Turecko otevírá další vysokorychlostní trať, spojení Ankary a Sivasu zkrátí z 12 na 2 hodiny

Nová vysokorychlostní trať Ankara - Sivas. Foto: TCDDNová vysokorychlostní trať Ankara - Sivas. Foto: TCDD

Termín otevření byl sedmkrát posunut.

100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bjorn

Turecko v oblasti železniční dopravy hodně pokročilo, pohodlí a kvalita osobních denních i nočních vlaků značně vzrostla a systém VRT je stále v procesu další výstavby. Rozpracované je pokračování VRT ze Sivasu přes Erzurum do Karsu, v již probíhající výstavbě je boční úsek do Kayseri, úsek do Bursy a Bandirmy, spojení do Mersinu/Gaziantepu, úsek do Izmiru a také rychlostní spojení z Istanbulu do Edirne. Plánované jsou i nové konvenční tratě (např. do Antalye) a určitě je hodně záslužné, že mají být zprovozněna pro místní a turistický vlakový provoz obě historická istanbulská nádraží Sirkeci a Haydarpasa. https://www.railwaygazette.com/passenger/istanbuls-historic-european-terminus-to-be-reopened/59948.article On vůbec ten asijský… Číst vice »

Jméno.m

A zatím se u nás o tunelu v Bezpráví můžeme dočíst leda v anarchistickém časopisu Doutnák….

Luboš Beneš

Políčka obdělaná, cesty umetené, inu turecké hospodářsví….

Olcit

No jo. Za to u nás si žijeme nad poměry, když chceme utratit přes 10 miliard za dožilou trať takřka liduprázdným územím z Č. Velenic do Veselí n. Lužnicí. Když si vezmu jak většina běžných lidí šetří (v supermarketech je prý 60% nakoupeného zboží to, které je zrovna v akci)… nebo že začali radikálně šetřit i golfisti (viz insolvence jednoho z největších kšeftů golfových věcí z důvodu nedostatku zákazníků)…. Tož SŽDC by měla okamžit velmi prudce snížit své náklady o desítky miliard a citelně zlepšit své služby pro nákladní dopravce, aby si SŽDC vydělala na VRT mezi Prahou a Brnem… Číst vice »

Petr Šimral

Když si vezmeme necelých 400 km přímé vzdálenosti (Praha – Berlín, Vídeň, Mnichov, skoro Budapešť, skoro Varšava, Liptovský Mikuláš, Banská Bystrica, Zvolen), tak jsme se tak špatně neměli ani v roce 1900. Je úžasné, že Turci zkrátí jízdní dobu z dvanácti hodin na dvě (tam muselo být benefitů), ale takové zrychlení již v civilizované Evropě včetně ČR a SK není možné (my jsme ty tratě udržovali a i zrychlovali průběžně). I když: již v roce 1900 dokázal jet rychlík z Prahy TGM do Karlových Varů za 3:30. Víte kolik by bylo benefitů proti kočáru pro extra movité a pěškobusu pro… Číst vice »

Olcit

Přesně tak, jak píše předřečník v závěru = … pro koho ???

Stejně takový mám pocit, je-li řeč o eventulní VRT Bratislava-Lamač-Břeclav vedené zhruba týmž směrem jako současná trasa železnice a jak dálnice D2 …. viz str. 12 v prezentaci Ing. Garaja z ŽSR

https://www.sudop.cz/admin-data/storage/get/371-15_miroslav-garaj-zsr-aktualny-stav-pripravy-studie-vrt-v4-na-slovensku.pdf

Silně pochybuji, že nějaké novostavby VRT Bratislava-Břeclav se dožiju

J.K.

„Z dvanácti“ zkrátit asi ne, ale „na dvě“ na 400 kilometrech, určitě, ona Vídeň za 4 hodiny teoretické, ale spíš 5 hodin reálných při dvou letech výluk, fakt není k chlubení a není důvod to jezdit vlakem… A do Varů u nás VRT nikdo netlačí, to je zbytečné.

Jiří Kocurek

A to byste z toho koridoru udělal trať jenom pro osobní vlaky? Opravit se to muselo, jinak by tam nejezdilo nic. Jestli chcete vidět to „nejezdilo nic, protože vylepšito to jenom trochu je zbytečné“ tak pod Vyšehradem máte šanci.

Jiří Kocurek

Ale mohlo by to stavět na nádraží Trojany-Bukovina, odkud by to do okolních obcí rozvážela pendlující 810 a konečně by ta lokálka dostala smysl jako návoz na VRT. 😀

Prodloužení té modernizace z Prahy do Kladna dále na Slaný, Louny a do Mostu bych ale nebránil.

None

Možná to postavili proto, že jim nikdo neřekl, že je VRT moc drahá, nikdo by tím nejezdil atd.
Zase. U nás se dá i z Prahy do Chomutova dojet pod 12 hodin. Takže tady by se stejně VTR nevyplatila, byla by drahá a nikdo by s tím nejezdil…

Daniel Jablonecký

Turecko má 85 milionů obyvatel.

None

To nebude ten důvod, proč to mají hotové 😀

Ondřej

Já to Turecku upřímně přeji.
Pokud to byla oblast, kde bylo s hlavním městem zastaralé spojení s dobou přepravy 12 hodin a teď bude trvat (buďme reální) 3 hodiny, tak je to výborná zpráva pro Sivasany a okolí.

Pokaždé jsem vítal, každé malé zrychlení vlaku na relaci Zlín-Praha, i nahrazování Béček za pohodlné a lepší vozy, zvláště na dálkové cestě.
Není nic příjemného sedět dlouho na dálkové cestě.

Konečně v tom Turecku udělali něco dobrého pro své vlastní obyvatelstvo.

medvěd

No Turecké hospodářství nás opět předběhlo. Jo naši pořád kecaj a cpou to do starý stopy (s pár vyjímkama).

Jarda

A u nas je vrt stále jen sen.

None

Není to sen. Uz nejmíň deset let se plánuje a připravuje 🤣

Luboš Beneš

již brzy….

Jiří Kocurek

Opravdu si myslíte, že ten most na fotce dělali bez projektu a bez přípravy?

Lubomír B.

Co by ne? Znám poměrně velké množství lidí, co staví železnice bez jakéhokoliv plánku. Pravda, jedná se sice o modelovou železnici, ale i tak je to jasný důkaz, že to jde.

J.K.

Nevyšlo by levněji si nechat naše VRT postavit komplet od turků? Nebo by taky neměli správně certifikované pražce? 😀

Gajda

A ještě aby po tom tak jezdily nedomácí vlaky od Siemensu, jako tam

Martin

V CR neni firma co umi vyrobit vlak na 300km/h… nejake jeho casti vyrobit muzeme, ale to asi tak vsechno…

Petr

To je jedno. Lokomotivu na 200 taky Škoda vyrobit neuměla a přesto zakázku dostala.

Luboš Beneš

Nevadí, vývoj zaplatí národní dopravce.

Jaroslav Černý

Naše VRT s délkou 405 km, to jsou které? Mmch, Turci mohou navázat třeba dalších 550 km do Karsu. A pořád je to vnitro železnice.

None

I mravenci by to měli dávno hotové 😀

Jirka

V Turecku je hlavně hromadné cestovaní zcela jinak využívané, než třeba u nás- automobil si tam nemůže pořídit každý a palivo stojí víc, než u nás a jejich mzdy jsou velmi malé.

Bursík

A z toho vyplývá, že cestování na VRT bude za hubičku?

MHD

Vždyť nepíše nic o cenách VRT. A ano, v Turecku je železnice hodně levná i na místní poměry.

Turecko staví a Česko rozkrádá státní peníze na st

Turecko staví a Česko rozkrádá státní peníze na studie a nesmysly a vychází vstříc lidem co okolo stavby bydlí místo aby jejich názory vůbec neřešili 🙁

Takže by bylo fajn těm lidem říct hele, bude se tu betonovat. Do měsíce vypadni nebo tu tvojí haluznu zbourame i s tebou. Di si kam chceš, třeba se pověsit nikoho tvůj názor nezajímá. Inu pokud takhle milerád budu ten kdo ti to bude říkat a pak nechá tvým barákem projet buldozer.

Jo jasně. Nejste vy z téhle firmy?
https://zdopravy.cz/stredocesti-silnicari-vypovedeli-smlouvu-na-opravu-mostu-spolecnosti-ctb-kvuli-nekvalitni-praci-154840/

Ti tam měli o zbytečné přípravě taky zcela jasno, vykašlali se na ni a nakonec nepostavili víc než Toiku.

Danny

Ta cena se mi teda moc nezda. To je skoro jako odhad pro tunely u Budejovic 🙂

Zakon kaze

Taky ten prepocet je nesmysl, lira je dneska uplne jina mena nez byla pred par roky

Martin Jančar

Anebo přestavba Žel. uzlu Ostrava….

Danny

Souhlas, přepočítávat něco z lir v posleních deseti letech není úplně jednoduchá záležitost.

Jiří Mazal

Ten přepočet na Kč je dost mimo. Lira v roce 2009 byla za pomalu 15 Kč, dnes je 1,1 Kč.

David (Komi)

Obecně mám pocit, že se v těch číslech autor celkem ztrácí… Původně 2 miardy tamních lir, ve výsledku 25? Tomu se mi taky moc nechce věřit…

fous55

No řekl bych, že původně to bylo 2 giga, když měla lira hodnotu 15 Kč, a nakonec 25 giga, když má hodnotu cca 1,1 Kč. Z prvního vychází celkem 30 českých miliard, z druhého 27,5 miliard, tedy skoro totéž. Ale i kdyby 30 českých giga, tak za 400 km tratě na 250 km/h je to za hubičku. Za 75 mega u nás nepostavíte kilometr ani okresní silnice, natož VRT. U té se před covidem a explozí inflace Správní Železničáři kasali, že na rovině bez tunelů by se s využitím francouzských prefabrikátů mohla cena snížit jen na pouhou půlmiliardu za km.… Číst vice »

Deutsche

Česko naštěstí rychlé tratě nepotřebuje. Spíš opravit a rozšířit regionální tratě.

Joker

Ustup satane!

Vavrroch

Věřím, že i Vy si ještě necháte zdejším charismatickým kazatelem vysvětlit, že regionálních tratí je příliš a že jich máme v porovnání s Nizozemskem pětkrát více, měřeno počtem pražců na hektar pasažérských sedaček.
Naděje se však skrývá v přebudování těchto našich tratí na plavební kanály, jichž máme naopak proti Nizozemsku méně. Taková Kozí dráha v podobě průplavu a soustavy zdymadel, to bude pro stavební organizace výzva. Ta synergie, ten potenciál! A když to ještě vhodně doplní turistický provoz obojživelných šukafonů poháněných elektromotory, se soláry na střeše, není třeba se o budoucnost regionálních tratí nijak bát.

Olcit

ROFL

Olcit

„, měřeno počtem pražců na hektar pasažérských sedaček.“… perfektní parodie, gratulki.

V originále ta statistika je poměrně nudná a rozhodně by přidáním Vašich vtipů získala šmrnc…

„Figure 4 – Network density with regard to population in 2021 (…)
Route length by population km per 10,000 inhabitant
CZ – Czech Republic … 8,9
NL – Netherlands … 1,76“

https://www.irg-rail.eu/download/5/956/IRG-Rail-11thMMReport-Dataset.xlsx

Jiří Kocurek

A víme kde začít! 2 koleje z Kralovic do Mladotic, pryč s rychlým spojením Prahy, Vídně a Berlína. Vlaky budou zase zpátky vozit husy v košíku na trh do města.

Tomasjedno

A v ČR budeme donekonecna renovovat staré tratě a staré vlaky….kdyby se takhle chovala např. Škodovka tak ještě jezdíme v Škoda 120 po x-tem facelistu…

Jaroušek

To je blbost protože od počátku Babišovo snů ubylo 6 let a tak by se snad do roku 2030 dalo jezdit stejně jak v Turecku. Nemůžete jezdit po starých tratí jak na Slovensku. Je potřeba mít nejdříve fungující moderní infrastrukturu a pak si spokojeně jezdit po VRT.

FrenkyUL

Rozhodla Sobotkova vláda. Babiš tam byl „jen“ ministr financí, alias zaklekávač konkurence svého Agrofertu.

Vlastimil Kocurek

Ale moderní infrastruktura jsou právě VTR. Posíláte proti sobě věci, které je nutné budovat současně. Tento způsob myšlení nejdříve x a potom y je právě ro, co nás přivedlo do současné situace.

MHD

Technická poznámka. Proč nazýváš ve VŠECH svých příspěvcích VRT (VysokoRychlostní Trať) nesprávně VTR (značka obuvi)?

Knížecí rada

Spíš je to 3. trať VRT: 1. Ankara – Eskisehir (směr Istanbul), 2. Ankara – Konya (směr jih) a 3. Ankara – Sivas (směr východ)

Platamon

1. byla Ankara – Polatli – Konya s odbočkou do Eskisehiru, kdy úsek z Centa Ankary do Sincanu byl doděláván až nedávno s výstavbou Ankaray.
2. Po částech Eskisehir – Istanbul (spíše předměstí s přestupem příměsto, na Haydarpaša se nejezdí, jen snad 1x za den projede přímý vlak tunelem spát do Halkali, ale zase nestaví v Sirkeci)
3. Je tedy Ankara – Sivas
A rozestavěných je celkem dost – Karaman, Izmir, Bursa.

Brendis

Prostě ve VRT je budoucnost.

Vlastimil Kocurek

Potvrzuje to jasně Japonsko, navíc tam celá VTR vede po estakádě a tunelech, je zcela oddělena od ostatní dopravy, a proto i velmi bezpečná.

adamgolias

ano , řekl to pan kocurek. přesto v japonsku mimo mnoho jiného je např největší nádraží v zemi kupodivu neoddělené od konvenční železnice. též pojmenování vrt při pohledu na strukturu japonské železnice dost pokulhává – viz mnoho jiných příspěvků z minula od těch co znaji japonsko lépe než ja.

Joker

Tak doufám, že si mnozí uvědomí, že Turecko není primitivní zem, která žije jenom z turismu a Bosporu, ale dynamicky se rozvíjející zem.

rastr

Jojo s polodiktátorem využívající/zneužívající islám coby mocenský nástroj a s nedávnou inflací, která atakovala 70% a teď slavně klesla na nějakých 55%.

Martin

Turecke hospodarstvi… ale stejne to dokazou postavit…

Joker

Úředníci toho polodiktátora zvládají svoji práci o dost víc než naši – jinak si přítomnost této trati nedovedu vysvětlit. Takže místo pohrdání na způsob „Turek vod vokurek“ by se měli naši „menedžeři“ jet přiučit…je to pořád blíž než Korea a Turkyním by nevadilo, kdyby jim doktor na palubě „šáhl na prdel.“ 😀

Jiří Kocurek

Fajn, zítra se u vás doma zastaví „delegáti“ s pendrekem. A pokud se vám nelibí … nejste náhodou kurd?

Lang

Dynamicky? Rozvíjející? Ne. Vzhledem k tomu, co v Turecku vládne, to je pořád primitivní země. A několik technických vymožeností z ní nedělají lepší zemi.

Joker

Aha, takže země, co má drony pro Ukrajinu, VRT, II. největší armádu v NATO a kam jezdí tisíce Němců, Čechů a Rakušanů na dovolenou je primitivní ? 😀 😀
Měl byste přehodnotit svoje vnímání primitivismu.

Lang

Měl byste přehodnotit svoje vnímání dynamické a rozvíjející se země. 😉

adamgolias

taky mají chudinské slumy , ohromné území na sv kde se žije jak ve středověku a trpí neschopností tolerovat kurdy .

Jiří Kocurek

A záhadné mizení odpůrců jediného správného vůdce. Proti tomu byl Andrej „Motýle“ Bureš jenom čajíček. Ten jenom zaklekával konkurenční firmy, genocidu nevedl.

Jiří Kocurek

Turecko má největší armádu v NATO? Maji o jednu letadlovou loď víc než USA a celé 3 ks ve stavbě?

PS: Pro Ukrajinu se dělá i v ČR, slyšel jsem o čerpadlech pro motory do protilodních střel a podvozcích s motorem Tatra, jakožto nosičích těch raket. Potopení Moskvy má výraznou českou stopu.

rhol

Ve dvou ohledech Turecko úspěšně dohání země „prvního“ světa: Jde o epidemii civilizačních chorob a stárnutí populace. Průměrná statistická Turkyně nemá pět dětí, jak se možná (někteří) domníváte…mimochodem, velmi podobně je na tom Tunisko. Ale jinak se Turecko bude muset ještě hodně dlouho dynamicky rozvíjet, než do něj začnou Evropané pílit za výdělkem. Já už to asi nestihnu. 😂

adamgolias

jasně to dokázali na své prvni vrt , kdy se srazil vlak s pracovním vlakem . v míste se jezdilo ,,na telefoniku,, neb koleje ležely , ale zz nebylo zprovozněno. děkuji , nechci. D3 na vrt. to je teda terno

Jan

Kdysi jsem jel nočním vlakem z asijské části Istanbulu přes Ankaru do Kayseri a průměrná rychlost vlaku mě deprimovala, i když cílové město bylo ještě 200 km před Sivasem…

Datel

Jak je možná takto relativně nízká cena?

petr

Cena v místní měně a obrovská inflace.

Kování

Že stejného důvodu, jako si zde kupujete oblečení vyrobené v Turecku. Násobně levnější pracovní síla.

MHD

Nebo kraje autobusy. (třeba přes prostředníka Iveco).

ICE_Laco

Lacná pracovná sila, žiadne problémy s vyvlastňovaním, štátom určené ceny a podobne….

Ondřej

A kvalita práce. Ne nutně vždy špatná, spíše různá.

Jan

Propad turecké liry vůči západním měnám byl v posledních letech dramatický…

Petr Jetelina

VRT v České republice – 0 km.

Anonymní alkoholik

Ale notaaak. Vždyť tu máme ZŽO! Oh wait…

Martin

To je pravda, muzeme cestujici vozit po okruhu…

Martin

ale i ten je max. 200?

FrenkyUL

V článku se píše 400 km za 2 hodiny. Takže 200 km/h, ale to není VRT. 200 km/h už tu máme, sice málo, ale máme a nejen na okruhu. VRT počítáme až 350 km/h a to nemáme.

genetik

Doufám, že si uvědomujete, že průměrná rychlost 200 km/h znamená maximální okamžitou rychlost mnohem vyšší, pravděpodobně vyšší než 250 km/h

fous55

Na tom letáku je napsáno (porozumí i Neturek), že je to na maximálku 250 km/h. To, že průměrná rychlost 200 km/h musí, zvláště při 7 zastávkách, znamenat vyšší maximální rychlost, by ale měl chápat i naprostý neodborník.

rhol

Ále, to je toho…my zase máme Šípa a Hrochostroj.

Antonín

Moje babička říkávala nepořádku ve státě “ To je turecké hospodářství“. Dnes by možná slovo „turecké“ zaměnila za „české“.

Kování

Jj proto tolik Čechů utíká prodávat knedlíky do Turecka nebo že by sem Turci utíkali prodávat kebab, nevím proč by to dělali když tam mají narozdíl od nás VRT.

Ondřej

Doporučuji nějaké turecké hospodářství navštívit, ideálně na východě. Skládka nebo farma, je to jedno.

Původní Pražák

Baráky nám sice při zemětřesení asi zatím žádné nespadly, ale zase jsme se převedli při povodních. Viz třeba pražské metro.

radosto

Metro vydrželo. Nebo se někde zhroutily tunely? To, že tam bylo špatné politické rozhodnutí, je jiná věc.

Původní Pražák

V Praze bylo zemětřesení? A případné špatné politické rozhodnutí je zase úplně stejná věc jako v tom Turecku.

adamgolias

no vzhledem k tomu že některé stanice měly sloužit jako kryt při válce , kdy se počítalo s poškozením hrází vltavské kaskády tak z mého pohledu nevydrželo.

Leinad

V metru došlo k poškození pár stěn (přestup B-A) i kvůli tomu, že projekt nebyl dodržen.
Ale je fakt, že zjištěné rozdíly projekt vs realita nebyly tak významné.

MildaIV

No jo ale tu Blanku by v Turecku i po desetinásobném zdražení postavili za zlomek co u nás.

David

Zase, 14 let na tak složitou trať, inflaci, konflik v Sýrii atd. není vůbec zle. My někdy v 2035 nejspíše budeme mít jen nějakou další studii.

Jiří Kocurek

Hodláte soudně napadnout územní rozhodnutí ihned poté, co bude dokumentace odevzdána, nebo podáte žalolobu až poslední den lhůty?

Popírat skutečnost (DUR není studie), jen aby se mohlo nadávat, to je fakt nemoc.

David

Poslední den lhůty, přes datovku.

A jsem rád, jak jsou všichni ok s tím, že do 2035 se tu nic reálně nestane … Složité podmínky.

MHD

To se nedá srovnávat. V diktatuře se staví vždy snáze. A kromě toho, většina tratě je v pusté krajině.

Zdrasa

Tak pokud chcete, můžeme se bavit o Němcích, co to zvládli demokraticky v mnohem hustěji zalidněné krajině…

jal

To jako budeme v NATO bojovat za diktaturu, až Turky někdo napadne?

radosto

Podívejte se na mapu. Konflikt je daleko a zas taková složitá trasa to není. U nás to bude složitější.