Letectví

Turbolet oslavil 50 let od prvního letu, letos jeho výrobce dodá 16 strojů

Nové letadlo L410 NG. Foto: Aircraft Industries
Nové letadlo L410 NG. Foto: Aircraft Industries

Český letecký průmysl slaví dnes velké výročí. Přesně před 50 lety poprvé vzlétl z kunovického letiště letoun L-410 Turbolet. Stroj, který se stal později nepostradatelnou součástí flotily dopravců zejména v odlehlých částech světa, má už i svého následovníka.

V Kunovích od prvního vzletu vyrobili více než 1300 kusů, letos ji chce firma dodat 16. Oslava proběhla jen den poté, co letadlo zaznamenalo další tragickou nehodu. V nepálské Lukle letadlo při startu narazilo do vrtulníku a zemřeli dva lidé. Podle serveru Aviation Safety Network je v databázi celkem 112 nehod, po kterých bylo letadlo už na odpis. V provozu jich je zhruba 400.

Do oslav půlstoletí se zapojilo i první letadlo, které před padesáti lety odstartovali. Nadšenci z Leteckého muzea v Kunovicích mu vrátili původní nátěr poté, co desítky let stálo ladem a sloužilo i například jako atrakce na dětském hřišti v místní školce.  První let se uskutečnil ve stejném roce, jako vzlétl Concorde nebo Boeing 747.

L-410 je nejúspěšnějším letadlem česko-slovenského leteckého průmyslu. Zvládne přepravit 19 cestujících nebo 1800 kilogramů nákladů. Největším odbytištěm byl Sovětský svaz, dnes Rusko. Společnost Aircraft Industries jako výrobce má dnes i ruské majitele. Turbolety byly prvními zahraničními letadly, které začal používat Aeroflot. Jeho výhodou jsou schopnosti vzlétnout na krátké a nezpevněné ploše a při extrémních teplotách. I proto létají dnes prakticky po celém světě.

Aircraft Industries loni dosáhl podle výroční zprávy založené ve sbírce listin tržeb 2,03 miliardy korun a zisku 219 milionů korun. Podle generální ředitelky Ilony Plškové letos chce firma vyrobit celkem 16 letadel. Osm jich zamíří do Ruska, 6 do Kazachstánu a 2 do Polska. Firma podepsala i kontrakt na dodávku do Číny.

Firma loni spustila sériovou výrobu nové generace letadel L-410 NG, jeho vývoj stál více než půl miliardy korun. Letadlo má delší dolet a uveze více nákladu. „Letoun L 410 NG má výkonnější pohonnou jednotku s motory GE H85-200 se vzletovým výkonem 850 HP (koňských sil) a s vrtulemi AV 725. Motor je vybaven novým reduktorem, který v důsledku nižších otáček vrtule umožní snížení hluku. L 410 NG dosahuje vyšší cestovní rychlosti až 417 km/h TAS („true air speed“ = skutečná rychlost), doletí o 1070 km dále a vydrží ve vzduchu o 5,4 h. déle než jeho předchozí verze. S cílem zvýšení bezpečnosti letu a snížení zátěže posádky byla modernizována pilotní kabina technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avionikou G3000,“ uvedla firma na svých stránkách.

36
Diskuze

avatar
6 Komentáře
30 Reakce na komentáře
16 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
16 Autoři komentářů
Jan WinterPražákKarelR.L.m.Ludvík Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kulhán
Host
Kulhán

To je blbost, že vydrží ve vzduchu o 5,4h déle.

Tom
Host
Tom
R.L.m.
Host
R.L.m.

Existuje i 2. video: https://www.youtube.com/watch?v=nYwqfNqy9GU
(na něm se může zdát „poskakující“ přední podvozek, ale …)

Tom
Host
Tom

Pane Sůro, při té nedělní nehodě v Lukle zemřeli 3 lidé (2 spolucestující piloti a policejní důstojník) a 3 lidé byli zraněni (pilot letadla, pilot vrtulníku a policista). A potom ten letoun narazil do dvou helikoptér. Jedna helikoptéra patřila firmě Manag Air, druhá Shree Air. To jen na doplnění Vaší poznámky k článku.

Ludvík
Host
Ludvík

Současným majitelem je ruská těžební společnost UGMK – „Уральская горно-металлургическая компания“ (Uralská hornicko-metalurgická společnost). Pokud bereme v potaz zahraniční účast, pak zjistíme, že v současné době je domácí průmysl velmi skromný. Třeba ŠKODA AUTO je německý průmysl.

Jen tak
Host
Jen tak

Ve vsi ucte … zvanite.

Ludvík
Host
Ludvík

A kdo je podle Vás současným majitelem, Vy chytráku?

Panelák
Host
Panelák

Kdyby Škoda Auto nebyla německý průmysl, tak by nebyla vůbec (a v Boleslavi by byl akorát brownfield jako po Poldi na Kladně). Až tak jednoduchý ten nacionalismus je.

Ludvík
Host
Ludvík

Přesně tak, a kdyby firma Aircraft industries nebyla ruský průmysl nebyla by rovněž. Ale vysvětlete to Martinovi, můj příspěvek je odpovědí na jeho komentář. Omylem jsem ho napsal do jiného okénka.

Jan Winter
Host
Jan Winter

Ten rozdíl je v tom, že Škoda dělá 7 modelových řad o které je zájem, zatímco v případě AI vyrábí Š120 s klimatizací, pokud zůstaneme u automobilových příměrů.

Martin
Host
Martin

Cesky nebo rusky prumysl? Nepatri to nahodou rusum?

petr.r
Host
petr.r

a v článku to píší…

Karel
Host
Karel

Aircraft industry patří Rusům a po zavedení sankcí byly pro ně Turbolety příliš drahé, a tak si vybudovali doma výrobní závod, kde vyrábí stroje pro Rusko. Vyvinuli si už i vlastní motory (teď jej certifikují), avioniku, podvozky a pracují na lokalizaci dalších komponent. Vyvinuli a odzkoušeli plováky a lyže. Nyní by chtěli aktualizovat oživit skoro zapomenutý L-610. Pokud vím, v Rusku zatím neuvažují o výrobě NG a sami vyrábí pro RF a postsovětské republiky a zbytek světa by dělali v Kunovicích.

Pražák
Host
Pražák

Zatím nevyrábí nic, připravuje se pouze montáž z českých dílů. Časem možná dotáhnou tu odvozeninu do výroby, ale lepší letadlo to nebude. Prostě něco jako DC 3 a jeho ruská odvozenina Li 2.

Pražák
Host
Pražák

Veškeré komponenty jsou vyrobeny v ČR, a to včetně motorů (které vyrábí, na základě českého designu, česká pobočka jedné z největších amerických firem). Jediné co se dováží je „glass cockpit“, ten je z USA. Z Ruska v tom letadle není ani šroubek. Takže je to ruské letadlo nebo české?

Karel
Host
Karel

Jestli mluvíme o letadlech vyráběných v UZGA, pak je to trochu jinak. Zkuste si počíst třeba tady (pokud nevládnete Ruštinou, Google pomůže):
http://www.arms-expo.ru/news/grazhdanskaya-aviatsiya/o-lokalizatsii-l-410-i-l-610-v-rossii-i-zapuske-v-seriyu-il-114-300/

Pražák
Host
Pražák

Zatím se v Rusku jen montují z českých dílů. Spoustu dílů, např. podvozek, motory, nevyrábí AI a tím pádem na to Rusáci nemají práva. Respektive se zatím ani nemontují, to je teprve v přípravě. Ten článek je tak trochu klasická ruská propaganda, kecy typu jak bude ruská avionika lepší než francouzský Thales (který se mimochodem do L 410 nemontuje) jsou úsměvné. Ruský motor rozhodně není lepší než řada H od GE (modernizace M 601). Obecně je ruský civilní letecký průmysl ve velmi špatné kondici, absolutně nekonkurence schopný, úvahy o tom jak obnoví projekt L 610 (který je více než 30… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Zjevně to vidíte jinak, než náměstek ruského ministra průmyslu Bočarov. Netvrdím, že jeho slova je třeba hned tesat do kamene, ale jejich úmysly vyjadřuje citát: „Českým kolegům v kooperaci zůstane „plechařina“ draku. Soudíme, že ji není třeba v Rusku lokalizovat. A všechny sofistikované výroby v Rusku lokalizovat.“ Co se týče modifikace motoru pro L-410 clasic, s ním už eroplán létal. Papírově je plus mínus stejný nebo mírně lepší, než originál. Nyní čeká na certifikaci (příští rok?). Já osobně si nemyslím, že by ruský let. průmysl byl v kdovíjaké krizi. Ale nemá smysl se o to přít, můžeme se k hodnocení… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

A co si myslíte, že má říci? Třeba pravdu? Např. toto: Za posledních 25 let jsme v u nás v Rusku dotáhli (s masivní západní podporou) pouze jeden typ (SUCHOJ SSJ) civilního letadla do sériové výroby a i přesto tuto masivní podporu (namátkou avionika, podvozek a hlavně motory) nedokážeme udržet kvalitu sériové výroby, na Západě (nepočítám-li Mexiko) jsme ho prodali jedné aerolince a ta se jich pro velkou poruchovost po cca 1,5 roce zbavila a nebýt státem dotovaných a de facto povinných nákupů Aeroflotem, tak by to byl totální propadák? Takže dnes vezmeme za vděk i 50 let starým českým… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Nemám chuť se s vámi přít, máte svou pravdu. Já to vidím trochu jinak, myslím, že ta jejich 410 bude pro jejich domácí podmínky dobře přizpůsobená, a od začátku říkají, že pro zbytek světa (a NG) chtějí 410 vyrábět v Kunovicích. Tak jsou rozdané karty od začátku, a nevidím rozumný důvod, proč by měli vyhazovat peníze za EASA. Místo argumentů vymýšlet hanobící přezdívku Turboletskij je na stejné úrovni jako „vzor“ Concordski. Podobně byste mohl třeba shazovat třeba Albatrosy a opěvovat Alcy, abychom do toho nepletli mezinárodní politiku. Hlučné motory s velkou spotřebou, socialistická avionika atd. A přesto byly 39 skvělý… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

Přít se se mnou skutečně nemusíte, evidentně (bez urážky) o ruském leteckém průmyslu a asi i Rusku jako takovém nic nevíte. Jinak ten Concordskij skutečně sedí, ostatně jak dopadl TU 144 je myslím dostatečně známé. A tohle omlouvání ruské technologické nemohoucnosti specifickými podmínkami je vskutku úsměvné. Ano, ten Turboletskij (tj. méně kvalitní odvozenina L 410 UVP-E20) jim bude stačit, stejně jako jim stačila několik desítek let kopie italského Fiatu. Tam se např. to, že byla vyráběna ze silnějších plechů než italský originál omlouvalo specifickými ruskými podmínkami, konkrétně zimou. Pravda byly taková, že tenčí plechy prostě neuměli vyrobit. Takže jak říkáte,… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Možná vás to překvapí, ale v Rusku jsem byl pracovně několik měsíců, a ne jednou, takže si troufám říct, že to pro mě není země neznámá. Tu-144 bylo jaké bylo, jen to v žádném případě nebyla kopie Concordu, jak docela hloupě naznačovali novináři. A ani jim při tom nevadilo, že konstrukčně na nich není snad jediný identický systém a Tučko vzlétlo dříve, než Concorde. Nicméně souhlasím s tím, že Tu-144 nebyl žádný zázrak. Nemám v úmyslu Rusům podstrkovat svá nebo vaše kritéria na hodnocení aut nebo letadel. Možná netušíte jak to tam doopravdy chodí (rovněž bez urážky :-)). Co se… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

Budete se divit, ale do jisté (relativně malé) míry to kopie byla. KGB tehdy ukradla rannou verzi plánů a Tupolevova konstrukční kancelář je dostala k dispozici, nicméně ty konstrukční chyby byla čistě ruská akce. A jak to v Rusku chodí vím více než dobře, strávil jsem tam pracovně, s přestávkami, téměř tři roky. A vše co jsem tam viděl a zažil mě jen utvrdilo v tom co tu tvrdím, Rusko je technologicky (a nejen technologicky) neuvěřitelně zaostalá země a jediné co dokáží vyrobit v jakž takž přijatelné kvalitě jsou zbraně. A ano, narážím na TVS-2, respektive i na tento program,… Číst vice »

Jan Winter
Host
Jan Winter

Hlavní problém SSJ je poruchovost a neschopnost Rusáků i 10 let po zahájení výroby dodávat včas náhradní díly. Spálil se Internet, City Jet a teď si nákupem SSJ „zadarmo je drahé“ nejspíš podepsala definitivní ortel nad vlastní budoucností i Adria.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Oslava proběhla jen den poté, co letadlo zaznamenalo další tragickou nehodu.“
Za tu nehodu v Nepálu ale asi nemohlo letadlo – takže v té prosté podobě je ta formulace dost nešťastná …

petr.r
Host
petr.r

letadlo vyjelo z dráhy, ten vrtulník byl bokem. Když letadlo vyjede z dráhy tak bud vynechá jeden motor, praskne pneu nebo něco z brzdou, boční větr nebo chyba pilota.

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

S tím vynecháním motoru by se to platí asi jen u proudových motoru, tam se brzdí zpětným tahem.

Georg
Host
Georg

asymetrie tahu je problem i u vrtuli, ostatne zprava z podobneho vyjeti l410 z koreje je tady:
http://www.uzpln.cz/pdf/incident_7RR59zgE.pdf (podle zpravy to vypada, ze za to muzou vic ruce nez letadlo)

Jen tak
Host
Jen tak

No, pricin nehod v nepalu muze byt spousta, vcetne selhani techniky.

Partneři