Trakční elektřinu bude Správě železnic dodávat Tykačova Sev.en Industry Supply
Práce na trakčním vedení u Brandýsa nad Orlicí. Foto. Správa železnic
Od roku 2019 půjde o třetího dodavatele silové energie pro železnici.
Od roku 2019 půjde o třetího dodavatele silové energie pro železnici.
Tak, super, s elektřinou to jde. Teď ještě zpřístupnit i ostatní zakázky (zab. zařízení, pražce, informační systémy, …) všem a bude to.
Jj, přesně tak…už jsem rozehřál páječku…
A výrobce schválených pražců poskytne novému dodavateli pražců návod na jejich výrobu zadarmo? To samé s ZZ? Most může svařit Franta Omáčka z Prskačka s.r.o?
Máš dojem, že ŽPSV je jediná firma na světě, co má „návod na pražce“? Mimochodem, konkrétně u pražců už údajně (teď nemám čas to hledat) už monopol padl a KŠ prefa byla připuštěna.
Nemám. Jen chci naznačit, že pražec (a další komponenty) je trochu jiný výrobek než elektrika.
To bude výzva pro investory, takový most. Jdu zkontrolovat účet, abych mohl nakoupit akcie firmy Vyšehradská nýtovací Ltd. To bude rejžo, kterým bude zastíněn i dávný nucleostop. Už se těším, jak si po avizovaných „čtyřech stavebních sezónách“ pořídím plutokratický frak, cylindr, doutník a prohlásím „Jsem odporně bohat.“
😀
Wikipedie píše, že nucleostop údajně vznikl jako satira na protijaderný aktivismus; mohu nicméně dosvědčit, že v Horním Rakousku se takové zařízení na přelomu tisíciletí fakt prodávalo a našlo se tam dost lidí, kteří ho v dobré víře v jeho účinnost nakupovali.
A Německé nebo Rakouské pražce by na síti Spržel nefungovaly, u nás jezdí rychlejší nebo těžší vlaky?
Fungovali, jen bych si tipnul, že z tohoto směru budou pražce trochu dražší.
Mají německé/rakouské pražce stejné vrtule jako naše? Třeba kvůli náhradním dílům, ořechům do zatáčeček.
Ruka ruku myje.
A pak že zdejší stát není servisní organizace pro oligarchy.
Ruka ruku myje by bylo spíš, kdyby to dostal bez soutěže ČEZ.
To je totální blbost, co jste napsal.
Není to blbost. Normální stát by nedopustil prodej Chvaletic a Počerad Tykačovi nebo by mu aspoň ex post zabránil v jejich provozování – např. mu nemusel udělit ekologické výjimky, bez kterých by je musel zastavit. Stát = ČEZ se nejšpinavějších elektráren zbavil; stát = SŽ od nich bude nakupovat energii a tím produkci těch sraček, kvůli které se jich ČEZ zbavil, bude podporovat. A taky jsem ještě nezapomněl na původ Tykačových majetků. Dneska už možná pojem Motoinvest leckomu nic neříká, takže Tykač může mít kolem huby svatozář. To, že aféry z 90. let už nikdy nebudou díky tehdejším vrcholovým politikům… Číst vice »
To ovšem ale se soutěží o dodávky TE Správě železnic nemá nic společného.
Samozřejmě že má. Tento přístup státu a jím vlastněných/řízených podniků umožňuje zadávat zakázky subjektům, které by jinde buď do takové soutěže vůbec nebyly připuštěny nebo by měly mnohem větší potíže takové kšefty získat.
Ale ze svého pohledu šéfa významné lobbystické organizace nepochybně máte pravdu: Do byznysu nám ekologii nikdo tahat nebude a morálku už vůbec ne…
Hank mele hezké blbosti…. 🙈🙈🤔
Hanku, Hanku. Vy jste nesledoval v období 2021 – 2022, jak se ČEZ krásně zachoval k občanům i firmám v ČR a jak saje státní stropy do bezvědomí?
Dovedete si představit, že by tady neměl významnější konkurenci? To už by si mohl dělat opravdu naprosto cokoliv.
Já v Tykačovi paradoxně vidím pozitivum, uvidíme v roce 2024 skutečnost…
Tak ale zase Chvaletice jsou od pánve daleko a zásobuje se to vlakem = pořádné výkony pro železnici, takže ve výsledku cajk. 😉
Hehe, takze ekologicka doprava na zeleznici pohanena prevazne uhlim??
To se takhle nedá říct, ten dodavatel bude nakupovat na trhu, ne jen přeprodávat produkt své skupiny.
Elektřina z uhelných elektráren dělá v ČR cca 60%. To není převážně.
Nemáte pravdu
https://vytapeni.tzb-info.cz/elektricke-vytapeni/23605-narodni-energeticky-mix-a-elektricke-vytapeni
Ekologická výroba energie z větru nebo slunce je značně nestabilní, to si železnice nemůže dovolit.
Zdejší stát i byznys především prochrápaly nejmíň 20 let, kdy se vykašlaly na přípravu sítí na OZE i na budování odpovídajících uložišť energie. ČEZ, solární baroni a oligarchové à la Tykač si navíc svým vlivem v politice pojistili, aby do výroby a distribuce elektřiny nebyli vpuštěni malí výrobci energie a aby si velcí kluci, co spolu mluví, zachovali dosavadní monopol.
Ano, co je na tom špatně? Ekologie dosahujeme hlavně tím, že spotřebováváme výrazně méně energie proti silniční (plně emisní) dopravě. Vynechme cenu za kWh, kde se hodně projevuje, že ropná paliva jsou držena celosvětově, zatímco do elektřiny „kecá každý jouda“. A je trošku rozdíl, jestli nákladní vlak jede za 3 litry nafty na 1000 hrtkm (30 kWh tepelných) nebo elektrický za 13 kWh na 1000 hrtkm. To pak i ty „uhelné“ emise jsou někde jinde. Mimo jiné i Tykačovci investují do obnovitelných zdrojů, čímž snižují výši emisí. Je to jako u baráku s FVE. Celkovou spotřebu mám 13 MWh ročně,… Číst vice »
Já bych tady k tomu doplnil, že většina vlaků na delší trase (je-li výchozí a cílový bod v podobné nadmořské výšce) umí asi 30-40 % energie zrekuperovat, což v naftě jde jaksi dost blbě.
Noo, s tímto údajem bych byl opatrný. Stále je polovina ČR elektrifikována 3kV DC, kde toho moc nezrekuperujete. Na soustavě 25 kV je zas rekuperace na mnoha místech zakázaná.
Neblbni, u nákladních vlaků je to 10-20%, podle trati, provozu a stylu jízdy.
Když se jede aspoň malinko ekonomicky (= přednostní využívání EDB, koukání „dál než k dalšímu klacku“ kde je to možné), tak je to ta třetina prakticky vždy (až mě to překvapuje, jak jsou si ta čísla podobná na IC i Pn, kolem Ústí i na Vysočině atd).
No, asi budeš nějaký „rekuperační“ zázrak.
U nás je standart 8 %, rekordy atakují 20%. Moje pokusy nepočítám.
Nebo ty mašiny měří kWh blbě. 🙂
SŽ je předpokládám největší odběratel elektřiny ve státě. Nedávalo by pak spíš smysl, aby si energii na burze nakupovala přímo, a třeba i naopak sama fungovala jako distributor?
Ne. Daleko větší smysl pro předvídatelnost a potlačování spekulašních šoků by dávalo, aby největší odběratelé uzavírali dlouholeté smlouvy s tuzemskými majiteli elektráren, aby ti mohli plánovat a snadno úvěrovat jejich stavbu. Třeba v nejprůmyslovější zemi světa Jižní Koreji, jsou běžné smlouvy i přez 20 let.
No a co když ten odběratel po 10 letech zjistí, že tolik elektřiny neuplatní (třeba se energeticky náročný výrobek přestane prodávat), nebo ho začne válcovat konkurence, která po 10 letech získá výhodnější kontrakt na elektřinu?
Velké elektrárny i velké továrny, které nevydrží ani 20 let budou stejně ztrátové, tak je jedno jestli zbankrokují v pátém, desátém nebo patnáctém roce, důležitější je, aby je co nejrychleji přebral někdo schopnější a rozumněji plánující.
Tohle radši ne.
Obchodník nakupuje přímo na spotovém trhu. Sice má šanci si na tom nahrábnout, zároveň ale nese tržní riziko a především přeprodává odběratelům za garantovanou cenu. Přinejhorším zkrachuje on (viz Bohemia Energy) a ne SŽ.
Nechci si ani představovat, kterak náhlý výkyv ceny el. energie vyluxuje finance, které měly jít do infrastruktury.
Dodavatel elektřiny nemusí nakupovat jenom na spotovém trhu, ale může a taky dodavatelé nakupují dlouhodobé kontrakty. Viz CEZ má už elektřinu prodanou na následující 2 až 3 roky.
Což je právě tenhle druh dodávky/kontraktu zmíněný v článku.
Já to pochopil tak, že těch 30% právě není za garantovanou cenu, ale jen za garantovanou přirážku k té tržní ceně.
A to přinejhorším zkrachuje obchodník a ne SŽ to také neplatí. Za prvé pro velkoodběratele není žádný dodavatel poslední instance, a za druhé když krachne obchodník (platilo to i pro BE) tak přestane dodávat elektřinu a zákazník musí hledat dodavatele za v tu dobu dost nevýhodnou cenu a zkrachovat v důsledku může. Firemní zákazníci BE to fakt jednoduchý neměli.
Kupodivu není, největším odběratelem je ČEZ, druhý Unipetrol RPA, třetí Liberty Ostrava.
ČEZ přece není koncový odběratel.
Vlastní spotřeba JE a PVE je značná. PVE navíc pracují s cca 15% ztrátou, takže bilančně jsou čistým odběratelem.
U jaderných elektráren se vlastní spotřeba pohybuje mezi 5 – 8% výroby, uhelné elektrárny spotřebují 8 – 10%. ČEZ vyrábí přes 50 TWh/rok, z toho lze odhadnout vlastní spotřebu.
Jenže tahle vyrobená elektřina se uvádí až na výstupu z elektrárny do sítě. ,tzn měří se až v rozvodně. Nikoliv na svorkách generátoru.
Elektrárny ČEZu neodebírají ze sítě?
Ale houby. ČEZ dostává za PVE královské platby od ČEPS za vyrovnávání energetické bilance v síti. A vlastní spotřeba elektrárny se nepočítá. ČEZ u vlastní spotřeby v drtivé většině případů neplatí za distribuci, OZE apod,protože toto napájení běžně pokryje z elektřiny vyrobené v jednotlivých blocích. Nepočítám teď mimořádnosti jako je stav nouze v elektrizační soustavě. Takže nešiřte nesmysly.
Celou dobu mluvím o fyzikálních jednotkách, nikoli o penězích…
Jenže my se tu bavíme o elektřině za peníze. Protože o to tu jde.
Proč nemá SŽ na nádražích, které nejsou památkově chráněné, nainstalované fotovoltaiku, aby nemusela nakupovat tolik?
Už jím to došlo. Ale trvalo to.
Protože my to zaplatíme.
Každý dotovaný solární panel na severu, ožebračí chudého Afričana, který si pak nemůže koupit ten panel nedotovaně, a je to i extrémní globální plýtvání, protože v Africe ty panely vyrobí 5x více elektřiny a daleko víc kompatibilně s jejich denním životním stylem, než v zimních krajích, kde k tomu musíte ještě později dotovat i velké baterky.
A co brání chudým afričanům si ty panely vyrábět sami? I dotovat si je sami můžou…
Co??? 😂😂😂😂
Protože by to téměř nemělo význam z hlediska množství potřebné energie. A také ji potřebujete stabilně ne náhodně a SŽ by se tím prodražila distribuce.
Má, ale začalo se s tím nedávno, třeba nádraží Děčín východ.
https://zdopravy.cz/nadrazi-jako-elektrarna-sprava-zeleznic-vypsala-soutez-na-instalaci-fotovoltaiky-na-deset-budov-148874/
😂😂😂 Tak na vláčky HO a podobné modely by to stačilo. Na trakční napájení je to čistý nesmysl na čtvrtou.
Mohu poprosit o zdroj Vaší informace: „firma pokryla distribucí trakční energie dopravcům, ze které vydělala téměř dvě miliardy Kč.“ ? Díky Domnívám se totiž, že loňská čistá marže (tj. výdělek) firmy SŽDC na přeprodané elektřině NAPROSTO URČITĚ nebyla v miliardách. Viz výroční zpráva firmy SŽDC, která že výdělek SŽDC na prodané elektřině byl cca 3% ( 159,7 milionu Kč ) viz str. 190-191. Těch 159,7 milionu beru do určité míry za nadhodnocené, neboť je jistá diference mezi množství elektřiny, které firma SŽDC vykazuje, že prodala dopravcům a množství hrubých tunových km na elektriku v síti SŽDC. A vzhledem k tomu,… Číst vice »
Nazdar už tu byla nuda
Raději nudu (která zde zdaleka není), než rozvrat.
Já bych tomu spíš říkal plevel, offtopic, spam, případně odpad nebo pár dalších, už nepublikovatelných slov.