Tramvaje se letos do Jablonce nad Nisou nevrátí, proměna trati nabrala další zpoždění

Stoupání od Proseče k Novému světu. (pohled směr Liberec). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStoupání od Proseče k Novému světu. (pohled směr Liberec). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dokončení trati zkomplikovaly potíže s povolením pro přeložky a následně sníh.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
karlvonbahnhoff

cela ta tramvajova trat je zrala na trestni oznameni. od politiku pres opozici az na ty sasky z dopravniho podniku.

Gryf

No, sníh už v obou městech víceméně roztál, místo mrazů bylo včera asi 10°C a proti dešti už vynalezli dešníky a kapuce, tak si myslím že dostavbě tak nic nebrání.

senior

A až do Vánoc předpovídají meteorologové nadprůměrné teplo.

Petr Nick

Když se otevírala před pár lety rekonstrukce ještě rozchodu 1000mm , tak od Vratislavic přes Proseč do JNN, někdo „odinstaloval“ už finální novou zabezpečovačku a otevření se prodloužilo.. tedy nástrahy jsou různé. Jen je možná škoda, že nasazené náhradní autobusy končí v jabloneckých Tyršácích, což je takové území nikoho ( přestup = nula) když mohou jako nezávislá trakce dojet i na AN. Jasně, jízdní řád, ale…

praktik

„nasazené náhradní autobusy končí v jabloneckých Tyršácích, což je takové území nikoho ( přestup = nula) když mohou jako nezávislá trakce dojet i na AN“
O to víc a v celé nahotě by se po obnovení provozu tramvaje totiž projevila nesmyslnost všeho toho dosavadního počínání, které je ve výsledné podobě pouhým vyplýtváním velkého finančního obnosu, ale pro koncové uživatele žádný nový pozitivní efekt nepřinese. Jednou to ale bude aspoň moci sloužit jako exemplární příklad lidské hlouposti.
(A žádné „mínusy“ tuto skutečnost, bohužel, nezmění.)

kix

efekt bude, že tramvaj bude o 2minuty rychlejší mezi Libercem a Jabloncem, než byla dříve a taky, že při té jízdě jim to nemymlátí duši z těla, ale tam by to chtělo ještě lepší vozidla, protože T3 nebude komfortní na ničem, díky absenci dvojité odpružení, je každá vyhýbka radost

Leinad

Taky teoreticky možnost kratších intervalů nebo větší spolehlivosti, když tam jsou vložené dvoukolejky atd. (Nicméně voliči v Jablonci nechtějí tramvaj na an, chtějí smyčku za městem, takže se asi interval zkracovat nebude. Aspoň se nebude přenášet zpoždění. )

senior

A bylo tedy přerozchodovávání za ty peníze vůbec smysluplné, když v Jablonci tramvaj do města stejně nechtějí a další efekt té akce je jen takový, jaký popisujete? Nebylo by snazší a lepší po částech opravovat a modernizovat tu původní metrovou tramvaj, když metrový rozchod jinde stále běžně funguje a i v Liberci je část sítě pro něj stále přizpůsobena kvůli muzejnímu provozu?

kix

z dnešního pohledu už to byla samozřejmě blbost, ale je potřeba se podívat do doby, kdy se o přerozchodování rozhodlo, to byly úplně jiné poměry a náš dvorní výrobce tramvají už nové tramvaje na 1000mm neplánoval vyrábět. Paradoxem však je, že to trvalo přes 30let a ještě k tomu tam pořád jezdí ty tramvaje, co na 1000mm dělalo i ČKD a ještě nějaký ten pátek jezdit budou.. Ale jak jsem psal níže, generální oprava tratí byla nevyhnutelná tak jako tak, přerozchodování se dělalo v rámci toho, takže jediné náklady navíc byly za splítku Lidové sady – Viadukt a pak za… Číst vice »

Marek Kubík

Mícháte dvě nesouvisející věci dohromady, na normální rozchod 1435 mm se přešlo proto že jeden čas platila norma že v Československu bude používán pouze on a ČKD logicky na úzký rozchod 1000 mm nechtělo konstruovat nové nízkopodlažní tramvaje.
Prodloužení v Jablonci nad Nisou se papíruje, město mu po opětovném váhání dalo zelenou a tak k realizaci dojde se zpožděním. Možná překvapivě někteří tamní zastupitelé mluví i o dalším rozšiřování ve městě.

Jaroslav

ona ta tramvaj normálně leze víc jak půl hodiny…vytrhat koleje a metrobus.

kix

ano jízdní doba tramvaje je hrozná a nebude to nijak lepší, tramvaj z jabloneckého předměstí má skoro stejnou jízdní dobu jako autobus co z autobusáku objede skoro celý jablonec přes paseky a i v Liberci si udělá zajížďku od Textilany přes Šalďák, takže nabídne mnohem více, kdyby jel bus přímější cestou např. z autobusáku rovnou na Horní náměstí a přes Mšeno do Liberce, v Liberci vynechal Šalďák, tak bude i o nějakou tu minutu rychlejší než tramvaj. Přitom kolejová doprava na samostatném tělese má potenciál být rychlejší i než IAD..ale tady se to udělalo tak nějak klasicky po česku..za hromadu… Číst vice »

Jaroslav

6x repasovaný 60 let starý křápy je na to dneska někdo zvědavej? možná tak šotouši, kteří se udělaj ze všeho.

kix

ty tramvaje jsou novostavbou na starých papírech, ty původní by už fakt neexistovaly, ale koncepčně je to furt stejné, jen nově vyrobené a už i to nově vyrobené je generálkované

karlvonbahnhoff

zadny zrychleni nebude, jak se zastavi proluka po textilane tak to zase o 2-3 minuty naroste.

Jirka

Přesně tak. V listopadu a sníh – kdo to kdy viděl! S tím se nedalo počítat.

Michal M

Oni s tím nepočítali, stavba byla zpožděná a dělalo se, co se dalo pro její dotažení. Celá řada dopravních staveb se v posledních letech dodělávala v listopadu (včetně lahůdek jako věšení TV) a kdyby tehdy sněžilo, taky by byl průšvih.

Han van Meegeren

A ještě k tomu v nejvyšší sněhové oblasti…
Za to by měly padat hlavy! Jak si to může někdo dovolit?
Ono nestačilo, že tam předloni sněžilo 26. května!

Jarda

Tak ma začít pry obleva, tak ten kousek můžou dodělat. Nebo aspoň aby fungoval se sníženou rychlostí.

kix

to už není ani vtipný, jako vím, že ta stavba je náročná, ale ono je spíš problém, že trať se zavřela v době, kdy nebyla stavba ani trochu připravená, takže z toho bude 3letá výluka

Martin II

Je to naprostá ostuda, není možné, aby se během přípravy stavby nepřišlo na to, že je nějaký most neopravitelně poškozený apod. Následné zdržení plynoucí z čekání na projekt a samotné realizace je už pochopitelné. Totéž neprovedení maxima přeložek sítí v předstihu…

kix

tak ono se prvně trať zavřela a poté se teprve ostatní začalo řešit..tam se rok nic nedělo, krom nějakých přípravných prací vlastími silami..co šlo stihnout za týden

dopravopat

Budú v Liberci niekedy aj nové tramvaje? A tým nemyslím reinkarnácie T3, ale niečo skutočne nové. Lebo čo čítam články a diskusie, tak nadobúdam pocit, že tramvaje v Liberci sú na dožitie. T3Wany z núdze cnosť, reinkarnovné T3 „B“ vozy sa vraj tiež už „sypú“. Počká sa kým sa opotrebujú trate, vozovňa a vozy a bude sa to rušiť? To by bola škoda. Stavať prevádzku na T3 a argumentovať problémom s údržbou čohokoľvek novšieho je fakt smutné. Menší Olomouc to zvládol, Most-Litvínov tiež (EVO1/EVO2). Daugavpils, 2. najväčšie mesto Lotyšska ktoré je menšie než Liberec, kupuje tiež EVO1, už majú 4… Číst vice »

kix

https://zdopravy.cz/v-ostrave-zacala-generalni-oprava-dalsich-libereckych-tramvaji-t3-132175/ myslím, že víc asi dodávat netřeba, na nové vozy nejsou a v dohledné době ani nebudou peníze.

Jarda

Vsechna města si na to brali dotace, ale lbc raději další generální opravu, předchozí opravy po predesly opravě a za svoje…
Až se v lbc proberou tak žádné dotace asi už nebudou.

Ondra K.

Koupit si nový moderní tramvaje taky znamená mít pro ně adekvátní zázemí pro údržbu a opravy, přičemž jejich kompatibilita se zázemím stavěným na T3 je dost omezená. V případě Liberce by nákup „na dotace“ znamenal nutnost nasypat vlastní peníze do modernizace vozovny. A jestli fakt nemají peníze, je nakonec ta cesta generálních oprav T3 poměrně logická. Ostatně, z historického hlediska je skoro až zázrak, že ten liberecký provoz vůbec nějak přežil.

dopravopat

Súťažiť sa dajú vozidlá spolu s ich údržbou, v prípade čerpania eurofondov by sa z nich dalo financovať aj vybudovanie zázemia na údržbu.

Ondra K.

Možností je více, ale u všech platí, že je dopravce musí z čeho zaplatit.

Ondra K.

*musí mít z čeho zaplatit.

Montano

ach jo…ty nevzdělaní vzdělanci v Liberci – každý malý kluk i holka vědí, že v zimě padá sníh a každý nedostudovaný inženýr bude vědět, že v zimě není až tak vhodné dělat takovéto zemní práce – ono se to rádo pak z jara všechno sesune k zemi

Spirit96

Ale zase prý budete mít krásný moderní bazén. Sice bude stát přes miliardu, ale neberte to.

SYN

T3 wany jsou nejen z nouze ctnost ale docela dobré, obzvláště kdyby pořídili i nějaké kloubové dvojwany… když mají tak rádi reko, klidně by jim některý jiný podnik prodal za cenu šrotu nějakou K2, mohli by to postavit na jejích „papírech“…

Leinad

Tak samozřejmě, a hlavně od výrobce ,který neumí metrový rozchod.

Flinta19

Přijde mi poměrně logické nejprve sjednotit celou tramvajovou síť na jeden rozchod a teprve potom pořizovat nová vozidla, která tak budou použitelná kdekoliv.

kix

síť byla sjednocená už v minulosti

senior

A právě „vo tom to (všechno) je“ (bohužel) …

kix

ta síť byla absolutně vyžitá, kompletní rekonstrukce byla stejně nevyhnutelná, jen se to protáhlo na 30let+..na jednu stranu je zázrak, že ty tramvaje v Liberci vůbec jezdí, na druhou stranu už je potřeba opravovat znovu „opravené“ úseky, takže začarovaný kruh. Plus plán výstavby trati do Rochlice. O kolik by se ušetřilo bez přerozchodování se dnes už dá v podstatě jen spekulovat.

praktik

Právě pokračování v přerozchodovávání sítě se od nejpozději chvíle, kdy byla definitivně opuštěna myšlenka budování původně uvažovaného systému „regionálních vlakotramvají“, stalo jen zbytečným plýtváním a zdrojem hloupě dlouhých výluk, které jen znevažují snahy o obhájení další existence tramvajového provozu v Liberci právě v době, kdy silné argumenty pro její zachování ubývají.
Kdyby bylo přerozchodování proběhlo rychle (= během jen několika málo roků), bylo by snad ještě akceptovatelné, ale v podobě, do níž to nakonec dospělo, je z toho pouhá zbytečná hloupost: metrový rozchod přece funguje jinde i nyní zcela v pohodě.

dopravopat

Keby… Dajme tomu, že by sa všetko opravilo iba na tisícke. Pri prístupe k tramvajím v Liberci za posledné tri desaťročia, dané spoločenskými zmenami, financiami a politikou, by na tom neboli na tisícke oveľa lepšie ako sú teraz na 1435ke. Ušetrili by sa nejaké peniaze na splietky a vozovňu, neboli by experimenty s RT6 a EVO2. Obávam sa, že aj tak by to dnes bolo podobné. Akurát by bolo o nejkaých tých 10 T3Wan viac (za predpokladu že peniaze by sa nevyhodili na iné veci), ale okrem nich aj plno rečí ako za úpadok môže metrový rochod a ako to… Číst vice »

kix

dnešním pohledem ano, tenkrát ale byla jiná doba, to je potřeba si uvědomit, tramvaje na 1000 nebyly reálně dostupné. Dnes by to samozřejmě už nikoho nenapadlo

Škrpál

Náklady na přerozchodování v úsecích Vápenka – Horní Hanychov a U Lomu – Jablonec byly nulové. V úseku Mlýnská – U Lomu několik málo milionů (tak na jeden podvozek 15T). Rekonstrukce zbytku sítě byl kvůli třetí kolejnici dražší o méně než 10 % a městská trať byla takto zrekonstruována v době, kdy byl projekt Regiotram ještě považován za reálný. Když ten padl, pak už zbylo jen rozhodnutí, zda pokračovat v rekonstrukcích na metrovém něbo klasickém rozchodu. A protože myšlenka vlakotramvaje díky souběhu jablonecké tratě s železniční tratí zapadal velmi pomalu, bylo rozhodnutí pokračovat v přerozchodování velmi logické. Podle mého názoru se… Číst vice »

ekonom

„Nepochopitelně dali přednost stadionu před tramvajemi“
Co je na tom nepochopitelného? Stadion peníze „vyrobí“ mnohem snáz, ale tramvaj je bude vždy jen spotřebovávat.

ekonom

Může mi někdo nějak logicky zdůvodnit ty mínusy?
Je snad něco na tom mém výroku je nepravdivého?