Ťok chce po kolapsu D1 zakázat kamionům předjíždění, zejména na Vysočině
Ministr dopravy Dan Ťok se chce více zaměřit na řešení kolapsů dálnic podobných tomu, který už druhý den trápí motoristy
Ministr dopravy Dan Ťok se chce více zaměřit na řešení kolapsů dálnic podobných tomu, který už druhý den trápí motoristy na D1. Za problém podle ministra mohou hlavně řidiči kamionů, naopak silničáři našli u Ťoka zastání.
„Budeme chtít přijít s návrhy, jak kamiony odstavit v takových situacích. Určitě se budeme zabývat myšlenkou zákazu kamionů v levém pruhu. Debatujeme o tom, jak to udělat co nejdříve, například zákazovou značkou, zejména přes Vysočinu,“ řekl Ťok na mimořádné tiskové konferenci.
https://www.facebook.com/rsdreditelstvisilnicadalnic/posts/2232294236986829
Na ní se vymezil proti prohlášením Česmadu, že za kolaps mohou právě silničáři, i proti jejich tvrzení, že musí dodržet bezpečnostní přestávku a proto se nemohou rozjet. „Není pravda, že si musí udělat řidič přestávku. Dálnici musí uvolnit i v době, kdy má mít přestávku a sjet na bezpečné místo,“ dodal Ťok. Řidičům se tím ale přestávka přeruší a hrozí jim při kontrole tachografu postih.
Ťok argumentoval například obrázky z kalamitní situace, kdy tři kamiony měly stát vedle sebe a řidiči v nich pospávali. „Operativně jsme reagovali, museli jsme budit řidiče, aby odjeli na bezpečnější místa,“ řekl šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Kritickým místem na dálnici je stále nedokončený úsek modernizace mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Ten měl být už dávno připravený na zimní provoz, ale není. Čtrnáctikilometrový úsek D1 Humpolec – Větrný Jeníkov opravuje od jara sdružení Toto Costruzioni Generali (Itálie), GEOSAN a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán). To ale zahraničním stavbařům zrovna reklamu nedělá, ŘSD si stěžuje na skluz prací. „ŘSD přistoupilo k tvrdým penalizačním opatřením a v případě nedodržení nastavených podmínek je připraveno odstoupit od smlouvy se současným zhotovitelem a vymáhat smluvní penále,“ píše ŘSD v informačním letáku ke stavbě.
Zakázku sdružení získalo za cenu výrazně nižší, než byly ostatní nabídky. ŘSD posunulo zhotoviteli termín letošního dokončení do 17. prosince. „Zhotovitel opět přišel s žádostí o prodloužení a termínem do 4. ledna, dáváme jim poslední výzvu, aby stavbu dokončili. Pokud nebude sjednána náprava, budeme ho chtít vyměnit a doděláme vlastními silami,“ řekl šéf ŘSD Jan Kroupa. Podle něj firma neposlouchá. Řidičům doporučil, aby na D1 raději nevyjížděli.
Hejtman Vysočiny Jiří Běhounek vyzval ministerstvo dopravy, aby situaci řešilo. „V současné době, kdy jsou pracovní práce zastaveny, může upravit úsek tak, aby tam byly dva průjezdné pruhy. Požaduji v případě vyhlášení mimořádné situace zákaz přejíždění kamionů do rychlého pruhu,“ uvedl pro Deník Běhounek.
Kroupa odmítl i kritiku, že silničáři nestíhali. „Dělali jsme předstihové posypy, situace se zkomplikovala tím, že nám v koloně některé sypače uvízly,“ dodal Kroupa.
Dopravci tvrdí, že v jiných zemích se při větších kalamitách takové kolapsy nestávají. „Silničáři se tam snaží kalamitám předcházet a přijímají preventivní opatření. Když zde náhodou napadne opravdu nezvladatelné množství sněhu, což určitě není dnešní případ na D1, dopravu na čas zastaví a pustí ji až když je silnice sjízdná. To se stále u nás neděje,“ říká mluvčí Česmadu Martin Felix. Ťok uvedl, že sám kdysi uvízl při sněhové kalamitě v Rakousku u Klagenfurtu na dvanáct hodin.