lot
Infrastruktura Železnice Železniční průmysl Zprávy

Swietelsky má nový stavební stroj. Opravuje koleje, čistí štěrk i podbíjí

Nový kolejový stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail
Nový kolejový stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail

Na evropské železniční tratě vyjel nový unikátní stavební stroj. Má označení RUS 1000 S a stojí za ním uskupení rakouských firem Plasser & Theurer / Swietelsky. Společnost Swietelsky Rail o novém stroji informovala v tiskové zprávě.

„Jde o další vývojovou řadu úspěšného konceptu RU 800 S, který v roce 2006 představoval revoluci při výstavbě kolejí. V Česku jsme ho poprvé nasadili v roce 2018,“ uvedl jednatel společnosti Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač.

Zatímco původní obří stroj do jednoho průjezdu kombinuje dvě činnosti, rekonstrukci kolejí a čištění štěrkového lože, jeho nástupce RU 1000 S přidává ještě třetí proces. Tím je podbití rekonstruované trati. Ta je tak po jeho průjezdu stroje ihned sjízdná pro rychlost 60 km/hod.

Nový kolejový stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail
Nový kolejový stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail

Díky inovované konstrukci sít je stroj podle firmy také o 25 procent výkonnější. Zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu. Provoz na souběžné vedlejší koleji přitom není třeba zastavovat. Koncern Swietelsky podrobil stroj zkušebnímu provozu premiérově na stavbách své dceřiné společnosti v Beneluxu.

„Jestliže platí, že RU 800 S práci velmi zrychluje a zefektivňuje, tak v případě RUS 1000 S lze mluvit už jen v superlativech. Jeho potenciál je mimořádný a lze ho využít na stavbách, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz. Věřím, že i v Česku se s ním budeme mít možnost seznámit,“ dodal Pechač.

Swietelsky Rail CZ čas od času využívá velké koncernové stroje i v České republice. Při květnové rekonstrukci trati Lysá nad Labem – Čelákovice nasadí stroj PM 1000 URM, který umožňuje až stoprocentní recyklaci odtěženého štěrku.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Georg

nemohli by to jakoze „spatne zabrzdit“ v hradku nad nisou a nechat to projet pres polskou lidovou republiku do nemecka? 🙂

M H

Čistě hypoteticky…neuživila by se náhodou jedna takováto „obludka“ ve vlastnictví Správy železnic? Ono se pořád někde něco opravuje, tak kdyby se dělaly opravy sériově touto či nějakou podobnou hračkou, možná by většinu roku byla vytížená dostatečně…

Honza

Pěkná mašinka. Škoda že tu nejsou parametry. Kolik tak měří tenhle drobeček? A stojí? S jakými parametry tratí si poradí a co už je mimo jeho možnosti? Nevíte někdo?

Permonik

https://www.youtube.com/watch?v=-nK2qwbAgso nějaké parametry s animaci. Více info jsem zatím nenašel. A cena někde jsem to našel kdysi a byla okolo 700 mil. ale nevím jestli liber nebo czk.

Martin V.

Ty fotky jsou všechny z tratě Olomouc – Zábřeh (km 49; 75; lom Vitošov) nebo je tam namíchané i něco od jinud?

ene bene

Odkud je podle vás ta titulní fotka – pod skálou?

Hen ten oný

Asi ze Svatého Jána. 😃

Martin V.

Vidíte, titulku jsem přehlídl. Ta opravdu ne. 🙂 Pacifik?

Tonda

První užitečný RUS!

Georg

napadlo me totez 🙂

Eduard

Krásný stroj. Takže teď už tedy ta modernizace pojede jak po drátkách? Už se těším, až se na hlavních tratích bude svištět 200 🙂

Milan alias Skeptik

Fascinující stroje, snad nejsem jediný, kdo si pokládá dětsky naivní otázku: Proč Správa železnic takový nekoupí včetně personálu a nezačne spravovat?

Martin

Vetsina takovych stroju je pomerne drahych na to aby vetsinu casu stali v garazi, musi pracovat,… Proto je Swietelsky pouziva vsude v Evrope,…
Ja si spise pokladam otazku, proc je SZ neobjednava casteji… vlastne by se dalo rici, ze je objevili teprve nedavno…

Pavel P.

Délka železniční sítě v ČR je (dle wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_doprava_v_%C4%8Cesku) 7645 km jednokolejných, 1830 km dvoukolejných a 38 km vícekolejných, což znamená přes 11 000 km kolejí. Pokud by to měl jeden stroj během 10 let objet (tzn. každou trať jednou za 10 let spravit), tak by musel zpracovat přes 3 km denně. Dovolím si tvrdit, že je to dost práce na to, aby byl stroj slušně využitý. Stačilo by pořídit stroj a systematicky plánovat údržbu.

Martin

Ano, ovsem k tomu nepotrebujete komplexni stroj, staci podbijecka a bruska, trat takto rekonstruovat budete tak jednou za 30-50 let podle toho, jak jsou vyuzivany…
A pokud se zadne trate rusit nebudou nebo spise budou pribyvat, tak by se mozna jednodussi stroje vyplatily,… bohuzel vetsina trati u nas, spise potrebuje prestavet vicemene v nove stope… U lokalek zase staci jedna rekonstrukce za rekneme 40 let, mezitim staci jen trat udrzovat jinymi stroji…

Y.K.

Ono se vůbec běžná údržba za účelem udržení dlouhodobě ideálního stavu příliš nekoná. Tedy pravidelné broušení a podbíjení (opravdu pravidelné). Spíše se to flikuje tam kde parametry začnou utíkat příliš. Přebroušení jsou také spíše nárazové akce.

Martin

Bohuzel… Uvital bych jizdy specialnich mericich vlaku, pravidelne na tratich..

Olda

SUM Je již dlouho neprovozní a nyní TSS používá VVM 1000 a to SUM opravdu nenahradí.

Libor

Prvotní výkon tohoto stroje RU 1000 S v ČR bych viděl na Kozině….

XXXD

Jen to ne! To by byly naprosto vyhozený prachy.

Mirvald

Je to česká nebo cizí firma? Pokud jde o domácí firmu, nutno ji ocenit a podporovat.

Jiří Kocurek

Podle jména je to Polák žijící v Rakousku. Takže by ho nacionalisté měli hnát holema, ikdyby se pak měla želznice rozpadnout. Navíc je to rakouský stroj, tak i kdyby to byla česká firma, tak by ho nacionalisté měli hnát holema, že si dovolil vyvážet třbu do zahraniční − české peníze čechům! A až by se nacionalisté s tím zrádcem vypořádali, tak by odjeli na dovolenou do Chorvatska.

Jiří Kocurek

Jedná se samozřejmě o sarkasmus.

Démon

Myslím, že RU 800 byla použita na rekonstrukci úseku Úvaly – Běchovice v roce 2015.

Démon

Sorry, to byl RPM2002

Martin V.

A jak dlouho ten mezistaniční úsek dělal? Vzhledem k tomu, že jsou tu některé netknuté úseky hlavních tratí (třeba Tišnovka) a u koridorů se mluví o druhé rekonstrukci po 20 letech, tak by mě zajímalo, jestli by takový stroj byl schopen na jeden zátah vyměnit svršek v celém mezistaničním úseku na jeden zátah. Je mi jasné, že zatékání do tunelů, výměnu mostu bez štěrkového lože ani náhradu přejezdu nadjezdem nezvládne. Ale co ty ostatní práce? Že by se třeba v Kuřimi rozjel a zastavil až v Tišnově…

Y.K.

Píše se 360 m/h. Což je slušné tempo, i když vyžaduje přípravu, že (přejezdy, kabeláže k zabzař atp.).

zesp

Jo jo, taky jsem na podzim sledoval jeden z jeho strojů při práci v Hranicích a bylo to impozantní:

https://youtu.be/2DkaHbOCyEE

zesp

Tak omlouvám se, tady je správný odkaz. Ten výše uvedený je kliknutí těsně vedle:

https://youtu.be/gX2lMuHMm48

Donny

hmmmmm, klobou dolů …. takové stroje se mi líbí ….. 🙂

Hen ten oný

Pašák ten Swietelsky.