Tango, KISS či FLIRT. Stadler slaví patnáct let vývoje vlaků a tramvají v Česku
Firma v Praze zaměstnává již 180 lidí.
Jeden z největších výrobců kolejové techniky slaví letos 15 od založení své české pobočky. Ze společnosti Stadler Praha, patřící pod Stadler Rail, se stalo postupně jedno z důležitých center pro vývoj nových vlaků a tramvají. Firma dnes v Praze zaměstnává 180 lidí, kteří se zabývají vývojem a inženýrskou činností. Švýcarská společnost nechává pražskou pobočku i vést jednotlivé projekty.
Stadler v Praze vznikl v roce 2009, kdy se rozhodl velkou část vývoje v Česku zrušit Siemens. Právě jeho bývalí zaměstnanci tvořili základ nového týmu. Pražská kancelář, sídlící v Praze-Radlicích, zažila rychlý rozvoj. Firma očekává další růst.
V prvních letech existence pražská kancelář zajišťovala vývoj některých částí vozidel, postupně kompetencí přibylo. V současné době pražský tým zpracovává podklady pro výběrová řízení již v obchodní fázi, spolupracuje na smlouvách o dodávkách kolejových vozidel, zabývá se konstrukcí vlaků, jakož i vysoce komplexním řízením projektů pro celý životní cyklus vozidel. Kromě toho je kancelář odpovědná za schvalovací řízení pro navržená vozidla.
Antonín Bánovský: Jak se staví švýcarský vlak aneb co vše řeší pneumatický tým
V Praze vznikaly například návrhy nových tramvají Tango NF2 pro Ostravu, po této zkušenosti v Česku probíhal kompletní vývoj nových tramvají pro Sarajevo. Významným projektem se stala také zakázka na jednotky FLIRT a KISS pro Slovinské železnice. Šlo o tři různé elektrické a dieselové jednotky se schválením ve třech zemích.
Slovinské železnice kupují dvacet dieselových jednotek od Stadleru
Diagnostické vlaky pro Itálii a Španělsko
Velkým projektem české pobočky jsou také diagnostické vlaky pro španělského provozovatele infrastruktury ADIF. Stejně tak italský správce infrastruktury pověřil konsorcium společností Stadler a Mermec dodávkou pěti nových diagnostických vlaků pro tamější infrastrukturu. Každá objednaná kolejová jednotka je vybavena více než dvaceti diagnostickými systémy, které jsou schopny zaznamenávat, analyzovat a vyhodnocovat komplexní údaje o kolejové infrastruktuře v dané zemi. Automatický optoelektronický systém za jízdy zaznamenává parametry koleje a dokáže tak bezkontaktně identifikovat více než 50 možných závad. K měření důležitých parametrů nadzemního vedení se používají laserové skenery, digitální kamery s vysokým rozlišením a k detekci závad na součástech infrastruktury nadzemního vedení se používají algoritmy automatického zpracování obrazu.
V Česku se testuje netradiční FLIRT. Jednotka od Stadleru bude kontrolovat španělské tratě
Pražská kancelář odpovídá za vývoj a konstrukci dvoupatrové jednotky KISS včetně typového schválení, která se poprvé představila v červnu 2023 na výstavě v Ostravě a je určena pro slovenskou železniční společnost ZSSK. Zvláštností je zavedení slovenského informačního systému pro cestující, slovenského systému měření energie a vlakového zabezpečovacího systému ETCS v kombinaci s vlakovým zabezpečovačem MIREL VZ1.