Trolejbusy chtěla dodat do Budějovic i turecká Bozankaya. Byla levnější, nesplnila ale podmínky

Noční trolejbus, České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNoční trolejbus, České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Turci dle písemné zprávy zadavatele nesplnili zadávací podmínky hned v devíti bodech.

České Budějovice zažily pokus o turecký průlom na český trh s trolejbusy. Zakázku na 35 kloubových vozidel nedávno  získala Škoda Electric, nebyla ale jediným účastníkem tendru. S výrazně levnější nabídkou přišla turecká firma Bozankaya, pro nesplnění podmínek byla ale vyřazena. Vyplývá to z písemné zprávy zadavatele, kterou Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) zveřejnil na svém profilu. Šlo o dosud vůbec největší zakázku v budějovické MHD.

Škoda zvítězila s cenou 686 milionů korun bez DPH, což vychází na 19,6 milionu na jeden trolejbus. Předpokládaná hodnota zakázky byla 665 milionů korun bez DPH. Turci přišli s nabídkou 563 milionů korun bez DPH, tedy 16 milionů za jedno vozidlo. Nabídli navíc rychlejší dodání.

Jenže dle písemné zprávy zadavatele hned v devíti bodech nesplnili zadávací podmínky (administrativní i technické). Turecký výrobce například neprokázal ekonomickou kvalifikaci nebo překročil právními předpisy povolenou hmotnost na vlečné nápravě. Podrobnosti jsou ve zmíněné zprávě. Byl proto z tendru vyřazen a zakázku získala Škoda Group. Do Budějovic dodá trolejbusy 33Tr. Poprvé se tak v jihočeské metropoli objeví trolejbusy s karosérií od společnosti SOR Libchavy, dosud jsou zde k vidění především tvary Solarisu.

Trolejbus 33TR pro České Budějovice. Pramen: Škoda Group

Trolejbus 33TR pro České Budějovice. Pramen: Škoda Group

DPMCB přitom kupuje trolejbusy až na třetí pokus, první dva tendry byly zrušeny s podobným odůvodněním: rozšíření předmětu zakázky a úprava podmínek tak, aby se mohlo přihlásit více zájemců. V prvním tendru dopravce poptával deset vozidel, ve druhém čtrnáct, až se nakonec při třetím pokusu rozhodl pro 35.

Předpokládaná cena trolejbusů přitom rostla. Zatímco v prvním tendru byl odhad za deset vozidel 170 milionů (17 mil. za jeden trolejbus), u druhé soutěže činil předpoklad za 14 vozidel 263 milionů (18,8 mil. za jedno vozidlo). Reálná cena při nákupu 35 vozidel nyní činí zmíněných 19,6 milionu.

 

 

Tagy Bozankaya DPMCB Škoda Group
54 komentářů