Tálibánský expres. Írán obnovil povstalci zničenou železniční trať do Afghánistánu

Obnovené spojení mezi Íránem a Afghánistánem. Foto: RailjournalObnovené spojení mezi Íránem a Afghánistánem. Foto: Railjournal

Do Rozanaku dorazil po dvou letech první vlak. Chystá se prodloužení do Herátu a výhledově až do Číny.

Po rozsáhlých opravách se v úterý obnovil provoz na přeshraniční trati mezi východoíránským Cháfem (Khaf) v provincii Jižní Chorásán a afghánským městem Rozanak. Její afghánská část byla silně poničena během rychlé ofenzivy povstaleckého hnutí Tálibán v roce 2021.

O obnovení provozu informoval web Railjournal. Na rekonstrukci tratě se obě vlády dohodly minulý rok v prosinci. Práce trvaly šest měsíců a Afghánským železnicím s nimi pomáhala íránská státní dopravně-infrastrukturní společnost CDTIC.

Městečko Rozanak leží nedaleko většího Ghuriánu a v současnosti je konečnou stanicí tratě, která by měla být do budoucna prodloužena až do Hérátu. Celkem má měřit 225 kilometrů.

Obnovený provoz se týká prvních 140 kilometrů trati, které byly dokončeny v prosinci 2020, spolu s železničním hraničním přechodem. Stavbu zbývajících 85 kilometrů mezi městy Ghurián a východoafghánskou metropolí Herát přerušily v roce 2021 boje.

Dostavba projektu je pro obě země prioritní, Íránské železnice podle Railjournalu nyní intenzivně jednají s afghánskými představiteli na pokračování dostavby.

Na trati se počítá s provozem jak nákladních, tak osobních vlaků. Vnitrozemskému Afghánistánu spojení umožní přístup k přístavům v Perském a Ománském zálivu, využívat se bude zejména Čáhbahár. Měla by se tak zrychlit doprava zboží mezi střední Asií, Ruskem, Tureckem i Evropou.

Islamistické vlády obou zemí si od toho slibují rozvoj přeshraničního obchodu a snížení dopravních nákladů.

Společně proti sankcím

Celý projekt trati se začal plánovat už v roce 2007 a zahrnuje čtyři úseky, z toho dva v Íránu. První vlak naložený 500 tunami cementu na linku vyrazil ze Cháfu do Raznaku v roce 2020, provoz však fungoval pouze necelý rok. Výstavbu financoval Írán, náklady se předpokládaly na 75 milionů dolarů. Výhledově by se trať měla napojit na čínskou a indickou železniční síť.

Podle íránských plánů by se trať totiž měla v budoucnu stát součástí Železničního koridoru pěti národů, což je 2 000 kilometrů dlouhé propojení Íránu, Afghánistánu, Tádžikistánu, Kyrgyzstánu a Číny. Zemím má spojení na východ pomoci vyhnout se západním sankcím, upozorňuje web The Diplomat.

Afghánská železniční síť se skládá z pouhých třech tratí na severu země. První byla otevřena v roce 2011 a spojuje Mazár-e Šaríf s Uzbekistánem. Druhá napojuje provincii Herát na Turkmenistán a funguje už od roku 1960. Další přeshraniční spojení s touto zemí se pak otevřelo v roce 2016.

Nyní obnovená trať mezi Cháfem a Rozanakem je jediná, kde se počítá i s provozem osobních vlaků.

Železniční trať na severu Afghánistánu. Foto: Public domain, via Wikimedia CommonsŽelezniční trať na severu Afghánistánu. Foto: Public domain, via Wikimedia CommonsObnovené spojení mezi Íránem a Afghánistánem. Foto: Railjournal
Tagy Afghánistán Írán
36 komentářů