lot
Infrastruktura Železnice

Těžítko za 1655 Kč. Správa železnic si nechala vyrobit speciální dárek k výročí Negrelliho viaduktu

Negrelliho viadukt po rekonstrukci. Autor: České dráhy/Petr Šťáhlavský

Správa železnic se rozhodla připomenout si dokončení rekonstrukce Negrelliho viaduktu a 170. výročí jeho otevření netradičním upomínkovým předmětem. Za 99 tisíc korun si u společnosti Preciosa Beauty nechala vyrobit celkem 60 těžítek. Jedno těžítko tak vychází na 1 655 Kč.

Zakázku zveřejnila Správa železnic v registru smluv v době, kdy schodek českého rozpočtu míří k historicky nejvyšší částce. „Dárková těžítka jsou vyrobena kombinací skla a pískovce včetně dárkového balení,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Redakci deníku Zdopravy.cz zajímalo, proč se Správa železnic pouští do výroby podobných upomínkových předmětů v době, kdy jsou veřejné finance v tak napjatém stavu. „Myšlenka na výrobu upomínkového předmětu vznikla již v loňském roce. Tato stavba si svou mimořádností tento prvek publicity z pohledu investora i zhotovitelů zaslouží,“ dodala Friebová.

Těžítko za 1655 Kč pro Správu železnic. Foto: SŽ
Těžítko za 1655 Kč pro Správu železnic. Foto: SŽ

Podle mluvčí Správa železnic dodala kámen z viaduktu, pro který nebylo jiné využití, navrhla design, zajišťovala celou přípravu a objednávku.

V registru smluv je částka 99 300 Kč bez DPH. Podle Friebové ale nakonec bude Správa železnic financovat pouze 20 kusů těžítek v hodnotě 10 tisíc korun. Tato hodnota ale neodpovídá ceně za jeden kus těžítka z veřejně dostupné smlouvy. „Zbylá částka bude uhrazena zhotovitelem stavby,“ dodala Friebová. Rekonstrukci provedlo sdružení firem Strabag Rail, Hochtief a Avers.

Kdo těžítko získá? „Upomínkové předměty budou využity při slavnostním ukončení stavby pro významné hosty z EU a dalších institucí. Půjde mimo jiné o zástupce Evropské komise z generálního ředitelství pro dopravu (DG MOVE), generálního ředitelství pro regionální politiku (DG REGIO) a z výkonné agentury pro inovace a sítě (INEA),“ dodala Friebová.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Me by spise zajimalo, zda zakazku (nebo tedy upominkove predmety) ziska ten, ktery prosazoval rekonstrukci nebo byl k rekonstrukci prinucen okolnostmi napr. pamatkari…
Docela by me to zajimalo,…

Ale jinak nic spatneho na tom neni, asi by bylo take fajn par takovych predmetu vydrazit v aukci a dat na dobrocinne ucely… Bylo by to dobre gesto a myslim, ze cena by se vysplhala docela vysoko…

Odpadlik

jj, tady se toci miliardy a my budem rozporovat par tezitek za 100 tisic? Smesne.
Navic to pomuze treba te firme co je vyrabi

gogo

A v čem je problém.
Cena mi připadá naprosto adekvátní. Jedná se o malosériový výrobek, vyrobeno v ČR s trošičku jinou cenovou hladinou než Bangladéši.
Problémem by možná mohl být fakt, že onen artefakt je pěkný hnus.

Majkl

Takže SŽ nemůže dělat PR svým stavbám, nebo jak to je? Publicita je v rozpočtu každé stavby. Cedule EU vám nevadí?

Alois N.

Myslíte to paušálně nebo máte na mysli tuto konkrétní věc?

gogo

Šokující !
Ministr z dopravy a paní Nováková by měli podat demisi.

Jiří Kocurek

Proč mi to připomíná, medaili za zásluhy, kterých měl nějaký ten straník na kabátě tolik, až ho to ohýbalo k zemi?

LiborV

Za výrobek od Preciosy ta suma není moc. Jen to těžítko s mnoha logy na mě působí velmi neesteticky. Nepovedeně.

Brzdič zániku

Těžítka jsou to poslední, co by mě trápilo 😉 Trápí mě ta 20 na výhybce na Hrabovce! 🤔😂

Jiří Kocurek

Mě by zajímalo, jestli 20 km/h je konstrukční rychlost té výhybky. Nebo zbytečné vyhazování peněz do výhybky pro 40 km/h – zbytečné, protože oprava/výměna ji nezrychlí a za pár roků bude stejně rekonstrukce. Což je bohužel příliš častý názor.

Martin

Ja myslel, ze Hrabovka byla trat od Karlina na Wilsonovo nadrazi, zrusena se stavbou noveho spojeni?

Daniel Brvnišťan

Už vidím ako si to tí eurobyrokrati ťahajú v príručnej batožine v lietadle do Bruselu. Nedovoľte by som sa keby to väčšina „zabudla“ na hoteli. Aspoň to by som urobil ja 😀

Daniel Brvnišťan

*nedivil

Robert

Z takového tezitka budou v Bruselu paf 🤣

libor

smutné je , že do takových kokotin se vždy peníze pustí a ono se to pak nahromadí a jsou z toho miliony, ale jak jsou to drobnosti, tak to není moc vidět. Z cizího krev neteče.. bohužel je to v celém státním aparátu..

Jakub

Já ve státním sektoru pracuju a je mi to úplně jedno, klidně ať si to kupují.

v.sp

Tezitko – proc ne. Napad s piskovcem dobry. Ale ten zbytek designu je otresny, to bude fakt jen lapac prachu. Sterilni loga firem a EU… Proc tam neni treba obrazek toho viaduktu? Neco, na co se radi podivaji opakovane, co se da ukazat navstevam?

Jarek

Souhlas, taky nevidím problém v ceně, ale v tom, že je to hnusný.

Zdeněk

Ale ono se to nedělalo proto, aby to bylo pěkný. Ale proto aby se peníze přesunuly odněkud někam s co nejmenší prací 😉

rtep

Přesně tak. Kdybych od kohosi v roli dárku vyfasoval takový děs běs, tak bych měl jedinou starost v tom, zda se mi to podaří vytřídit do separovaného odpadu.

koleyy

Jo, je to hnus! Kdyby z pískovce byl jeden mostní oblouk a v něm to sklo, tak budiž, ale i tak jsou to vyhozené prachy do kanálu. Na to jsou státní zaměstnanci ale machři, nééééé?

Miloš

No myslím si…že na častých brífincích a dalších estrádách se prožere a propije mnohem více a nikdo to neřeší 🙂 Toto aspoň zůstane zdobit regál.

rtep

Jestli tohle bude nějaký regál zdobit, tak takovým regálem se asi nikdo chlubit nebude.

Jiří Kocurek

Coby, třeba má regál nad modelovým kolejištěm.

rtep

Ani to bych si nezkazil takovým nepovedeným těžítkem.

Jakub

Dobrý počin.

Jan

řešíte tu 100K .. neřeknu kdyby za to dali 1 nebo 10 mega… Podle mě symbolické a pro fanoušky dopravy a železnice to bude mít pak sběratelskou hodnotu .. že se o tom jenom zapráší ..

Jaromír

K těm se to vůbec nedostane…

pkajetan

jedná se o špičku ledovce, za tohle z toho nebudou mít v redakci průšvih… a do větších kauz se novináři nepouštějí (co takhle rozkrýt předražené zakázky, pokračovat v seriálech o zábradlí, o zbytečných předimenzovaných „optimalizacích“ na vedlejších tratích atd.. o cenách 10 milonů za přejezd se závorami na trati po které jedou 3 vlaky za týden… atd… je to vážně smutek

Brejlovec

Jo, snaha o senzaci za 100 tis 🙂 Nebo za 10 tis. Nevím, kdo má pravdu 🙂

Liboros

To bych nějak neprožíval…

Petr

To spíš ty ponožky s logem, jsou takové ne moc vkusné.

vydra

Nevidím v tom problém. Je to významná rekonstrukce.

Martin Chovanec

To je fakt nějaký drahý. SBB prodávaly na eshopu šutry z Gotthardského úpatního tunelu jako těžítko za 20 Franků.

SaulGoodman

Já nevím, no. Je to nutné? Ne. Ale že by mě to nějak pohoršovalo… faktem je, že je to významná rekonstrukce, velmi potřebná oprava historické památky. Jestli se slavnostního ukončení budou účastnit různí politici – i ze zahraničí – a další osobnosti, je asi logické, že dostanou nějakou upomínku. A plastová propiska by asi úplně neoslnila. Dárek za 1700 mi tak nepřijde úplně jako nějaké do očí bijící papalášství. Dávat to do souvislosti se schodkem rozpočtu mi také nepřijde úplně vhodné, ten schodek je z úplně jiných důvodů a pár tisíc za těžítka to vážně nevytrhne. Můžeme být rádi, že… Číst vice »

Pe.tr

A k čemu je to dobré ? Těžítko na úplatky ? Zvláště v době PC . Otevírání viaduktu je zážitek – těžítko nesmysl. Pokud nepřiletí SW a přes váhu jako doplatek / přilepšení Šimáněmu .

Kubrt

Super lapač prachu, no ne?

VS

Dobrý den,

nepamatuji si to přesně, ale není pro dárky určen evropským protikorupčním zákonodárstvím limit okolo deseti či patnácti eur? Domnívám se, že je, ale asi si našli skulinku, nevěřím totiž, že by riskovali, nicméně nějaký takový limit tam je…

Přeji hezký den.

Petr

Naštěstí tam ta cena není nalepená a na víc by to odhadce neocenil.