Tornáda dojezdí v dubnu. Vozy 810 přežijí rok 2030, potvrdil náměstek Kraus z ČD
Jednotka řady 460 skončí v provozu na jaře 2024. Foto: České dráhy
Kdy přestane státní dopravce nasazovat už téměř historické vozy řad A a B, si zatím netroufá odhadnout.
Vlaky se většinou vyřadí, když se objednají nové nebo se ty stávající rozpadnou za jízdy. Rád bych řekl, že je to vtip. Bohužel, některé tratě jsou ukázkovým příkladem té druhé možnosti.
Vůz 810 bude to jediné, co zůstane po naší civilizaci za několik milionů let i v době, až budou po planetě chodit inteligentní chobotnice a dělat po nás vykopávky.
Trošku doufám, že Tornáda 079 a 080 s jejich vozy zachovají, jako muzejní
A k řadě 854 se nikdo z ČD ani zde nevyjádří? Sice jsou pohodlné, ale mají už sakra 60 let.
Jediné, co je na 854 pohodlné, je ten vůz s oddělenou sekcí se stolky, zásuvky a lepší sedačky, jinak je to jen o fous lepší než ŽumpoJet.
Jsou už známě nějaké podrobnosti o rozlučkových jízdách 460? Předprodej jízdenek, případných vstupenek a podobně? Škoda že do Ústí už se asi nepodívají, když bylo v roce 2018 výročí 160 let Ústeckoteplické dráhy (UTD), tak tam jezdil historický žabotlam, který tam nikdy v pravidelným provozu nejezdil a na tornádo, které tam jezdilo leta, se „zapomnělo“. Když bylo vloni výročí 165 let UTD, tak se na nějaké oslavy „zapomnělo“ úplně. Tak by to chtělo něco aspoň teď, když je poslední možnost. Letos nás v Ústí opustí pravděpodobě další 2 panťákové řady, škatule 471 nahradí pantery 2. generace, ty co mají světla… Číst vice »
Tak jestli vás na nových panterech trápí nejvíc to, že „mají světla ve tvaru dámského přirození“, tak jste vlastně naprosto šťastný a spokojený cestující.
A on tam někde psal, že ho ten tvar trápí? 🙂 Asi jen použil popis tvaru, aby je odlišil od jiných, co mají tvar světel odlišný…
Pravda, doslova to tam nepíše, pouze jsem to odhadl na základě toho, že když pantery 1. generace jsou „ty normální pěkné pantery, co jezdí teď U1 a U3“, tak ty druhé pěkné nejsou, ale kdo ví co tím chtěl básník říct 🙂
Problém není v panterech. Problém je v hlavě, která si je sama sobě zhnusila: Jestli se užitné vlastnosti hodnotí podle tvaru světel, aby vyšlo zadání „musíme dokázat hnusnost“, tak to vlakem fakt není.
471 by měla do Ústí nad Labem na jednom obratu zajíždět i po spuštění provozu Regiopanterů. 6924/6953 a ráno 6903.
Udělal bych dvě atrakce pro čínské turisty
– svezení trolejbusem z letiště
– přestup do 810
Budou si to pomatovat jak kdybysme my udělali výlet do Somálska.
není 810 zbytečně moderní?
🤣🤣🤣🤣
Já myslím, že by měly dojezdit ve chvíli, kdy objednavatel řekne „a dost“. Tedy jediný způsob, jak tyto historické vozy vyřadit, je soutěžit a tvrdě vyžadovat smlouvu.
Moc bych neriskoval, ještě by se mohlo stát, že na přechodném období v Ústeckém kraji … a nebudou se stačiti divit, odkud se to tam vrátilo.
Jé, káž by se nám tornáda aspoň na ty 2 roky vrátila.
Furt se tu nadává, jak se tratě rekonstruují jenom na 160 km/h, že to vyžene lidi do aut, že jinde se jezdí tři sta.
Na trati může být klidně až 160 km/h místo max 80 km/h – trať prošla rekosntrukcí, ale pak se šotoušstvo může umlátit po tom, aby se tam rychleji jak 100 km/h stejně nejezdilo. Ve snaze vyhnat kaštany do aut? Nebo jaký je v tom smysl, slintat po dvoustovce a vozidlech, co umí polovic…
Zkuste nám to přeložit do našeho jazyka.
Tyhle vlaky můžou 110, pokud vím.
sice můžou, ale důstojné cestování to fakt už dávno neposkytuje, 854 se stejným interiérem alespoň prošly modernizací, tady nebylo nic..
Ano, odpovím za pana Krause, vozy B,A,AB přežijí na většině spojů také rok 2030. Bohužel CJ vyřeší opět jen mezinárodní spoje, ostatní (v Evropě) použitelné vozy, které mohly jezdit čisté ve službách ČD a vozit regionální rychlíky vykoupil RGJ na své komerční spoje (špinavé, nestavící a zanedbané až běda…). Další nové (ojeté) vozy ČD dokupovat nechce (nemůže, není co), veškeré použitelné peníze „vráží“ do regionů (Pantery atd…) no a Svitavy, Labe, Vltavy, Vysočiny atd….budou stále staré, nevěrratelné, přetopené, špinavé, kupátkové werky z 80 let 20 století (za stejné jízdné jako například InterJety). Jednoduché…
To, že aktuálně se hodně kupují pantery pro regionální výkony, není nějaká dobrá vůle ČD, ale následek uzavření smluv s kraji na předmětné výkony, které znamenají jistotu financování – výkonů i nových souprav (které se financují úvěrem, nikoliv „použitelnými penězi“ ČD). To, že na Labích, Vltavách, ale i proklínané R23, jezdí to, co tam jezdí, je opět následek smluv s objednavatelem – ministerstvem dopravy – které se pro tyto výkony rozhodlo jít low-cost cestou. A ještě to koření limitně nulovou aktivitou při sledování a vymáhání (už tak nízkých) kvalitativních parametrů. Vysočiny vysoutěžil Jančura a bude tam provozovat nové jednotky od… Číst vice »
A není to tak lepší? Jsou nízkonákladové a komfortem nejlepší.
Není. Většinová populace má jiná měřítka komfortu, než ty.
no já nevím, takový úsek Plzeň – Nepomuk, R11 vs. Os (Panter), tak je kvalita naprosto jasná. Výhoda R je pouze to, že je to rychlík a tím to jede přímo… jinak je to ČD dobytčák co objednalo MD
Nj., jak to mají úředníci MD kontrolovat, když tam neplatí režijky. 😀
Vltavy a Lužnice jsou nyní celkem v pohodě. Soupravy jsou složené buď komplet z modernizovaných vozů nebo je tam jedno B (ex-A) jako posila.
Oproti tomu, co tu bylo ještě nedávno, je to znatelné zlepšení.
Možná je to tím, že oběhy jsou provázané s vídeňskými R a posílat bautzeny do Rakouska nejde.
Ano CJ řeší jen mezinárodní spoje, ale třeba se zamyslet nad tím, že přijde 180 vozů CJ a to také znamená, že 180 modernách vozů z dálkové dopravy nyní nasazované na linky kde budou CJ budou volné a budou využité právě na výměnu starých vozů + bude spousta linek přesoutěžená s požadavky na nové soupravy takže B/A/AB/BDs se opravdu roku 2030 nedožijou.
Také jsem si myslel, co všechno CJ nenahradí, ale vypadá to, že polovina vyšetřených mz půjde na vratislavské rychlíky a část mz jako takových bude muset být pro starobu vyřazena a nahrazena těmahle. Takže na náhradu Béček jich moc nezbyde.
Těch současných 180 vozů zahrnuje nejspíš i dost modernizovaných vozů UIC-Z z Bautzenu starších 30 let, jinak počet nesedí:
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z
To jsou ale vozy na mnohem lepší úrovni, než A a B.
Spíš bych si položil otázku po budoucnosti neklimatizovaných vozů, které se přivezly z Rakouska (k vidění na hradeckých R) a různých rekonstrukcí z devadesátek.
Však jsou to jedny z nejlepších vozů.
Zapomněl jste dodat: jedny z nejlepších vozů PODLE VÁS.
Sešrotujte vše co se dá.Autobusů je dost. Záloha není potřeba, to už nás školil jeden dopravce ,Leo……
A k čemu záloha formou (kolejového) autobusu typu 810?
Vždyť 2/3 až 3/4 železničních tratí firmy SŽ, s.o. nemají absolutně vůbec žádnou perspektivu pravidelné linkové dopravy pasažérů, jednak protože není dostatečně silná (a solventní) poptávka pasažérů.
A za druhé, protože náklady provoz a údržbu a opravy těch tratí, které jsou nepříliš využité (což je asi 85% až 90% tratí v ČR), se prostě nezaplatí, pokud se velmi radikálně nezvýší využití těchto tratí ve smyslu hrtkm a oskm.
Nekrmit Axela.
Proč si pokaždý vymyslí naprosto průhlednej nick? Já to nechápu 😭🤣
Asi nějaká zmatená AI, kterou pustili na releovým stavědle.
Proč by si vymýšlel nějaký lepší nick, když se stejně pokaždé prozradí už první větou? 🙂
Autobusů je dost, ale řidiči do nich nejsou
To s těmi autobusy (na kolejích) typu 810 do 2040 nebo 2050 nehrozí, neboť pan Ing. Kraus je přes fláčky, nikoliv přes autobusy.
Zatímco (linkové) autobusy v rámci ČD – ČD Bus – má na starosti pan Ing. Ješeta.
Takže pan Ing. Kraus nemá nic společného s blížícím se přerodem ČD na normálního evropského vlakového dopravce, tj. firmu, kde dálkovou dopravu pasažérů zajišťují vlaky a regionální zajišťují autobusy a automobilová spolujízda. Prostě tak jako např. v DB, která provozuje víc autobusů než vagonů.
Tedy pokud do té doby firma ČD neskončí v úpadku.
Ty jsi zpět,Axeli,vtvt,Olcite,Echu?
Tak jak dlouho ho bude redakce trpět tentokrát? 🙂
Autobusy jsou dceřinka = šéf je p.Svojanovský.
Hahaha , vtipné, jak zde ty články zrají. Loni přišly Pesy, bombastické titulky, konec regionov a 810…
Můžete nějaký takový bombastický titulek o konci regionov najít? Bylo to myšleno celostátně? V některých oblastech už dnes 810 nejezdí (Liberecký kraj) a nebo už jen hodně okrajově (Ústecký nebo Jihočeský kraj).
Tak Ústecký vrátí do provozu místo panterů ty béčka a lidi budou čumět 😅😎myslím že ještě budou rádi za pesy u RJ
Teda za předpokladu, že tentokrát ty Pesy vyrobí včas. V opačném případě se dočkáme opět 845.
Tehdy to doho vlezl COVID a výroba stála.
V JČ kraji šli civilizovanou cestou a proto místo různých ojebávek (přímé zadání atd…) vysoutěžili na většině 810, 809 výkonů soukromé dopravce….a tak se mi to líbí…..
No, vysoutěžili… Šumavu dostal v „soutěži“ GWTR, co tam mimo jiné nasazuje i 816, jinde žádný soukromý dopravce v kraji není. Ale ty 810 byly prozatím zcela bez soutěže nahrazeny regínou (Pelhřimov, Třeboň, Březnice) nebo většími motoráky (Milevsko), nebo ukončením provozu (Týn, Netolice).
V JMK už jsou turnusové jenom tři 810 a dvě další jsou zálohy
Rok 2235:
Čína hlásí připojení poslední vesnice na teleportační systém.
České dráhy odhadují, že poslední motorové vozy řady 810 dojezdu v horizontu 5 let.
Zapomněl jste zmínit to, co bude dole psáno malým písmem:
„Teleport mohou využít soudruzi občané se sociálním ratingem A+. Soudruzi se s ratingem A mohou jet autobusem. Soudruzi s ratingem B a horším mají zákaz opuštění vesnice, porušení bude trestáno 5letým pobytem v pracovním táboře. Společné pro lepší budoucnost!“
Rok 2285:
V aukční síni Sotheby’s bylo za 810 666 dolarů vydraženo kovové madlo ode dveří, jediný nalezený pozůstatek posledního motorového vozu ř. 810, jenž se loni záhadně ztratil v mlze za noční jízdy po jednokolejné trati mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Dejvice. Nevyjasněný případ se dosud vyšetřuje, což opět odsunulo zahájení ražby tunelu, plánovaného ve zmíněném úseku.
Kam se hrabe MH 370! 😀
A ty 810 budou po roce 2030 jako EMU, BEMU nebo jezdit na vodík? 🙂
myslím, že brzy vyjede verze 810, co bude mít sběrač i ETCS, ale prý se plánuje jen 25kV s ohledem na budoucnost provozu, zvažovala se, že by dostala i 15kV, ale schvalování v Německu by prý mohlo být značně komplikované… 😀
3 kV stejnosměr tam bude. Ale s přípravou na předělání na 25 kV střídavejch…
Upevnění sběrače na střechu už je vypracované nakreslené a schválené.
I nainstalované (MVTV).
Včetně ETCS.
Na animální pohon.
Jste se měl zeptat..
Po doplnění naklápění (a trafa do několika vozů) se budou provozovat mezi hlavama 460 jako EC. Pro větší pohodlí bude koženka změkčena umytím.
Žádný povinný vodík na lokálkách v roce 2030 fakt nebude nevím kde na to Dezoláti chodí.
Tou povinnou bezemisností (byť tedy nepíše přímo o roku 2030) se například ohání pan Borecký. Toho považujete také za Dezoláta?
Dost podstatný vliv na záměry i výsledky bude mít i to, jaká vozidla budou v dalších letech považována za bezemisní. Začátkem března jsem zahlédl zprávu, že elektromobily již nebudou unijními orgány považovány za bezemisní. Považoval jsem to zprvu za omyl, ne-li za desinformaci. Pokud by měla být bezemisnost opravdu nějak předefinována, bude záležet na detailech. Možná se bude za bezemisní i nadále považovat bateriové vozidlo, pokud slouží hromadné dopravě, případně pokud má na zabranou plochu komunikace více sedaček než nějaký určený limit – administrativních možností je řada a úřední aparáty jsou podivuhodně zdatné. Ovšem připustíme-li v hodnocení bezemisnosti hromadné dopravy… Číst vice »
tam ale nejde o to že budou muste být všechna provozovaná vozidla být bezemisní, ale všechna v tu dobu kupovaná vozidla.
Ale pan Borecký tím odůvodňoval omezování provozu již teď, a ne po skončení životnosti vozidel pořízených těsně před rokem 2030.
Které omezování provozu teď zdůvodňoval bezemisností?
Třeba tady:
https://zdopravy.cz/borecky-uskali-obnovy-nejen-stredoceskych-lokalek-105093/
kde přesně?
Ten text vyznívá úplně jinak a píše nejistotě budoucího provozu řady 844 (potažmo 847) a budoucích legislativních požadavků. A ty on neovlivní.
Nevidím to tam. Prosím konkrétní citaci.
Nesmíte to tu brát tak vážně…
Opravdu si, ale nemyslím, že 8.., ani nevím jak to je značené, v MSK jezdící na Veřovice skončí v roce 2030.
Aneb jak si kazit image. Že budou jako zaloha by nemělo nikoho v Olomouci ani napadnout. A né se tím chválit.
Vzhledem k tomu, že nejsou stále všechny potřebné Pantery, tak tam jako ta záloha ještě holt zůstanou. Ale s koncem roku odhadem odejdou.
No když jezdí Pantery s 3 lidma až do Koutů, tak se nesmíte divit, že chybí na druhé straně kraje kde můžou jezdit plné. 🙂 Nač to řešit…. 🙂
To už je spíše věc objednavatele. ČD to odjezdí s tím, co si tam objednavatel zaplatí.
Takže navrhujete tu linku zase roztrhnout v Zábřehu, Šumperku nebo kde, a zavést přestup, abyste ušetřil… nic?
Pokud nevidíte že se vozí od Šumperka dál Vzduch tak ho vozme dál… 🙂 veřejné peníze to unesou. 🙂
Je vidět že jste tam v životě nejel. Vlaky do Koutů jezdí o mnoho plnější než osobak do Vsetína.
Čím jsi se namazal??? 10-20 lidí je fakt plný vlak?
„Do Vsetína“
Výborně, hned se pozná, že nejste místní. Z Hranic to jezdí plné, obzvlášť, když je to přípoj od R a EC, které v Hranicích zastavují. Jezdívalo to plné, ikdyž to bylo 4vozové, ale postupně lidi mizeli.
Tak jsem si to na stránkách KIDSOKU našel. Šumperk-Kouty 1369 cestujících za den. Hranice-Vsetín 1315 cestujících za den. Jedná se o údaje za rok 2018.
Tak to se do těch Koutů jeďte projet ve všední den vy brebto. .-)
Třeba abych ušetřil lidem přestupujícím z rychlíků třičtvrtěhodinu, mimo špičku i skoro dvě hodiny času. Ono je to hezké PR mít přímou linku z Olomouce, ale odkudkoliv jinud jsou Kouty efektivně nedostupné.
A co má říct? On se tím nechválí, říká jak to je. Image by si kazil v opačných případech – kdyby řekl že 460 zmizí a pak se ve skutečnosti na zálohách objevily, a nebo kdyby řekl že 460 budou v provozu i nadále a nespecifikoval že jen jako zálohy.
Tak onina zalohach budou tak maximálně do června, v druhé polovině roku určitě ne.
Jendo klídek,460 budou dělat zálohu max.do 31.12.2024.Bo ETCS,že😉….. A samozřejmě bude tlak,aby nemuseli vůbec zasahovat do provozu.Ono už je taky nebude ( nechce)čím opravovat.
Včera nějaký renonc Pantera v Hranicích n. M. – město i viděno auto nehodové pohotovosti SŽ. Posléze pak na 280ce zaznamenán provoz šrotu 460.
No vidím že šotoušů nadržených na šroty je tu mnógo….nikdo tedy netuší ani neví co to bylo za kolaps s tím Panterem včera?
Tornádo není žluté, tak jaký šrot, to vy nevíte? Štěkají i na žlutou MVTV2 – že jezdí s jedním vagonkem.
Vy dva jste se museli dlooouho hledat, než jste se tady potkali 🙂
Já se tady ptám jestli někdo neví o vcerejší asi nějaké závadě Pantera v HnM-m a to že 50 let starý vyklepaný vysezený průvanem protahlý vrak 10 let za zenitem je právem nazýván šrotem tak o tom snad není ani pochyb přeci. A někdo začne plácat o “ něčem žlutém“ a „stěkat“….
Najel za Teplicemi do něčeho, co mu poškodilo kolo.
je super, že moje děti se budou moc zúčastnit akce „oslava 100 let řady 810 na české železnici“ 😀
„…záloha pro případ mimořádností…: Tak to su klidný ;-).
Mimořádnosti jsou tu na denním pořádku, máme se na co těšit. 🙂
Na hodinovém pořádku…..
Ordnung muss sein! 🙂
No co, stačí vyrobit poruchu a šotojízda je zaručena. Přece se staromilec ve 30 letech nebude v práci na depu učit nové věci, není —! ve škole. Radši si to celé zprotiví…
Posledních pár spojů s Tornády je ještě v pracovní dny i mezi Olomoucí a Přerovem. Chtěl jsem je ještě na fajront zdokumentovat:
https://youtu.be/lmkbUfIS2ZI
Nebo tady ještě i s řadou 151 v Olomouci:
https://youtu.be/HFhoqmasnLw
Nevím kolik je Vám let, ale čas máte dalších 25-30 let. Ještě, že jsou dnes digitály a neplýtváte negativem v půlce životnosti.
Možná zajímavější otázka by byla, kolik vozů Y ještě je nasazováno běžně do provozu, neboli kolik nových vozů je na tu „definitivní“ (pominu-li různé předvánoční apod. speciality typu „všechno z kopřiv ven“) náhradu vlastně potřeba?
Jen v Děčíně je Ypsilonů zhruba 60. 😄
Takže s přehledem po celý republice jich klidně 300 bejt může. ComfortJety tedy nebudou znamenat konec A a B ani omylem.
Troufám si tvrdit, že minimálně A už nebudou jezdit jako jednička, ale dojde k dalšímu přeznačení na B.
Tak to je výhra, to cestující jistě ocení.
To takhle nejde ne? Spíš to zůstane jako A, ale nátěrem to přeznačí na druhou třídu a dál to bude zpomalovat vlaky EC, které by jinak mohly jet 160km/h. Ale furt lepší, jak B
Tak třeba takové B209 opravdu vzniklo přeznačením z A149. Takže to jde.
A je to super vůz. Pohodlné sezení a hodně místa pro nohy. 100x lepší než velkoprostory nebo railjet.
Bez klimatizace, bez zásuvek… a lepší než Railjet?
Myslel pohodlím. Jinak samozřejmě ne
Půvabné jsou „staré“ Svitavy. Na jednom konci B209, a kdyby se vám to nelíbilo, tak si můžete na druhém konci vlaku připlatit za mnohem osoupanejsi verzi.
…a to se vyplatí!
Musí to jít protože je to jedna z věcí co běžnému cestujícímu prostě nevysvětlíte.
Třída má odpovídat poskytovaným službám a ne tomu jak si ten vůz před 100 lety někdo označil. Ideálně by to mělo platit napříč nabídkou ale na různých vlacích jde různé služby ještě pochopit. Ale co pochopit nejde je když ve stejném vlaku je dvojka lepší než jednička a cestující si připlácí za menší komfort.
To už se běžně děje, minimálně na vlacích Praha-Ostrava tyto staré jedničky vidím jako přeznačené na dvojku
Aha, tak to pardon, já to zatím viděl jenom tak, že v tom vlaku byly 4 vozy jedničky (zvenku), ale jenom jeden „moderní“ byl opravdu první třída a ty ostatní Ačka jely jako dvojka, byť to nebylo nikde zvenku vidět, jen vevnitř to bylo přelepené…
Stejně tak R17.
Jak píše Lapil o něco výš: úplně nejlepší to je, když vedle B209 je zařazeno i Ačko jako 1. třída 🙂
Když jedu na Vysočinu, modlím se aby ve vlaku bylo alespoň jedno béčko, no a když jedu třeba večer z nějaké akce tak tuplem, dobře se v nich spí 🙂
Jo, to každý chce, aby dostal mistenku do kupe, kde si nějaký ožralý individuum lehne přes lavici a spí 🤷 Si pletete vlak s ubytovnou ne?
Do kupé, které je na kličku zavřené…
bývaly doby, kdy se průvodčí bál takové kupé otevřít, aby si to s ním pak nevyřidíli a nedostal vyhazov, že ruší šlechtu!!! 🙁
Osobně zažito párkrát v devadesátkách na posledním R z Brna do Bohumína.
Jukněte na atlasvozu.cz. Tam to máte i s depy a aktuálními nátěry.
To je inventární stav. Ten ale bude, pevně doufám, mnohem vyšší, než „kolik jich v běžný den reálně vyjede“.
No o moc ne. Těch kopřivovejch vagonů je minimum, spíš nic. Ty kopřiváky nahrazujou protáhlé lhůty z opraven. A když dojdou kopřivy, není nic a jede se mínus.