Tramvaje z Göteborgu, které modernizuje Škoda, vybaví novým brzdovým systémem firma DAKO
Cílem modernizace je kompletní hydraulický brzdový systém pro všechny podvozky.
Třemošnická společnost DAKO-CZ ze skupiny Czechoslovak Group získala zakázku na dodávku hydraulických brzdových jednotek pro 80 tramvají pro švédský Göteborg, jejichž celkovou modernizaci má na starosti Škoda Group. Modernizace tramvají se uskutečňuje v ostravském závodě Škoda Ekova, zakázka na dodávku brzdových systémů má hodnotu 110 milionů korun.
Tramvaje typu M31 se skládají ze tří podvozků, dvou motorových a jednoho běžného. Původní brzdový systém byl kombinací pneumatického brzdového systému na motorových podvozcích a hydraulického brzdového systému na běžném podvozku. Cílem modernizace je kompletní hydraulický brzdový systém pro všechny podvozky.
„Získaná zakázka navazuje na úspěšnou spolupráci právě se Škodou Ekova v rámci rekonstrukce brzdového systému na tramvajích pro estonský Tallin. V Göteborgu bude na běžném podvozku použit právě tento modifikovaný brzdový systém a pro motorové podvozky vyvineme nový brzdový systém, a to vzhledem k vysokým relativním pohybům brzdového kotouče vůči brzdové jednotce,“ uvedl Zdeněk Macháček, business development manažer DAKO-CZ. Podle něj jde pro firmu o druhý největší projekt v oblasti dodávek hydraulických brzdových systémů.
Švédský dopravce Västtrafik uzavřel se Škodou kontrakt na modernizaci tramvají M31 před rokem. „Práce na první prototypové tramvaji začaly již v loňském roce a pokračují dle zákazníkem schváleného harmonogramu. Jde o dlouholetý projekt, na kterém se kromě Škoda Group podílí i další podniky českého železničního průmyslu,“ řekl mluvčí Škody Jan Švehla.
Dceřiná společnost Škoda Ekova naváže na spolupráci se Švédy z doby, kdy byla ještě součástí Dopravního podniku Ostrava. Opravy potrvají do roku 2027. Celkový objem zakázky je 1,95 miliardy korun.
Při kompletní modernizaci po více než dvaceti letech provozu tramvají M31 v Göteborgu bude kromě nového brzdového systému nahrazen též například dveřní systém včetně nájezdové rampy u jednoho z článků. Instalována bude klimatizační jednotka v kabině řidiče, dojde ke kompletní renovaci elektrického systému, výměně podlah i úprav interiérů souprav.
Kontrakt navazuje na dřívější zakázku, v rámci které pracoval ostravský podnik na stejném typu tramvají. V letech 2011 až 2017 provedl ještě jako Ekova Electric pro Göteborg opravu 79 vozů typu M31, tehdy šlo především o revize článků tramvají a výměnu elektrovýzbroje. Mezi lety 2017 a 2021 pak opravoval mechanické části u 65 kusů tramvají typu M32.
V roce 2021 byla firma začleněna do skupiny Škoda a změnila jméno na Škoda Ekova.