Infrastruktura Silnice

Spory o opravu D1. Češi s Italy a Kazachy nestíhají. Chyba ŘSD, tvrdí firmy

Stavba na D1, foto: Ministerstvo dopravy
Stavba na D1, foto: Ministerstvo dopravy

Modernizace jednoho z nejdelších úseků na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem nabírá velké zpoždění a hrozí, že se nestihne otevřít včas. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zhotovitel, česko-italsko-kazašské sdružení se teď přou, kdo za zpoždění může.

Na problémy s pomalým průběhem stavby upozornila agentura ČTK. Ta citovala mluvčího ŘSD Jana Rýdla, podle kterého není možné modernizaci čtrnáctikilometrového úseku už dokončit včas podle plánu v dubnu 2020.

Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout,“ řekl Rýdl. Odstoupení od smlouvy s dodavatelem je jednou z variant dalšího možného postupu. „Já netvrdím, že se to stane,“ podotkl mluvčí. Společnost Geosan Group, která stavební sdružení vede, podle něj požádala generálního ředitele ŘSD o naléhavé jednání.

Zakázku za 1,75 miliardy získalo sdružení českého Geosanu, italské Toto Costruzioni Generali a kazašského SP Sine Midas Stroy. Italové a Češi mají ve sdružení po 40 %, zbytek připadá na Kazachy.

Podle vyjádření Geosanu provádějí veškeré práce, které lze provádět. „Práce na kanalizaci ve středovém pásu v délce více jak 5 km jsou od 12. 6. 2018 pozastaveny. Toto pozastavení prací není způsobeno pochybením zhotovitele. Po odsouhlasení nového řešení, které se předpokládá během následujících dnů, budou práce opět obnoveny v původní žádoucí intenzitě,“ uvedla firma v prohlášení. „Pozastavení prací výrazně ovlivňuje konečný termín dokončení, který je po splnění určitých podmínek, podle našeho názoru, stále splnitelný„, řekl Kamil Vykydal, výrobní ředitel Geosan Group

Může tak jít o další úsek modernizované D1, který nakonec skončí u soudu. Prvním úsekem, kde se stát a stavaři nemohli shodnout a šli k soudu, je část mezi Velkou Bíteší a Lhotkou. Modernizace úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou začala letos v březnu s mírným zpožděním, ŘSD čekalo na stavební povolení.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Hlavní problém vidím v neschopnosti ŘSD (a teď píši všeobecně). Neb tam za ty prachy, co tam dávají zaměstnancům, nikdo kvalitní pracovat nebude a někteří stávající zaměstnanci tam pracují na půl plynu. A podle toho toho to také u nás se stavbou dálnic a jejich projekční přípravou vypadá – vše se musí soutěžit (neb „nic“ nezvládnou na ŘSD sami udělat), a když byly peníze, tak projekty nebyly a nakonec šly peníze na železnici, aby se aspoň někde vyčerpaly. A tyto informace mám z různých zdrojů, ne z jednoho.

  • Patřím ke konkurenci, ale zde se musím zhotovitele trochu zastat. Od počátku výstavby se všeobecně ví, že přece není možné aby Italové, Kazaši a Geosan postavili nejdelší kus modernizace dálnice D1 a to ještě levněji . Když loni, myslím že COLAS (a může se to stát každému z nás)nestihl své práce dokončit, zaplatil holt pokutu ale nebyl z toho takový poprask. Myslím si že pan tiskový mluvčí malinko svoji roli nezvládl a nechal se unést emocemi stejně jako šéf šéfa jeho šéfa včera v noci (AB). Od toho jsou smluvní pokuty a každá firma si musí počínat tak, aby provedla své dílo kvalitně a korektně k svým partnerům a je jedno jestli je to Ital nebo Kazach nebo stát prostřednictvím ŘSD.

  • Dovoluji si tvrdit, že se situací jsem obeznámen podstatně více než Tom a ač si o postupech ŘSD myslím své, v tomto případě s ŘSD musím plně souhlasit. To co tam generální zhotovitel předvádí je naprostý amatérizmus. To, že v průběhu výběrového řízení musí firmy splnit reference požadované zadavatelem je věc jedna (počet a typ staveb), věc druhá by měla být požadavek kvalifikovaného týmu , který se na dané zakázce bude podílet. Bohužel nestačí pouze to, že do soutěže pro výběr zhotovitele uvedete pár lidí s autorizací ( geodet,mosty,silnice…), ve většině případů se tyto lidé na zakázce stejně nepodílejí. Dokážu si představit, že na stavby o určitém objemu bude ze strany zadavatele již v průběhu soutěže vyžadován organigram celého týmu, společně se CV jednotlivých pracovníků (mistři, stavbyvedoucí, přípraváři, kvalitáři, vedoucí pracovníci) a tento tým, v případě realizace zakázky, na dané akci také fyzicky opravdu bude. Pak by se dala eliminovat situace, že vám za generálního zhotovitele vystupují lidé bez zkušeností, případně lidé, kteří už jednu zakázku podobného objemu přivedli ke krachu. Svádět všechno na ŘSD je děsně jednoduchý. Tuhle situaci jim nezávidím.

    • V civilizovaném světě se to řeší vysokými smluvními pokutami za nesplnění termínu. On si pak každý zajistí sám, aby je nemusel platit.

      • Naprostý souhlas. Jenže pokuty jsou jedna věc, druhá věc je, že se dálnice musí dostavět. ŘSD si může dělat seznam pokut za každý den prodlení, částka vyroste do obřích rozměrů, firma vyhlásí bankrot, pokuta zůstane na papíře a k tomu nedodělaná dálnice….a všichni budou chytří,proč ŘSD nevyhodilo firmu už ze začátku, protože takový problém nenastane ze dne na den.

        • Opět nic nestandartního. Součásti nabídky musí být pojistka u renomovaného finančního ústavu. Z té se zaplatí škody v případě bankrotu. Výše pojistky bývá přímo v zadávacích podmínkách. Stát tak přesune svojí kontrolní činost na daný finanční ústav.

  • Jelikož jsem se situaci trochu obeznámen, tak je to opravdu tak, že ŘSD si nevidí na špičku nosu. Z jejích strany se jedná o záměrnou buzeraci, ať už stavby, tak především projekčních firem, kdy ŘSD svou laxnosti a vymýšlením nejrůznějších připomínek zdržuje odevzdávání projektové dokumentace pro stavbu. Je jasné, když stavba nemá projekt kanalizace, tak ji těžko může realizovat.
    A zde opět chyba na straně ŘSD, které ani nemá v pořádku podklady, na základě kterých se tvořil projekt modernizace, toto včera připustil i mluvčí ŘSD, ale nějak to zapadlo.

  • Ministr Ťok není schopen pořádně nic postavit, ani ten tankodrom D1, který už dostal rozpracovaný, nebude v termínu. Jako vždycky to bude špatná stavební připravenost od státu, jejichž neumětelové úředníci neví ani co chtějí, mnohdy je jim to někde, hlavní být včas doma v pátek na chatě a výjezdy, aby to vyšlo na diety a tak se hledá vina jinde. Když je průser kopej to od sebe sebedál.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora