Ťok: Mýtný tendr dotáhneme minimálně k otevření obálek
Blížící se termín otevírání obálek v mýtném tendru vyvolává stále větší tlak na ministerstvo dopravy, aby zadávací podmínky přehodnotilo, případně
Blížící se termín otevírání obálek v mýtném tendru vyvolává stále větší tlak na ministerstvo dopravy, aby zadávací podmínky přehodnotilo, případně tendr zrušilo. Největším kritikem soutěže o zakázku v předpokládané hodnotě 29 miliard je Svaz průmyslu a dopravy, kterému vadí plánované rozšíření sítě o 900 kilometrů. Dnes se proto zástupci svazu sešli s premiérem Andrejem Babišem a ministrem dopravy Danem Ťokem.
„Předchozí vláda o rozšíření zpoplatnění o 900 km silnic prvních tříd rozhodla nezodpovědně a politicky. Všichni jsme se shodli, že rozhodnutí o rozšíření zpoplatnění o 900,3 km silnic I. třídy je nesmyslné, odmítli jsme ho a vyzvali premiéra a ministra dopravy, aby zodpovědně rozhodli o dalším vývoji soutěže na mýtný systém,“ uvedl prezident svazu Jaroslav Hanák.
Podle ministerstva dopravy nicméně změna podmínek v průběhu soutěže není možná; znamenala by faktické zrušení tendru. A nový tendr už by se podle úřadu nestihl dokončit včas, aby vítěz mohl začít zajišťovat výběr mýta od začátku roku 2020. Nynější smlouva s firmou Kapsch vyprší s koncem roku 2019. Ministr dopravy Dan Ťok je proto odhodlán v tendru pokračovat. „Chceme tendr dotáhnout minimálně k otevření obálek a s tím souhlasí i pan premiér Babiš,“ sdělil Ťok deníku Zdopravy.cz.
Obálky s cenovými nabídkami se budou otevírat 8. března; nabídky ukáží, za kolik jsou jednotlivé firmy ochotné systém provozovat. Soutěž je vedena jako technologicky neutrální, zájemci tak mohou využít dnes fungující mikrovlnný systém nebo přijít se systémem satelitním. Jsou celkem čtyři. Vedle stávajícího provozovatele, firmy Kapsch, bojují o mýtné miliardy i německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services, který nabídku podal s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů Eltodo, a konečně slovenský SkyToll, který do tendru jde spolu se společnosti CzechToll ze skupiny PPF.
Věc ale řeší na popud Kapsche Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který předběžně zakázal uzavřít smlouvu s vítězem. Proti dokončení tendru v dnešní podobě se staví i Hospodářská komora, podle které dojde k větší zátěži pro podnikatele. Komora mimo jiné prosazuje vypsání nového tendru na provozovatele stávající mýtného systému, který je majetkem státu. Zástupci komory byli dnes rovněž na jednání u premiéra, své stanovisko shrnuli v tiskové zprávě.
—
Kde se vybírá mýtné?
Rozsah zpoplatnění mýtem se oproti dnešku rozšíří podle podmínek tendru od roku 2020 o 900 kilometrů silnic první třídy. Celkem by tedy nový (či staronový) provozovatel měl vybírat poplatky na 1347 kilometrech dálnic a 1141 kilometrech silnic první třídy.