Turbolet oslavil 50 let od prvního letu, letos jeho výrobce dodá 16 strojů
Český letecký průmysl slaví dnes velké výročí. Přesně před 50 lety poprvé vzlétl z kunovického letiště letoun L-410 Turbolet. Stroj,
Český letecký průmysl slaví dnes velké výročí. Přesně před 50 lety poprvé vzlétl z kunovického letiště letoun L-410 Turbolet. Stroj, který se stal později nepostradatelnou součástí flotily dopravců zejména v odlehlých částech světa, má už i svého následovníka.
V Kunovích od prvního vzletu vyrobili více než 1300 kusů, letos ji chce firma dodat 16. Oslava proběhla jen den poté, co letadlo zaznamenalo další tragickou nehodu. V nepálské Lukle letadlo při startu narazilo do vrtulníku a zemřeli dva lidé. Podle serveru Aviation Safety Network je v databázi celkem 112 nehod, po kterých bylo letadlo už na odpis. V provozu jich je zhruba 400.
50 years ago today the Let L-410 flew for the first time, At least 112 aircraft have been lost in accidents since. https://t.co/nxnFuz3Vjf pic.twitter.com/NwWvf7FfB9
— Aviation Safety Network (ASN) (@AviationSafety) April 16, 2019
Do oslav půlstoletí se zapojilo i první letadlo, které před padesáti lety odstartovali. Nadšenci z Leteckého muzea v Kunovicích mu vrátili původní nátěr poté, co desítky let stálo ladem a sloužilo i například jako atrakce na dětském hřišti v místní školce. První let se uskutečnil ve stejném roce, jako vzlétl Concorde nebo Boeing 747.
L-410 je nejúspěšnějším letadlem česko-slovenského leteckého průmyslu. Zvládne přepravit 19 cestujících nebo 1800 kilogramů nákladů. Největším odbytištěm byl Sovětský svaz, dnes Rusko. Společnost Aircraft Industries jako výrobce má dnes i ruské majitele. Turbolety byly prvními zahraničními letadly, které začal používat Aeroflot. Jeho výhodou jsou schopnosti vzlétnout na krátké a nezpevněné ploše a při extrémních teplotách. I proto létají dnes prakticky po celém světě.
Aircraft Industries loni dosáhl podle výroční zprávy založené ve sbírce listin tržeb 2,03 miliardy korun a zisku 219 milionů korun. Podle generální ředitelky Ilony Plškové letos chce firma vyrobit celkem 16 letadel. Osm jich zamíří do Ruska, 6 do Kazachstánu a 2 do Polska. Firma podepsala i kontrakt na dodávku do Číny.
Firma loni spustila sériovou výrobu nové generace letadel L-410 NG, jeho vývoj stál více než půl miliardy korun. Letadlo má delší dolet a uveze více nákladu. „Letoun L 410 NG má výkonnější pohonnou jednotku s motory GE H85-200 se vzletovým výkonem 850 HP (koňských sil) a s vrtulemi AV 725. Motor je vybaven novým reduktorem, který v důsledku nižších otáček vrtule umožní snížení hluku. L 410 NG dosahuje vyšší cestovní rychlosti až 417 km/h TAS („true air speed“ = skutečná rychlost), doletí o 1070 km dále a vydrží ve vzduchu o 5,4 h. déle než jeho předchozí verze. S cílem zvýšení bezpečnosti letu a snížení zátěže posádky byla modernizována pilotní kabina technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avionikou G3000,“ uvedla firma na svých stránkách.