Letectví

Nadšenci renovují první Turbolet, hotový bude k padesátinám L 410

Let XL 410 v opravě v hale Aircraft Industries. Foto: Letecké muzeum Kunovice
Let XL 410 v opravě v hale Aircraft Industries. Foto: Letecké muzeum Kunovice

Sloužil jako stroj pro různé testy, téměř deset let byl součástí vybavení mateřské školky. Po padesáti letech od vzhletu se první prototyp letadla XL 410 dočká velké renovace. Nadšenci z Leteckého muzea v Kunovicích začali s jeho opravou.

Chceme, aby letadlo bylo připravené do oslav 50 let prvního vzletu, které proběhnout 16. dubna,“ řekl ředitel muzea Martin Hrabec. Oprava probíhá v prostorách společnosti Aircraft Industries, která je muzeu poskytla zdarma.

Letadlo, která je již památkově chráněno, má být v podobě, v jakém se 16. dubna 1969 poprvé vydalo do oblak. Nechystá se ale jeho zprovoznění, aby mohlo opět létat.  „Koroze některých částí je už velká, zejména na křídlech. Není reálné, aby ještě vzlétl,“ dodal Hrabec. Kromě nového laku muzeum řeší i návrat motorů na křídla: vrtule a výfuky má, chybí mu ale samotný motor. Chystají se proto napsat do Pratt & Whitney. Právě s motory PT6-A27 kanadského výrobce prvním prototypu létal.

Letecké muzeum se snaží ještě získat další financování na opravu, zvažuje i sbírku přes crowfundigové servery. V minulosti takto už vybralo peníze na převoz letadla Tu-154 do Kunovic.

První letadlo L 410 létalo pod registrací OK-YKE do roku 1974, pak ho výrobce několik let používal pro testování různých komponentů, od roku 1983 do roku 1991 pak byl součástí dětského hřiště u podnikové mateřské školky v Kunovicích. Padesátiny slaví L 410 ve stejný rok, kdy poprvé vylétl Boeing 747 nebo Concorde.

Více informací o celé opravě i L 410 naleznete na stránkách Leteckého muzea Kunovice.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
olsei
Host
olsei

„Chystají se proto napsat do Pratt & Whitney.“
– Oni to chtějí mít v dubnu hotové a „chystají“ se psát do P&W?

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Bylo by rychlejší kdyby tam rovnou zavolali.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Letecké muzeum se snaží ještě získat další financování na opravu, zvažuje i sbírku přes crowfundigové servery.“
No, v tom případě zvažuje spíše financování těch „crowfundigových serverů“ a zprostředkovatelů plateb, protože v případě úspěchu projektu více než 10 % nasbíraných peněz zůstane „za drápy“ právě jim v podobě provize a transakčních poplatků – kdo nevěří, ať se podívá na obchodní a právní podmínky některého z těch „crowfundigových serverů“: nejsou rozhodně žádnou „charitou“ …

olsei
Host
olsei

crowdfunding

Graylag
Host
Graylag

To máte pravdu, jenže tyhle servery za ty peníze taky nabízejí celkem nenahraditelné služby. Musíte mít nějakou platební bránu (jasně, stačí zveřejnit číslo účtu, jenže tím se uzavřete většině lidí ze zahraničí a navíc spousta lidí nebude ochotná kvůli pár korunám zadávat platbu do IB), musíte mít někoho kdo se o účet a peníze bude starat a hlavně musíte vrážet peníze do marketingu (jinak budete mít spoustu příspěvků pár dní poté co o tom napíšou nějaké noviny a pak se na to skoro zapomene). Čili peníze do toho musíte vrazit tak či tak. Crowdfunding má tu zásadní výhodu, že umíte… Číst vice »

Partneři