Třetí pokus vyšel. Lokomotivu Conrad Vorlauf zrenovují v Kolíně
S třetí nejstarší dochovanou lokomotivou v tuzemsku počítá scénář nové expozice NTM na Masarykově nádraží.
Národnímu technickému muzeu (NTM) se po dvou letech marných pokusů podařilo najít renovátora cenné parní lokomotivy 411.019 Conrad Vorlauf (s tendrem 410.072) z roku 1873. Lokomotivu zrenovuje společnost 1. Kolínská lokomotivní se subdodavatelskou firmou SEA Kolín. Vyplývá to z údajů k zakázce na profilu zadavatele.
Smluvní cena činí 7,35 milionu korun bez DPH, předpokládaná cena byla 7,6 milionu korun bez DPH. Uzavření smlouvy přitom předcházely dva neúspěšné tendry (ze září 2019, respektive června 2020), do kterých se žádný zájemce nepřihlásil.
Po první soutěži muzeum ustoupilo od záměru uvést Conrada Vorlaufa do provozuschopného stavu, na základě čehož pro druhý tendr snížilo předpokládanou cenu o dva miliony na 6,4 milionu. Ani tak se žádný zájemce nepřihlásil. Ve třetím tendru vypsaném letos v dubnu byla 1. Kolínská lokomotivní jediným zájemcem.
Lokomotivu uvede do vystavovatelného stavu, do „historické podoby specifikované v restaurátorském záměru“. Výhody tohoto postupu vysvětloval šéf železničních sbírek NTM Michal Novotný na stránkách deníku Zdopravy.cz loni v červenci. Lokomotiva by měla mít po renovaci funkční pojezd, což jí má umožnit pohyb po železniční síti i mimo depozitář.
Stroj Conrad Vorlauf opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, muzeum jim ho ale odebralo. S třetí nejstarší dochovanou lokomotivou v tuzemsku počítá scénář expozice Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží jako s jedním ze stěžejních exponátů. Starší jsou jen lokomotiva Kladno (1855 – k vidění v dopravní hale NTM na Letné) a Donnersberg (1870 – k vidění v depozitáři NTM v Chomutově).
Conrad Vorlauf byl původně součástí balíku tří parních lokomotiv (spolu s Ušatou 464.102 z roku 1940 a 210.001 Serényi z roku 1905), které chtělo dát muzeum zrenovovat. Maličkou mašinu Serényi „udalo“ jako první letos v lednu, její renovaci do vystavovatelného stavu zajišťuje společnost Railway Capital. Ušatá na své zprovoznění stále čeká.