Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Tečka za Řebíčkovou érou. ŘSD dokončilo silnici, na kterou sedm let nemělo peníze

Nově dokončená silnice I/62 v Děčíně. Foto: Ministerstvo dopravy
Nově dokončená silnice I/62 v Děčíně. Foto: Ministerstvo dopravy

Je to zdánlivě jedna z mnoha zpráv o otevření nového úseku silnice. Přesto je včerejší otevření přeložky silnice I/62 Děčín – Vilsnice v něčem jiném: jde o tečkou za jednou érou v českém dopravním stavitelství, která není příliš k chlubení.

Jde o stavbu, která je poslední připomínkou éry působení Aleše Řebíčka na ministerstvu dopravy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ji začalo soutěžit v době, kdy už bylo jasné, že na stavbu nemá peníze, přesto soutěž dokončilo a zasmluvnilo. Sedm let pak ŘSD řešilo, co se smlouvou dál, až se v roce 2016 začalo stavět.

Zakázka nese řadu znaků, které jsou pro éru stavebních zakázek na silnicích i železnicích v této době velmi typické a které později kritizoval například Nejvyšší kontrolní úřad.

Trasa nové přeložky silnice I/62 v Děčíně. Foto: ŘSDTrasa nové přeložky silnice I/62 v Děčíně. Foto: ŘSD
Trasa nové přeložky silnice I/62 v Děčíně. Foto: ŘSD

Třeba cena:  projektanti odhadli náklady na stavbu na 334 milionů korun, v soutěži přišla nejnižší nabídka za 527 milionů korun, tedy o 43 % více. Soutěže se účastnily tři firmy, na tehdejší dobu ještě značný nadprůměr. Vítězem se stalo sdružení vedené EDS holding, kterou založila trojice stavebních firem ze severu Čech. Jméno této firmy figurovalo například v kauze „zvedacího“ mostu v Kolíně, kvůli které muselo Česko vracet evropskou dotaci. Dnes se společnost jmenuje Salema Construction, poslední výsledky hospodaření zveřejnila v roce 2012. Firma tehdy byla podle výsledků hospodářským zázrakem: vznikla v roce 2007 a za tři roky nabrala zakázky za sedm miliard korun

Na ŘSD zůstalo původně několik takových zakázek v hodnotě 25 miliard korun. ŘSD na stavby dlouho nemělo peníze, nakonec přišly tyto smlouvy vhod v době, kdy nebyly některé projekty a nebylo moc co stavět. Některé zakázky navíc neměly dlouho potřebná povolení, což je příklad i Děčína. Kladné stanovisko EIA získala stavba v roce 2014.  Přesto je ŘSD vysoutěžilo na několik let dopředu. Pro stavební firmy pak šlo v době nedostatku zakázek o lukrativní byznys za výrazně vyšší ceny, než jaké pak nabízely jinde.

Necelé dva kilometry dlouhou spojku nakonec postavila společnost Silnice Group, která byla jedním z účastníků sdružení vedeného EDS holding. Cena? 479 milionů korun, firma neuplatnila ani penále za zpoždění, na které měla nárok.

Přeložka je posledním z  úseků komplexní přestavby průtahu silnic I/13 a I/62 městem Děčín, které umožní odvedení tranzitní dopravy z  dosavadního dopravně nevyhovujícího průjezdu Ústeckou ulicí.

„Samotná přeložka je velmi zajímavá z technického hlediska. Je třeba si uvědomit, že se nejedná o stavbu na zelené louce, ale že vede v intravilánu velkého města. Stavba se tak musela potýkat s řadou překážek, jako byly např. významně odlišné trasy inženýrských sítí nebo pískové podloží, které přineslo řadu nesnází s výstavbou pozemní komunikace zatíženou přísnými kvalitativními předpisy. Během stavby musela být také zlikvidována řada černých skládek, které na staveništi vznikly,“ okomentoval zprovoznění stavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Zprovozněním přeložky dochází ke snížení intenzity dopravy v průmyslové zóně, ke zvýšení bezpečnosti a  plynulosti dopravy a  ke snížení hlukové zátěže a  exhalací v  obytné zástavbě. Celý úsek se nachází v intravilánu města Děčín, proto zde bude maximální povolená rychlost 50 km/h.

Silnice I/62 je nejvytíženější spojnicí měst Ústí nad Labem a Děčín. Nově zprovozněná přeložka má proto velký význam nejen pro uvedené meziměstské spojení, ale současně je také, společně se silnicí I/13, součástí mezinárodního silničního tahu E442, důležité spojnice regionálních center a  průmyslových aglomerací Karlovarského, Ústeckého a Libereckého kraje.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já bych to Řebíčkovi asi i odpustil – aspoň bylo něco v zásobníku a dalo se stavět…

  • Joo videl.jsem na ct dokument o městě a o tom tehdy naprosto totálně zanedbanem uzemi kudy to ted vede – takže dobra zprava v mnoha směrech: -)

  • „Je třeba si uvědomit, že se nejedná o stavbu na zelené louce, ale že vede v intravilánu velkého města.“
    Dobré „mlžení“: tato stavba je sice „v intravilánu (běžného okresního) města“, ale v pouhé jeho (částečně i poněkud zdevastované) průmyslové zóně …
    Ale dobře i tak, protože aspoň na kousku trasy oddělí tranzitní (především kamionovou) dopravu od dopravy místní (včetně VHD).

    • Jojo, vede mezi odstavným nádražím a fabrikou. Takže se tam dá nesmyslná 50km/h, aby se tam mohly postavit radary a mohlo se začít rejžovat buzerací řidičů… Nedávno jsem projížděl Říčanama a to město je co se týče radarů taky k zblití.

      • V Říčanech jsou problém spíš kolony projíždějících aut, které rozdělují město na dvě části. A ne, auta opravdu nepřináší život.

Newsletter

Partneři


Výběr editora