Tango, KISS či FLIRT. Stadler slaví patnáct let vývoje vlaků a tramvají v Česku

Tramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ Dopravního podniku Ostrava (DPO) u zastávky Karolina. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTramvaj Stadler Tango NF2 „nOVA“ Dopravního podniku Ostrava (DPO) u zastávky Karolina. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Firma v Praze zaměstnává již 180 lidí.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Observer

Kdo se trochu orientuje, tak ví, že ti hnusní zápaďáci tady nemají jenom samé montovny. Třeba takový Bosch – automotive vývoj v Českých Budějovicích…

Peeetr

V Česku ve skutečnosti typické čisté montovny téměř neexistují, na to tu máme příliš levné inženýry a vědce ochotné pracovat za třetinové mzdy.

Dejf

No z mých zdrojů bych to trochu upřesnil. Siemens totiž při rušení české pobočky trochu přetáhl když škrtal, měla se zrušit jen výroba a vývoj měl pokračovat. Ale nějak se to semlelo v informačním šumu a zavřeli to kompletně, čehož pak dost litovali, ale už bylo pozdě, odstupné na účtech zaměstnanců. Jinak do tý doby dokonce měl Siemens i svůj studijní obor na strojárně, siemens kolejová vozidla se jmenoval. Bylo tam stýpko nějakých 3k měsíčně, ale člověk se musel upsat, že pro ně bude 2 roky po škole dělat. A ty dva roky tam byly za nic moc peníz co… Číst vice »

Alibaba

Něco podobného jsem taky slyšel, hlavně o tom šetření Siemensu, to přetahování lidí už ne.

Kubrt

A ti současní Siemens Mobility konstruktéři a vývojáři v ČR mají nějakou kontinuitu z dob Siemensu na Zličíně, nebo je to z nuly zbovuvybudovaná struktura?

Dusanh

Siemens se pak vzpamatoval a zařídil pokračování (části) konstruktérů pod hlavičkou Siemens ČR. Dál pokračovala i prakticky celá pobočka v Ostravě. Bavíme se řádově o vyšších desítkách lidí.

Dejf

Kámoše tehdy tahali zpátky, ale ve stadleru platili líp, což už je jenom taková malá třešnička na siemensovským kolenovrtským dortu.

Berhof

Historicky byl na strojárně o kolejařinu velký zájem, dneska je to však velká slabota s průměrem 3-4 absolventi/rok

Peeetr

Pěkné.
A já si furt říkal, proč ta Škodovka dělala celou tu dobu tak mizerné tramvaje, a srovnala se teprve po nákupu finských vývojářů, když jsme v Praze měli největšího výrobce tramvají na světě s kupou místních odborníků.
Když mi zároveň bylo jasné, že Němci nejsou Američané, a podstatnější část inženýrů určitě Siemens do Německa nepřetáhl.

Bartol

Škodovka před a po ukončení činností ČKD nabrala kupa odborníků. Ale už i poslední výrobky nové koncepce (RT6**) s Prahy nebyly dobré. V minulostí měl ale i firmy jako Siemens, Bombardier, Adtranz a Alstom díky nové koncepce (nízkopodlažné tramvaje) problémy.

Peeetr

Škoda Plzeň měla dost neschopný manažment, který se soustředil v éře tunelování hlavně na to, jak by šlo skoupit největší Plzeňskou firmu za její vlastní peníze. Tak asi podobné prospěcháře přednostně i nabírali, a ti nejlepší odborníci a srdcaři zůstali v té Praze.
První výrobky nové koncepce RT6 nakonec dokázali v Brně zprovoznit a prokázalo se, že kdyby měl původní tým pár let navíc, tak by to byl dobrý výrobek. Bohužel situace na tradičních trzích se silně zhoršila na dlouhá desetiletí a nakonec se ukázalo, že pravdu měli nejvíc ti lidé, co pak budovali Pragoimex.

SYN

No RT6 dobrý výrobek… docela dobrý v intencích roku 1990, ale teda střední článek s úzkou uličkou nic moc, a na krajích konce s „vysokohorským výstupem“. Už taková celkem bezproblémová kačena s nízkopodlažním středním článkem se tomu celkem vyrovnala, a věci jako VarioLF (po počátečním ladění) už to překonaly…
V Brně se rozchodily kdejaké exoty (RT6, VV60LF, K3RN) ale potom stejně brzo „umřely na úbytě“ protože toho byla malinká série (typicky 4ks) a pak se to nevyplatilo udržovat (a „dotáhnout k dokonalosti“) kvůli drahým náhradním dílům…

Jiří Kocurek

Ten největší výrobce tramvají na světě bouchal upravené kopie PCC tramvají vyvinutých ve 30. letech, úkolován z Moskvy. Že v 80. letech začali místo zrychlovače dodávat polovodičovou výzbroj, to jim ale upřít nelze.
Jenže i ta KT8 měla svoje problémy s kloubem, na RT6 byl problémový střední podvozek, protože to nebyl licenční Düwag.