Třetí kolej i zárodek Všejanské spojky. Správa železnic hledá projektanty pro úpravy Pravobřežky
Na trati dojde ke zvýšení rychlosti na 160 km/h.
Správa železnic vypsala jednu z největších letošních projekčních zakázek. V soutěži s odhadovanou cenou 116 milionů korun hledá projektanty na optimalizaci trati mezi Nymburkem a Lysou nad Labem.
Během akce s rozpočtem 16 miliard korun má dojít nejen ke komplexní rekonstrukci, ale také přidání třetí traťové koleje. Dojde k přeložce trati na výjezdu se stanice Nymburk ve směru Lysá nad Labem a vybudování zárodku tzv. Všejanské spojky. Ta má sloužit pro napojení trati z Prahy do Lysé na trať z Nymburku do Mladé Boleslavi.
Správa železnic zatím na svých stránkách uvádí termín zahájení stavby v roce 2025, projekt nabírá zpoždění. Jde o vytížený úsek i z pohledu nákladní dopravy, takzvaná Pravobřežka je hojně využívána zejména pro dopravu mezi Českem a Německem. Záměr projektu zpracovávalo sdružení firem Sudop Praha, Sudop EU, NDcon a Mott MacDonald.
Součástí akce je i rekonstrukce železničních stanic Nymburk (osobní a předjízdné nádraží), Kostomlaty nad Labem a Lysá nad Labem. Oprava bude zahrnovat jejich peronizaci a prodloužení kolejí pro nákladní vlaky až na délku 780 metrů. Rekonstrukcí projdou také zastávky Kamenné Zboží, Stratov a Ostrá.
Akce má přinést také zvýšení rychlosti ze 120 na 160 kilometrů v hodině, u Stratova má vzniknout odbočka Hákov obousměrným kolejovým propojením pro snížení dopadu výluk na provoz vlaků. Zmizí rovněž několik přejezdů.
Celkem 19,75 kilometru dlouhý úsek má být současně vybaven již zabezpečovačem ETCS, počítá se s jeho přepnutím na střídavý proud. Kompletní záměr projektu je zde.