Turecko otevírá další vysokorychlostní trať, spojení Ankary a Sivasu zkrátí z 12 na 2 hodiny
Nová vysokorychlostní trať Ankara - Sivas. Foto: TCDD
Termín otevření byl sedmkrát posunut.
Termín otevření byl sedmkrát posunut.
Turecko v oblasti železniční dopravy hodně pokročilo, pohodlí a kvalita osobních denních i nočních vlaků značně vzrostla a systém VRT je stále v procesu další výstavby. Rozpracované je pokračování VRT ze Sivasu přes Erzurum do Karsu, v již probíhající výstavbě je boční úsek do Kayseri, úsek do Bursy a Bandirmy, spojení do Mersinu/Gaziantepu, úsek do Izmiru a také rychlostní spojení z Istanbulu do Edirne. Plánované jsou i nové konvenční tratě (např. do Antalye) a určitě je hodně záslužné, že mají být zprovozněna pro místní a turistický vlakový provoz obě historická istanbulská nádraží Sirkeci a Haydarpasa. https://www.railwaygazette.com/passenger/istanbuls-historic-european-terminus-to-be-reopened/59948.article On vůbec ten asijský… Číst vice »
A zatím se u nás o tunelu v Bezpráví můžeme dočíst leda v anarchistickém časopisu Doutnák….
Políčka obdělaná, cesty umetené, inu turecké hospodářsví….
No jo. Za to u nás si žijeme nad poměry, když chceme utratit přes 10 miliard za dožilou trať takřka liduprázdným územím z Č. Velenic do Veselí n. Lužnicí. Když si vezmu jak většina běžných lidí šetří (v supermarketech je prý 60% nakoupeného zboží to, které je zrovna v akci)… nebo že začali radikálně šetřit i golfisti (viz insolvence jednoho z největších kšeftů golfových věcí z důvodu nedostatku zákazníků)…. Tož SŽDC by měla okamžit velmi prudce snížit své náklady o desítky miliard a citelně zlepšit své služby pro nákladní dopravce, aby si SŽDC vydělala na VRT mezi Prahou a Brnem… Číst vice »
Když si vezmeme necelých 400 km přímé vzdálenosti (Praha – Berlín, Vídeň, Mnichov, skoro Budapešť, skoro Varšava, Liptovský Mikuláš, Banská Bystrica, Zvolen), tak jsme se tak špatně neměli ani v roce 1900. Je úžasné, že Turci zkrátí jízdní dobu z dvanácti hodin na dvě (tam muselo být benefitů), ale takové zrychlení již v civilizované Evropě včetně ČR a SK není možné (my jsme ty tratě udržovali a i zrychlovali průběžně). I když: již v roce 1900 dokázal jet rychlík z Prahy TGM do Karlových Varů za 3:30. Víte kolik by bylo benefitů proti kočáru pro extra movité a pěškobusu pro… Číst vice »
Přesně tak, jak píše předřečník v závěru = … pro koho ???
Stejně takový mám pocit, je-li řeč o eventulní VRT Bratislava-Lamač-Břeclav vedené zhruba týmž směrem jako současná trasa železnice a jak dálnice D2 …. viz str. 12 v prezentaci Ing. Garaja z ŽSR
https://www.sudop.cz/admin-data/storage/get/371-15_miroslav-garaj-zsr-aktualny-stav-pripravy-studie-vrt-v4-na-slovensku.pdf
Silně pochybuji, že nějaké novostavby VRT Bratislava-Břeclav se dožiju
„Z dvanácti“ zkrátit asi ne, ale „na dvě“ na 400 kilometrech, určitě, ona Vídeň za 4 hodiny teoretické, ale spíš 5 hodin reálných při dvou letech výluk, fakt není k chlubení a není důvod to jezdit vlakem… A do Varů u nás VRT nikdo netlačí, to je zbytečné.
A to byste z toho koridoru udělal trať jenom pro osobní vlaky? Opravit se to muselo, jinak by tam nejezdilo nic. Jestli chcete vidět to „nejezdilo nic, protože vylepšito to jenom trochu je zbytečné“ tak pod Vyšehradem máte šanci.
Ale mohlo by to stavět na nádraží Trojany-Bukovina, odkud by to do okolních obcí rozvážela pendlující 810 a konečně by ta lokálka dostala smysl jako návoz na VRT. 😀
Prodloužení té modernizace z Prahy do Kladna dále na Slaný, Louny a do Mostu bych ale nebránil.
Možná to postavili proto, že jim nikdo neřekl, že je VRT moc drahá, nikdo by tím nejezdil atd.
Zase. U nás se dá i z Prahy do Chomutova dojet pod 12 hodin. Takže tady by se stejně VTR nevyplatila, byla by drahá a nikdo by s tím nejezdil…
Turecko má 85 milionů obyvatel.
To nebude ten důvod, proč to mají hotové 😀
Já to Turecku upřímně přeji.
Pokud to byla oblast, kde bylo s hlavním městem zastaralé spojení s dobou přepravy 12 hodin a teď bude trvat (buďme reální) 3 hodiny, tak je to výborná zpráva pro Sivasany a okolí.
Pokaždé jsem vítal, každé malé zrychlení vlaku na relaci Zlín-Praha, i nahrazování Béček za pohodlné a lepší vozy, zvláště na dálkové cestě.
Není nic příjemného sedět dlouho na dálkové cestě.
Konečně v tom Turecku udělali něco dobrého pro své vlastní obyvatelstvo.
No Turecké hospodářství nás opět předběhlo. Jo naši pořád kecaj a cpou to do starý stopy (s pár vyjímkama).
A u nas je vrt stále jen sen.
Není to sen. Uz nejmíň deset let se plánuje a připravuje 🤣
již brzy….
Opravdu si myslíte, že ten most na fotce dělali bez projektu a bez přípravy?
Co by ne? Znám poměrně velké množství lidí, co staví železnice bez jakéhokoliv plánku. Pravda, jedná se sice o modelovou železnici, ale i tak je to jasný důkaz, že to jde.
Nevyšlo by levněji si nechat naše VRT postavit komplet od turků? Nebo by taky neměli správně certifikované pražce? 😀
A ještě aby po tom tak jezdily nedomácí vlaky od Siemensu, jako tam
V CR neni firma co umi vyrobit vlak na 300km/h… nejake jeho casti vyrobit muzeme, ale to asi tak vsechno…
To je jedno. Lokomotivu na 200 taky Škoda vyrobit neuměla a přesto zakázku dostala.
Nevadí, vývoj zaplatí národní dopravce.
Naše VRT s délkou 405 km, to jsou které? Mmch, Turci mohou navázat třeba dalších 550 km do Karsu. A pořád je to vnitro železnice.
I mravenci by to měli dávno hotové 😀
V Turecku je hlavně hromadné cestovaní zcela jinak využívané, než třeba u nás- automobil si tam nemůže pořídit každý a palivo stojí víc, než u nás a jejich mzdy jsou velmi malé.
A z toho vyplývá, že cestování na VRT bude za hubičku?
Vždyť nepíše nic o cenách VRT. A ano, v Turecku je železnice hodně levná i na místní poměry.
Turecko staví a Česko rozkrádá státní peníze na studie a nesmysly a vychází vstříc lidem co okolo stavby bydlí místo aby jejich názory vůbec neřešili 🙁
Takže by bylo fajn těm lidem říct hele, bude se tu betonovat. Do měsíce vypadni nebo tu tvojí haluznu zbourame i s tebou. Di si kam chceš, třeba se pověsit nikoho tvůj názor nezajímá. Inu pokud takhle milerád budu ten kdo ti to bude říkat a pak nechá tvým barákem projet buldozer.
Jo jasně. Nejste vy z téhle firmy?
https://zdopravy.cz/stredocesti-silnicari-vypovedeli-smlouvu-na-opravu-mostu-spolecnosti-ctb-kvuli-nekvalitni-praci-154840/
Ti tam měli o zbytečné přípravě taky zcela jasno, vykašlali se na ni a nakonec nepostavili víc než Toiku.
Ta cena se mi teda moc nezda. To je skoro jako odhad pro tunely u Budejovic 🙂
Taky ten prepocet je nesmysl, lira je dneska uplne jina mena nez byla pred par roky
Anebo přestavba Žel. uzlu Ostrava….
Souhlas, přepočítávat něco z lir v posleních deseti letech není úplně jednoduchá záležitost.
Ten přepočet na Kč je dost mimo. Lira v roce 2009 byla za pomalu 15 Kč, dnes je 1,1 Kč.
Obecně mám pocit, že se v těch číslech autor celkem ztrácí… Původně 2 miardy tamních lir, ve výsledku 25? Tomu se mi taky moc nechce věřit…
No řekl bych, že původně to bylo 2 giga, když měla lira hodnotu 15 Kč, a nakonec 25 giga, když má hodnotu cca 1,1 Kč. Z prvního vychází celkem 30 českých miliard, z druhého 27,5 miliard, tedy skoro totéž. Ale i kdyby 30 českých giga, tak za 400 km tratě na 250 km/h je to za hubičku. Za 75 mega u nás nepostavíte kilometr ani okresní silnice, natož VRT. U té se před covidem a explozí inflace Správní Železničáři kasali, že na rovině bez tunelů by se s využitím francouzských prefabrikátů mohla cena snížit jen na pouhou půlmiliardu za km.… Číst vice »
Česko naštěstí rychlé tratě nepotřebuje. Spíš opravit a rozšířit regionální tratě.
Ustup satane!
Věřím, že i Vy si ještě necháte zdejším charismatickým kazatelem vysvětlit, že regionálních tratí je příliš a že jich máme v porovnání s Nizozemskem pětkrát více, měřeno počtem pražců na hektar pasažérských sedaček.
Naděje se však skrývá v přebudování těchto našich tratí na plavební kanály, jichž máme naopak proti Nizozemsku méně. Taková Kozí dráha v podobě průplavu a soustavy zdymadel, to bude pro stavební organizace výzva. Ta synergie, ten potenciál! A když to ještě vhodně doplní turistický provoz obojživelných šukafonů poháněných elektromotory, se soláry na střeše, není třeba se o budoucnost regionálních tratí nijak bát.
ROFL
„, měřeno počtem pražců na hektar pasažérských sedaček.“… perfektní parodie, gratulki.
V originále ta statistika je poměrně nudná a rozhodně by přidáním Vašich vtipů získala šmrnc…
„Figure 4 – Network density with regard to population in 2021 (…)
Route length by population km per 10,000 inhabitant
CZ – Czech Republic … 8,9
NL – Netherlands … 1,76“
https://www.irg-rail.eu/download/5/956/IRG-Rail-11thMMReport-Dataset.xlsx
A víme kde začít! 2 koleje z Kralovic do Mladotic, pryč s rychlým spojením Prahy, Vídně a Berlína. Vlaky budou zase zpátky vozit husy v košíku na trh do města.
A v ČR budeme donekonecna renovovat staré tratě a staré vlaky….kdyby se takhle chovala např. Škodovka tak ještě jezdíme v Škoda 120 po x-tem facelistu…
To je blbost protože od počátku Babišovo snů ubylo 6 let a tak by se snad do roku 2030 dalo jezdit stejně jak v Turecku. Nemůžete jezdit po starých tratí jak na Slovensku. Je potřeba mít nejdříve fungující moderní infrastrukturu a pak si spokojeně jezdit po VRT.
Rozhodla Sobotkova vláda. Babiš tam byl „jen“ ministr financí, alias zaklekávač konkurence svého Agrofertu.
Ale moderní infrastruktura jsou právě VTR. Posíláte proti sobě věci, které je nutné budovat současně. Tento způsob myšlení nejdříve x a potom y je právě ro, co nás přivedlo do současné situace.
Technická poznámka. Proč nazýváš ve VŠECH svých příspěvcích VRT (VysokoRychlostní Trať) nesprávně VTR (značka obuvi)?
Spíš je to 3. trať VRT: 1. Ankara – Eskisehir (směr Istanbul), 2. Ankara – Konya (směr jih) a 3. Ankara – Sivas (směr východ)
1. byla Ankara – Polatli – Konya s odbočkou do Eskisehiru, kdy úsek z Centa Ankary do Sincanu byl doděláván až nedávno s výstavbou Ankaray.
2. Po částech Eskisehir – Istanbul (spíše předměstí s přestupem příměsto, na Haydarpaša se nejezdí, jen snad 1x za den projede přímý vlak tunelem spát do Halkali, ale zase nestaví v Sirkeci)
3. Je tedy Ankara – Sivas
A rozestavěných je celkem dost – Karaman, Izmir, Bursa.
Prostě ve VRT je budoucnost.
Potvrzuje to jasně Japonsko, navíc tam celá VTR vede po estakádě a tunelech, je zcela oddělena od ostatní dopravy, a proto i velmi bezpečná.
ano , řekl to pan kocurek. přesto v japonsku mimo mnoho jiného je např největší nádraží v zemi kupodivu neoddělené od konvenční železnice. též pojmenování vrt při pohledu na strukturu japonské železnice dost pokulhává – viz mnoho jiných příspěvků z minula od těch co znaji japonsko lépe než ja.
Tak doufám, že si mnozí uvědomí, že Turecko není primitivní zem, která žije jenom z turismu a Bosporu, ale dynamicky se rozvíjející zem.
Jojo s polodiktátorem využívající/zneužívající islám coby mocenský nástroj a s nedávnou inflací, která atakovala 70% a teď slavně klesla na nějakých 55%.
Turecke hospodarstvi… ale stejne to dokazou postavit…
Úředníci toho polodiktátora zvládají svoji práci o dost víc než naši – jinak si přítomnost této trati nedovedu vysvětlit. Takže místo pohrdání na způsob „Turek vod vokurek“ by se měli naši „menedžeři“ jet přiučit…je to pořád blíž než Korea a Turkyním by nevadilo, kdyby jim doktor na palubě „šáhl na prdel.“ 😀
Fajn, zítra se u vás doma zastaví „delegáti“ s pendrekem. A pokud se vám nelibí … nejste náhodou kurd?
Dynamicky? Rozvíjející? Ne. Vzhledem k tomu, co v Turecku vládne, to je pořád primitivní země. A několik technických vymožeností z ní nedělají lepší zemi.
Aha, takže země, co má drony pro Ukrajinu, VRT, II. největší armádu v NATO a kam jezdí tisíce Němců, Čechů a Rakušanů na dovolenou je primitivní ? 😀 😀
Měl byste přehodnotit svoje vnímání primitivismu.
Měl byste přehodnotit svoje vnímání dynamické a rozvíjející se země. 😉
taky mají chudinské slumy , ohromné území na sv kde se žije jak ve středověku a trpí neschopností tolerovat kurdy .
A záhadné mizení odpůrců jediného správného vůdce. Proti tomu byl Andrej „Motýle“ Bureš jenom čajíček. Ten jenom zaklekával konkurenční firmy, genocidu nevedl.
Turecko má největší armádu v NATO? Maji o jednu letadlovou loď víc než USA a celé 3 ks ve stavbě?
PS: Pro Ukrajinu se dělá i v ČR, slyšel jsem o čerpadlech pro motory do protilodních střel a podvozcích s motorem Tatra, jakožto nosičích těch raket. Potopení Moskvy má výraznou českou stopu.
Ve dvou ohledech Turecko úspěšně dohání země „prvního“ světa: Jde o epidemii civilizačních chorob a stárnutí populace. Průměrná statistická Turkyně nemá pět dětí, jak se možná (někteří) domníváte…mimochodem, velmi podobně je na tom Tunisko. Ale jinak se Turecko bude muset ještě hodně dlouho dynamicky rozvíjet, než do něj začnou Evropané pílit za výdělkem. Já už to asi nestihnu. 😂
jasně to dokázali na své prvni vrt , kdy se srazil vlak s pracovním vlakem . v míste se jezdilo ,,na telefoniku,, neb koleje ležely , ale zz nebylo zprovozněno. děkuji , nechci. D3 na vrt. to je teda terno
Kdysi jsem jel nočním vlakem z asijské části Istanbulu přes Ankaru do Kayseri a průměrná rychlost vlaku mě deprimovala, i když cílové město bylo ještě 200 km před Sivasem…
Jak je možná takto relativně nízká cena?
Cena v místní měně a obrovská inflace.
Že stejného důvodu, jako si zde kupujete oblečení vyrobené v Turecku. Násobně levnější pracovní síla.
Nebo kraje autobusy. (třeba přes prostředníka Iveco).
Lacná pracovná sila, žiadne problémy s vyvlastňovaním, štátom určené ceny a podobne….
A kvalita práce. Ne nutně vždy špatná, spíše různá.
Propad turecké liry vůči západním měnám byl v posledních letech dramatický…
VRT v České republice – 0 km.
Ale notaaak. Vždyť tu máme ZŽO! Oh wait…
To je pravda, muzeme cestujici vozit po okruhu…
ale i ten je max. 200?
V článku se píše 400 km za 2 hodiny. Takže 200 km/h, ale to není VRT. 200 km/h už tu máme, sice málo, ale máme a nejen na okruhu. VRT počítáme až 350 km/h a to nemáme.
Doufám, že si uvědomujete, že průměrná rychlost 200 km/h znamená maximální okamžitou rychlost mnohem vyšší, pravděpodobně vyšší než 250 km/h
Na tom letáku je napsáno (porozumí i Neturek), že je to na maximálku 250 km/h. To, že průměrná rychlost 200 km/h musí, zvláště při 7 zastávkách, znamenat vyšší maximální rychlost, by ale měl chápat i naprostý neodborník.
Ále, to je toho…my zase máme Šípa a Hrochostroj.
Moje babička říkávala nepořádku ve státě “ To je turecké hospodářství“. Dnes by možná slovo „turecké“ zaměnila za „české“.
Jj proto tolik Čechů utíká prodávat knedlíky do Turecka nebo že by sem Turci utíkali prodávat kebab, nevím proč by to dělali když tam mají narozdíl od nás VRT.
Doporučuji nějaké turecké hospodářství navštívit, ideálně na východě. Skládka nebo farma, je to jedno.
Baráky nám sice při zemětřesení asi zatím žádné nespadly, ale zase jsme se převedli při povodních. Viz třeba pražské metro.
Metro vydrželo. Nebo se někde zhroutily tunely? To, že tam bylo špatné politické rozhodnutí, je jiná věc.
V Praze bylo zemětřesení? A případné špatné politické rozhodnutí je zase úplně stejná věc jako v tom Turecku.
no vzhledem k tomu že některé stanice měly sloužit jako kryt při válce , kdy se počítalo s poškozením hrází vltavské kaskády tak z mého pohledu nevydrželo.
V metru došlo k poškození pár stěn (přestup B-A) i kvůli tomu, že projekt nebyl dodržen.
Ale je fakt, že zjištěné rozdíly projekt vs realita nebyly tak významné.
No jo ale tu Blanku by v Turecku i po desetinásobném zdražení postavili za zlomek co u nás.
Zase, 14 let na tak složitou trať, inflaci, konflik v Sýrii atd. není vůbec zle. My někdy v 2035 nejspíše budeme mít jen nějakou další studii.
Hodláte soudně napadnout územní rozhodnutí ihned poté, co bude dokumentace odevzdána, nebo podáte žalolobu až poslední den lhůty?
Popírat skutečnost (DUR není studie), jen aby se mohlo nadávat, to je fakt nemoc.
Poslední den lhůty, přes datovku.
A jsem rád, jak jsou všichni ok s tím, že do 2035 se tu nic reálně nestane … Složité podmínky.
To se nedá srovnávat. V diktatuře se staví vždy snáze. A kromě toho, většina tratě je v pusté krajině.
Tak pokud chcete, můžeme se bavit o Němcích, co to zvládli demokraticky v mnohem hustěji zalidněné krajině…
To jako budeme v NATO bojovat za diktaturu, až Turky někdo napadne?
Podívejte se na mapu. Konflikt je daleko a zas taková složitá trasa to není. U nás to bude složitější.