Tramvajový boom v Praze. Hlavní město letos začne stavět dvě tratě, další jsou v přípravě
Tramvaj na Pankráci. Foto: DPP
Praha počítá s tím, že většinu nových tratí zaplatí z evropských dotací.
Praha počítá s tím, že většinu nových tratí zaplatí z evropských dotací.
Radši ať chodí pěšky tramvají je moc a lidi co nejsou schopny ujít jednu nebo dvě zastávky je čím dál víc
Ano, to je pravda. Lidi jsou dnes strašně líní a postupuje to takto: nadváha – obezita – cukrovka – srdce a +.
Jojo, ulice jsou plný kvůli tramvajím.
Tady se zase dneska otevíraj studnice moudrosti, no jedna radost.
Já chodím pěšky i jezdím MHD. Není problém nachodit po městě 10km denně a stejně se chtít svézt i tu jednu zastávku, kde je potřeba. Ono to totiž šetří čas a taky to bývá součástí přestupu. Takže řidič vidí, že jedu jen z Ohrady na Vozovnu Žižkov, ale už nevidí, že jsem tam přišel od autobusu, kterým jsem přijel z Florence, kde jsem vystoupil z metra.
To je zajímavé, DPP nemá finanční prostředky na běžnou údržbu vlastních provozních budov ( např. tragické stavy sociálních zařízení na DH) , ale na nové tratě DPP má? DPP by si měla nejprve udělat pořádek před „vlastním prahem“ a potom natahovat ruku pro dotace ať jdou odkudkoliv. Hospodaření této společnosti je tak zoufalé, že by si DPP zasloužil nejen hloubkový finanční audit, ale i ten personální, nejlépe několika nezávislými auditorskými společnostmi (úplně nejlépe zahraničními, aby se vyloučili kamarádské vazby). Na vině je i zastupitelstvo hl.m.Prahy,(jediný vlastník DPP) které dělá mrtvého brouka. DPP tak jen natahuje ruce město vesele platí. Kdyby… Číst vice »
Přesně! Nejdřív si opravit hajzly pro personál a pak teprve vozit lidi. To mi připomíná, jak kdysi na k-reportu nějakej zaměstnanec Českejch drah tvrdil, že primárním smyslem dráhy je zaplatit výplaty zaměstnancům a vlaky provozovat za to, co případně zbyde.
A primárním přístupem konkurence je vozit lidi a na platy zaměstnancům se vykašlat? A kdo pak bude provozovat ty vlaky?
Bože.
Dotace nelze použít na všechno. Dotace musí schválit EU a výsledek musí znamenat zlepšení. Ne jen opravu.
„(…) boom (…) vlna dalších velkých tramvajových staveb“ To je, panečku, zavádějící novinařina. Nebo nezačalo nějaké předvolební klání? Až bude řeč o velkých radiálách či tangentách či klíčových propojkách, lze směle použít i tato nabubřelá slova. (Myšleno trati jako např. Želivského – Slavia – Spořilov – Chodovec – Opatov…, Kobylisy – Bohnice / Dejvice, Dvorecký most – Jeremenkova – Budějovická – Pankrác, či přivedení tramvajové dopravy do dalších větších sídlišť, jako je třeba malešické.) Samozřejmě i ta „drobná“ prodloužení jsou pěkné záměry, ovšem ruku na srdce: Strahov potřebuje akorát bagr od strahovských kolejí do Dejvic, ale jen v některých měsících… Číst vice »
Nevite někdo z povolanejsich, kdy he plánována vystavba trasy Podbaba – Suchdol? Uzjsem viděla projektu, návrhu,dat.. a stale ticho po pěšině.Ale jsem obyčejny obcan a kde co mi unikne.diky
bohužel neustále odsouváno….a i vinou Suchdola. Jinak teď je asi největším oříškem developerský záměr v Sedlci, kterým trať prochází. Ale i tak se to vleče víc než by bylo zdrávo…
prej boom 😀
Položili 250m nových kolejí , ještě s úplně spatně položenou zastávkou pod křižovatkou na Pankráci, misto aby ji rovnou dali mezi Gemini a Arkády a jeden kilometr na Barrandově. Hlavně že každý rok představují „nové“ plány a deset let se nic neudělalo. Poslední stavba prodloužení Podbaby skočila v roce 2011 a od té doby jenom plky….
PS: ty koleje u Muzea a kočičími hlavami zpzněnou odbočku na Vinohrady nepočítám
Vždycky když někdo operuje generickým „oni“, svědčí to akorát o jeho blbosti. Nevím, jestli jste si toho všiml, ale současné vedení Prahy je tam tři roky, po tom předchozím, jehož je antitezí, nezdědilo téměř nic a to, co dokázali za tři roky připravit a začít stavět (nebo už mají alespoň propapírováno), je v českých podmínkách hodno obdivu.
Ale tady se prostě nezavděčíš, vždycky přiběhne nějakej zasmrádlej Čecháček a flusne si na tebe svoji frustraci a nevzdělanost…
a co teda dokázali ? těch 250m tramvajových kolejí na Pankráci ? nebo kilometr na Barrandově ? to je hodno obdivu ? tak v tom se určitě neshodneme
Já se s tebou ani jinými pitomci shodovat nechci a technicky vzato ani nemohu.
Pokud bys někdy zkusil postavit byt kozí chlívek, dobře bys věděl, co obnáší a jak dlouho v naší zemi trvá všemožné papírování. Jenže ty máš akorát hurvínkoidní představy a umíš blbě kecat, to je tak vše.
jistě, zato ty víš všechno nejlíp a všemu rozumíš ale jediná věc co ti jde opravdu dobře je nazývat ostatní pitomcema a zasmrádlejma čecháčkama.
Nevím všechno nejlíp.Ale když vím, a čtu, jak nějakej pitomej zasmrádlej Čecháček tvýho ražení píše kraviny, nebojím se to použít.
osobní útoky a urážky, to o to tobě vypovídá mnohé stejně jako tvůj nick …
vzhledem k tomu, kolik trvá příprava stavby čehokoliv většího kadibudka…tak je to co staví a k tomu, co se snaží projednat či už projednali, je celkem dost. aby se projevilo více a lépe, co dělají, potřebuji víc času.
aby bylo jasno, já oceňuji že se něco dělá, ale nazývat to tramvajovým boomem je poněkud přitažené za vlasy. ….Ty projekty jsou všechny staré více jak dekádu některé i víc a za tu dobu se toho stihlo zrelizovat minimum, takže si nejsem jistý jestli to je zatím důvod pro nějakou oslavu
Ale stále postrádám nějakou informaci o tom, jak bude DPP řešit nutně zvýšenou potřebu vozidel … O nákupech – vypsání tendru (není-li v utajením šuplíku opce na další vozidla) ticho po pěšině ….
No výběrko na oboustranné tramvaje bych také očekával. Všechny současné stroje jsou myslím z 80.let. Ale jsou už zaplacené Forcity?
V dubnovém DP-kontaktu je k tomu hezký článek.
V zásadě zbývá zaplatit ještě 3,2 mld. za nákup 15T a na nové tramvaje Praha aktuálně nedosáhne na evropské fondy (infrastruktura ano, vozidla ne), takže tendr na nová vozidla nejdřív 2024, spíše ještě trochu později.
Do té doby se proto aspoň záplatuje maďarskými KT8D5, aby to akorát pokrylo tři linky s úvraťovou konečnou (Pankrác, Holyně, Libuš).
Článek tady: https://www.dpp.cz/data/leaflets/documents/2021-04-16-09-23-39_DP-kontakt-4-2021-web.pdf.pdf
Až se bude blížit stavba těch delších nových tratí, tak už bude větší tlak vyhlásit nové výběrko, i když to bude drahé. Myslím, že zatím to není na stole, protože město má díky Covidu nepěkný schodek rozpočtu a investuje maximálně jen do té infrastruktury, kterou si z větší části zaplatí z fondů EU.
Můžete mě někdo vysvětlit smysl té zbytečné tramvaje na Pankrác a ještě zakončené úvratí? To znamená že tam nikdy nemůžete poslat jinou tramvaj než tu Kachnu
Je to kvůli tomu, že stejnojmenná stanice metra bude časem uzavřena kvůli přestavbě na přestupní stanici linek C a D.
Jistě, jenže přestup ze zastávky je na dlouho a na Budějovickou budou muset bohužel pořád jezdit autobusy.
Skutečnost, že na Pankrác vedou oblouky při jízdě z Vozovny Pankrác, lze předpokládat, že se koleje prodlouží ….
V budoucnu se plánuje další prodloužení, jen se musí počkat, až se vystřídají politici na radnici Prahy 4, co aktuálně silně blokují další rozšiřování tratí.
Vzdyt to tam ma byt za par let cele rozkopane kvuli stavbe metra D a prestupu na C.
O jednu křižovatku dál to půjde i se současnou pozicí Prahy 4, ale k Budějovické to bude chtít vstřicnější postup Magistrátu, Prahy 4 a DPP, aby se mohl domluvit rozumný kompromis, který zachová parkování a umožní i tramvaje.
Aspoň máte garantovaný vysoký standart 😀
Já tu teda žádnou vysokou zástavu nevidím. 😉
Ne? Tak tady vás dají do kupy:
https://www.fnkv.cz/oftalmologicka-klinika-uvod.php
Pokud svojí chybu nevidíš, tak bys tam měl spíš zajít ty…
Těch úvratí je více a více… Když se k tomu připočítá i spousta výluk a objížděk, kde jsou T8 potřeba, tak by asi ústřední dílny měly začít makat na těch nakoupených maďarských Ludrách… Moc jich zatím nejezdí.. (jedna) ?
a doporucujem sa dohodnut aj s Brnom kde kupuju nove obojsmerne vozy a s Kosicami.. dalsich cca 70 ks k dobru, Kosicke rovnaka “ polarita“ takze informacny system a sup na trat 🙂
Drobný problém může být ten, že v Brně je zatím zasmluvněných jen 5 nových obousměrných šalin…zbylých 35 je opce. Navíc bych čekal, že Kachny jen tak zbytné nebudou – proti T3 je to „nová“ šalina, proti T6 je (částečně) nízkopodlažní a jako bonus je obousměrná.
Košice majú rovnako obrátenú polaritu ako Ostrava a Šalingrad.
Taky by mě zajímalo, jak chtějí vyjezdit tolik linek zakončených úvratí, když v současnosti není dost kachen ani na to, zajistit náhradu za 26 vcelku a místo toho jezdí 35 a 36 zlomené na Olšanských hřbitovech (následkem čehož je smyčka plná a 13 musí jezdit dočit až na Vápenku).
13 jezdí k Vozovně Žižkov jako náhrada za linku číslo 5 … Po skončení výluky se vrátí 5 k vozovně, 13 skončí na hřbitovní smyčce …
13 nemůže jezdit k Vozovně Žižkov jako náhrada za 5, když 5 před výlukou jezdila na ÚDDP a po výluce sice bude jezdit na Vozovnu Žižkov, ale Olšanskou (což nahrazuje 39). Takže o žádném vracení 5 k vozovně nebo jejím nahrazování třináctkou nemůže být řeč.
Když to bude potřeba, tak bude 5 jezdit z Podolí do Holešovic a 10 že Smíchova na Červený Vrch…😂
Byly doby, kdy mohla jezdit 26 Divoká Šárka – Hostivařská (přes den, špičky po 8 minutách) a nonstop 32 Kubánské Náměstí – Hostivařská (špičky 8, noc 15).
Smyčka na hřbitovech je naopak neobvykle prázdná. Za normálního provozu provozu jsou obě koleje plné l. 15, v první části výluky byla převážně prázdná, 35 přijela, chvíli postála a zase odjela. Teď přibyla 36, sólo T3, tak se tam někdy sejdou až dvě tramvaje.
Proč jezdí 13 zrovna na Vápenku nevím, ale plnou smyčkou na Olšanských hřbitovech to není.
https://pid.cz/wp-content/uploads/2018/09/DokumentA.pdf
https://pid.cz/wp-content/uploads/2018/09/DokumentB.pdf
Ten dokument už je po 3 letech poměrně neaktuální. Nebyla tam třeba vůbec trať kolem Nákladového nádraží Žižkov. Teď se usiluje o urychlení její přípravy.
a ted jeste tu salinu na václavák a k hlavnímu.
a ideálně i po konevove na ohradu.
ale to nepujde, to by neměli autickari kde smrdět 😉
na ohradu to zazdila rekonstrukce…
V Koněvově budeme rádi aspoň za kloubové elektrobusy, snad za pár let budou dostupné. Místní tam nechtějí troleje žádné, ani pro trolejbusy.
Coz ja treba osobne nechapu, ale budiz, nicmene tramvaj je kapacitnejsi, pomohla by vice a umoznila i jizdu primo do centra i dal z centra, … nez jen z Florence na Ohradu, prip. do Malesic…
přesně tak, my tam smrdět chceme, tak si strčte ty vaše tramvaje víte kam
Inu, v tom případě navrhuji, abyste smrděli za poplatek. Je to přece tržní řešení a trh mají autíčkaři rádi.
Jojojo…na Nuseláku se bude vybírat vstupné…pro začátek…
https://zdopravy.cz/praha-chysta-prodlouzeni-tramvajove-trati-do-komoran-49631/
O této trati najednou žádná zmínka, přičemž tam vyrostla skoro nová čtvrť a komplet čtvrt tam ještě Skanska chystá… co se stalo?
V článku je jasně uvedeno, že studie bude na konci roku 2021. Co by se asi tak mělo stát před dokončením studie, začít stavět jako za komárů metodou pokusu a omylu?
1) v článku je uvedeno, že studie má být do konce roku 2021, ne na konci roku 2021
2) Scheinherr představil do roku 2030 prioritní tratě, méně prioritní tratě, potenciálně prioritní tratě a tratě výhledové. Vzhledem k tomu, že se tam nová čtvrt již staví, znamená absence zmínky o této trati, že se nejedná ani o trať výhledovou?
No uz by to chtelo i na ten suchdol.
Suchdol naopak od MHD odříznout.
Dokud bude blokovat dostavbu okruhu a paralelní dráhy letiště.
vyhladovet
postřílet!
To by bylo finančně náročný…
a nehumánní. vždyť si na těch skalách můžou lovit kamziky a ve vltavě ryby…
Bylo, ale víte, kolik místních dyškutérů by si z toho po dlouhý době užilo erekci?
Ubližovat ostatním na principu kolektivní viny a zakrývat to dobrým úmyslem, to by vám šlo.
ironii neslysite?
Z vás by byl učebnicovej okresní tajemník někde za Kavkazem.
Super, tak jen škoda té autíčkářské lobby v čele Prahy 4, rozšiřování tramvajových tratí v tamním prostoru by bylo jistě značným přínosem, tak snad v budoucnu…
Souhlas! Navíc místní starostce Michalcové (ANO) nijak nevadí bojovat proti této trati a zkrácení 193, ale pak nemá problém to prezentovat jako úspěch a paní starostka se fotit s úsměvy u střihání pásky….
tak co byste chtěli od anofertu…
Moje děti chodily do školky k paní Michalcové, od té doby mám od této chodící výstrahy o škodlivosti solárek poměrně jasný obraz.
Je v globálu lepší mít jednosměrné tramvaje a smyčky, nebo obousměrné tramvaje bez smyček? Prakticky všechny nové provozy ve světě co se budují jsou bez smyček a s obousměrnými vozy.
filosoficka otázka, když v praze krom „pár“ KT8 jsou všechny saliny jednosměrné. akorát že by sprahovali T3 zády k sobě. jen by bylo pikantní do nich nastupovat 🙂
Při výlukách se i to občas dělávalo i v Praze (= „T3PX“), ale jako dlouhodobé řešení je to vhodné tak leda pro „filosofy“ z Brna a podobných „asijských“ měst.
T2PX – Liberec
DPP by klidně mohl říct, že do budoucna už žádné další smyčky nebudou, a proto všechny nové tramvaje budou pouze obousměrné.
Což nevadí, KT8 všude jezdí dost a dost…
Prosím vzkázat do Ostravy!
V Praze zadny saliny nejsou
to je zvláštní, je jich tam vidím celkem dost 🙂
Šalina se mimo jiné vyznačuje tím, že má obrácenou polaritu kolej – trolej, než je v Praze. 😉
a jak tu polaritu poznám pohledem? 😉
Obousmerne maji nizsi kapacitu k sezeni, jednosmerne zase potrebuji pozemky na smycku… u obousmernych zase muzete tramvaj ukoncit kdekoliv na trati, pomoci kolejoveho prejezdu…
V Praze koneckoncu byvaly tramvaje obousmerne, nez prisli vozy PCC…
Nemusí být smyčka, stačí vrátný trojúhelník.
Stačil by i vratný, k čemu platit vrátného?
V Praze začalo zjednosměrňování ponorkama a mevrama, už před PCC.
Tak logicky je samozřejmě lepší mít spíš jednosměrné tramvaje (vyjdou levněji a dají se lépe prostorově vyřešit). Nevýhodou jednosměrných tramvají je pak potřeba smyčky (případně trianglu), které se ne všude vejdou jako kolejové přejezdy. Takže celkově asi vyjde lépe mít jednosměrné tramvaje a stavět smyčky, pokud je to prostorově možné. Na druhou stranu v případě velké sítě, jako je v Praze, nebude špatně mít i nějaké obousměrné tramvaje navíc pro výluky.
Mohly by se více využívat blokové smyčky, protože na to není potřeba extra prostor.
Podnik dostal za úkol vybudovat nové smyčky, hovoří se o Karláku a Malostranské
To chci teda vidět 😮
Tam už jsou. Na Karláku to jde točit Myslíkova-Rašínovo nábřeží-Na Moráni, když je třeba kvůli výluce apod. Na Malostranské přes Čechův a Mánesův most. Problém nových smyček není ani tak v prostoru, jako v tom, že je občanké nechtějí pod okny.
Máte nějakou technicko-ekonomickou studii toho, že jednosměrná tramvaj je levnější ? T3 i T6 jsou fakticky obousměrné, na zádi je možnost nouzového řízení – používá se na Zvonařce … Napasovat na universální kastli druhé stanoviště, udělat nástupní dveře na obou stranách nepředstavuje tak velké navýšení ceny, možná dokonce naopak – není třeba dělat dva typy bočnic ….
A ještě k tomu vyhlídkové přípojné vozy s nízkopodlažním středem…
A jak by cestující do „té v podstatě obousměrné“ tramvaje nastupovali z druhé strany? Obousměrná tramvaj je na kus dražší – dvojnásobek nástupních prostor, dvě kabiny. Nevýhodou je i hůř členěný prostor, takže nezbývá mnoho místa k sezení.
A ty máš technicko-ekonomickou studii toho, že by to nebylo „tak velké navýšení ceny, možná dokonce naopak“?
Praha umožňuje provozovat jednosměrné i obousměrné linky paralelně.
Není třeba mít všechny tramvaje obousměrné. Stačí, když část vozů bude oboustranná jako v Olomouci. Buď se spřáhnou klasicky nebo Px. Navíc dnes při 100% nízkopodlažnosti není problém s dveřmi na obou stranách, protože tam nezavazí prostor pro schody, jako u vysokopodlažních vozů.
Zavazí to míň, ale furt tam nemůžou být sedačky. A trend je zejména na delších linkách víc sedaček.
Samá úvrať.. čím to chtějí pokrýt netuším. Tolik provozních KáTéček podle mě není 🤦🏻♂️
Je jich pres 50… na jednu linku je obvykle vypraveno tak 10-12 vozu…
pardon, chyba, 14-19 vlaku, jsem kouknul jinam…
linka 5 cca 17 vlaku,…
Co tramvaj neupozivanym/zaloznim tubusem Strahovskeho tunelu ? Kdysi jsem videl nejake “plany”
Překvapuje mne, kolik tratí je (minimálně krátkodobě) ukončeno úvratí.
No, snad to má DPP dobře spočítané a dost obousměrných vozidel na pokrytí plánovaných linek
Pokud se nepletu, tak takové jsou jen vozy založené KT8D5 a těch má Praha nějakých 50-60…
Kdyby to neměl spočítané, tak se do toho nepouští.
Ale pouští. Nakonec bude mít ROPID na výběr neobsloužit ty tratě nebo zavést linky mezi nimi (Pankrác – NBS – Výtoň – Libuš, Libuš – Výtoň – Anděl – Holyně, víc KT není).
Však v pražských depech/vozovnách maj ještě nějaký starý skříně kačen z Miškolce, Žiliny a jiných měst, který budou (snad už v brzké době) přestavěny, ne?
Ty se přestavují průběžně, ale moc rychle to nejde. Zatím jezdí tuším dvě z té „nové série“ poznatelné dle oranžových infopanelů?
jsou tři, čtyři
Žiliny?
Tak je to obvykle vždycky, když si někdo nevypne (nejlépe jednou pro vždy) automatický „korektor“ textů a po ukončení psaní nezkontroluje, co mu ten „pomocník“ provedl – ostatně i členové redakce by k tomu mohli poskytnout mnoho příkladů …
Jakože korektor textu dokáže přepsat Strausberg na Žilinu?
Z Žiliny nic není. Z Miskolce je asi 15 skříní a předělány jsou zatím jen 4. Tempo je zhruba 1-2 vozy ročně, takže to moc provoz nevytrhne.
V Žilině jezdily tramvaje?
V Žilině byly TRAM ?
Kdo má jezdit na Strahov? Doprava je potřeba z Dejvic, co nejrychlejší, což 143 splňuje. Na tramvaj by snad nikdo nešel.
Naopak, Suchdol tam chybí. Tam by se hodilo mít dopravu u metra, která nebude viset v zácpách.
Že by tamní studenstvo? Linka 143 má zastávky (kromě zastávky u kampusu) shodné s budoucí „studentskou“ tramvajovou linkou 28, takže tramvaj bude naopak spíš rychlejší (díky preferenci zelené na křizovatkách). Očekávám, že 143 bude poté zrušena, takže obsazenost bude minimálně po akademický rok slušná. Souvisí s tím taky přechod na bezemisní MHD, kdy stačí vybudovat jen krátký úsek trati z Malovanky a vyřešíte tím nezanedbatelné množství emisí z autobusů.
O Suchdolu žádná, tam je tramvaj třeba.
Vy jste asi nikdy nejezdil 143 že Strahova na Kulaťák. Bylo to autobusové peklo.
Suchdol tam rozhodně nechybí a TT tam ve skutečnosti v té podobě, jak je navrhována, ničemu nepomůže a místním jen zbytečně dopravu zhorší, ale bude-li nějaká tramvajová linka jezdit z Podbaby (či posléze snad někdy dokonce až z Kobylis přes Bohnice, Podhoří a Podbabu) na Strahov, tak to prodloužení TT na Strahov smysl mít bude, protože zastávka tramvají Lotyšská je z velké části areálu VŠ v Dejvicích skoro stejně vzdálená jako současná autobusová zastávka linky č. 143. Jen by ale bylo žádoucí udělat na Strahově smysluplně i přestupní uzel s autobusovými linkami na Smíchov a do Košíř …
To je v plánu. 149 bude po dokončení TT na Strahov končit na Strahově, po boku 176. 143 má být zrušena. To značně pomůže přetíženému kulaťáku od autobusů ze směru Prašný most, zůstane jenom 180. Tato akce umožní zavedení dlouhodobě zmiňované autobusové linky skrz Strahovský tunel, která je dosud bojkotovaná ze strany P6 právě kvůli dopravní situaci na Vítězném náměstí. Zdrojem je koncepce rozvoje pid.
Suchdol žádná tramvaj nebo další rozvoj dokud budou brzdit SOKP D0!
Jojo…nebude okruh, nebudou tramvaje…
Takže nebude mít nikdo nic. Gratuluju.