Infrastruktura Stavebnictví Železnice Železniční průmysl

Tři v jednom. Do Čech poprvé míří unikátní stavební stroj, obnoví koleje na zkušebním okruhu

Stavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail
Stavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail
V tuzemsku se ukáže železniční superstroj. Čistí štěrk, mění pražce i podbíjí při jednom průjezdu.

Českou železnici čeká příští týden vzácná návštěva. Stavební koncern Swietelsky sem poprvé vyšle unikátní stavební stroj RUS 1000 S, který jako evropskou novinku představil začátkem roku a následně testoval v Beneluxu. Stroj bude ve středu a ve čtvrtek pracovat na malém testovacím okruhu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích u Velimi. Hlavním dodavatelem stavby je stavební společnost Chládek a Tintěra Pardubice, která si stroj i s posádkou objednala.

Stroj v jednom průjezdu zvládá tři činnosti: čištění štěrkového lože, obnovu kolejového roštu a podbití trati. „Jeho potenciál je mimořádný. Využívá se na železničních stavbách, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz. A to je i případ extrémně vytíženého velimského testovacího centra,“ uvedl jednatel Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač.

Obří stroj, za kterým stojí uskupení rakouských firem Plasser&Theurer/Swietelsky, je dlouhý 278 metrů a váží 674 tun. Délka celé soupravy včetně vozů na materiál je 900 metrů. Stroj zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 m³ štěrku. Po jeho průjezdu je trať ihned průjezdná rychlostí 60 km/h. V Cerhenicích bude nasazen na rekonstrukci 2245 metrů kolejí.

RUS 1000 S navazuje na koncept stroje RU 800 S, který v roce 2006 představoval revoluci při výstavbě kolejí. V Česku byl poprvé nasazen v roce 2018. Ovšem zatímco původní obří stroj do jednoho průjezdu kombinuje dvě činnosti (rekonstrukci kolejí a čištění štěrkového lože), jeho nástupce přidává ještě podbití rekonstruované trati.

Swietelsky Rail CZ čas od času využívá velké koncernové stroje i v České republice. Stroje ze zahraničí přivezla například na modernizaci nádraží Vršovice nebo stanice Prosenice.

***
RUS 1000 S
R – Reinigung – čištění štěrku
U – Umbau – obnova kolejového roštu
S – Stopfen – podbíjení směrová a výšková úprava koleje
1000 – pročištění až 1.000 m³ štěrku/hod.
S – SWIETELSKY

Technické parametry:
délka: 278 metrů
hmotnost: 674 tun
výkon motorů: 3 x 709 kW = 2.127 kW

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PVC.lino.cz

Včera už na m.okrohu. Sokoleč.

Adamgolias

Už je ve Velimi . 19.10. 8:00

Martin Hanzal

Volle Kraft voraus! 🙂

provokatér

No, vida – a kolik lidí u nás pořád nadává na Rusy …

Petr

Fakt je že slovní spojení Swietelsky a RUS vůbec nezní tak, že by za tím měly stát Rakouské firmy.

Vendelin

Kdyby se podobný stroj projel po trati z Brna do Blanska nemusela by tam byt tak dlouhá plánovaná výluka.

Zdeněk

To bohužel není pravda neboť při výluce se nebude „jen“ opravovat či měnit štěrk a koleje.

Projektant

Takový stroj vám ale neopraví tunely, nepostaví mosty, propustky, nástupiště, trakci, odvodnění apod. … Rozhodující časy výluk bývají v jiných profesích, hlavně kde jsou technologické časy (tvrdnutí betonu 28 dní), nebo složitá manuální práce (vázání výztuže, …) , svršek je proti tomu rychlovka. A pokud vám to takovýto stroj zkrátí třeba na 1/2 – 1/3, nemusí to být na celkovém harmonogramu poznat (třeba ze 150 dní výluky je jedno, jestli budu svršek dělat 10 dní, nebo 3 dny… Takže důvod, že je nasazení těchto strojů u nás spíše vzácnost vidím v tom, že jejich výhodnost není automatická na každé stavbě… Číst vice »

Jiří Kocurek

A nebo při obnově svršku po 25 létech provozu od velké rekonstrukce, aby z toho nebyla výstavka pomalých jízd s nezbytným flikováním. Jako na trati 300, kde je 2x do roka měsíc výluka, musíme vyměnit tu a tamhle výhybku a jeden přejezd.

Marcel Pánek

To je normální, že velká rekonstrukce vydrží jen 25 let?

Prag

Řekl bych, že jo. Ale samozřejmě záleží na intenzitě průběžný údržby.
Ani velká rekonstrukce D1 nebude mít delší životnost.

Josef Nový

Stačí začít dělat kloudně projekty a né tu hrůzu co se děje u nás, zvolit správné technologie při projektování a máme okamžitě 50% času ze stavby díla dole. Jenže povětšinou projektant ani nikdy nebyl na místě co projektuje a když má google staré mapy, tak to pak stojí za to. Vím moc dobře o čem píšu.

Jiří Kocurek

Tam by takový stroj neušetřil skoro nic. Budou se opravovat tunely, zatéká do nich.

Bpee

Napsal bych, že to je výsměch dopravcům na síti SprŽele, ale je otázka, zda tam vůbec někdo ví, že takový stroj existuje…

teddik

Kdyby takovych stroju napr.:5 ks koupila SZ a pouzila je pri opravach koridoru, tak by napr: na Ostravu nebyly kazdou chvili vyluky a zpozdeni by nedosahovala 20 minut a vice kazdy den.

roman

Takový stroj nemůže stát několik roků v kopřivách, potřebuje aby byl stále používaný. Proto ho Swietelsky používá po celé Evropě.

Jakub

Kéž by si SŽ takový stroj pořídila. Myslím že by se brzo zaplatil.

Josef Nový

No nejdříve by se musel změnit zákon o zadávání veřejných zakázek. Tyto práce jsou za dost peněz a tudíž na ně musí být vypsáno výběrové řízení (i kdyby SŽ ten stroj měla) a sama organizace se nesmí zůčastnit výběrového řízení které vypsala. Vítejte v EU.

Juraj

To není otázka EU, ale každého kloudného zákona o manipulaci s veřejnými penězi.
SŽ by samozřejmě mohla zřídit interní stavební jednotku úplně stejně, jako teď dělá lehkou údržbu tratí. Ta by pak mohla podobný stroj využívat dle libosti.
Otázka ovšem je, zda se něco takového vyplatí a zda to dává celkově smysl.

Radovan Komínek

Dejte vědět, až přijede na Moravu nebo do Slezska. Budu to mít blíže, zajel bych se mrknout.

Radiátor

Parádní stroj. Ale jinak docela smutné, že ten RU 800 představený v roce 2006 se u nás ukázal až po 12 letech. Kdyby se tu ukazovali častěji tak to by to možná s těma různými výlukami vypadalo asi o kus jinak.

Džaro

Ono by stačilo aby sama SŽ chtěla časy výluk zkrátit.. u nás na trati 341 je 3 měsíční výluka během které se opraví jedná jediná zastávka a most vedle ní, zatímco klidně na vyloučeném úseku mohly vzniknout další rekonstrukce zastávek, broušení kolejí atd.

Jiří Kocurek

Jenže ani tenhle stroj neudělá spodek. Proto je potřeba s obnovou začít včas.
Takhle to dělali rakušané: https://www.youtube.com/watch?v=ecWrfohPfqI

Otázkou je, které tratě by unesly takovéhle stroje a které už ne. Bohužel.

Rossec

Na spodky, ne na čas, ale co se týče kvality a ceny vychází daleko lépe klasika bagry-auta-válec a pod.

Jiří Kocurek

Ohledně ceny a kvality nejsme ve při. Na tratě s provozem max 4 vlaky za hodinu takováhle stavební linka nedává smysl. Je-li to vlakodrom, tak prosím zkrátit výluky jak to jen jde.

Krysa350

Parádní stroj, že bych se jel na okruh mrknout?

petr 5

Zkuste to, je tam celkem rázná ochranka. Zejména doporučuji fotoaparát.

Krysa350

No do areálu jim nepolezu.

Bertik

Copak, kluci nejsou fotogenicti??