Trolejbusy chtěla dodat do Budějovic i turecká Bozankaya. Byla levnější, nesplnila ale podmínky
Noční trolejbus, České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Turci dle písemné zprávy zadavatele nesplnili zadávací podmínky hned v devíti bodech.
Je otázka, co by se stalo, kdyby vjel na váhu ten Škoda-SOR, aby se pak nezjistilo, že je to v pořádku jen papírově, ale skutečnost je stejná jako u Bozankayi.
Ze zprávy od dopravního podniku jsem s však nedozvěděl, kdo byl účastník č. 2 a co se s nabídkou č. 2 stalo. 1 byla Škoda a 3 byli Turci.
Dvojka byla taky Bozankaya … je to ve vysvětlivce zprávy
Vidím, že mnoho čecháčků touží po tom, aby Škodovka přestěhovala výrobu trolejbusů třeba do Turecka, kde je daleko levnější pracovní síla a hlavně do budoucna pro robotizované továrny nejdůležitější elektřina.
To se nestane. Škodovka pod dosavadním majitelem musí jít pomalými krůčky nahoru, protože dřív či později jí prodají. Nekupovali to na věčný časy.
Skutečně nebezpečné skutečné monopoly jsou někde úplně jinde.
Pokud by byli trolejbusy od Škody moc drahé (v západní Evropě ale existují další dva zavedení výrobci ještě dražších trolejbusů), tak můžou města taky začít nakupovat od mnoha výrobců elektrobusy nebo dokonce i běžné busy, pokud si zajistí bioplyn nebo bionaftu.
To je řešení ? Když jsou drahý trolejbusy, tak zaveďte autobusy ? Místo narovnání trhu ?
Mnohem zajímavější, než body zmíněné ve článku, jsou z mého pohledu tyto: • účastník zadávacího řízení předložil nabídku v rozporu s bodem 3.7 písm. b) Technických podmínek ve vztahu k dynamickým parametrům trolejbusu (tažnou sílu a dynamické parametry uvedené účastníkem v tachogramu nelze dle výpočtů splnit s uvažovaným TRM a ZF nápravou) – takové výpočty bych chtěl tedy vidět a rovněž bych chtěl vidět toho člověk z DPMČB, který to počítal; • účastník zadávacího řízení předložil ve své nabídce v rámci kritéria hodnocení B. Termín plnění a v rámci plnění předmětu veřejné zakázky dle bodu 1.1.3.1 kupní smlouvy termín plnění,… Číst vice »
Předpokládám, že trolejbus tureckého výrobce by musel projít schválením drážním úřadem a certifikace typu chvíli trvá.
To samozřejmě, ale netroufám si odhadovat, za jak dlouho by to mohli zvládnout, protože předpokládám, že výzbroj, kterou by použili, by byla už zcela vyvinutá (třeba Medcom).
Pod půl roku se nedostane ani škodovka, která v tom má již letitou praxi.
Ten člověk, co to v DPmCB počítá, má detašované pracoviště v Doudlevcích. A nutno podotknout, že hlupák to vůbec není :-))
Tak tady máme krásně vyčíslené, kolik nás stojí monopol Škody.
Jo, škodovka by potřebovala konkurenci jako sůl. Jestli má něco porazit naše trolejbusové provozy, tak to bude právě monopol škodovky.
A víte, co je nejhorší?
Že lidi tomu budou ještě tleskat, pokud ta jediná konkurence v ČR skončí…
O jakém konci se pořád mluví? Každopádně, má aktuálně ta jediná konkurence do jaké kastle montovat výzbroj?
SOR trolejbus s kastlí od SORu se nevyrábí?
https://cs.wikipedia.org/wiki/SOR_TNS_12
Nestrašte furt.
Už jsem to přežil, stačí?
Jenže to vypadá, že SOR bude spolupracovat raději se Škodou…
Ptal jste se na kastle. Ano dodávají je i Škodovce.
Má
Pokud já vím, tak ta konkurence už skončila
Vzhledem k tomu, že zrovna v segmentu trolejbusů je Škoda dominantním hráčem v rámci Evropy, ať už z hlediska přímých dodávek nebo elektrovýzbroje.
Jiná věc je, jestli je nutné, aby silniční vozidlo spadalo pod drážní úřad, čímž se vytváří poměrně významná vstupní překážka (časově, finančně). A konkurence je i v ČR (Cegelec), kterému se dodavatelský řetězec rozpadl a nové schválení stojí čas.
Jestli to jen nebude tím, že trolejbusový trh je zásadní a obchodně relativne zajímavý jen v někdejším ostbloku. Trhy s reálně velkou kupní silou v prostředcích hromadné dopravy jsou Německo, Francie, Itálie, Španělsko, Nordic a Benelux. Tam si Šáde jak známo prakticky neškrtne (čest výjimkám). Je zjevné proč. A ta všeobecně poměrně delší životnost trolejbusů nad autobusy (i když to už se od doby tisíckrát modernizovaných dlabaných ingotů taky dost změnilo) investicím do obnovy parků taky nepřispívá.
Do Německa nějaké trolejbusy dodala, do Itálie bude dodávat výzbroj pro Solaris.
Nebo třeba do Limoges ve Francii, či USA…
Jo, protože momentálních informací to vypadá, že Kiepe končí s výzbrojemi pro trolejbusy.
Aktuálně konkurence na našem trhu není, když se Cegelec do VŘ nehlásí. A nehlásí se, protože mu Škoda pořádně zatopila. Na náhodné rozpadnutí dodavatelského řetězce nevěřím. To by bylo moc náhod v řadě za sebou.
Jak mu Škoda zatopila?
I kvůli tomu, že to vypadá, že SOR bude více spolupracovat se Škodou, takže Cegelec teď asi nemá do jaké kastle montovat výzbroj.
Vlastně jste si sám odpověděl. Po dobrém, či po zlém si zavazuje své dodavatele, aby nedodávali Cegelecu. Například ty problémy se sběrači v Praze vůbec nemusely být.
A co je vlastně za sběrače na těch Sorkách?
Za předpokladu, že SOR a Solaris budou spolupracovat exkluzivně se Škodou, proč by se Cegelec nemohl dohodnout třeba s Ivecem?
Třeba někoho najdou/našli, kdo ví. Ale Iveco nemá o trolejbusy příliš zájem, proto taky Škoda vyrobila pouze 2 kusy 35Tr + několik Crealisů pro Limoges. A jak zaznělo loni na přednášce na nějaké VŠ (ČVUT?), tak obecně výrobci autobusů a elektrobusů nemají moc zájem o dodávání karoserií pro trolejbusy a když, tak za cenu kompletního autobusu.
Jakože si Škoda došlápla na VINCI, majitele firmy Cegelec?
Ještě tu o tom, jak Jančura přinutil EU soutěžit vlaky.
Jinak Cegelec měl před vstupem VINCI asi 20.000 zaměstnanců a obrat 2,8 miliardy €.
zdroj: en wiki.
Myslíte? 1. Škodovka patří k největším výrobcům trolejbusů na světě s obrovskou zkušeností a dodává do mnoha zemí světa včetně západních s vysokými požadavky na kvalitu 2. Kvalitnější zboží bývá dražší – koukněte se, jak to dopadá s trolejbusy pro Prahu od SORu. 3. Je to práce pro české lidi – pokud by to vyhrálo třeba Turecko, zase tady budou stížnosti, že to není naše a zisk půjde jinam 4. Zjistěte si, proč nejezdí pražské elektrobusy právě od Škody – ne kvůli elektrovýzbroji Škody, ale kvůli nekvalitní práci Turků a jejich karoserie, což byla jistě chyba Škodovky, že je použila… Číst vice »
Pražské TNS bych ještě nehodnotil, že jsou to šmejdy
Furt jsou na začátku provozu a uvidíme, jak se to bude dařit řešit a jak budou spolehlivě jezdit z dlouhodobého hlediska.
TNS nehodnotím jako šmejdy, to jsem nikde nepsal, ale obrovské zpoždění dodávek (se Škodou pro letiště byla smlouva později a už jsou první v Praze), a to co už bylo dodáno (TNS), je zatím spíše v odstávce než provozu. Ano i slavná T3 měla první rok dva hodně problémů a pak jistou dobu asi jedna z nejlepších na světě, může být nakonec i TNS, ale přeci jen si myslím, že osvědčené troleje od Škody by už jezdily a asi i bez problémů, nevím, jestli pokuta za pozdní dodání pro DP bude dostatečnou satisfakcí za náklady, které DP měl s tím,… Číst vice »
Tak minimálně trolejbusy od Škody by byly dražší a vzhledem k tomu, kolik má zaplatit SOR na penále, tak by to na těch 15 vozech hodilo by oko nějakých 80 až 100 MKč, což takové vícenáklady DPP asi úplně neměl 😀
Ano, myslím. Viz odpověď výše.
Podle vaší ligiky překročení povoleného zatížení na nápravu jasně ukázalo, že ani korunu na víc. S takovým vozem by neuspěl nikdo.
Otázka je o kolik bylo překročení. Jestli opravdu významné, nebo je administrativní… (třeba 20 kg)
Bez ohľadu na to, pokiaľ si výrobca ani len neoveril či jeho vozidlo spĺňa podmienky na prevádzku v štáte kde ho chcel dodať, tak za mňa by som povedal že ide o výrobcu od ktorého by som nechcel kúpiť ani bicykel, lebo interné procesy v tej firme sú očividne na dosť zlej úrovni.
Kdybyste věděl, jak uvnitř fungují strojírenské firmy zabývající se výrobou kolejových vozidel, tak byste v životě nesedl do žádného vlaku.
Zase tak černě bych to neviděl, kdo ví, co tam udělali za botu (klidně to mohou plnit, jenom tam udělali chybu, což vzhledem k rozsahu dokumentace není nic neobvyklého).
Takové vozidlo nebude schváleno k provozu i kdyby to bylo o kilogram. Takže žádná otázka to není. Falešné dilema.
Mě by to taky zajímalo, ale z hlediska výběrového řízení je odpověď zcela irelevantní 🙂
Mno kamioňáka přetíženého o 20 kg by místí ultras popravili na místě bez soudu. Dokonce by mu byli schopní hodit 4 cihly na plachtu, aby to vyšlo.
Obávám se že jste mě ne zcela dobře pochopil. Tady nejde o srovnání parametrů, ale o srovnání ceny, kdy Škoda konkurenci nečeká (zde) a kdy čeká.
Místo Turků tam mohl být kdokoliv jiný, třeba Cegelec.
Pokud něco nesplňuje parametry na to, aby to vůbec mohlo být připuštěno do provozu, tak je jakékoli srovnávání ceny zcela nerelevantní. Nemáte totiž co srovnávat. Dané vozidlo i kdyby bylo za korunu by reálně nikdy nevyjelo. Tedy jeho hodnota je naprosto nulová. Je to jak srovnávat kuličkové počitadlo s PC. Je výrazně levnější, ale k ničemu vám nebude. Obávám se, že jste vůbec nepochopil, co je špatně na vašem uvažování.
Právě jsem vysvětlil relevanci srovnání ceny. Jen vy to pořád nedokážete pochopit. Přečtěte si můj příspěvek ještě jednou. A kdyžtak ještě jednou.
Hnedcjsem si na ni vzpomněl… 😉 https://youtu.be/0oqU0NModSQ?si=p0QzgtJ2_NuI0oYD
Autobus by taky vyšel levněji, jen by to zadání nesplnil…