Téměr bez modrého zábradlí. Správa železnic dokončila přestavbu stanice Mikulášovice
Správa železnic dokončila rok trvající přestavbu železniční stanice Mikulášovice dolní nádraží. Za 138 milionů korun vznikla nová nástupiště, úpravami prošly
Správa železnic dokončila rok trvající přestavbu železniční stanice Mikulášovice dolní nádraží. Za 138 milionů korun vznikla nová nástupiště, úpravami prošly přejezdy a nové je zabezpečovací zařízení. Díky tomu dojde ke zkrácení křižování vlaků. Oproti jiným nedávno upraveným stanicím vyniká nádraží i jinou změnou: není zde přebytek modrého zábradlí.
„Zábradlí je instalováno u přechodu mezi vnějším a prvním nástupištěm. Další zábradlí instalováno nebude, u travnaté plochy podél vnějšího nástupiště není žádné převýšení, tudíž není potřeba,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. V minulosti tomu tak nebylo: facebookový projekt Zábradlománie i deník Zdopravy.cz upozornily na několik případů, kdy zábradlí chránilo například chodce před trávníkem ve stejné úrovni. Tehdy správci železnice tvrdili, že to je kvůli bezpečnosti. To, že zábradlí je na modernizovaných stanicích zbytečně moc, ukazuje i stav nádraží na Švestkové dráze, která prošla rozsáhlou modernizací od společnosti AŽD Praha. V modernizovaných stanicích modré zábradlí chybí.
Práce v Mikulášovicích probíhaly od loňského března, celková výše nákladů dosáhla 138 milionů korun. Zakázku získalo sdružení firem Porr a AŽD Praha. Dílo bylo předáno do zkušebního provozu, po stavební stránce bude hotovo v červenci. Ještě letos zahájí Správa železnic ve stanici opravu výpravní budovy.
Stanici tvoří i po rekonstrukci tři dopravní koleje. Vlaky na trase Rumburk – Šluknov – Mikulášovice dolní nádraží – Dolní Poustevna mohou využívat buď vnější nástupiště u koleje číslo 1 před výpravní budovou, nebo kolej číslo 2 u poloostrovního nástupiště. U něj zastavují také spoje jezdící do Panského a Rumburku z koleje číslo 3. Všechny nástupní hrany mají normovou výšku 550 milimetrů nad kolejí a délku 90 metrů. Příchod k vlakům je plně bezbariérový, cestující se dostanou na poloostrovní nástupiště přes centrální přechod, který bude zabezpečený výstražnou signalizací.
Novou stanici teď Správa železnic a České dráhy plně nevyužijí: na trati Rumburk – Panský – Mikulášovice od 4. dubna nejezdí žádné vlaky kvůli omezením způsobenými pandemií koronaviru.
Dosavadní ruční přestavování výhybek nahradilo nové zabezpečovací zařízení. Tím se výrazně zkrátila doba nutná pro křižování vlaků. V celé stanici se instalovalo nové osvětlení a také mobiliář. Rekonstrukcí prošel i informační a orientační systém. Vedle staničního rozhlasu přibyla rovněž informační tabule s odjezdy vlaků.
Na železničním přejezdu v obvodu stanice a na silnici III/2674 mezi zastávkami Vilémov u Šluknova a Horní Poustevna doplnila výstražné kříže světelná a zvuková signalizace. Právě v těchto dnech navíc dochází k rekonstrukci přejezdových konstrukcí na příjezdové komunikaci k nádraží a na hlavní silnici mezi Mikulášovicemi a Vilémovem, které nejsou součástí projektu. Stejně tak loňskou nepřetržitou výluku Správa železnic využila k opravám v navazujících úsecích. V rámci prací se tak mimo jiné provedla výměna dřevěných pražců za ocelové ve tvaru Y až k Vilémovskému viaduktu.
Další akci navazující na rekonstrukci kolejové části stanice bude ještě oprava její výpravní budovy. Práce budou zahrnovat celkovou opravu omítky a zastřešení krytého nástupiště, ve vnitřních prostorách se zrenovují veřejná WC a čekárna. Opravami projdou také rozvody vody, kanalizace a elektroinstalace. Zlepší se odvod dešťových vod z objektu, upraví se také okolní plochy.