Tři koleje nechceme. Modernizace „pravobřežky“ narazila kvůli přejezdům v Poděbradech
Radnice navrhuje alternativní vedení severně od města.
Poděbrady nesouhlasí se záměrem Správy železnic (SŽ) vybudovat ve městě třetí kolej, město se obává zrušení všech pěti přejezdů ve městě, mají být nahrazeny mimoúrovňovým křížením. Záměr je součástí celkové modernizace úseku z Kolína do Nymburka, práce v této části předpokládá SŽ po roce 2030, nyní se projektují. Město na začátku srpna odeslalo SŽ a ministerstvu dopravy nesouhlasné stanovisko. Žádá v něm mimo jiné o srozumitelné zdůvodnění potřebnosti, výhod a nevýhod. Odpověď zatím nemá. ČTK to řekl starosta města Roman Schulz (ODS).
Navržené náhrady rušených úrovňových přejezdů projednávalo vedení města s odborníky a městskými komisemi na dvou jednáních. „Nesouhlasíme s projednávaným záměrem výstavby třetí koleje, a to především ve věci náhrady úrovňových přejezdů mimoúrovňovým křížením tím způsobem, jak je navrhováno,“ řekl Schulz. Vedení města má rovněž výhrady k tomu, že mu předem nebyly sděleny výhody, nevýhody a důvody pro výstavbu třetí koleje ve městě. „Byli jsme postaveni před hotovou věc,“ řekl Schulz.
Problém je podle něj především v dalším rozdělení města, za tratí leží početná městská část Žižkov. „Na rozdíl od jiných měst, jako jsou Čelákovice, Nymburk či jiné, kde vede železnice prakticky na kraji a za ní už žádná zásadní část města není, u nás železnice město prakticky rozděluje na půl,“ řekl.
Už nyní si podle něj část lidí ze Žižkova stěžuje na oddělení od zbytku města. „A teď bychom tady měli mít zrušené úrovňové přejezdy, nahrazeny nadchody, nadjezdy, podjezdem, například vedle autobusového nádraží by měl být velký kruhový objezd, zapuštěn podjezd pod tratí a měl by vyústit na druhé straně na Žižkově,“ řekl Schulz. Oddělení města by podle něj přispěla i protihluková stěna, která je pro část trati plánovaná.
Třetí kolej severně od města, navrhuje radnice
Město nepředpokládá, že by svým postojem zabránilo výstavbě třetí koleje, na stole by ale podle něj měly být i alternativy. „Třetí kolej by mohla vést podél dlouhodobě plánovaného severního obchvatu města, tedy nad Žižkovem,“ míní Schulz.
SŽ na dotaz ČTK uvedla, že bude nadále připravovat stavbu tak, jak byla schválena podle aktualizace studie proveditelnosti. „Schválení tohoto dokumentu předcházelo detailní prověření rozsahu modernizace železniční tratě, ze kterého vyplynula potřeba přidání třetí koleje v úseku Libice nad Cidlinou – Lysá nad Labem. To vyvolává nutnost zrušení všech přejezdů a zhotovení jejich adekvátní náhrady,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Oproti kladně projednanému návrhu modernizace trati z let 2017 až 2019 podle ní nastala změna v Poděbradech, a to přidáním třetí koleje a zrušením přejezdů u školního statku a ve Velkém Zboží. „Jakýkoli nesouhlas municipalit se stavbou může znamenat prodloužení správních řízení a majetkoprávních vypořádání,“ doplnila mluvčí.