Infrastruktura Silnice

Ťok chce po kolapsu D1 zakázat kamionům předjíždění, zejména na Vysočině

Záběry z kamer na D1. Foto: ŘSD
Záběry z kamer na D1. Foto: ŘSD

Ministr dopravy Dan Ťok se chce více zaměřit na řešení kolapsů dálnic podobných tomu, který už druhý den trápí motoristy na D1. Za problém podle ministra mohou hlavně řidiči kamionů, naopak silničáři našli u Ťoka zastání.

Budeme chtít přijít s návrhy, jak kamiony odstavit v takových situacích. Určitě se budeme zabývat myšlenkou zákazu kamionů v levém pruhu. Debatujeme o tom, jak to udělat co nejdříve, například zákazovou značkou, zejména přes Vysočinu,“ řekl Ťok na mimořádné tiskové konferenci.

Živé vysílání z tiskové konference o situaci na D1.

Gepostet von Ředitelství silnic a dálnic – ŘSD am Donnerstag, 13. Dezember 2018

Na ní se vymezil proti prohlášením Česmadu, že za kolaps mohou právě silničáři, i proti jejich tvrzení, že musí dodržet bezpečnostní přestávku a proto se nemohou rozjet. „Není pravda, že si musí udělat řidič přestávku. Dálnici musí uvolnit i v době, kdy má mít přestávku a sjet na bezpečné místo,“ dodal Ťok. Řidičům se tím ale přestávka přeruší a hrozí jim při kontrole tachografu postih.

Ťok argumentoval například obrázky z kalamitní situace, kdy tři kamiony měly stát vedle sebe a řidiči v nich pospávali. „Operativně jsme reagovali, museli jsme budit řidiče, aby odjeli na bezpečnější místa,“ řekl šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Kritickým místem na dálnici je stále nedokončený úsek modernizace mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Ten měl být už dávno připravený na zimní provoz, ale není. Čtrnáctikilometrový úsek D1 Humpolec – Větrný Jeníkov opravuje od jara sdružení Toto Costruzioni Generali (Itálie), GEOSAN a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán). To ale zahraničním stavbařům zrovna reklamu nedělá, ŘSD si stěžuje na skluz prací.ŘSD přistoupilo k tvrdým penalizačním opatřením a v případě nedodržení nastavených podmínek je připraveno odstoupit od smlouvy se současným zhotovitelem a vymáhat smluvní penále,“ píše ŘSD v informačním letáku ke stavbě.

Zakázku sdružení získalo za cenu výrazně nižší, než byly ostatní nabídky. ŘSD posunulo zhotoviteli termín letošního dokončení do 17. prosince. „Zhotovitel opět přišel s žádostí o prodloužení a termínem do 4. ledna, dáváme jim poslední výzvu, aby stavbu dokončili. Pokud nebude sjednána náprava, budeme ho chtít vyměnit a doděláme vlastními silami,“ řekl šéf ŘSD Jan Kroupa. Podle něj firma neposlouchá. Řidičům doporučil, aby na D1 raději nevyjížděli.

Hejtman Vysočiny Jiří Běhounek vyzval ministerstvo dopravy, aby situaci řešilo. „V současné době, kdy jsou pracovní práce zastaveny, může upravit úsek tak, aby tam byly dva průjezdné pruhy. Požaduji v případě vyhlášení mimořádné situace zákaz přejíždění kamionů do rychlého pruhu,“ uvedl pro Deník Běhounek.

Kroupa odmítl i kritiku, že silničáři nestíhali. „Dělali jsme předstihové posypy, situace se zkomplikovala tím, že nám v koloně některé sypače uvízly,“ dodal Kroupa.

Dopravci tvrdí, že v jiných zemích se při větších kalamitách takové kolapsy nestávají. „Silničáři se tam snaží kalamitám předcházet a přijímají preventivní opatření. Když zde náhodou napadne opravdu nezvladatelné množství sněhu, což určitě není dnešní případ na D1, dopravu na čas zastaví a pustí ji až když je silnice sjízdná. To se stále u nás neděje,“ říká mluvčí Česmadu Martin Felix. Ťok uvedl, že sám kdysi uvízl při sněhové kalamitě v Rakousku u Klagenfurtu na dvanáct hodin.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Těžko něco uděláte s faktem těžkého uplatnění jedinců určité části populace – vesměs s nižším vzděláním. Slévárny nejsou, armády jsou malé, doly zrušili. Kam dnes s člověkem s dokončenou (a často ani ne) ZDŠ? „Pude na řidiče, mámo, dyš je blbej“. Od toho se odvíjí moulovitost celé profese – stačí jeden tupoň a celek je za voly. A protože je zároveň preferován vyhrocený individualismus, jehož hlavním znakem je přehnaná automobilita – tady a teď, nejlépe ihned, potkávají se na cestách nejčastěji tyto charaktery – jednodušší a namyšlení. Což s sebou nese známé problémy.

dědek
Host
dědek

Tak ještě jednou, řidiči kamionů jsou jednoznačně viníci, ať se to Sůrovi líbí nebo nelíbí. Zase mě smažte, poslužte si když vám to dělá takovou radost.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tak mi prosím vysvětlete, proč se stejné problémy nedějí třeba v Rakousku, kde obecně sněží mnohem více? Jestliže tam vzhledem k mezinárodnosti většiny kamionové dopravy jezdí povětšinou titíž řidiči s týmiž kamiony?

Ondra
Host
Ondra

Protože tam řidiči kamionu nesmí předjíždět, je tam celoročně 100kmh na dálnici pro všechna vozidla. Se stavem silnice to nemá nic společného – když tam napadne tak do vypadá stejně jako u nás, jen tam si řidiči kamionu a osobních vozidel nedovolí nic mimo pravidla.

Pibik
Host
Pibik

Napadly 3 cm sněhu a tepna v ČR se zhroutila. 😀 Průser a opět stát, jako vždycky, místo investic do infrastruktury, přichází represe a represe a represe. To určitě zabere a když ne teď, tak příště, nebo příště, nebo příště. 😀 Být to soukromá dálnice, už určitě měla 4 pruhy, perfektní povrch, protizimní opatření, okamžitá pomoc při kalamitě, sledování, operativních záležitostí a řidič by měl full time service první jakosti za ty šílené prachy, co platí na silnice a skoro nic nedostává, ale protože to patří státu, tak je to socka – žádné služby, tankodrom, ještě zúžený a hlavně započít… Číst vice »

Jakub
Host
Jakub

Když jsou neschopní občané, tak mají neschopný stát.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

U musea 4!

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

Zpoplatnit vyššími sazbami tranzitní dopravu. Pokud mají subjekty v ČR z tranzitu kromě mýta prdlajs, ať se platí například rakouská výše mýtného. Nenî to moc evropské, ale nastal čas chránit domácí dvorek a tím i Česmad. Nicméně záchytná parkoviště si vybuduje Česmad sám a bude za použití inkasovat. Jak je zvykem v Německu.

AAA
Host
AAA

A co z toho ten domací dvorek bude mít kromě zvýšených nákladů pro všechny na něm? Dvojí sazba jaksi nasadit nelze.

Thom
Host
Thom

Aproč nejde u nás dvojí sazba, když v SRN jde? V SRN budete platit za použití dálnice, ale Němci ne… he, tam to jde, co? u nás je to ale diškriminácia pro Rumuny, Bulhary, Poláky, že?

PetrN
Host
PetrN

Jenže Němci platí silniční daň (která se u nás neplatí), a je mnohdy vícenásobně větší než celé slavné dálniční známky,

K.L.
Host
K.L.

Kdyby byl vyhlášen zákaz tranzitu kamionu tak jich nejmíň třetina ubude. A kdyby pokuty začínaly od 5000 Kč nahoru a policajti hlídali dodržování daných pravidel tak by se i u nás na silnicích zlepšila kázeň.

petr.r
Host
petr.r

Více kontroly, ale odstavení v levým je na zabavení auta.

Miloslav
Host
Miloslav

vše je důsledkem špatné dopravní politiky státu. Zákaz předjíždění kamionů v takovýchto situacích by měl být samozřejmý. Ze záběrů postávajících kolon kdy kamiony jsou v obou pruzích je jasné, že stát a policie tyto situace opakovaně nezvládají.

jirka
Host
jirka

Kamiony na koleje!!!

Aktivní železničář
Host
Aktivní železničář

A jak????!!!

Martin K.
Host
Martin K.

Jednoduše, kamiony si dokáží časem udělat koleje všude. Pokud někde nejsou, tak to znamená dvě možnosti. Aktivní silničáři a nebo málo náklaďáků na cestě. Tohle ale asi není to řešení které jirka myslel… 😀

K.S.
Host
K.S.

Výměnná nástavba a moderní překladiště s portálovými jeřáby do každé uzlové stanice, nebo kontejnery, nebo roadrailery. v úplně nejhorším nějaká rola. Jenže to by chtělo velmi dalekosáhlé změny v dopravní infrastruktuře a právních předpisech na celoevropské úrovni. Samozřejmě ale jsou třeba i jiné změny v infrastruktuře, přestavby a úpravy železniční sítě a podobně. Hlavně by o chtělo nějakou další sklonově přijatelnou spojku mezi Moravou a Čechami.

AAA
Host
AAA

Jo, takže tak za 50 let bychom se mohli dočkat. Možná by to šlo spojit se slavnostním otevíráním první VRT.

K.S.
Host
K.S.

A Zemanova kanálu 😀

Tady spíš záleží na tom jestli se bude chtít, jestli se někdo dá na výrobu kopcolezných mašina podobně.

Jan Sova
Host
Jan Sova

A co třeba daňová motivace dodavatelských a zpracovatelských subjektů, včetně obchodních firem, aby volili způsob dopravy, který preferuje vláda ČR a je v souladu s veřejným zájmem této republiky ? Pochopitelně za přispění další motivace k tomu, aby občané ČR regulovali svůj osobní patologický sklon k nadměrnému konzumu zboží a služeb a to zejména jejich preferenci tento sklon ukájet rychlým, k přírodě bezohledným, způsobem (něco ve smyslu teorie udržitelného rozvoje).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„aby volili způsob dopravy, který preferuje vláda ČR a je v souladu s veřejným zájmem této republiky“
A který způsob dopravy (podle Vás) ve skutečnosti preferuje vláda ČR a je v souladu s veřejným zájmem této republiky? Že by to byla právě železniční doprava, to mi tedy vůbec nepřipadá: nejen, že nepodporuje ani tu svoji „státní“, ale připustila neřízenou liberalizaci provozu na železnici a teprve s velkým zpožděním se nákladně a problematicky pokouší nějak vybřednout z toho „chlívu“, který tím způsobila.

David
Host
David

Třeba sundat gumy a ráfkama hoblovat šíny? Je vidět, že pan aktivní železničář je modrá guma bez sebemenším povědomí o současné logistice.

Martin K.
Host
Martin K.

Teoreticky s tím lze souhlasit, prakticky to není možné. Důvodů je mnoho: Malá kapacita z důvodu priority a množství osobní přepravy, nedostatečná politická vůle něco řešit jindy než půl roku před volbama, požadavek Just-in-time u současného trhu, cena, flexibilita, rychlost,… Ano, u každého z těchto důvodů se dá oponovat, ale je to jako u akce v Kauflandu. 10/10 lidí chce čerstvé, lokální, kvalitní potraviny a pak se 8/10 popere u regálu kvůli Eidamu 30% za 60Kč/kg (případně jiná potravina). U těch důvodů nic z toho není řešitelné v horizontu 4 let (volební období) a bez zásahu státu není takováto strukturální… Číst vice »

Jan Semela
Host
Jan Semela

Tím vyřešíte 3%. Jak dál s těmi 77%?

Partneři



CSCARGO