Tornáda dojezdí v dubnu. Vozy 810 přežijí rok 2030, potvrdil náměstek Kraus z ČD
Kdy přestane státní dopravce nasazovat už téměř historické vozy řad A a B, si zatím netroufá odhadnout.
Legendární elektrické jednotky řady 460, přezdívané Tornádo, jež vyráběl národní podnik Vagónka Studénka sériově v letech 1974–1978, dojezdí u Českých drah v dubnu.
„S Tornády se rozloučíme teď na jaře. Chystá se několik akcí, které umožní fanouškům se s nimi důstojně rozloučit. Stane se tak ve dnech 19.–21. dubna v Olomouci,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz náměstek generálního ředitele Českých drah Michal Kraus.
Aktuálně zůstává v provozu posledních zhruba šest jednotek, od Velikonoc je začnou České dráhy postupně odstavovat, a během dubna definitivně skončí jejich turnusové nasazení. Od května se s nimi pak v pravidelném každodenním provozu už nepočítá, zůstanou jen jako záloha pro případ mimořádností. Na třetí dubnový víkend pak dráhy připravují řady rozlučkových jízd na tratích v okolí Olomouce.
Jiná legenda však pokračuje stále dál. Michal Kraus při natáčení podcastu odpovídal i na čtenářskou otázku, kdy definitivně skončí provoz motorových vozů 810 a jejich dalších variant v podobě řad 809 či 811. „S posledními vozy se budeme loučit někdy po roce 2030, rozhodně není známé přesné datum. Vyřazujeme je z provozu průběžně, takže pokud by měl někdo z posluchačů zájem pořídit si osmsetdestíku, najde nabídku na našich webových stránkách,“ řekl náměstek Kraus.
Aktuálně je v nabídce na webu ČD k prodeji 25 motorových vozů řady 810 a dva řady 809. V posledních letech prošly také různými stupni modernizací podle požadavků jednotlivých krajů. Ty s největším množství elektroniky jezdí na tratích Moravskoslezského kraje v okolí Bruntálu. Kromě wifi či zásuvek mají i klimatizaci.
Dráhy ukázaly první motorák 811. Má klimatizaci, záchod zůstal gravitační
Šukafony, jak se těmto vozům také přezdívá, s wifi a zásuvkami však mohou potkat i cestující na tratích Středočeského kraje nebo v Praze na trati takzvaného Semmeringu.
Vzhledem k vozové krizi, kterou České dráhy prožívají, však stále ve velké míře zasahují do pravidelného provozu i téměř historické vozy řady B a A, tedy přečalouněné známé koženky. „Neexistuje jeden termín, o kterém bych vám řekl, že tyto vozy vyřadíme z naší flotily. Ale věřím, že jejich úbytek zaznamenáte už s příchodem ComfortJetů,“ řekl při natáčení podcastu Michal Kraus. Na doplňující otázku, zda si troufne aspoň odhadnout datum, kdy u ČD béčka dojezdí, odpověděl: „Netroufnu.“
Celý rozhovor ve formě podcastu s Michalem Krausem, který je místopředsedou představenstva Českých drah a náměstkem generálního ředitele odpovědným za servis a údržbu, vám přineseme zítra ráno.