Třetí kolej i zárodek Všejanské spojky. Správa železnic hledá projektanty pro úpravy Pravobřežky
Stanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnic
Na trati dojde ke zvýšení rychlosti na 160 km/h.
Na trati dojde ke zvýšení rychlosti na 160 km/h.
v plánu který je už i na městském úřadu k nahlédnutí, je že pod nadjezdem v Nymburce vlaky, směr Lysá, pojedou narovnanějším obloukem, čili přes zahrádky. To bude docela boj, protože těch zahrad je tam mraky, chovají tam zvířata a je to svým způsobem taková malá zoo pro měšťáky. Rád tam jezdim na kole do práce.
Celá debata ve mě vyvolává naprostý pocit marnosti. Jeden by řekl, že snad už dneska budou lidi, co se podívali dál než do Jugošky, umí jazyky a vědí, co se děje jinde. Ne. Prostě ne. Nebude to u nás nikdy. Pokud tu jsou, tak se prostě asi nedostanou ke slovu, natož k rozhodování. Takže jestli tomu bude někdo rozumět: Erst der Fahrplan, dann die Infrastruktur! A jestě dvě věci ke googlení: Deutschlandtakt, Schweizer Eisenbahnprojekte.
Kéž by se tak začalo uvažovat i o koridoru z Ostravy do Přerova, i když bude v budoucnu VRT, tak tam pořád zůstane část osobní dopravy a zároveň je to i jeden z důležitých evropských tahů.
to je velka skoda, ze se o nem vubec neuvazuje, ze…
Ona se tam snad plánuje nějaká tříkolejka? Kromě úseku Ostrava hl.n. – Ostrava-Svinov?
planuje se vedle nova trat, ne?
Ale vždyť K.S. právě píše o tom, že i po stavbě VRT zůstane stávající koridor dost vytížený nákladní a zbylou osobní dopravou. A má pravdu, já, čistě subjektivně, bych byl pro trojkolejný úsek Suchdol n. Odrou – Bohumín.
Jediný, kdo tady o tom reálně něco ví a neblábolí nesmysly, je nick Reaktor.
Díky 🙂
Ale nemyslím si že bych byl jediný například PepaM je také v obraze.
Děkuji 🙂
Tak teď ještě udělat upgrade štreky Velký Oser – Kolín a zcivilizovat kolínský uzel.
Já bych se té tříkolejky s dovolením zastal. Tam, kde je jasně dominantní proud podobnou rychlostí (zde ND), a vlaky podstatně pomalejší nebo rychlejší samy o sobě nejezdí zase tak často, je tříkolejka v principu OK. Záleží pak spíš na detailech, jako paralelní spojky (a vůbec zaústění do stanic) nebo rozmístění odboček, což je třeba dnes hlavní problém na 011. Když se Os potkají jen ve stanicích nebo na odbočkách, tak lze „namapovat virtuální čtyřkolejku“, resp. zachovat pro ND extra dvoukolejku, třeba po dobu kolem 55 minut z každé hodiny. Low-cost alternativou pak je provoz v režimu „2+1 hardwarově“, což… Číst vice »
A právě zvládnutí těch detailů mi dělá starosti…
Pane Borecký, vy máte svých starostí dost…
A co se podívat do toho záměru projektu a podkladů k té soutěži, kde jsou ty detaily popsané? Třeba paralelní spojky tam jsou, kolejové uspořádání stanic je taky docela rozumné (zejména třeba obratová kolej 150 v Nymburce).
To je pro zyrtheca příliš složité, lepší je jen plácat nesmysly do diskuse.
No z té strany 31 z odkazu v článku bych právě moc nejásal. Není to úplně hrozné, ale:
a) Nevím proč byla na odb. Hákov upřednostněna varianta „možno kompletně křížem“, což je v praxi potřeba minimálně, namísto paralelních jízd do/z nulté.
b) V Lysé ta přesmyková kolej „do Prahy“ měla být mezi kolejemi 2 a 0 s napojením do obou z nich, takhle nepůjde současně jet z nulté do Prahy a po první do Nymburka (a k tomu po druhé do Všetat).
Kostomlaty a NB jsem tam nenašel.
Pardon, str. 13.
Kostomlaty a Nymburk (a vůbec všechno) najdete v podkladech pro tu soutěž.
Takže to budeme mít v budoucnu 7 kolejí na třech tratích směr Ústí? Vyplatí se to?
Tak zrovna zde neočekávám pokles dopravy ani po vybudování 4 kolejí VRT v polabí. Snad jen ubudou 1x za hodinu rychlíky z Prahy do Hradce Králové, které pojedou přes Sadskou.
Jezdit přes přetížený Český Brod asi není zamýšlený stav..
3 koleje mají být jen Lysá Nymburk.
*Lysá n. Labem – Libice n. Cidlinou
Od Libice na východ pak už budou dvě dvoukolejky.
Ano.
A ještě mi vypadl trojkolejný úsek Všetaty – Mělník.
Hlavně aby se už něco postavilo…zatím se jen nenápadně vesele posouvají termíny dál a dál. Na úřední desce Drážního úřadu se člověk může dočíst, že územní nebo stavební řízení se často musí zastavovat, protože žádost SŽ neobsahuje potřebné náležitosti…
hlavne aby se dostavelo vysocany – celakovice…
A výběrové řízení na „beránka otřes se“ již bylo vyhlášeno ?
Snad oslíčka ne?
to by zastal xyyy.
Tri koľaje vs. štyri – myslim, že budú postačovať aj tri, najmä keď vezmeme do úvahy, že súčasťou projektu je mimoiného aj riešenie mimoúrovňového priesmyku v Lysej nad Labem. Skôr by ma zaujímal počet priestorových oddielov na celom riešenom úseku, odbočiek, výhybní a žst na celom riesenon úseku, pripadne ich dĺžky. Tiež ohľadom TZZ som sa nedozvedel, či sa bude realizovať formou AH alebo AB.
Tak pokud má být úsek Kolín – Lysá od roku 2030 ve výhradním provozu s benefity, jak (si zatím) plánuje Správa železnic, státní organizace, tak na trati už může být jen ITZZ AH-ESA-21, což je hybrid autobloku s lokalizačními značkami bez návěstidel pro vlaky s ETCS (ve vzdálenosti max. 700 m od sebe, ale spíš asi méně) + automatické hradlo pro vlaky bez ETCS (Stop značky), a to buď s návěstním bodem na trati nebo bez něho. De facto to samé je dneska na Olomouc – Uničov, akorát všude bez toho návěstního bodu:-). A navíc na Uničovce jsou ještě klasická… Číst vice »
Jojo, ty výhybky na 60 jsem snad myslel že na průjezdných kolejích těchto parametrů dávno nemají co dělat…
Vizte záměr projektu odkazovaný na konci článku a podklady k vypsané soutěži na profilu zadavatele. Stanice jsou 3 a zůstanou 3 (Lysá, Kostomlaty, Nymburk). Odboček je 0, bude 1 (Hákov; mezi Stratov z a Ostrá z). Výhyben je 0 a bude 0. K zabezpečovacímu zařízení: „Na trati se navrhuje zřídit integrované zabezpečovací zařízení, které se dle TNŽ 34 2620 řadí do 3. kategorie, které umožní zapojit jednotlivé stanice a traťové úseky do CDP Praha a po provozně ucelených částech uvést do provozu systém ERTMS (ETCS L2) a které zahrne zabezpečení všech dotčených úseku a přejezdů ve smyslu návrhu a souvisejících… Číst vice »
O třetí koleji z Lysé do Nymburka (prý snad až do V. Oseku) se uvažovalo v sedmdesátých letech mimo jiné i v souvislosti s dodávkami uhlí do Chvaletické elektrárny, kterou tehdy stavěli. Nakonec bylo ale rozhodnuto o vodní dopravě a tak i proto ke ztrojkolejnění nakonec nedošlo. Ta výtažná kolej na nymburském zhlaví v Lysé je údajně pozůstatek tohoto záměru.
Ví někdo, jestli je v plánu i po výstavbě Všejanské spojky a modernizaci této tratě zachovat přímé osobáky Praha – Lysá – Nymburk? (jen tento úsek, jestli budou pokračovat dál do Kolína nebo ne už je mi jedno)
Z Nymburka je do Prahy dost silná frekvence nato aby přímé osobáky jezdili, kdysi jsem četl vizi jak by to mělo vypadat: úsek Praha – Lysá vlak každých 15 minut, z Lysé 1 vlak do Nymburka, 2 do Milovic, 3 do Nymburka a 4 do Milovic.
Na S2 by to chtělo i nějaké Sp vlaky, hodina dojezdu do Prahy je na Nymburk docela hodně
Ve studii proveditelnosti jsou plánovány, ve špičce v intervalu 60 minut.
Tříkolejka…
Ach jo. Ale jistě, bod 1.
Přesně tak. Když je místo a důvod ke zvyšování kapacity, tak se mají stavět čtyřkolejky a ne debilní paskvil….
„Ale na to voni nemaj, to voni nikdy nepochopěj.“
Jsem ještě zvědav, jak doku*ví Lysou a vlastně i Nymburk…
Na k-reportu tak před třemi lety, někdo vysvětloval jak se ten počet kolejí počítá. Pokud chcete aby nebyly trojkolejky (což je navíc dost možná i nějaký psychologický limit co jsou lidi bez kraválu s to tolerovat), tak zkuste nějak prolobovat aby se změnila formulka.
Určitě Máte i výpočty, které dokládají že trikolejka bude nedostatečná nebo jste ochoten doplatit další kolej ze svého nebo jen internetový žvanil?
Tohle me fascinuje. Stavba, ktera ma slouzit desitky let a nekdo si mysli, ze dokaze s pomoci vzorecku spocitat, ze dvoukolejka je malo a ctyrkolejka je moc.
no vidis-a dela se to 🙂
Přitom i při třech dvoukolejkách na západ od Prahy tam bude pořád více místa než na těch třech nebo čtyřech dalších dvoukolejkách na východ.
asi mam malou fantazii, ale ktere jsou ty dalsi dve dvojkolejky na zapad od prahy?
Přes Lovosice a brzy už snad dálkovina na Ustí po VRT..
Někteří zase dokážou říct bez jakýchkoli znalostí, že tři jsou málo.
Ale to je prave ono. Ja verim tomu, ze odbornik dokaze presne spocitat, ze by tam dneska byla trikolejka tak akorat. Ale tak ta otazka nestoji. Otazka zni co bude potreba za 10 let (az ta stavba skonci), co bude za 30 let… A to uz i ten odbornik muze tak akorat vestit z logru.
Za třicet let už bude trať zralá na rekonstrukci, takže se další kolej může bez problému přidat nebo ubrat dle budoucího provozu.
Nebude moci. Zábor území je dneska rychlejší než kdy jindy…
To samozřejmě. Jen by chtělo (obecně) myslet při stavbách silničních mostů, aby se pod ně pak 3., 4. nebo i ta 7. TK (když to jako příklad uvádí úžasná D1 část první), vešla.
3. kolej by totiž nebyla extra velký problém až na samou hranici Kolína, kam měla původně vést. Jenže z Poříčan máte hned 3 nadjezdy, ani pod jeden by se nevešla. Tady se na nějaký větší časový horizont nehledí, pak se snáz řekne „nejde to“.
A to uz i ten odbornik muze tak akorat vestit z logru.
Zatímco kdejaký Pepa Zdepa to ví naprosto přesně.
A jak by se to mělo dělat? Hodit 1d4?
a nebude čtyřkolejka málo? Co šest kolejí, když je to na ty desítky let…
Chcete nějaké příklady, kdy vyšla vyšší rychlost pomalejší, 18krát nevyšla trať do Liberce, nevyšly tunely NemaŠe, aby pak vyšly. Jak se zabíjí kapacita na rekonstruovaných úsecích, jak se zapomene dát výhybka…
?
Já bych tu mohl psát velmi dlouho.
Tak nějaké příklady uveďte nebojte se.
Nemaše vycházelo vždycky, ale to že něco ekonomicky vychází neznamená, že na to jsou peníze.
Liberec nevychází především proto, že část zodpovědných to blokuje a stále sní o novostavbě, která nevychází.
Něco si k tomu nastudujte…
Vy už to určitě máte nastudováno, tak se můžete svými znalostmi pochlubit. Já se neurazím.
Liberec nevychází naopak právě proto, že je furt snaha na té novostavbě jezdit zbytečně pomalu a ještě k tomu Ex zastavovat nesmyslně v Boleslavi. Navíc se u té nové trasy nevyužívá potenciál pražského příměsta, některé varianty byly ku Praze taky značně klikaté / pomalé relativně daleko od centra města. K tomu hodně dlouho byla na území LB kraje nakreslena „kdysi pokroková“ trasa, co sice byla samý tunel, ale na rychlost „průměrně koridorovou“ a k tomu zaústěna do Liberce se značným omezením rychlosti dost daleko před nádražím (trochu jako v Táboře), a z nějakých důvodů byl tento úsek furt brán jako… Číst vice »
Reaktor je nějakej SUDOPák, ne?
Už aby to bylo. A mimochodem, téhle trati kromě třetí koleje zásadně pomůže Libická spojka, o té už ale takové 2 roky neslyším nic nového. Hýbe se to nějak?
Výhledově…
Je součástí navazující stavby (Kolín (mimo) – Odb Babín (mimo)) s plánovaným začátkem realizace 2 roky po této (tj. 2027).
20 km, tri koleje, dve velke stanice, to bude stavbicka bratru za 12-15 miliard… ?
Pokud je v tom rekonstrukce takové stanice jakou je Nymburk, tak se vůbec nedivím.
To by byla nádherná cena za to, co všechno je součástí stavby, vizte záměr projektu odkazovaný v článku.
Nebylo by rozumnější stavět rovnou čtyři koleje. Aby byla na trati kapacitní rezerva a jednoduší plánování výluk.
Bylo, ale bod 1, nikdy se to tak nedělalo
Co Vrsovice – Hostivar nebo odb. Braník – Radotin?
To je v Praze. 😀
Hostivař ? Čtyři traťové koleje jsou v úseku HLN – Zahradní Město….
A provozuje se to jako 2+2, nebo 4×1 jako v Brně?
Pardon myslel jsem 4 vs. 4×1 (2+2 by byly dvě dvojkolejky)
Byl mimo jiné vydán zákaz závodění (souběžné jízdy R a Os).
Ono tam sice jezdí hodně nákladních vlaků, ale už ty 3 koleje se mi tady zdají jako docela dost. Problém s kapacitou by reálně nastal maximálně při výlukách/mimořádnostech a kdyby se sem odkláněli vlaky z hlavní trati na Kolín. Ono je docela otázka, jaký bude v době dokončení této rekonstrukce stav alespoň pilotního úseku VRT. Podle plánů to vypadá, že by to mělo být obojí hotové zhruba tak současně, čímž význam současné trati mírně klesne (nebude dálkovka na Hradec a sníží se i význam trati z pohledu odklonu).
Zrovna v řešeném úseku (Lysá – Nymburk) hradečáky už nejezdí.
Tak teď je to ale vlivem rekonstrukce trati z Prahy do Lysé. Ve chvíli kdy to bude dokončené, tak se sem ty vlaky až do zprovoznění VRT Polabí pravděpodobně vrátí.
Třetí kolej umožní předjíždění, takže se mnohem rychlejší nexák nepotáhne za zastávkovým osobákem a když tam jednou za čas pojede rychlík, tak nebudou muset všechny náklady čekat ve stanici až je předjede.
Tři koleje stačí. Zrovna tady by bylo vhodné, aby dvě sloužily jako dvojkolejka pro náklady/rychlíky, a třetí pro osobáky obousměrně (je tam hodinový interval). V podstatě souběh dvojkolejky a jednokolejky.
když jezdí jednou za hodinu, tak to by stihla vzít i jednokolejka:)
Osobáky jen jednou z ahodinu. Náklad mnohem častěji.
Co je to za pitomost???
Taková stejná jako mezi Ženevou a Nyonem, kde mají osobáky mám pocit i 15 minut takt a křižují se ve stanicích.
A bude tam hodinový interval S2 navěky? Je to už dál od Prahy ale i tak se tam trochu staví, po dokončení prací to snad bude docela spolehlivé spojení, zatímco u silnic se to bude spíš zhoršovat. V létě o víkendu by se půlhodina taky hodila, i když nejdřív by stačilo aby nejel sólo Elefant kde průvodčí bezradně hlásí „lidi, ten vlak má oficiálně kapacitu 8 kol…“
Hodinový tam možná je, ale bude půlhodinový, ne?
Na řízení dopravy by určitě byly 4 koleje lepší kvůli symetrii, na druhou stranu už 3 koleje by měly s velkou rezervou absorbovat veškerou osobku + nákladní dopravu v tzv. maximální variaci (!) a navíc snad – pokud bude plná peronizace – by na trati mělo fungovat ASVC (= automatické stavění vlakových cest) a trať by navíc měla být dálkově řízena. A když zde bude ETCS Level 2, tak fíra na mašině uvidí až 7,5 km před vlak s kompletním rychlostním profilem, což by té plynulosti dopravy taky mohlo dost pomoci:-)
To je přehnaný optimismus…
Chtělo by to abyste kvalifikovaně odpověděl, proč je to málo, zatím to vypadá, že hádáte z lógru u klávesnice.
A pozemky v zástavbě nebudou vadit … nemovitost lze vykoupit / vyvlastnit za cenu, za níž nový domek nepostavíte, v těchto končinách není zvykem – potřebujeme váš domek kvůli rozšiřování trati, kde vám máme postavit nový ?
Máte plány od současné stavby. Postavíme vám podle nic nový … zajistíme stěhování po kolaudaci a za nemateriální újmu dostane každý obyvatel odškodné milion …. Samozřejmě i nový pozemek jde na náš účet ….
Nic takového nemůže přejít přes kontroly.
Možná kdyby se to zavedlo, tak těch konfliktů a sporů táhnoucích se věky výrazně ubude.
Já jsem psal výše neumím si představit že by ministerstvo financí souhlasilo s takovýmto nakládání se státními penězi.
Já ano, pokud mu někdo přinese rozbor kolik stát stály ušlé příležitosti. Mám poněkud pochybnosti že třeba deset, ale i více let (kolik to stojí už u Přerova?), nadělalo na ekonomice menší škody než kolik by je stál takovýto postup.
Máte na mysli, že by Ministerstvo nesneslo spravedlivé nakládání se státními penězi a že poškození občana je nezbytnou součástí těchto transakcí?
A nejsou 4 málo…