Letecké společnosti Letectví

Královna nebes slaví 50 let. Výrobou může přežít i výrazně mladší A380

Boeing 747-8F v barvách UPS. Foto: Boeing
Boeing 747-8F v barvách UPS. Foto: Boeing

Několikrát odepisovaný, ale stále létající stroj, o který dopravci ještě neztratili zájem. Boeing dnes slaví výročí 50 let od prvního úspěšného startu letadla 747. Stroj, který zásadně proměnil leteckou dopravu, se zatím do důchodu nechystá. Živí ho poptávka nákladních dopravců a vývoj posledních týdnů ukazuje, že by se mohl vyrábět dokonce déle než Airbus A380.

Přesně před padesáti lety vzlétl Boeing 747 poprvé. Letadlo s nezvyklý designem v podobě „hrbu“ v části trupu zásadně změnilo zejména cestování na dlouhé trasy. Zatímco osobní dopravci ho postupně vyřazují ze své flotily a několik let už na jeho verzi pro cestující nepřišla žádná nová objednávka, letadlo zažívá „druhou mízu“ u nákladních dopravců.

„Nemá v tuto chvíli na trhu konkurenci, pokud zohledníme kapacitu, dolet a spotřebu,“ říká Dough Menis, šéf letecké nákladní dopravy u logistické společnosti UPS, která loni překvapila trh objednávkou dalších čtrnácti jumb.

Boeing tak má jistotu, že letadla 747 bude vyrábět nejméně do roku 2022. Může se tak stát to, co nikdo nečekal: vyrábět se možná bude déle než výrazně mladší Airbus A380. Jeho výroba měla běžet až do roku 2028, jenže tento týden vyšlo najevo, že největší zákazník pro toto letadlo jedná o zrušení části objednávky.

Letadlo, které získalo pro svoji velikost přezdívku Královna nebes, bylo převratné svojí konstrukcí. Jde o první širokotrupý stroj, do kterého se vešlo dvakrát více cestujících než do McDonnell Douglas DC-8 či Boiengu 707, které do té doby byly na dálkových linkách běžné. Původně přitom inženýři v Boiengu vymýšleli plně dvoupatrové letadlo, tento koncept nakonec rozvinul až Airbus s A380.

Původně mělo jít jen o přechodné řešení než se podaří rozvinout nadzvukovou dopravu, vývoj trval jen čtyři roky. Z dočasného řešení se ale stal symbol dálkové letecké dopravy, který ji zásadně zlevnil díky tomu, že se na palubu vešlo mnohem více cestujících.

Boeing dosud vyrobil 1548 letadel 747 v různých verzích. Největší zájem o něj aerolinky měly v 80. letech a na začátku 90. let, v roce 1990 Boeing získal celkem 122 nových objednávek. Aktuálně zbývá vyrobit ještě 25 těchto letadel, pokud se neobjeví nový zákazník.

I když jumba postupně nahrazují modernější dvoumotorové stroje, podle aktuálních statistik je v provozu stále ještě 512 těchto letadel, tedy třetina všech dosud vyrobených. Více než polovina z nich je už ale v nákladní verzi. Přibývá dopravců, kteří ho úplně vyřadili, nenajdete ho například ve flotile žádné americké aerolinky na linkách pro cestující. Přesto ho díky relativně novému modelu 747-8i ještě cestující na obloze uvidí nejméně dalších dvacet let: poslední osobní verzi převzaly Korean Air v druhé polovině roku 2017.

Pro mnohé letecké fanoušky je dodnes 747 nejkrásnějším letadlem, které bylo kdy vyrobeno (stejně jako pro autora textu). Obdivovat ho budou moci brzy i pod vodou: v Bahrajnu chystají jeho potopení na dno moře do nově vznikajícího potápěčského parku. Další výročí ho čeká příští rok, kdy uplyne 50 let od prvního letu s cestujícími.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nicky
Host
Nicky

No tak hlavně A380 je momentálně to nejstarší co Airbus vyrábí A220 je nová, A320 a 330 je neo, a A350 je také nová, tak je otázka jak tu modernizaci pojmou, aby to letadlo dávalo smysl. Kompozitní materiály, navýšení kapacity, redukce motorů?

Michal
Host
Michal

Hlavním důvodem úspěchu 747 je to, že Boeing od začátku počítal s tím, že se v osobní přepravě neujme, a proto ho vyvíjel tak, aby se do něj daly efektivně naskládat palety. Pokud je mi známo, s nákladní verzí A380 se nepočítalo. (Jestli ano, můžete uvést odkaz, kde se vzdělám?)

Martin
Host
Martin

myslím že v nějakém TV dokumentu bylo řešeno, že původně se s ní počítalo, ale kvůli snížení výdajů za vývoj a také kvůli snížení hmotnosti, se kterou měli problém od začátku se od vývoje této verze odstoupilo

Ondrej
Host
Ondrej

Ono ke tezke tyto dve era srovnavat. Prestoze jsou si ted ve sve podstate primym konkurentem, kazde vznikalo za jine doby a kompletne odlisna byla i myslenka pri navrhu. Nebyt obav vyrobce, ze je zvalcuje nadzvukova doprava, nebyl by ani ten ikonicky hrb 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Něco o tom zveřejnili i na „E15“ = viz:
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/kralovna-nebes-slavi-boeing-747-poprve-vzletl-pred-50-lety-1356138
– a na nějakých „odbornějších“ internetových stránkách, které teď už (bohužel) neumím najít, byla docela dobrá stať o vývoji velkých letadel Airbusu a Boeingu a s tím související právě jejich srovnání = každý výrobce vycházel z jiné „obchodní strategie“: škoda, že už to nenajdu, dal bych sem odkaz.
Ten „hrb“ tam byl prý proto, aby umožnil nakládku zboží „čumákem“ při využití pro „cargo“ provoz.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Na (mj. podle mě výborném) webu planes.cz jsem četl tyto články:
https://www.planes.cz/cs/article/202129/jak-je-to-vlastne-s-a380
jako reakce na tento článek
https://www.planes.cz/cs/article/202056/cechoviny-149-airbus-a380

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Výborně – díky, ten první text je ten, který jsem měl na mysli (ten druhý jsem původně nečetl): díky za doplnění !!!

Zdeněk
Host
Zdeněk

B 747 poslední, osmičkové verze, má sice o něco menší sedačkovou kapacitu, než A 380, ale je v provozu výrazně úspornější. Proto doufám a věřím, že jeho výroba hned tak neskončí, a to i přesto, že např. v USA ho už neprovozuje žádná letecká společnost a létá už jen ve státních službách – např. AIR FORCE ONE.

Jen tak
Host
Jen tak

Bohuzel, 747 uz se take blizi ke svemu konci.

Pax verzi 747-8 uz si nikdo dlouho neobjednal, a pri zivote tento vyrobni program drzi cargo verze.

Y.K.
Host
Y.K.

Boeing už oznámil ukončení výroby B747-8, takže už bude jen dobíhat to dřívě objednané (cca 4 roky). To by musel nějaký cargo dopravce ještě objednat opravdu velkou sérii, aby si to Boeing rozmyslel.

tomáš
Host
tomáš

Těch 50 let ve výrobě mluví za všechno. Geniální letadlo…

Y.K.
Host
Y.K.

Ono tedy dnešní B747-8 a tehdejší B747-100 nemají společného v podstatě nic, takže napsat, že je ve výrobě 50 let je celkem nesmysl. Mezi tím přicházel dost radikální vývoj. Každpoádně ano, koncepce a ikonický tvar s hrbem přežily 50 let zachovány, přes obrovské změny konstrukce.

tomáš
Host
tomáš

Není to nesmysl. Že se za půl století svět hodně změnil a vývoj přináší změny, které se do výroby průběžně aplikují, je normální a logické. Když napíšu, že několikrát inovovaný Jumbo Jet
se vyrábí 50 let, budete doufám spokojen:-P

Y.K.
Host
Y.K.

To už budu. 🙂

Honza
Host
Honza

No pokud porovnám 747 s 380, tak u 380ky mi chybí taková ta elegance, originalita prvního dvoupatráku, kterou dotváří i ten kopkit nahoře.

Partneři



CSCARGO
RSD