLM, takže ho v pozici šéfpilota dál držely a obhajovaly..

Roman

No VanZantem během té nehody zemřel což byla docela závažná překážka v dalším vykonávání funkce.

Gale

Ano, to nepochybně.
KLM však samy označily van Zantena za jediného viníka, ačkoli se nizozemská vyšetřovací agentura snažila hodit vinu na řídící..

Kráťa

Také jsem si na to ihned vzpomněl, při čtení tohoto článku…

Dalibor

hmm toho taky neznám….

Tomáš
Jan Pantýn

…Božsky 🙂

Kalanis

23:20, Letecké katastrofy – amatéřina v Jaroslavli

Georg

on hlavne kapitan letadlu opravdu veli, takze se tezko odporuje. spis je neuveritelne selhani smartwings, ze lidi s osobnostni charakteristikou cpt. veseleho se stanou kapitanem a jeste sefpilotem.

Y.K.

Kapitán velí, ale nerozhoduje generálsky sám. Musí získat (dobrovolné) potvrzení souhlasu s plánovaným postupem, či vyslechnout a vyhodnotit variantní návrhy a pak rozhodnout kterou cestou se budou oba piloti ubírat. Jinak se obávám, že on se nestal kapitánem pro svoji osobnost, ale naopak jeho nezlomná sebedůvěra se zřejmě rozvinula s tím, že je nepopiratelně asi nejzkušenější s náletem 20000 hodin, zkouší a vyhazuje lidi od zkoušek, na simulátorech seká jednu mimořádku za druhou. To není jen ve Smartwings, tohle se bohužel pravidelně opakuje a asi není snadné odhalit bod zlomu (kdyby neletěl na jeden motor, tak dodnes nikdo neví, kam… Číst vice »

mgr.pavel

21 chyb, slušný počet.. Chápu, že člověk je tvor chybující a pilot musí znát a dodržovat fakt hodně předpisů (já sám bych ten objem asi jen tak nedal), ale ten počet chyb je fakt zarážející..

Roman

Ono to vypadá že je to hodně, ale je to také dané tím, že UZPLN jako vyšetřovatel tu nehodu musí rozfázovat a pro každou část hledat relevatní postup. Nicméně pokud se na to podíváte jako na celek tak došlo k pár věcem a další už se jen logicky nabalují.

Roman

Pro ty co mi dali mínus. Já jen vysvětluji proč je tam těch bodů tolik. Nijak nesnižuji závažnost celého incidentu. Ale prostě v momentě jak se vybodnete na jednu část která má následně několik podbodů tak už to UZPLN musí brát jako každý bod zvlášť.

Bob

Mám tedy dojem, že některé chyby se v tom výčtu opakují, jen trochu jinak zformulované.

Ketchup1970

Voko bere !

Georg

cpt. vesely delal maximum pro to, aby tomu certovi strcil do prdele vsechny prsty, ktere mel – snad i ty na nohou…