Termín zprovoznění neznámý. Nejdelší železniční tunel zůstává zavřený, vykolejilo v něm 16 vozů
Uzavření důležité tepny výrazně komplikuje provoz na švýcarské železnici.
Rozsah poškození Gotthardského úpatního tunelu po vykolejení nákladního vlaku minulý týden je větší, než švýcarské spolkové dráhy SBB původně očekávaly. Od včerejška měly podle původních plánů nejdelším železničním tunelem na světě opět jezdit nákladní vlaky, obnovení provozu ale musely dráhy zatím odložit na neurčito.
Aktuální stav uvádějí SBB na svých stránkách. Včera v podvečer dráhy oznámily, že tunel zůstane uzavřen. „Dobu trvání oprav na místě nehody zatím nelze předvídat,“ uvedly SBB.
Vyšetřovací orgány již uvolnily tunel pro úklid a opravu následků nehody. Z tunelu je již pryč lokomotiva a vozy, které nevykolejily. Na místě ale zůstává 16 vykolejených nákladních vozů. Šlo o nákladní vlak státního dopravce SBB Cargo. Podle předběžných informací mohlo vykolejení způsobit prasklé kolo jednoho z vozů.
SBB oznámily, že další postup a možný termín otevření sdělí tuto středu. Vlaky osobní dopravy dál jezdí po původní trase Gotthardské dráhy, jízdní doba je delší zhruba o hodinu. Po trase ale nesmí jezdit dvoupodlažní vlaky, proto je kapacita vlaků zhruba o třicet procent nižší než obvykle. Nákladní vlaky musí rovněž přes původní trasu, ale v omezeném množství. Druhou alternativou je spojení Simplon – Lötschberg, které ale kapacitně nestačí. „Řada vlaků je odstavena. Skladovací kapacity ve Švýcarsku jsou nyní vyčerpány,“ uvedly SBB.
Gotthardský úpatní tunel je nejvytíženější železniční tratí pro přepravu nákladu přes Alpy. Loni se tunelem přepravilo 19 milionu tun zboží, o téměř desetinu více než rok předtím. Gotthardský úpatní tunel má na nákladní železniční dopravě ve Švýcarsku více než dvoutřetinový podíl. Je v provozu od roku 2016. Měří 57 kilometrů, je tak nejdelším železničním tunelem na světě.